Sexskämt på jobbet?

Sv: Sexskämt på jobbet?

Precis. Det tas av den typen som ett tydligt tecken på svaghet, steget över är att lägga sig på rygg och sära på benen.

Jag föredrar att se till att deras "skämt" inte är roliga, eller ännu bättre vända ett oönskat beteende mot dem.

Visst kan du svara upp men det vill du ju inte. du kan vända det till ekonomisk fördel som tex "lilla gubben det var ju därför jag skulle få löneförhöjning till 85.000 i månaden" blink blink har du hunnit informera löneavdelningen än?

Självklart knullar de med varandra hur så? Att helt enkelt bli vulgär tillbaka men egentligen tycker jag det är fel...

Det är en härskar teknik som är jätteful.
Helt inte ok när det är chefen som dessutom för det vidare...

Har du gjort så någon gång till en medelålders sexistisk man som tycker att han är kung i världen? Jag tror inte det, för då hade du vetat att svaret man får tillbaka är ett högt skratt full av makt, och en kommentar om att du visst har PMS idag eller att det var värst vad du var känslig idag då.

Verklighetsförankring tack!

Möjligt att jag inte har verklighetsförankring. Om jag blev bemött på det viset hade jag förstås fått kontra med att jag ser att förståelsen och ansvaret för hans position som chef inte finns och att det kanske är så att vi måste gå vidare med mitt ärende till nästa nivå av chefer.

De flesta företag vill inte förknippas med rubriken sexuella trakasserier.

Det är synd om chefen inte ser att jag är en seriös person som vill företagets bästa. Om jag inte trivs på jobbet så påverkar det min prestation.

Men du kanske har rätt, Ramona. Man får ibland prata med bönder på bönders vis. Jag kanske är verklighetsfrämmande?

Någonstans har jag alltid förväntan att människor kan ta sakliga argument när man uttrycker dem med respekt och sans och balans.

Men det är klart; jag har också mött total oförmåga så jag är inte så naiv som det kan verka. Min erfarenhet är dock att man har mer på fötterna när man själv upprätt korrekt.

Fast i det här fallet när det är chefen... Då är det rätt kört att få gehör. Om inte chefen har en vettig chef förstås.

Fullständigt oacceptabelt. Vill du verkligen jobba på en sexistisk, främlingsfientlig arbetsplats som den där? Så otroligt trist människosyn.

kl

När det gäller angreppssätt så beror det väl helt på vad man vill uppnå.

Nu beskriver du att jargongen är otrevlig och att du vill att den upphör - då ar det inte så bra att göra som exempelvis Ramona tipsat om dvs uppmuntra jargongen och spela med. Det kommer knappast få kommentarerna att bli färre.

Om man däremot inte har särskilt mycket emot jargongen utan mest vill känna att man inte får sitt ego tilltryckt kan den taktiken funka, då får man iallafall någon typ av respekt och uppskattning för att man trycker tillbaka. Är det den typen av bekräftelse man vill ha så är det en ganska enkel, om än kortsiktig, lösning så länge situationen inte eskalerar till allvarligare trakasserier tex tafsande. Det är ju det som är risken med att spela med och "vara en i gänget", att andra inte förstår var gränsen går utan allt blir till ett skämt som alla förväntas ta lätt på, och allt kan förklaras med "höhöhö jag skämtar bara".

Skiter man i huruvida man får bekräftelse och kamratskap från männen ifråga, och om man vill att jargongen ska upphöra, rekommenderar jag istället att man kör raka rör och allvar. Det fungerar med denna taktik ofta inte bara att "säga till", även om man förstås bör börja så och då riskerar att få ett skratt i ansiktet eller en kommentar om hur tråkig man är. Men vad bryr du dig om patetiska typer skrattar dig i ansiktet eller tycker du är tråkig? Just det, du bryr dig inte alls eftersom du vet att du har rätt. Så om inte det fungerar går man högre, visar att man menar allvar. Pekar på bestämmelser. Anmäler om inget händer och om trakasserierna fortsätter.

Senast ändrad av en moderator:

kl

När det gäller angreppssätt så beror det väl helt på vad man vill uppnå.

Nu beskriver du att jargongen är otrevlig och att du vill att den upphör - då ar det inte så bra att göra som exempelvis Ramona tipsat om dvs uppmuntra jargongen och spela med. Det kommer knappast få kommentarerna att bli färre.

Om man däremot inte har särskilt mycket emot jargongen utan mest vill känna att man inte får sitt ego tilltryckt kan den taktiken funka, då får man iallafall någon typ av respekt och uppskattning för att man trycker tillbaka. Är det den typen av bekräftelse man vill ha så är det en ganska enkel, om än kortsiktig, lösning så länge situationen inte eskalerar till allvarligare trakasserier tex tafsande. Det är ju det som är risken med att spela med och "vara en i gänget", att andra inte förstår var gränsen går utan allt blir till ett skämt som alla förväntas ta lätt på, och allt kan förklaras med "höhöhö jag skämtar bara".

