Sv: sex

Men i tex den situation Sony beskriver så handlar det om något ANNAT. Att en partner helt enkelt inte VILL ha någon lust och inte saknar den, även om andra partnern är hur jämställd och ansvarstagande som helst.
Men då är det ett annat spår. Och man får väl utgå ifrån att det är normalt och hälsosamt att ha en normal sexlust. Om man inte har det och inte vill ha det har man kanske andra problem att brottas med?
 
Sv: sex

Men då är det ett annat spår. Och man får väl utgå ifrån att det är normalt och hälsosamt att ha en normal sexlust. Om man inte har det och inte vill ha det har man kanske andra problem att brottas med?

Jag tror det är väldigt normalt att ha väldigt olika sexlust. Det är inget ohälsosamt med en låg sexdrift och det är mycket vanligare än man tror. Jag har stött på många "vita" äktenskap i jobbet.

Fast de som är tämligen asexuella eller inte gillar tillsammans-sex kan omedvetet maskera det i början av en relation när allt är spännande så osynket märks inte då.
 
Sv: sex

Jag har följt den här tråden och tycker att dina inlägg är smarta och bra och speglar en lite kontroversiell synvinkel.

Jag har varit i den situationen under många år att jag haft noll lust (av olika orsaker som det tog många år för mig att analysera fram) men ändå mycket frekvent haft sex "mot min vilja" för husfridens skull. Jag lärde mig oxå att köpslå med sex, lite som att vara prostituerad i sitt eget hem. Det slutade i skilsmässa efter 22 år...

Mitt nya förhållande är i mina ögon mycket märkligt, min sambo kräver inte sex, det skulle aldrig falla honom in att vilja ha sex utan att jag vill oxå.
Detta har i sin tur gjort mig osäker på situationen, jag känner mig oattraktiv och inte bekräftad eftersom han inte "vill ha mig" oavbrutet, typ tre gånger om dagen varje dag. Jag fick ju lära mig i mitt förra förhållande, att det behovet har alla män, och jag skulle vara tacksam för att jag hade en man som ville ha mig. 22 år sätter sina spår...

Det jag vill ha sagt är väl egentligen att jag har gått från att vara den som inte vill men gör det ändå, till att vara den som vill men inte "får nog". Jag skulle nämligen mycket väl kunna tänka mig att ha sex när, var och hur som helst, för nu har jag det jag inte hade förut: pirret i magen!
// Smirk
 
Sv: sex

Jag tror det är väldigt normalt att ha väldigt olika sexlust. Det är inget ohälsosamt med en låg sexdrift och det är mycket vanligare än man tror. Jag har stött på många "vita" äktenskap i jobbet.
Se där, man lär sig lite varje dag :)
 
Sv: sex

Jag tror att om ett par har haft ett harmoniskt sexliv tidigare (lite eller mycket spelar ingen roll) men helt plötsligt är väldigt ojämna, så är något fel. Detta något borde i de flesta fall gå att göra något åt.

Instämmer. Men viljan måste finnas från bådas håll.

Om t ex kvinnan tidigare funnit sig i att dra det stora lasset och mannen är bortskämd och förväntar sig saker så kommer ett barn att belasta kvinnan dubbelt. Mannen vill fortfarande bli lika uppassad, kvinnans kropp tillhör barnet, sömnen åt pepparn, trött och sliten.

"Vuxna barn" skall inte behöva finnas oavsett kön. Fattar inte de som orkar med att fostra sin partner - en vuxen människa!

...................
 
Sv: sex

Alla har ju ett val. Man BEHÖVER inte skaffa barn med en lat ojämställd man!

Personer förändras i bland också. Även om man kanske tycker att de tidigare borde se tendenserna.

Jag protesterar i alla oändlighet mot den här vinklingen att det är något slags SANNING att kvinnor har ingen lust, män har alltid lust.

Det är helt enkelt en MYT som ser till att förtycka kvinnor ännu mer. De kvinnor som har mer lust än sina män vågar sig inte in i debatten för det är så TABU.

Då kanske det är därför Fny kan ha rätt i att det då blir den generella bilden av hur det står till. Dvs att män alltid är kåta och kvinnor inte vill...? Det är ju den som diskuteras och får "utrymme". Därmed syns den sidan av problemet, men inte den du talar om. Än viktigare då att du och andra pratar för den saken, men det är som du säger , kanske en aning tabu och det krävs kaxiga tjejer/kvinnor för att prata om det.

.
................
 
Sv: sex

Exakt. Det har de själva gjort.

Och vad skulle de säga då istället?

"Jag hade det också så där för jävligt i en massa år, stackars dig, fortsätt med det"

Eller visa att det går att komma ut på andra sidan?

Rent psykologiskt är det inte särskilt effektivt att säga att någon bara ska ta sig ur situationen för det gjorde jag. För att "nå" en person och dess problem måste man "erkänna" den upplevda sanningen. Om det bara har varit att ta itu med saker för person A så känner sig person B bara ännu maktlösare eftersom denne känner att den inte förmår. Om man diskuterar igenom och hittar vad det är som ger hopplösheten och maktlösheten kan person B ofta lösa knuten.

Om det inte var så det funkade skulle terapi inte behövas. Man skulle bara behöva anställa ett gäng strävsamma, lyckade go-getters som kunde tala om för B-personer att det faktiskt går.

Fny
 
Sv: sex

Än viktigare då att du och andra pratar för den saken, men det är som du säger , kanske en aning tabu och det krävs kaxiga tjejer/kvinnor för att prata om det.

Allt ska förvisso diskuteras. men jag håller inte med om att det är på något vis tabu att kvinnor skulle ha stark sexualdrift. Det står ju på löpsedlarna hela tiden, om hur kvinnor vill bli tillfredställda, att de skaffar sig yngre förmågor på sidan om, etc. Jag tycker att i ett översexualiserat sammhälle som vårt finns inget sånt tabu som ni pratar om.

Däremot finns ett tabu om att prata om att män inte vill. Kvinnor som bjuder ut sig (förstå mig rätt jag menar positivt, tar initiativ på krogen eller annat) kan bli helt förfasade över att mannen inte ens ville ha bara casual sex med dom. Vad är det för FEL på honom?! Jag måste vara den skrumpnaste skatan i stan.
Varför skulle det behöva vara så? Han kanske helt enkelt inte ville?

Jag måste säga att det outtalade kravet att man ska ha så mycket sexbehov, njuta av det så in i bomben, hitta bra och uppvuxna män att göra det med och såna man dessutom tänder på ter sig som något ganska svåruppnåeligt mitt i vår dagliga strävan. Visst är det bra när det är så, men att man på något vis är en misslyckad person som borde ta itu med sitt liv för att man itne har det där sexbegäret, det köper jag inte. Väldigt många saker kommer före sex på Maslovs behovstrappa. Och i livet.

Fny
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: sex

Jag måste säga att det outtalade kravet att man ska ha så mycket sexbehov, njuta av det så in i bomben, hitta bra och uppvuxna män att göra det med och såna man dessutom tänder på ter sig som något ganska svåruppnåeligt mitt i vår dagliga strävan. Visst är det bra när det är så, men att man på något vis är en misslyckad person som borde ta itu med sitt liv för att man itne har det där sexbegäret, det köper jag inte. Väldigt många saker kommer före sex på Maslovs behovstrappa. Och i livet.

Fny

För DIG ja. Då är det ju bra om du har en partner med samma inställning.

Min poäng är att det är en fördel om man ligger på synkbar nivå med sin partner i fråga om sexdrift och -önskemål.

Annars får man LÖSA det.

Att bara stoppa det under mattan som de flesta gör är ohållbart på sikt.
 
Sv: sex

Allt ska förvisso diskuteras. men jag håller inte med om att det är på något vis tabu att kvinnor skulle ha stark sexualdrift.
Inte jag heller. Snarare ska/bör vi nu vara kåtare och friare som aldrig förr, eftersom vi levt så länge med att det är skammligt att vara en sexuell varelse.
Det står ju på löpsedlarna hela tiden, om hur kvinnor vill bli tillfredställda, att de skaffar sig yngre förmågor på sidan om, etc. Jag tycker att i ett översexualiserat sammhälle som vårt finns inget sånt tabu som ni pratar om.
Nää... som sagt
Däremot finns ett tabu om att prata om att män inte vill.
Ja kanske det är dags att börja lobba för att det ÄR OK att va man och "olustig".
Jag måste säga att det outtalade kravet att man ska ha så mycket sexbehov, njuta av det så in i bomben, hitta bra och uppvuxna män att göra det med och såna man dessutom tänder på ter sig som något ganska svåruppnåeligt mitt i vår dagliga strävan. Visst är det bra när det är så, men att man på något vis är en misslyckad person som borde ta itu med sitt liv för att man itne har det där sexbegäret, det köper jag inte. Väldigt många saker kommer före sex på Maslovs behovstrappa. Och i livet.
Och jag instämmer HELT med dig!!!
gulan
 
Sv: sex

Hallå!

Detta är ett internetforum! Inte en terapisession.
Tål man inte andras vinklingar av sanningen behöver man inte läsa här.

Hrmmm, jag tror nog att både TS och jag tål att höra lite av varje. Men om det man får höra hjälper någon, det är en annan sak. Men det kanske inte var det som var meningen.

Fny
 

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 099
Senast: Bexzor
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 905
Senast: gullviva
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 348
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp