Sexskämt på jobbet?

Sv: Sexskämt på jobbet?

Fast det är väldigt stor skillnad på att spela med eller att ge tillbaka med samma mynt.
Jag hade utan tvekan gett tillbaka med samma mynt, men det innebär inte att jag hade spelat med.

/Camilla

Jag är helt övertygad om att det blir att spela med. Någon som är så verklighetsfrånvänd och narcissistisk kommer inte att reagera på "samma mynt". Däremot att vara saklig, trycka på att det är olagligt etc är att väcka samma skam och kränkning som den utsätter andra för. DET om något är att ge tillbaka med samma mynt. Men med en valuta som den reagerar på.

Det är ju inget som hindrar att du kör lite härskarteknik tillbaka. Typ:

"Det var en otroligt trångsynt och ointelligent kommentar, men det är väl vad man kan förvänta sig av dig."
Eller: "Jasså du väljer heldre att gå än att åka taxi med en mörkhyad, det är väl inte en dag försent för dig att börja röra på dig."
Eller: "Jag förstår att du har problem när det kommer till relationer, du får väl söka hjälp."
Fast vem säger så till sin chef? Jag skulle aldrig våga det, oavsett hur korkat hen än uttalat sig.

Jag har så otroligt svårt att se hur detta och liknande råd i tråden skulle bli konstruktivt. Jag tror snarare att det skapar ett råare och tråkigare klimat på arbetsplatsen.

Jag förstår att man kan få en del tråkiga reaktioner om man säger ifrån i TS läge, men jag tycker inte att det är ett legitimt skäl att ge sig in i någon slags verbal maktkamp.

knapplån till hälften

Hur gör man förresten sen om ge igen med samma mynt-taktiken inte funkat? Lite svårare att komma i efterhand och säga att man tar illa upp och tycker att det är att gå emot företaget när man så att säga gett sig in i leken.

Vi har en ganska rå jargong mellan några av medarbetarna på min arbetsplats men håller oss undan från "skämt" som liknar de exempel du tar upp. Är det en mansdominerad arbetsplats så är det EXTRA viktigt att man vaktar sin tunga för det är i princip omöjligt att skämta om sex på det där viset utan att det faktiskt är fråga om sexuella trakasserier.

Jag tycker att du ska föreslå att ni har en utbildningsdag om etik och bemötande på er arbetsplats, där ni också diskuterar sexuella trakasserier och främlingsfientlighet. Och vad som händer om man struntar i företagets policy gällande dessa ämnen. Om företaget inte har en policy så tycker jag du kontaktar den amerikanske chefen och ber att de formulerar en sådan.

Inget av det där hade varit ok på mitt jobb. Om någon mot all förmodan hade sagt en enda av de sakerna, hade det blivit en mycket underlig stämning.

Själv deltar jag inte i sådant och jag förstår inte varför jag skulle stå ut med att vistas i sådana miljöer. Jag blir inte det minsta imponerad över dem i tråden som säger att de ger igen, jag tycker mest att det är tråkigt att de ger legitimitet åt beteendet. Själv söker jag mig hellre till sociala sammanhang där jag trivs.

Om det inte finns någon chef över den chefen att ta upp det hela med, hade jag inte sett någon annan råd än att snarast se mig om efter annat arbete.

Det hade absolut inte varit okej. Min erfarenhet av den typen av chefer är att de är osäkra och egentligen inte gillar att ledarrollen placerar dem utanför gänget och därför anstränger sig extra mycket för att vara ickechefiga och "coola", när det passar dem. Min gissning är att han är väldigt rädd för att folk ska ogilla honom och tycka att han är präktig chef. Säger man ifrån till en sån osäker person så kan man vara rätt säker på att man trampar på en öm tå. En person som har förstått sin roll och sitt ansvar och är bekväm med den håller inte på på det sättet. Ytterligare en risk med en sån chef är att han går för långt förr eller senare och inleder ett förhållande med nån eller börjar skicka småobehagliga mail/sms till nån av tjejerna.

Så jag tror att det är svårt att göra så mycket utan att det mest får negativa konsekvenser. Möjligtvis kan man bonda med andra på jobbet, facket och de ickegubbiga killarna och visa att man nonchalerar chefens utspel och absolut inte ger honom mer att spela på. Men i längden är det bästa är helt klart att byta jobb. En dålig chef, oavsett anledning, är alltid något som förpestar tillvaron.

Jag har varit med om det i akademiska sammanhang ett par gånger. Samtliga gånger har det dolts av att det varit riktat neråt i hierarkin och bakom en "skojfrisk" personlighet. Intressant nog även av en kvinnlig chef.

Fast det är väldigt stor skillnad på att spela med eller att ge tillbaka med samma mynt.
Jag hade utan tvekan gett tillbaka med samma mynt, men det innebär inte att jag hade spelat med.

/Camilla
Nej det är inte särskilt stor skillnad i det här fallet, inte i praktiken. Visst uttrycker du olika åsikter men du spelar samma spel. Du förändrar kanske deras attityd till dig personligen, men inte spelreglerna.

Och hur många människor som är grova i mun, som slänger sexistiska och rasistiska kommentarer omkring sig dagligen, går hem och mår dåligt över att det var någon som drog ett "bättre" skämt än dem den dagen?
De bli snarare glada över att någon vill gå med i deras comedy club och roasting session, glada över att få fortsätta slänga käft som de vill.

Då suddar en professionell taktik ut deras leende betydligt mer effektivt, det ger den här typen av människor en obehagskänsla som grova skämt definitivt inte ger.

Mixoman gav ett bra svar:

Jag är helt övertygad om att det blir att spela med. Någon som är så verklighetsfrånvänd och narcissistisk kommer inte att reagera på "samma mynt". Däremot att vara saklig, trycka på att det är olagligt etc är att väcka samma skam och kränkning som den utsätter andra för. DET om något är att ge tillbaka med samma mynt. Men med en valuta som den reagerar på.

Jag har varit med om det i akademiska sammanhang ett par gånger. Samtliga gånger har det dolts av att det varit riktat neråt i hierarkin och bakom en "skojfrisk" personlighet. Intressant nog även av en kvinnlig chef.

Herregud. Inte för att jag tror att de akademiska mansgrisarna skulle vara bättre än andra, men jag hade tex blivit mindre förvånad av ett riktigt grovt sexuellt närmande än av den sortens "skämt".

Den kvinna du nämner kanske "spelade med för att sätta männen på plats"? Resultatet av att göra så, som rekommenderas i tråden, bör ju vara att man blir likadan.

Den typen av grova skämt har jag bara stött på i hästsammanhang och inom den akademiska världen eller i övriga yrkessammanhang endast vid ett tillfälle. Vi hade en amerikansk gästföreläsare vid institutionen ett tag och han trampade över rätt grovt. Särskilt unga, kvinnliga kollegor gav han sig på och med männen försökte han(utan framgång, det hela blev mycket pinsamt) få igång just en sådan jargong som beskrivs i trådstarten. Nej, de akademiska mansgrisarna brukar hålla en lägre profil:meh:

Inte alls. Jag kan inte outa så mycket här om bakgrunden förutom just det där med ett hon hade ett mycket stort bekräftelsebehov (på flera plan) och en osäkerhet inför utanförskapet som ledarrollen förde med sig.

Det intressanta med såna där händelser är att när de sker så sker de på ett anpassat och normaliserat sätt som så att säga passar in i den kultur man befinner sig, det skiljer sig med all säkerhet åt att vara bilmecksplump och akademikerplump. Men efteråt när man får distans kan man häpna över hur X eller Y bara kunde hålla på.

Det är bättre att svara än att klaga, som jag ser det.
Varför tycker du det?

Det är klart att man blir mer omtyckt om man svarar än om man klagar, men bara för att man jobbar ihop behöver man ju inte tigga ryggdunkar från vilka idioter som helst.

Tänker du ur karriärsynpunkt, alltså lite förenklat - gör man sig inte alltför besvärlig så blir man inte av med jobbet?

Hur det skulle kunna vara bättre på något annat sätt än just "har kvar jobbet" och "de trakasserar andra men inte längre mig" ser jag inte. Jag förstår absolut om man inte vill riskera sitt jobb genom att på allvar påtala trakasserier, men vill man göra en verklig förändring åstadkommer man det knappast genom att trakassera någon tillbaka.

Inget av det där är godkänt på mitt jobb.

Det är helt otroligt hur trista män kan vara ibland.

Jag tror inte på att ge igen med samma mynt. Då ör man inte ett dugg bättre än de som håller på.

Säg att du inte gillar det och säg ifrån varje gång. Gå sedan till chefen över honom.

Det intressanta med såna där händelser är att när de sker så sker de på ett anpassat och normaliserat sätt som så att säga passar in i den kultur man befinner sig, det skiljer sig med all säkerhet åt att vara bilmecksplump och akademikerplump.

Fast i TS fall är det ju inte så. Hade det varit så, hade TS antingen inte tagit illa upp, eller vetat hur hon skulle hantera det, eller öht inte märkt det.

Jag funderar rätt ofta på vad som sker på min arbetsplats och som jag inte märker, just på grund av det där med att passa in i kulturen. Det är ännu mer skrämmande än att tänka sig att folk på jobbet skulle bete sig som TS beskriver det.

(Det som stör mig mest på min arbetsplats är sexuella relationer mellan manliga lärare och kvinnliga studenter, gärna med stor åldersskillnad i den förväntade riktningen. Men jag ser oftast inte själva uppraggningen, så jag vet inte hur den går till.)

Fast i TS fall är det ju inte så. Hade det varit så, hade TS antingen inte tagit illa upp, eller vetat hur hon skulle hantera det, eller öht inte märkt det.

Jag funderar rätt ofta på vad som sker på min arbetsplats och som jag inte märker, just på grund av det där med att passa in i kulturen. Det är ännu mer skrämmande än att tänka sig att folk på jobbet skulle bete sig som TS beskriver det.

(Det som stör mig mest på min arbetsplats är sexuella relationer mellan manliga lärare och kvinnliga studenter, gärna med stor åldersskillnad i den förväntade riktningen. Men jag ser oftast inte själva uppraggningen, så jag vet inte hur den går till.)

Fast ingår det inte i begreppet jargong att det är just normaliserat och anpassat? För den sakens skull behöver ju inte alla som kommer i kontakt med den vara bekväma. Det kan ju vara så att en mindre, mer tongivande grupp sätter nivån och tonen på en arbetsplats.

Beträffande sexuella relationer mellan manliga lärare och kvinnliga studenter minns jag från studietiden att det från en del manliga lärarnas sida fanns ett överdrivet intresse för oss kvinnliga studenter. Det märktes att de var vana att spela på sitt överläge och jag minns hur mån man var att bara visa ett ytterst professionellt intresse för deras kurser.

Senast ändrad:

I alla sammanhang och miljöer uppstår det olika kulturer och jargonger. Sen kan de flesta normalbegåvade anpassa sig och förstå vad som är passande och vad som är inom ett visst sammanhang. I en del familjer är det helt okej och "naturligt" att bajsa med öppen dörr. Men det blir problem om de har gäster och sitter med öppen dörr, eller är gäster hos andra och låter dörren vara öppen samtidigt som de ropar på värden och värdinnan att de strax är klara och beredda på efterrätt.

Skulle reagerat och blivit arg över samtliga.

(Men en fräckis berättad när stämningen är rätt, fnissig ton, på fikat är ju ingen fara. Så länge den inte är specifikt elak mot endera könet.)

(Men en fräckis berättad när stämningen är rätt, fnissig ton, på fikat är ju ingen fara. Så länge den inte är specifikt elak mot endera könet.)
Håller med, visst finns det situationer där sexskämt kan funka och vara brutalt roliga, även på en arbetsplats, men absolut inte så som ts beskriver.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag arbetar på en arbetsplats där jag enbart har män som kollegor. Det i sig behöver inte vara ett problem. Men på min arbetsplats är...
Svar
5
· Visningar
1 106
Skola & Jobb Från och med januari 2017 så ska vi bli kallade till hälsosamtal med chefen om vi är sjukskrivna tre gånger eller mer inom en... 6 7 8
Svar
156
· Visningar
14 659
Relationer Längesen som jag var inne här nu men känner att jag behöver er input i detta.. :heart För ett par dagar sedan hade jag en diskussion... 29 30 31
Svar
604
· Visningar
36 569
Senast: Sander
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
25 056
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31