Skiter man i huruvida man får bekräftelse och kamratskap från männen ifråga, och om man vill att jargongen ska upphöra, rekommenderar jag istället att man kör raka rör och allvar. Det fungerar med denna taktik ofta inte bara att "säga till", även om man förstås bör börja så och då riskerar att få ett skratt i ansiktet eller en kommentar om hur tråkig man är. Men vad bryr du dig om patetiska typer skrattar dig i ansiktet eller tycker du är tråkig? Just det, du bryr dig inte alls eftersom du vet att du har rätt. Så om inte det fungerar går man högre, visar att man menar allvar. Pekar på bestämmelser. Anmäler om inget händer och om trakasserierna fortsätter.
Välformulerat! :bow:

Och är det egentligen det värsta som kan hända? Att en grupp män med extremt dålig humor tycker att man är tråkig?

/snip/.

Det värsta som kan hända? Tja..."skämten" kan bli grövre, vanligare och direkt riktade mot TS. Mest troligt på just den arbetsplatsen.

Annars kan du googla "vuxenmobbing" för fler exempel.

Jag syftade på att Ramona sa man blir sedd som en tråkig typ om man säger ifrån. Och jag menade då att det kanske inte är det viktigaste i ens liv att en bunt sexistiska och rasistiska män tycker att man är kul.

Ingenting annat

För övrigt vet jag vad mobbning är så det finns ingen anledning att vara spydig om googling.

Fast det är väldigt stor skillnad på att spela med eller att ge tillbaka med samma mynt.
Jag hade utan tvekan gett tillbaka med samma mynt, men det innebär inte att jag hade spelat med.

/Camilla

Jag hade nog mest suckat och frågat om de inte fattat något alls av de etikutbildningar de gått. Och sagt något i stil med "Tyckte du själv att det där var roligt?" och vänt på klacken och gått därifrån, som en markering att jag inte tycker det är okej.

Frågan är väl om du inte ska "råka ha din telefon på inspelning" nån gång när du misstänker att det är högriskläge för liknande plumpheter... Och sen fråga nån chef en nivå upp om de tycker att det är vad du ska behöva stå ut med.

Frågan är väl om du inte ska "råka ha din telefon på inspelning" nån gång när du misstänker att det är högriskläge för liknande plumpheter... Och sen fråga nån chef en nivå upp om de tycker att det är vad du ska behöva stå ut med.

Den här tanken har slagit mig, men chefen "en nivå upp" är en amerikan som är bosatt i England och arbetar för den engelska delen av koncernen. Han skulle inte förstå ett ord av svenskan, tyvärr...

Den här tanken har slagit mig, men chefen "en nivå upp" är en amerikan som är bosatt i England och arbetar för den engelska delen av koncernen. Han skulle inte förstå ett ord av svenskan, tyvärr...

Fast då skulle jag definitivt ta upp det med honom. Den erfarenhet jag har av att jobba med utländska chefer (australiensiska) är att de tar sådant här på stort allvar. Om inte annat pga risken att bli stämda... :meh:

Det är verkligen inte okej alls. Speciellt inte som chef heller där du ska föregå med gott exempel och skapa en trivsam miljö

Det är ju inget som hindrar att du kör lite härskarteknik tillbaka. Typ:

"Det var en otroligt trångsynt och ointelligent kommentar, men det är väl vad man kan förvänta sig av dig."
Eller: "Jasså du väljer heldre att gå än att åka taxi med en mörkhyad, det är väl inte en dag försent för dig att börja röra på dig."
Eller: "Jag förstår att du har problem när det kommer till relationer, du får väl söka hjälp."

Tro mig, jag praktiserar detta flera gånger i veckan. Det fungerar. Tyvärr är utbudet av mansgrisar överväldigande, så det finns alltid någon att plocka ner...

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag arbetar på en arbetsplats där jag enbart har män som kollegor. Det i sig behöver inte vara ett problem. Men på min arbetsplats är...
Svar
5
· Visningar
1 106
Skola & Jobb Från och med januari 2017 så ska vi bli kallade till hälsosamtal med chefen om vi är sjukskrivna tre gånger eller mer inom en... 6 7 8
Svar
156
· Visningar
14 659
Relationer Längesen som jag var inne här nu men känner att jag behöver er input i detta.. :heart För ett par dagar sedan hade jag en diskussion... 29 30 31
Svar
604
· Visningar
36 569
Senast: Sander
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
25 051
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka