Sv: sex

Men den utan lust tycker ju att det vore en jättebra ändring om den med lust tappade sin.

Det är alltid den med minst lust som har makten och bestämmer villkoren.

Det kanske är så att om man har tappat lusten själv så kan man inte förstå hur den andra kan ha sin kvar. Men man måste ju inse att det inte är särskilt troligt.

Nja, säg inte det. Läs någons tidigare inlägg om kvinnan som hade sex med sin man för att han skulle bli vänligare inställd till hennes hästeri. Han lyckades väl tydligen sura/tjata sig till sex fastän hon inte ville. Han hade väl något slags mentalt/ekonomiskt övertag eller lyckades skapa skuldkänslor.

Fny
 
Sv: sex

...fast utseendet hör ju inte till samma resonemang egentligen. Man skiter väl i hur partnern SER UT bara man får komma till, det låter som ett ursäkts-spår..

Men precis så menar jag annars.

Den som inte har lust saknar ju inget utan gillar att det inte ÄR något sex. Varför skulle den vilja ändra på något, det är ju inte den som är frustrerad :cool:

Jo, det är väl ett ursäktsspår. Men det är också så att man kanske har problem med självkänslan. Man är inte nöjd med sitt utseende och man tror då att partnern ljuger. Det finns inte i ens världsbild att någon annan kan tycka om en om man själv inte är 100% nöjd.
 
Sv: sex

Jag vet inte. jag skulle då vilja ändra på saker om det låg till på det sättet, om inte annat så för att annars är skilsmässan imminent. Om en partner är frustrerad så gnisslar maskineriet. Man måste göra något annars skär det.

Jag håller med dig. Men om personen då tycker att det här med sex kan kvitta och om det inte passar så kan ju partnern fundera på om det är värt att vara kvar eller dra. ....... Troligen räknar den då med att partnern tycker förhållandet i stort är viktigare än sex. För som Silverkedjan säger.... All makt till den som har minst lust.

Dock kan jag föreställa mig att den olustige partnern, kanske lätt deprimerad, misstänker att lösningen kommer att innebära att man bara måste helt enkelt, fastän man inte har lust. Och ju fler som blandas in desto fler som säger att jag måste och trycker på. Lite som i utbränningstråden på Senior detta. Alla kanske bara vill hjälpa men man känner det som en press att prestera bara för att allt ska funka som normalt och man känner sig skyldig.

Detta är självfallet inte bra. Ingen skall behöva känna sig tvingad till sex. Men man måste inse att ett förhållande bygger på att båda drar sitt strå till stacken. Likaväl som en får avstå lite av sin lust, lika mycket får den andre försöka medverka till att lusten ökar. Detta behöver inte betyda att man har sex, men man får inte lägga frågan i frysboxen. Man måste kommunicera och hålla åtrån vid liv.

Fny

...................
 
Sv: sex

Fast jag tror fortfarande att självkänslefrågan är en separat grej.

I allmänhet har det ju FUNNITS lust i förhållandet från början annars skulle inte Den Som Vill Mest blivit inlurat i det.

Och självkänslan var rimligen låg då också fast det förträngdes.

Jag tycker annars sex är BRA medicin för självkänslan :D Mer uppmuntrande sex till alla trötta småbarnsföräldrar så det märks att kroppen funkar och kärleken får näring :banana:
 
Sv: sex

Det kanske är så att om man har tappat lusten själv så kan man inte förstå hur den andra kan ha sin kvar. Men man måste ju inse att det inte är särskilt troligt.

Det är svårt för Den Som Vill Mest att pracka på Den Som Vill Minst några som helst insikter om att Den Som Vill Minst ens behöver inse någonting :crazy:

Den Som Vill Minst är ju nöjd utan sexet! Och räknar kallt med som Sony säger att partnern stannar kvar ändå.
 
Sv: sex

Detta är självfallet inte bra. Ingen skall behöva känna sig tvingad till sex. Men man måste inse att ett förhållande bygger på att båda drar sitt strå till stacken. Likaväl som en får avstå lite av sin lust, lika mycket får den andre försöka medverka till att lusten ökar. Detta behöver inte betyda att man har sex, men man får inte lägga frågan i frysboxen. Man måste kommunicera och hålla åtrån vid liv.

Jag tror att om ett par har haft ett harmoniskt sexliv tidigare (lite eller mycket spelar ingen roll) men helt plötsligt är väldigt ojämna, så är något fel. Detta något borde i de flesta fall gå att göra något åt.

Men jag tror att dålig sexlust ofta har med dåligt självförtroende, dålig förmåga att hävda sig, känsla av maktlöshet, trängdhet och stress. En nybliven småbarnsfamilj kan ju tippa det åt det extrema. Om t ex kvinnan tidigare funnit sig i att dra det stora lasset och mannen är bortskämd och förväntar sig saker så kommer ett barn att belasta kvinnan dubbelt. Mannen vill fortfarande bli lika uppassad, kvinnans kropp tillhör barnet, sömnen åt pepparn, trött och sliten. Sen "vet" hon ju att dålig sexlust inte är något tecken på att man har ordning på sitt liv och den nedåtgående spiralen är igång.

Är det troligt att denna självförtroendesvaga, slutkörda kvinna ska resa sig upp, ställa ny dagordning, uppfostra både man och barn till att avlasta henne och helt plötsligt blomstra?

Jag tror att detta scenario är det vanligare, snarare än att två helt jämställda individer helt plötsligt får olika sexlust men i övrigt är allt bra.

Som jag skrev till Silverkedjan förut så tror jag i och för sig att kapabla kvinnor skrämmer bort mäns sexlust och orsaken till det tror jag finns nedärvt i limbiska sen stenåldern.

Fny
 
Sv: sex

Och räknar kallt med som Sony säger att partnern stannar kvar ändå.

Där håller jag inte med. Jag tror ofta bristande sexlust beror på dåligt självförtroende och att denne går med på sex för att inte bli lämnad. Inte heller någon idealisk situation, direkt.

Fny
 
Sv: sex

Jag tror att detta scenario är det vanligare, snarare än att två helt jämställda individer helt plötsligt får olika sexlust men i övrigt är allt bra.

Jag har bara haft jämställda män, men de har då haft VÄLDIGT olika sexlust :cool:

Alltså, människor ÄR olika och många män tappar intresset en del för ämnet när hormonstormarna från 20-årsåldern lagt sig efter ett antal decienner.

Medan kvinnor tvärtom inte har något bäst före datum :D

Jag tycker det är jättevanligt att det "plötsligt" blir väldigt olika, nämligen alltid när den första förälskelsefasen som får folk att nuppa som kaniner tar slut.

Man behöver ju bara se till sig själv :crazy: I några relationer har jag kallnat TOTALT och syskonifierat relationen på rätt tidigt stadium. I andra har inte killen orkat hålla uppe tempot när han väl haft mig på kroken.

Nu har jag det så oförskämt bra att jag är sambo med en kille jag tidigare var extremt synkad KK med :cool: så vi vet att har ungefär lika mkt "grundlust". På något sätt har vi behållit den parallella KK-relationen in i familjebildandet vilket jag inte trodde var möjligt :o men är väldigt praktiskt. :o
 
Sv: sex

Men jag tror att dålig sexlust ofta har med dåligt självförtroende, dålig förmåga att hävda sig, känsla av maktlöshet, trängdhet och stress. En nybliven småbarnsfamilj kan ju tippa det åt det extrema. Om t ex kvinnan tidigare funnit sig i att dra det stora lasset och mannen är bortskämd och förväntar sig saker så kommer ett barn att belasta kvinnan dubbelt. Mannen vill fortfarande bli lika uppassad, kvinnans kropp tillhör barnet, sömnen åt pepparn, trött och sliten. Sen "vet" hon ju att dålig sexlust inte är något tecken på att man har ordning på sitt liv och den nedåtgående spiralen är igång.

Är det troligt att denna självförtroendesvaga, slutkörda kvinna ska resa sig upp, ställa ny dagordning, uppfostra både man och barn till att avlasta henne och helt plötsligt blomstra?


Men här låter det ju som om sexet är något negativt som är ytterligare ett krav.

Jag ser det inte så. Jag har trippelarbetat och varit helt nedkörd, men SÄRSKILT då behöver man ju sexet som tröst och energikick!

Det du beskriver är en lat skitstövel till karl. Klart hon inte är KÄR i honom eller vill ha sex med HONOM? Men hon behöver kicka ut honom och ha sex med någon vettigare.

Skilj på låg egen sexdrift och en dålig relation där Den Som Vill Minst inte får fjärilar i magen av partnern längre!
 
Sv: sex

Men här låter det ju som om sexet är något negativt som är ytterligare ett krav.

Jag ser det inte så. Jag har trippelarbetat och varit helt nedkörd, men SÄRSKILT då behöver man ju sexet som tröst och energikick!

Det du beskriver är en lat skitstövel till karl. Klart hon inte är KÄR i honom eller vill ha sex med HONOM? Men hon behöver kicka ut honom och ha sex med någon vettigare.

Skilj på låg egen sexdrift och en dålig relation där Den Som Vill Minst inte får fjärilar i magen av partnern längre!

Visst låter det så. Och jag tror att just det är det vanligaste problemet kvinnor har.

Vi diskuterar äpplen och päron. Du diskuterar din sorts parrelation och jag diskuterar en generaliserad bild av befolkningen.

Nu är det ju så, Silverkedjan, att bara för att du är kavat, självsäker och jämställd så betyder inte det att alla andra tjejer är det, och framför allt inte att de inte räknas om de inte är det. Jag får en känsla av det ibland.

Och nu tänker jag generalisera vidare så att jag antagligen får på käften av dig och andra i din situation.

Attityden att jämställdhet är något man kan ta för givet, att det är bara att slänga ut mannen om han inte är perfekt och jämställd, bara att skaffa en ny som är bra på alla sätt, att det är bara att ta tag i sitt liv, och kan man inte det så räknas man inte som en hel människa. Den attityden tycker jag mig möta mest hos högpresterande kvinnor, i synnerhet läkare, som tar för givet att alla ska vara precis lika högpresterande och strävande som dem. De kan inte förstå konceptet "dåligt självförtroende" och att situationen kan kännas hopplös och att man är ekonomiskt trängd, etc.

"-Det är väl bara att..." För det har ju de själva gjort.

Jag tycker det är arrogant och inte särskilt insiktsfullt.

Fny
 
Sv: sex

Du menar på fullt allvar att i en generaliserad bild av befolkningen är kvinnor lustlösa och förtryckta och männen ständigt kåta?

Nej, det stämmer inte i min värld alls.

Alla har ju ett val. Man BEHÖVER inte skaffa barn med en lat ojämställd man!

Jag protesterar i alla oändlighet mot den här vinklingen att det är något slags SANNING att kvinnor har ingen lust, män har alltid lust.

Det är helt enkelt en MYT som ser till att förtycka kvinnor ännu mer. De kvinnor som har mer lust än sina män vågar sig inte in i debatten för det är så TABU.

Jag kan hålla med om att det krävs starka kaxiga kvinnor för att våga säga att de faktiskt HAR lust. Men det betyder bara att många lider i tysthet.

I alla undersökningar så är det minst lika vanligt att kvinnor har vänsterprassel i ren frustration.
 
Sv: sex

"-Det är väl bara att..." För det har ju de själva gjort.

Jag tycker det är arrogant och inte särskilt insiktsfullt.

Exakt. Det har de själva gjort.

Och vad skulle de säga då istället?

"Jag hade det också så där för jävligt i en massa år, stackars dig, fortsätt med det"

Eller visa att det går att komma ut på andra sidan?
 
Sv: sex

*kl*
Diskussion på e.m.-fikat på jobbet idag:
Ska aldrig ungarnas sommarlov ta slut? Det blir såååå lite sex med lediga tonåringar i huset...!
Deltagare i diskussionen: två kvinnor och en man.
De stora barnen är ett hundra ggr mer effektivt p-medel än de små...
 
Sv: sex

Alla har ju ett val. Man BEHÖVER inte skaffa barn med en lat ojämställd man!
Fast problemet är ju att ojämställdheten syns ofta inte förrän man fått barn. Innan det är ju inte hushållsarbetet så betungande och sjuka barn liksom existerar ju inte ännu.

Det var ett litet sidospår men..
 
Sv: sex

Nu är det ju så, Silverkedjan, att bara för att du är kavat, självsäker och jämställd så betyder inte det att alla andra tjejer är det, och framför allt inte att de inte räknas om de inte är det. Jag får en känsla av det ibland.
Det är ju jättebra att det finns självsäkra människor. Och i synnerhet att det finns självsäkra tjejer eftersom det för det mesta är tjejer som är osäkra (är min fördom).
Men vi måste lära våra tjejkompisar, döttrar och mammor att våga stå upp för sina egna känslor och värderingar. Att stå upp för vad som är okej eller inte i ett förhållande. Att våga stå upp för sin egen sexualitet och inte hänga upp det på att behaga sin partner.
 
Sv: sex

Den attityden tycker jag mig möta mest hos högpresterande kvinnor, i synnerhet läkare, som tar för givet att alla ska vara precis lika högpresterande och strävande som dem. De kan inte förstå konceptet "dåligt självförtroende" och att situationen kan kännas hopplös och att man är ekonomiskt trängd, etc.

Jag har stor förståelse för att folk fastnar i dåliga relationer men inte att man på ett diskussionsforum ska MESA med dem och inte säga att man tycker de gör fel som inte gör något åt sin situation.

Jag är asförbannad på alla som inte talade klarspråk med mig när jag hade behövt det...
 
Sv: sex

ojämställdheten syns ofta inte förrän man fått barn. Innan det är ju inte hushållsarbetet så betungande och sjuka barn liksom existerar ju inte ännu.

Men då är det ju dags att göra något åt det istället för att falla i en martyrfälla (som tydligen dödar sexlust) ?

I de fall där olusten beror på att partnern är en lat skitstövel ska man så klart börja med att se om det finns utvecklingspotential på den punkten :idea:

Men i tex den situation Sony beskriver så handlar det om något ANNAT. Att en partner helt enkelt inte VILL ha någon lust och inte saknar den, även om andra partnern är hur jämställd och ansvarstagande som helst.

Och den typen av osynkad grundlust är vill jag hävda inte könsbunden.
 
Sv: sex

Men då är det ju dags att göra något åt det istället för att falla i en martyrfälla (som tydligen dödar sexlust) ?
Självklart men det är svårt att lära gamla hundar sitta, för att använda ett gammalt talesätt... Man måste noga kolla innan barnen kommer att det är ett bra partnerämne. Det måste liksom simuleras på något sätt eller att man noga går igenom ett av Silverkedjan definierat frågeformulär ;)
 

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 099
Senast: Bexzor
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 905
Senast: gullviva
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 348
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp