Kraftig svullnad BB, halt, feber - hittar ingen orsak?

Sv: Kraftig svullnad BB, halt, feber - hittar ingen orsak?

Inte_Ung - jo precis, det är ju inte alls bra för dem att ligga fast. (Nu är jag ju inte alls säker på varken HUR fast eller hur länge valacken legat. Syns bara att han HAR suttit fast under natten, men kommit loss själv). Men jag menade att om han legat fast såpass länge att han fått problem så borde han ju haft panik och svettats innan?

Det går ju inte säga säkert oavsett vad det är, bästa gissningen sen febern försvann är ju från magen, men det kan ju lika gärna vara från fastrullningen, eller nåt helt annat :crazy:

Hej Alex.

Tänkte bara lite ang detta med erlichios, min förra häst fick det och vart friskförklarade.
Dock fick vi veta att det kommer att ligga latent i kroppen och kan komma tillbaka i alla möjligt symtom och utslag när som helst vilket år som helst eller inte alls om vi har tur.

Detta märktes oxå då hon till och från ca 2 ggr under året hade konstig svullnader och hältor, feber, stelhet i olika delar av kroppen och andra symtom.

Detta skulle endast hållas under uppsikt och ej behandlas om det inte vart riktigt illa, och mycket riktigt så var det inga längre perioder det satt i max ett par veckor åt gången, Hade självklart kontakt med veterinär varje gång.

Kan ju vara värt att kolla om det fortfarande är de som gäller :crazy: ( var 1998 detta hände första gången hon blev sjuk, var inne på Ultuna)

Lycka till. ;)

Mvh Sofie

Har han puls i bakbenen? Det kan inte vara fång? Kan ju vara mycket otypiskt ibland. Hade för många år sedan en häst som blev svullen i bakbenen och halt på ett av bakbenen. Förstod inte vad det var men röntgen visade hovbensrotation ena bak..... Var helt ohalt i fram och hade inte direkt någon puls.
Efter den gången insåg jag att fång kan ha mycket otypiska symptom.

En annan gissning är Ehrlichios. Kan du inte be att få ett blodprov taget om han ej är bättre på någon dag?
Jag tror inte på teorin rullat fast. Verkar osannolikt att han ska få feber och vara svullen i båda bak av detta.

Hoppas allt löser sig. Tycker synd om dig med all otur!

Hej Alex.

Tänkte bara lite ang detta med erlichios, min förra häst fick det och vart friskförklarade.
Dock fick vi veta att det kommer att ligga latent i kroppen och kan komma tillbaka i alla möjligt symtom och utslag när som helst vilket år som helst eller inte alls om vi har tur.

Detta märktes oxå då hon till och från ca 2 ggr under året hade konstig svullnader och hältor, feber, stelhet i olika delar av kroppen och andra symtom.

Detta skulle endast hållas under uppsikt och ej behandlas om det inte vart riktigt illa, och mycket riktigt så var det inga längre perioder det satt i max ett par veckor åt gången, Hade självklart kontakt med veterinär varje gång.

Kan ju vara värt att kolla om det fortfarande är de som gäller :crazy: ( var 1998 detta hände första gången hon blev sjuk, var inne på Ultuna)

Lycka till. ;)

Mvh Sofie

Min valacks erlichios bröt ut i feb 2001 i samband med ett komplicerat spiktramp. Var dålig hela sommaren och halva hösten 2001, åkte jojo in och ut på Ultuna som vägrade gå med på erlichios, för det fanns inte i 'icke akut' form.. Ens med positiva titrar gick de med på att problemen (avmagring, apati, ataxi/balansproblem, ont i ryggen, polyartrit, vandrande diffusa hältor, anorexi) berodde på erlichiosen. Jag bytte klinik och han fick omedelbart behandling. (Tetracyklin och sen opticorten efter hemkomst).

Jag grät för första gången i mitt liv av glädje när han sprang ut i hagen efter behandling, gnistan och min vanliga Vision var tillbaka. De varnade mig att ffa ledinflammationerna kunde vara kroniska, att alla hästar inte svarar på behandling etc. Ett år senare gick han igenom vetbes UA på samma klinik som beh, och först DÅ insåg jag hur lite de trott på fullt återställd egentligen då de utbrast 'Det var som fan, det trodde vi ALDRIG!'. Han har dock sen han var färdigbehandlad senhösten 2001 inte haft minsta lilla erlichiosrealterat problem *ta i trä*. Och enligt kliniken är han att betrakta som fullt återställd och fullt frisk från erlichiosen, dvs kommer den igen är det 'ny infektion'. (Ultuna vägrar fortfarande gå med på att det var erlichios, och det var bara en slump att beh fungerade).

Så jag tror faktiskt att är det kopplat till erlichios så är det en ny omgång. Dock tycker jag inte tempen borde gett sig så snabbt då..

Har han puls i bakbenen?

Han är stasad båda bak från hasen och ner, men ingen förstärkt puls i kotan.

Det kan inte vara fång?

Kan och kan, det där eländet kan ju visa sig ungefär hur som helst, så kan kan det väl men jag tror inte det. Jag har tyvärr förlorat två i atypisk fång, så jag lider av viss fångnoja, men den har inte slagit till nu, frambenen är helt rena, ingen avlastning, puls, värme eller ens tassighet. Inte minsta ovilja att röra sig eller någon form av rörelsestörning fram. Ingen reaktion för visitertång.

Nu är fång ju lömskt som bara sjutton, första jag förlorade var 28 år och blev lite mer laidback i hagen bara, rörde sig mindre. Vet hittade inget. Sen gick han inte lös ur boxen på morronen men följde glatt med om man tog grimman. Vet hittade inget. Sen ville han inte gå ur boxen alls, men om man körde med mild övertalning (grimma och grimskaft) gick han ut. Vet hittade inget men vi behandlade mot fång för säkerhets skull. En knapp vecka senare vägrade han röra sig, två veckor senare nödslaktades han med hovbenen påväg att perforera sulan på båda fram. Och han var inte varm eller had epuls ens då. Däremot var han solklart öm fram då.

Den andra var bara lite tassig fram och ffa såg jag i ögonen att hon hade ont. Fick tjafsa med vet för att få behandlat mot fång, och skoddes med PG etc. Blev återställd men fick under årens lopp några till mycket atypiska milda fånganfall. Det femte gjorde henne dock oridbar och då fick hons luta då hon mådde mentalt dåligt av att vara haghäst. Hon hade heller aldrig puls eller värme, utan det man såg var att hon var lite tassig, och reagerade lite på visitertång under den 'akuta' fasen. Fick lindrig hovbensförsänkning BF och aningens rotation ena fram.

Kan ju vara mycket otypiskt ibland. Hade för många år sedan en häst som blev svullen i bakbenen och halt på ett av bakbenen. Förstod inte vad det var men röntgen visade hovbensrotation ena bak..... Var helt ohalt i fram och hade inte direkt någon puls.
Efter den gången insåg jag att fång kan ha mycket otypiska symptom.

Mm, det är en förbaskat lömsk sjukdom tyvärr =/

En annan gissning är Ehrlichios. Kan du inte be att få ett blodprov taget om han ej är bättre på någon dag?

Jo, kommer DV ut är det ju lätt gjort att be om blodprov för B/E med och det hade jag tänkt. Får se vart det tar vägen tills imorgon om det tänker fortsätta hålla sig i schack, om orudis gelen gjort någon skillnad ihop med stödbandage och liten hage och så.

Det där med diarrén var intressant. Dels för att diarré med skador av tamrvilli i sig kan ge ödem i benen pga hypoproteinemi (behöver inte ge andra symptom, förutom lös skit då), dels för att en akut ehrlichios kan förknippas med diarré.

Ehrlichios ligger fö inte latent enligt någon forskningsrapport i världen.

Det där med diarrén var intressant. Dels för att diarré med skador av tamrvilli i sig kan ge ödem i benen pga hypoproteinemi (behöver inte ge andra symptom, förutom lös skit då), dels för att en akut ehrlichios kan förknippas med diarré.

Ehrlichios ligger fö inte latent enligt någon forskningsrapport i världen.

Ang latent erlichios, menar du som svar på att min herre fick sin akuta erlichios i feb, eller på vem det nu var soms krev att det kan ligga latent och blossa upp? (Vilket min klinik hävdar den inte gör).

För iom att min herre fick sin erlichios i feb så måste den på något sett 'vilat' eller inte gjort väsen av sig, för det fanns ju banne mig inga fästingar då?

Är det troligt/sannolikt att se bensvullnaden så sent efter diarren? Är det troligta tt en akut erlichios 'ger sig' så fort och inte innebär den där höööga febern? (När han fick akut erlichios så svullnade ju alla fyra benen rejält och han hade 40 graders feber. Iofs inte många dagar, men ändock)

Nja, latent-E var nog mest ett svar på vad någon annan skrev!
Din hästs E-utbrott i feb är jag okunnig om!

Febertoppen vid akut E kan vara väldigt kortvarig (timmar), möjligen kan du ha missat den. Man borde kanske ha sett att hästen varit svettig då, men man vet ju aldrig!

Nja, latent-E var nog mest ett svar på vad någon annan skrev!
Din hästs E-utbrott i feb är jag okunnig om!

Febertoppen vid akut E kan vara väldigt kortvarig (timmar), möjligen kan du ha missat den. Man borde kanske ha sett att hästen varit svettig då, men man vet ju aldrig!

Ang e-utbrottet i feb förresten, så missade vi det ju då, iom att han hade sitt spiktramp med alla dess komplikationer då. Veterinärerna slet dock sitt hår för de inte kunde fatta varför han hade *så* hög feber, och *så* svullna ben.

Men sen med facit i hand var veterinärerna teori att han 'smittats' med erlichios under fästingsäsong, men att han var en av alla de hästar som faktiskt själv pallade att ta hand om infektionen så den var symptomlös, men inte hade blivit av med den helt, och när då immunförsvaret var så kraftigt nedsatt av att kämpa mot infektionen i hoven (han höll ju på att stryka med av den) så klarade inte immunförsvaret av erlichiosen utan den blossade upp.

Sant eller ej är ju en bra fråga, men det är den enda teori som kan förklara det hela. Därför jag var nyfniken om det var totalt omöjligt, för d blir det ju väldigt intressant..
Angs vettning så han är täckesklippt och i kallstall, men var ju täckad så man borde ju sett svettning ja.

Nu ska jag gå ner och linda av och släppa ut (har regnat så de ätit frukost inne) så får vi se.

Idag:

Feberfri, snudd på osvullen (fylls kotsenskidor BB). Om det är bandagen, vilan eller orudis gelen är en bra fråga. Smort in mer orudis, men släpp ut utan lindor (det regnar) så vi får väl se. Svullnar han igen utan lindor tar jag in och lindar och har honom inne.

Han har lämnat hösilage flera nätter nu men imorse var det uppätet till sista strået iaf.

Vad skönt att det verkar ge sig! Håller med om att du verkar vara den mest otursförföljda hästägaren någonsin-men om man ser det på den ljusa sidan så måste det vända nån gång och då blir det förhoppningsvis lika bra som det varit dåligt!! (det är i alla fall vad jag intalar mig efter diverse elände med djuren...)

*kl*

Jaha ja.. Fortfarande osvullen, lite fylld kotsenskidor.

Halt så in åt helvete i trav att det är läskigt, men bara i ena varvet..

Han är ohalt men trampar igenom aningens sämre med kotan på VB i skritt.

I trav så första varvet var hyfsat, han trampar inte igenom i kotan ordentligt och sätter i tån först. Efter två varv är han cirkus 2 grader halt, tar markant kortare steg med VB, trampar inte igenom i kotan och är som sagt halt så till och med min mamma skulle se det. Öronen fram och travar villig dock, men det var det här med smärttåligheten.

I höger varv hältan markant bättre även i trav, trampar inte riktigt igenom men inte alls lika halt som i vä varv..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 152
Senast: Hedwig
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka