Senskada? Lymfangit? (bilder)

Sv: Senskada? Lymfangit? (bilder)

För det första så kan man som tidigare skrivits i tråden oftast inte se något så länge det är såpass svullet, alltså ganska meningslöst att ta hästen till klinik. Kollad asap förutsätter liksom att det öht går att lysa...

För det andra så skulle du om du läste lite noggrannare se att TS häst redan har boxvila p g a annan skada, de åtgärder som vet rekommenderar i väntan på att kunna göra ett UL vid misstänkt senskada är alltså redan vidtagna.

För det tredje har TS flera gånger skrivit att hon redan har en tid på klinik bokad sen innan och inväntar den.

Dags att ta på läsglasögonen?

Jag har redan läst det.
Därav min första kommentar som ni trianglade friskt, men hey, no hard feelings :devil:

Vi agerar alla olika när vi ställs inför olika situationer, TS skriver gladeligen om alla skador, själv ringer jag min veterinär på kliniken där jag vet att kunskapen finns och om jag ens hade funderingar åt en senskada hade jag åkt in och gjort UL. Men det är jag det.

Du kanske agerar helt annorlunda, vad vet jag.

Jag är, oavsett vad ni tror, faktiskt inte ute efter att smutskasta TS, men jag ifrågasätter beteendet.

Att man generellt inte ska experimentera med misstänkta senskador håller jag helt med om.
Men när hästen redan har boxvila och veterinärtid är bokad, hur skulle det då förvärra skadan att invänta den tiden?
Dessutom skriver ju TS att hon haft kontakt med vet sen svullnaden uppstod.

Det vore annorlunda om TS skrev att "svullnaden har gått ner så nu släpper jag ut hästen i hagen/rider", men förutsättningen har ju hela tiden varit att hästen ska till veterinären och senan ska lysas.
Det som varit målet med tvätt och bandagering är ju att svullnaden ska gå ner, just för att det ska gå att lysa...

Om det nu visar sig vara en senskada så är det väl inget annat än max otur att en häst på boxvila skulle lyckas få en sån. Eller hur tycker du att TS ska undvika skador? Det spelar ju uppenbarligen ingen roll om de är ute dygnet runt, inne dygnet runt, ute i kuperad hage, platt hage, med gräs, utan gräs, rids, inte rids osv osv...
Så hur gör man? Lindar in hästarna från topp till tå i bomull och ställer dem i tvångsspilta? Skaffar en spåkula som kan tala om att "idag måste hästen vara inne för annars kommer den att snubbla i hagen och bryta benet"?

Fast igen Kalimera - just ang senskada. Så man kan inte ultraljuda dem dag 1, eller när det är såpass svullet. Tyvärr. Det är en av de dryga sakerna med senskador om du frågar mig. Jag vill gärna veta DIREKT i ett sådant läge.

Men man måste vänta tyvärr.

SÅ just den delen förstår jag inte alls hur du resonerar? Jag ringde klinikvet när sensvullnaden kom, och jag kunde ha flyttat det redan inbokade återbesöket till 2 dagar tidigare än det nu blir. Men det var också det. Det var iaf vänta minst en vecka som gällde. Det visste jag iofs, men jag ville ju av förklarliga skäl också fråga veterinären hur jag skulle göra med promenad eller inte, om jag skulle lägga på t ex zinkaband osv.

Jag har åkt in akut med en senskada förut. Och fick göra precis samma sak som någon annan beskrev. Åka hem igen, för det man såg på UL var svullnaden. Det gick inte att se senorna etc. Så hem igen, och tillbaka igen efter några veckor för nytt UL. Då syntes skadan, tydligt. Ful sådan var det med, på djupa böjsenan.

Och har han en senskada, så han står redan på box, så det finns inget han gör som förvärrar den. Utan han har redan senskadekonvalescens.

Så, även om du säger att du inte kritiserar mig, så det du skriver är bla: Vi agerar alla olika när vi ställs inför olika situationer, TS skriver gladeligen om alla skador, själv ringer jag min veterinär på kliniken där jag vet att kunskapen finns och om jag ens hade funderingar åt en senskada hade jag åkt in och gjort UL. Men det är jag det.

Det FÖRSTA jag gjorde var att ringa klinikveterinären. Det innan tråden skapades, och innan det var så svullet som på bilderna. Jag hade heller iofs inte skapat en tråd om det fortsatt se ut som lika klockren senskada, just för det enda man kan göra då är att vänta tills svullnaden lagt sig, och sen ultraljuda.

Så, allt det du tycker du skulle gjort och tycker jag inte gjort har jag gjort, och det är där jag undrar var du tycker felet är? Du har inte svarat på det, men du tycker alltså jag skulle sagt till veterinären att 'jag struntar i att du säger man ska vänta, jag struntar i att du tycker det är svullet, jag tänker minsann lasta honom och åka 2 * 2 h med honom för att se OM ni kan se något på ultraljudet eller om han får göra samma resa om en vecka igen?'

Kalimera. Givetvis får du det, men jag ser fortfarande inte vad upprepade frågor som 'Har du inga friska hästar?' bidrar med, på någon front? Mer än 'hacka då' och det tycker du ju inte är vad du är ute efter.

Sen, 'alltid skadade' eller 'hela tiden skadade' är en sanning med modifikation. Men 'ni' tenderar att missa de där lugna åren - antagligen för jag inte skriver trådar då. Visst har det varit - och är - åt helvete för mycket skit, tveklöst. Men det är inte alltid/hela tiden/alla hästar.

Och vad gäller rent 'vad beror det på?' så som sagt jag har grubblat mången natt och kommer inte fram till mer svar än de jag redan delgett. En kombination av typen av hästar jag 'dras till', långa dagar ute i hagar som varken är små eller platta - samt en rejäl dos otur. Jag var extremt lyckligt lottad under många många år med inte en enda skada, nu är jag inte lyckligt lottad. Samma sak kan - tyvärr - ses hos andra. Där det utan minsta förskyllan eller fel från deras sida bara är elände. Kan fö ses på alla nivåer med.

Och vad gäller spekulationer i att 'det måste bero på något' i meningen att jag gör något fel etc. Så du menar då på fullt allvar att ingen veterinär, ingen hovslagare/etc, ingen från djurskyddet varken på kommunens tid eller nu på länsstyrelsens tid osv skulle ha märkt detta? Utan jag lyckas, på något udda sätt, få mina hästar att på olika vis skada sig - utan att någon utom vissa bukefalister som bara läst en viss del etc - upptäcker det?

Men, du är välkommen på besök om du vill, du med. Konstigt nog så har ingen av de som kritiskt antyder ditt och datt hitills nappat varken på att direkt till mig ställa frågor, eller komma på besök och med egna ögon se hästhållningen osv.

Och jag blir btw inte förbannad, alls. Däremot blir jag ledsen. Av diverse mer eller mindre fula påståenden alltså.

En akut senskada ska väl i.o.f inte lindas på det sättet, utan ska kylas och sen ev zinkaband. inget lyckat att värma en senskada direkt.

Jag hoppas din häst blir bra snart och att du slipper mer skador på dina djur.
Nej jag har inte frångått min teori, men jag vill faktiskt inte att du ska bli ledsen, det var aldrig poängen.
Och innan ni hugger på den repliken så kan jag lova att hade det varit att göra någon ledsen, då hade det varit glasklart.
Och jag även om jag har få inlägg, kan det ju noteras att jag kommenterat lite av varje, och inte på något sätt jagat TS.
Sen om jag är feg, därom tviste de lärde, men jag är mer privat än många andra.

Jag hoppas din häst blir bra snart och att du slipper mer skador på dina djur.
Nej jag har inte frångått min teori, men jag vill faktiskt inte att du ska bli ledsen, det var aldrig poängen.
Och innan ni hugger på den repliken så kan jag lova att hade det varit att göra någon ledsen, då hade det varit glasklart.
Och jag även om jag har få inlägg, kan det ju noteras att jag kommenterat lite av varje, och inte på något sätt jagat TS.
Sen om jag är feg, därom tviste de lärde, men jag är mer privat än många andra.

Ursäkt accepterad. Sen trodde jag iofs att det var ganska självklart att jag blir ledsen när jag gör allt jag kan för att slippa mer elände, drabbas av det ändå och allt det påverkar (är ju inte direkt så att jag känner 'jaha, en skada till, nej det gör ju ingt'), och sen ovanpå det anklagas för 'diverse'.

Men ursäkten accepterad, och inga hard feelings. Men gärna en allmän (inte bara riktad mot dig iaf) önskan om att tänka efter extra mycket före ang kritiserandet =)

Och idag får jag förhoppningsvis, om inte helvetshuvudvärken tar ny fart, svar på hur senan mår därinne!

Lindrig blödning ytliga böjsenan. Precis under där 'krustorna' på senan var.

Lät inte roligt :( hur har det uppkommit?

Påslag tror veterinären, iom krustorna/sår(?) precis i närheten. Syns ju ingenting där nu mer än att det är hårlöst en liten fläck, men där det var 'krustor'. Så mest troligt lyckats på något vänster slå på sig med samma sidas bakben.

Bekymrar ärligt talat inte jättemycket, naturligtvis inte bra/kul, men en lindrig blödning och han står ju redan för gaffelbanden. Så enda det här eg påverkar är att vi får hålla oss till 20 min skritt på promenaderna i 6 v till, istället för att få öka med 10 minuter. (Gaffelbanden visade läkningsbild nu nämligen, äntligen!, så hade fått öka på skritten litegranna annars)

Han körde bock, brall och velodromgalopp på longeringen, milt sagt pigg som en spigg och kände sig bättre.

Däremot var rtg inte sådär superkul, men återstår att se hur stor påverkan det har i slutänden.

Senast ändrad:

skönt att gaffelbanden ser bättre ut! och jag läste att vikten såg bra ut också, härligt! är halmen smaskig? ;)

Jag måste faktiskt erkänna att det är alltid lika tråkigt när man har rätt i denna typ av skador. Jag påstå inte att jag lider med dig men tycker synd om dig när du lyssnat på dom som varit av annan bestämd åsikt.

En sak som förvånar mig mkt är hur en häst som är konvalicent och blivit ordinerad boxvila (med viss "kontrollerad" rörlighet) p.g.a. gaffelbands skada även åsamka sig en ytlig senskada. Denna senskada måste då ha skett i boxen eller under kontrollerad rörelse. För inte kan det väl vara så att du under ordinerad boxvila har låtit hästen gå i hage med okontrollerade rörelser???

Varför jag frågar är att det tagits bort så många inlägg att det är svårt att följa den exakta historiken.

Du skriver i sista meningen att rtg inte va så där superkul,, vad va det för röntgen som utfördes???

Din hästhållning förvånar mig ständigt med dina egna ord, jag gör nu ett sista försök för att visa att jag vill se om det finns ngt jag kan hjälpa dig med i förändringar. Jag är villig att gratis besöka dig för att se hur det ser ut i både stall(lada) och hagmiljö. Även få en bild av dina hästar och höra om deras dagliga rutiner, även höra av dig vad ditt mål med din hästhållning är.

Något stämmer inte och kanske är det ngt jag kan bistå med som vänder trenden, handen är utsträckt och bollen är din.

Jag lovar att jag inte ska krama dig om du bjuder in mig.:p

Senast ändrad:

Supergod, uppenbarligen ;) Fascinerande att det här är samma häst som i flera år VÄGRADE äta halm, ens om det var det enda som fanns att äta whatsoever. (Men glädjande - givetvis!)

Jag måste faktiskt erkänna att det är alltid lika tråkigt när man har rätt i denna typ av skador. Jag påstå inte att jag lider med dig men tycker synd om dig när du lyssnat på dom som varit av annan bestämd åsikt.

Vad menar du är 'synd om' mig någonstans? Jag fick ner svullnaden så att det gick att ultraljuda senan idag, och man slapp vänta längre. På vilket sätt är det synd om mig? Att jag lyssnade på t ex Tant Ester (som jag har FULLT förtroende för för övrigt iom hennes profession) och la ett jodopaxomslag, vilket fungerade bra mot svullnaden? För att jag lyssnade på klinikveterinärens råd? För att jag lyssnade på vets tips om att tvätta med klorhexidinshampoo vilket fick bort krustorna? Allt detta var liksom delar av att jag idag kunde presentera ett ben med enbart ursprungssvullnaden kvar, och som kunde ultraljudas. Så jag vill snarast TACKA nämnda veterinärer (för det är de ju allihop) för att de bidragit till att jag inte behövde vänta ut svullnaden ännu längre för att få benet ultraljudat! =)

En sak som förvånar mig mkt är hur en häst som är konvalicent och blivit ordinerad boxvila (med viss "kontrollerad" rörlighet) p.g.a. gaffelbands skada även åsamka sig en ytlig senskada. Denna senskada måste då ha skett i boxen eller under kontrollerad rörelse. För inte kan det väl vara så att du under orinerad boxvila har låtit hästen gå i hage med okontrollerade rörelser???

SKött sig prima på promenaderna (sederad förvisso), och alla ggr jag sett honom i boxen varit lugn som en kossa. Vad han gör i boxen när jag inte är där kan jag ju inte svara för, men förutom en period när han försökte gräva sig ut så har det inte synts några spår av något konstigt. Men hur han än lyckats så har han lyckats i boxen. Hur en häst kan få en senskada i box är iofs inte så jättekonstigt, en annan lyckades rulla fast och få en. Men i det här fallet tror de att han slagit på sig, med samma sidas bakhov. Men det är bara han själv som vet.

Släppt ut? Varför i hela friden skulle jag ha gjort det? När det var JAG som vid förra återbesöket frågade om det inte var bättre han stod på box än i boxhage? (Eftersom han inte riktigt skötte sig i boxhage och brallade några enstaka ggr, uppenbarligen räckte de dock).

Och nej, du är inte välkommen och du vet varför. Vill du protestera mot det kan du ta det via PM.

Det var kotorna som röntgades, som jag skrev tidigare i tråden så ville jag oavsett ha kotorna röntgade det här besöket. Inget som hängde ihop med svullnaden dock, utan det hade jag 'bestämt mig för' redan innan av olika anledningar. Och vet höll med så vi röntgade båda framkotorna. Dock går det inte att idag bedömma fynden, utan det återstår att se om det ger besvär eller ej, först måste ju gaffelbanden, och senan, läka.

Jag fick ner svullnaden så att det gick att ultraljuda senan idag, och man slapp vänta längre.

Du har säker rätt, jag kom bara att tänka på alla galoppörer som bräcker ner i lopp eller träning. Där brukar ultraljud göras inom 48 timmar för att inte skadan sk förvärras.

Jag respekterar naturligtvis att du avböjer mitt erbjudande och har full förståelse för hur du tänker.

Fast hur svullna är de då? *nyfiken*

För jag vet ju arabvalacken, honom åkte jag ju akut med för UL, pga misstänkt senskada. Och man såg inte ett jota förutom just svullnad. Så fick komma tillbaka en vecka senare när svullnaden lagt sig och ULa om.

Samma sak nu, jag ringde ju klinikvet första dagen, och samma svar där, att det går iaf inte att se så länge han är så svullen.

Sen, de kan ju ha senskador UTAN att vara idiotsvullna, eller för den delen svullna alls, då borde det gå att UL:a tidigare. Men just när det är svullet så har jag mer än en gång hört just det (och en gång upplevt det) att 'man kan inte se något'.

JAG är ju sån som helst vill veta 'direkt'. Oavsett om det är UL eller rtg eller vad det är. Och avskyr just det där 'man måste vänta ett tag' (är ju samma sak ofta ang fissurer, att det tar ett litet tag innan de syns).

Delvis KL

Jag har precis samma erfarenheter som alexandra_w, alltså att man oftast inte kan se speciellt bra på UL precis efter att skadan har skett om det är väldigt svullet.

Misstänker man en senskada så spelar det ingen roll om man gör UL efter 3 dagar eller 1 vecka så länge man behandlar hästen som om den har en senskada under tiden.

Senast ändrad:

Fast du har väl inte kylt och zinkabandat din senskada, utan lindat, vilket värmer?

jag förstår inte hur du ORKAR med dessa trådar. Som nu är ytterligare en tjafstråd ang. dina hästars symptom, krämpor och helt sanslöst osannorlika skador. Vad får du UT av att argumentera runt dessa år ut och år in? Jag fattar bara inte,det är helt ärligt, och därför måste jag faktiskt ställa frågan.:confused:

Liknande trådar

Hästvård En lymfangitsvullnad, kommer den alltid på 'hela benet', alltså runtom, eller kan den sitta bara på t ex insidan? Är den alltid 'mjuk'?-...
Svar
6
· Visningar
1 236
Hästvård Jag har aldrig någonsin haft en häst som fått lymfangit under alla år, så min kunskap om det sträcker sig till enbart teoretisk fakta...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
15 000
Senast: Corax
·
Hästvård alacken har endera rullat fast i boxen natten mot idag, eller iaf legat ner och sparkat på väggen och grävt djupa hål i bädden. Inga...
2
Svar
31
· Visningar
3 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka