Servicehundar

D

Dragonfruit_

Läste precis det här och fick mig en tankeställare.

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=500889

Bra att hon blev nekad att ta med sig sin hund in, även fast det är en servicehund hör den ju inte hemma på en krog. :crazy:
Är det bara jag som överreagerar eller är det inte väldigt synd om hunden som ska släpas med på sånt?

Sv: Servicehundar

Det är väl i högsta grad relevant för henne att kunna ha med sig sin hund, som är i arbete av en mkt klar anledning i det här fallet.
Den ska vara försedd med ett väl synligt tjänstetecken bara så att andra kan se anledningen till att den vistas i lokalen.

Tycker att det går hysteri i det här med alla allergiker - snart får man väl inte ha hund hemma heller för det KAN ju flyga partiklar över till grannen ( som säkert är allergisk )...

Läste precis det här och fick mig en tankeställare.

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=500889

Bra att hon blev nekad att ta med sig sin hund in, även fast det är en servicehund hör den ju inte hemma på en krog. :crazy:
Är det bara jag som överreagerar eller är det inte väldigt synd om hunden som ska släpas med på sånt?

Klart som korvspad att hon ska få gå på krogen med hunden. Hela vitsen med att ha servicehund är ju att man ska kunna leva normalt. Allergier finns mot så mycket annat än pälsdjur. Parfym & pollen är t.ex vanliga allergener. Ska då ingen med after shave eller parfym få gå på krogen? Folk som använder parfymerat sköljmedel sina kläder? Ska vi i samma veva asfaltera hela världen?

Nä, självklart ska man visa hänsyn till allergiker - men med förnuft. Servicehunden behövs för att husse/matte ska kunna leva ett normalt liv, och då ska man naturligtvis inte vara begränsad för att den råkar ha päls.

Idiotiskt! Det är sån himla allergihysteri. Det värsta är att många allgiker inte ens vet att dom är i närheten av hundar förrän dom ser en. (Har två gånger varit med om att allgiker varit spydiga mot mig när jag kommit in i djurkupen på tåget ex. och suttit precis bakom hundar dom inte sett och inte kännt av det... en del allgiker är tyvärr mer allergiska när dom vet om att källan till deras allergi är i närheten...) Vad dom flesta inte tänker på är att just servicehundar brukar vara såpass dresserade att när de har täcke på sig nosar dom inte på folk och ruskar inte på sig. Är man dessutom lite hänsynsfull som förare så har man en välvårdad förhållandevis ren hund.

Föraren behövde ju uppenbarligen sin hund för att kunna leva ett normalt liv. Servicehundar hör hemma ÖVERALLT!

Dessutom är dom tränade och examinerade för att klara av sådana situationer. Vissa hundar klarar inte den pressen, medans andra hundar gör det. Med största sannolikhet är detta en hund som är stolt över sitt jobb och inte på något sätt lider av att följa med på krogen.

Du överreagerar så det står härliga till.

enligt livsmedelslagen § 18 så har vi rätt att ta med hunden .

jag har varit servicehundägare/förare/tränare i över 15 år och har sett den samhälleliga utveckligen.

Har själv varit med och bidragit.Var en av de första i sverige.

Mina hundar har alltid varit med mig överallt,från inlagda på sjukhus,restauranger,till flyga till usa i passagerar utrymme.

tro mig,ingen hund har lidit av att arbeta på stökiga platser om de är tränad etill det.

i så fall hade väl halva englands hundpopulation avlidit,har hört att d egår på krogen där också(puben alltså)

ochsom en liten reminder:

du och jag är lika allergiframkallande osm vilken hund som helst i och med vårt intresse för djur.
min rullis är fullständigt nerlusad med hund,katt o hästepitel.

skillnaden är kanske att jag är medveten omd et och tvättar av rullstol o hund o kläder inna jag skall in i högrisk miljöer såsom sjukhus.är fö allergiker o astmatiker själv.

du kan lära dig mer om dessa oumbärliga hundar genom att söka på servicedogs,assistancedogs och svenska service och signalhundförbundet

Det var inte allergin jag tänkte på, utan hundens eget bästa.

håller med dig. Tänk på all hög musik som spelas där inne. Stackars djur!

Det var inte allergin jag tänkte på, utan hundens eget bästa.

Krogen är väl inte värre än mycket annat? Ett par öronproppar kan vara på sin plats för både ägare och hund, men i övrigt är det väl inga problem?

Mina helt outbildade hundar skulle tycka krogen var ett toppenställe - massor med folk helt enkelt.

Hundar har selektiv hörsel. Jag har sett mina hundar sova framför mina jättehögtalare som stod på mkt hög volum. Trots att de kunnat välja att gå ut i andra helt ljudisolerade rum eller utomhus...

Höga ljud som är relativt konstanta är det lätt för hunden att koppla bort.

De finns ju dom med kraftig allergi som faktiskt kan dö av att en hund vistas i lokalen.
Men de skulle antagligen inte våga gå ut på ett sådant ställe heller.

Vet en flicka på ett allergidagis som höll på att dö för att en i personalen hade varit i stallet och inte tvättat sitt halsband efteråt.
Extrema allergier finns.

Jomenvisst. Men den allergikern hade inte kunnat gå dit ändå.
Det finns nästan lika mkt allergener på mina (och de flesta andra djurägares) kläder,hud och hår än det finns djuret ifråga.

Om du skall tänka på hundens bästa så tänk på att det är inte en hobbyhund som någon plötsligt bestämt sig för att ta med sig på krogen. (Även om jag är övertygad om att det finns ett antal icke tjänstehundar som också skule klara detta, helt beroende på hund.)

En tränad servicehund, eller för den delen andra typer av assistanshundar, är tränad på att vara i olika miljöer och ett av kriterierna för att ens bli antagen till utbildning är att hunden har förmåga att koppla av i varje given situation. Detta är också ett moment som finns med i examination och uppföljande årsprov.

En assistanshund har som uppgift att vara till hands för sin förare och de tar i regel detta arbete på största allvar. Att då inte få vara med sin förare kan alltså vara en mycket större stressfaktor för hunden än att vara på krogen.

Jag kan nämna ett par exempel från min egen servicehunds reaktion på olika miljöer som med största säkerhet skulle kunna betraktas som, och för en otränad hund också vara, extremt stressframkallande.

Hon har varit med på IKEA och jobbat. Det hon normalt gör när jag är stilla en stund är att lägga sig ner och slappa. Hon slappnar av så pass att hon lägger sig med magen i vädret (hennes normala viloställning) och vid mer än ett tillfälle får jag höra att folk när hon till slut rör sig igen utropar att –oj, jag trodde det var en leksakshund!

På Bokmässan där vi ett år jobbade i ett förlags monter smet vi iväg vid ett tillfälle för att lyssna på en bokuppläsning. Efter en stund smyger det in två tjejer som var lite sena och den ena tjejen nästan sätter sig på min hund, hon far upp igen och utbrister att hon trodde det var en filt eller något. Jag kan ju tillägga att hunden låg kvar och tittade lite undrande över vad som fick människan att fara upp så där, sen slappade hon vidare.

Med andra ord, min hund är tränad för sin uppgift, att vara där jag är och att hjälpa mig när jag behöver hjälp. Hon bryr sig inte om att det är stoj och stim runtom, hon är fokuserad på sitt jobb och vet att när jag inte behöver hjälp är det lika bra att bara ta det lugnt så länge.

Så när det gäller allergiaspekten av det hela. Ja, det finns människor som är så allergiska att en väldig massa saker är ett hot och jag har full sympati för att det är ett enormt problem. Vad jag också vet är att även om jag lämnar min hund hemma så utgör jag ett allergihot bara genom att jag har hund, katt och häst. Jag umgås dagligen med mina djur och har därför både hår och andra allergener på mig och framför allt på min rullstol och den kan jag tyvärr inte lämna hemma...

Hundar har selektiv hörsel.

Höga ljud som är relativt konstanta är det lätt för hunden att koppla bort.

Är det sant?
Man behöver alltså inte skydda hunden från höga ljud i rädsla för att man åsamkar dem dåligt mående?

Jag har själv varit nyfiken på detta eftersom även jag sett hundar sova tungt trots oljud jag själv inte klarar av för att det bokstavligen talat gör ont i öronen.

Mja, det är egentligen lite mer komplicerat. Det finns de indevider som är väldigt ljudkänsliga, som helt enkelt blir rädda av höga ljud. Ofta hör det samman med mkt rädslor. Men det upptäcker man ofta på ett relativt tidigt stadium.
Dessutom så tror jag en hund kan ha svårare att parera plötsliga ljud om de inte är ett förväntat ljud.

Det är väl därför man har tex skrammlet och skotten på tex korning. Det finns många hundar som klarar tex skott på platsliggningen på apellplan där de är vana vid det, men som hoppar högt om det smäller i bostadsområdet.

Jag är tämligen övertygad om att en tränad servicehund kan koppla bort ljudnivån på en krog under arbete. (även om den kanske skulle reagera ur tjänst så att säga, men å andra sidan tvivlar jag på att en ljudrädd hund skulle bli servicehund från början)

Har man en hund som glatt sover brevid högtalaren trots att den har möjlighet att gå undan så kan man säkerligen lugnt fortsätta att låta den göra det.

En del militärhundar hoppar fallskärm och blir nerfirade från helikopter. De måste bullra rejält, och de är både värdefulla ekonomiskt och i människoliv om de skulle bli döva...

mina hundar har också helst sovit bredvid högtalarna.

antar att de gillarrytmen.

för den som vil vet amer stod deti hundsport detta eller förra året en utmärkt artikel om hundens hörsel som tar upp just detta.

mina (tjänste)hundar har flugit herkulesplan,och det -bullrar-!

de har även varit på operan,festivaler,fyrverkerier och massa annat.

operan var ju inget problem,de lågo sov.
på rix fm så hade jag faktiskt öronskydd på dem,men de brydde sig inte eftersom d e låg bakom högtalarna(o var i vägen för artisterna istället;) )

hundar -kan-filtrera ut mycket,mend te är ju också rasbundet.
min hoppis reagerar tex på fyrverkerier som tjuter(sånt måste man träna också) medan flatten låg o sov o den andra flatten skällde för att ingen tittade på henne.

å andrasidan sov hoppisen som en gris under de värsta vrålen i en koklass på RHC,medan en alaskan vrålad erakt ut,den trodde kanske de bråkade.
ena flatten sov o den andra ville hjälpa till att jaga kor.

däremot så få rjag med hoppisen vara -mkt-försiktig med lukter,han tål inte starka lukter(tex några droppar kanelolja på elemenetet fick honom att få panik) medan de andra inte ryr sig ett skvatt.

jag är jualdrg på krogen,men jag vågar nog påstå att mina tjnstehundar har vistats i de mest extremt krävand emiljöer som går att vara i.

krogen hade de nog tyckt var ganska tråkig o dessutom ligger de vid en vägg eller under ett bord när dte är trångt

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 134
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 798
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
678
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025