Senskada? Lymfangit? (bilder)

Sv: Senskada? Lymfangit? (bilder)

KL:) just när det gäller frågan var ju den hur lymfangit kan yttra sig vilket det säkert finns en del som har sett på detta forum, det var ju liksom inte en fråga om hur man behandlar utan egentligen hur ser det ut.
Jag hade lite svårt att svara på frågan för min hade lymfangit av ett sår mitt i hasvecket vilket också gav vätskesvullnad ner i benet av andra orsaker.
Ibland kan det bara vara skönt att få fler synvinklar på saken även om man har kontakt med vet som sköter behandling.

Grundfrågan va väl om det va lymfangit eller senskada. Att behandla en senskada på samma sätt som man behandlar lymfangit påskyndar väl knappast en senskada i det akuta skedet eller??? Trots dåliga bilder så borde även en blind omgående kunnat se att det inte va lymfangit.

Naturligtvis är det bra att få flera synvinklar på saken men då gäller det att den som svarar har bra synvinkel. Bäst av allt hade väl varit om bilderna även delgivits behandlande veterinär. Många ggr kan det lätt bli fel behandlingsplan enbart genom hörsägen från hästägaren.

Jag litar inte på vad vissa hästägare i ord beskriver eftersom jag lärt mig att vissa bara delger det dom själva "vill" delge. Jag tror även att jag finner stöd från veterinärsidan från mitt påstående. Det finns i alla fall många anmälningar som i slutändan påvisar att så är fallet.

Först envisas hästägaren med att leka veterinär och genom sin övertalningsförmåga (och tjat) få veterinären att godkänna den behandlingsplan som hästägaren önskar sätta in. När det senare visar sig IRL att det va fel akut behandlingsplan så får veterinären skit från hästägaren och blir anmäld.

I just denna tråd så borde jag anmäla alla som skrivit råd om hur TS ska behandla denna senskada utifrån att deras uppfattning är att det är lynfangit. Har man inte kunskap i ämnet så är det väl bättre att inte komma med "glada tillrop" som t.o.m. äventyrar läkningsprocessen. Tänk inte på personen bakom frågan utan på vad dina råd kan orsaka den enskilda individens framtida lidande.

Jag får en uppfattning om att många som svarar har större empati för hästägaren än för den drabbade hästen och det tycker jag inte har med hästvård att göra.

Så korkad är jag.

I just denna tråd så borde jag anmäla alla som skrivit råd om hur TS ska behandla denna senskada utifrån att deras uppfattning är att det är lynfangit. Har man inte kunskap i ämnet så är det väl bättre att inte komma med "glada tillrop" som t.o.m. äventyrar läkningsprocessen. Tänk inte på personen bakom frågan utan på vad dina råd kan orsaka den enskilda individens framtida lidande.

Jag får en uppfattning om att många som svarar har större empati för hästägaren än för den drabbade hästen och det tycker jag inte har med hästvård att göra.

Jag förstår mindre av den som vill ha glada tillrop och inte åker till klinik trots klippkort.

Med reservation för att jag inte orkat lusläsa sju sidor, men jag har en häst som är extremt känslig i huden (får utslag, knölar osv av minsta lilla) och hon fixar inte att stå med stallbandage mer än några timmar (som jag tolkar det har din stått lindad ganska mycket?). När hon har varit skadad och ståt lindad över natten eller längre så har hon plötsligt blivit tjock i benen, fått vätskande krustor (som sedan ser ut som flagor när dom torkat ut), ungefär som det du beskriver i de första inläggen. Om jag tvättar benen och lindar om så fortsätter det att vätska och svullnaden går inte ner.

Ingen veterinär har lyckats förklara det hela, men det enda som fungerat är att sluta linda omgående och låta benen torka ut.

Tack för svar, och fullt förståeligt du inte orkar läsa alla sidor irrelevant 'tjafs'.

Dock så svullnaden är borta nu. Det verkade dock vara 'tvärt om' mot din, det som funkade var att tvätta och linda. Provade 'mitt i' att sluta men då blossade det upp. Nu är det dock borta, även utan lindor *phu*

Inte varit mkt lindad innan det kom iofs, men är de känsliga (vilket min inte verkar/verkat vara dock) så antar jag det räcker med bara en stund som du beskriver.

Och det var en senskada. Sen om 'extrasvullnaden' och krustorna var pga den (dvs att den svullnade så) eller om jag fick 2 problem samtidigt är ju svårt att säga. Men fick ner svullnaden och bort krustorna med tvätt (K-hex) och bandage, och sen gick det ta av bandaget utan att det blossade upp =) Och nu att HA bandage utan att det verkar påerka neg heller.

KL

Nu har jag skummat igenom denna tråd som jag inte hade läst tidigare. Oj så mycket säkra råd där man gissar på något och "vet" om det ena och andra.

Jag har sett massor av lymfsvullnader och det kan jag säga att det troligen inte är i alla fall, redan av bilderna på hur svullnaden ser ut. Ja lymfangit och senskada eller blodutgjutning pga stasat kärl tex kan se väldigt lika ut. Men eftersom det värsta då är senskada så innan man vet så behandlar man det som senskada - anser jag. Och kollar så fort som möjligt.

Lymfangit kan finnas med eller utan feber (vanligast utan, med är det oftast en infektion också enligt min erf) Då ska hästen röra sig för cirkulationen. Men är man osäker på om det är senskada så blir det vansinnigt att behandla skadan som lymfangit:cool: HUR kan man ens ge det rådet?:confused: Utan att veta.

Nu liknar bilderna mer än något annat en senskada och då blir frågan som coari ställde, hur i all världen får en häst som vilar för gaffelbansskada en senskada på det? :o

Har den hoppat runt och slagit på senan? Eller är det all boxvila pga andra diagnoser (har den inte haft fång och annat?) som gjort senor och gaffelband så försvagade??

Ja hur som helst så tycker jag att man ska vara väldigt försiktig med att ge råd om ev allvarliga skador via nätet och även ta emot råd, och resonera på nätet, de måste direkt kollas av veterinär! Är man osäker ang senskada är det boxvila och stillastående och beställa tid på klinik som gäller. Efter ett par dagar kan man se på UL.

Senast ändrad av en moderator:

Nu liknar bilderna mer än något annat en senskada och då blir frågan som coari ställde, hur i all världen får en häst som vilar för gaffelbansskada en senskada på det? :o

Har den hoppat runt och slagit på senan? Eller är det all boxvila pga andra diagnoser (har den inte haft fång och annat?) som gjort senor och gaffelband så försvagade?? .

Svaret finns ju i tråden iofs, i den mån det finns något svar då. Men enligt veterinären, och eg det enda logiska med, så måste han ha slagit på sig med samma sidas bakhov. Skadan sitter precis under ett litet märke/sår ?).

Han har inte hoppat/skuttat en enda gång som jag sett, men jag ser honom ju inte 24 h/dygn. Så teoretiskt kan han ha skuttat, eller viftat runt med benen av annan anledning, när han rullat etc.

Exakt hur han lyckats smälla till sig själv på senan får man ju dock aldrig veta, det vet ju bara han.

Inga försvagningar i senor/gaffelband (tack och lov).

eget KL

Jag ser faktiskt inte speciellt många som tvärsäkert uttalat sig alls om vad det är/inte är?

Utan vissa har svarat t ex 'sådär ser MIN häst ut när det är...', samt vad som då hjälpt deras häst. Någon har talat om att 'enligt min veterinär så..'. Flera har funderat om det kan bero på si eller så (mugg, lindor etc), ytterligare andra har tyckt att 'när det ser ut sådär blir man ju rädd att det är...'

TantEster, som ju är veterinär, har konstaterat att det går inte att avgöra, det är 'ett svullet ben' helt enkelt och kan vara vad som helst. Men däremot talat om vad som enligt henens mening är oslagbart på lymfangit, med påpekandet att hon inte säger att det ÄR lymfangit.

OSV, inte kollat hela tråden i detalj men 4 första sidorna.

Så, förutom några enstaka undantag, kan jag inte se att folk tvärsäkert uttalat sig om varesig det ena eller det andra, eller rekommenderat att 'du SKA göra såhär och sådär'. UTan tvärtom varit väldigt generella?

ja ingen har ju egentligen gissat eller sagt att det här är det, och senskador är luriga, du kan inte titta på en häst och tvärsäkert säga att det är det om det inte är en banansena förstås.
Då skulle man ju inte ens behöva UL.
Hoppas nu att gaffelbandet läker lika bra som det övriga det brukar ju läka relativt bra:)

ja ingen har ju egentligen gissat eller sagt att det här är det, och senskador är luriga, du kan inte titta på en häst och tvärsäkert säga att det är det om det inte är en banansena förstås.

Jo jag gjorde faktiskt det redan i mitt första inlägg, http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=13805523&postcount=53 sa att det va det här för jag utgår alltid att det är en senskada för säkerhets skull utifrån dom bilder som uppvisades.

Tyvärr hade jag rätt även om jag inte är förvånad.

Och där fick jag =/ La ju på torrt bandage igår (fredag), och tog av det inför promenaden idag. Såg helt okej ut, 'sensvullnaden' kvar, öm men inte hysteriskt öm, och krustorna okej. Lite hudflagor bara. Pigg som en spigg och ohalt under promenaden.

Lät honom då vara utan bandage från klockan 20. Nu vid midnatt så mer svullet, mer krustor och de vätskade, jätteöm/jätteont (stod och skakade, ev frös han, svårt säga). Feberfri. Ohalt. Matte begriper ingenting.

La på nytt jodopaxomslag, men jag begriper som sagt ingenting alls. Är det lika imorgon får jag ringda DV akut, annars när det blir vardag.
Om du nu trodde att det bara var rasp varför behandla med sådant som fräter o sätta på en massa salvor utan effekt? Sådant som bakterierna tycker är mumma o sprider sig i.

det finns 100 trådar om mugg o rasp o faktiskt bra behandling.
Med tanke på din extraordinära kunskap skulle man tro att ett bakt. test skulle utföras direkt.

Jag skulle nog kunna avgöra om det var lymfangitsvullnad eller förtjockade senor. Om inte så skulle jag inte värmebehandla det oavsett. Bakterier sprids i värme. Du som är så kunnig o ändå behandlar hipp som happ:confused:. eller är det just att få behandla så mkt som möjligt som är intressant?

Såg först nu rubriken o om man misstänker senskada o har haft många borde man vara noga med vilken prioritet man väljer- alltså kyla i första hand.
Den ser oxå ut att ha fått smärre foderrelaterade fångränder- se insidan av hf. 2 gånger på ngn månads intervall.

Senast ändrad:

Då skulle man ju inte ens behöva UL.
Hoppas nu att gaffelbandet läker lika bra som det övriga det brukar ju läka relativt bra:)

Jo man kan faktiskt om man tittar på en svullnad (och känner) ganska tvärsäkert säga vilket det är.

Senskador kan likna lymfsvullnader (och skadade blodkärl också) men det finns skillnader och i det här fallet ser det mera ut som senskada bla av hur svullnaden sitter och är utbredd (eller inte) Och vet man absolut inte så behandlar man det som senskada tills man vet.

Att senan ser ut som en banan är inte enda sättet att se en senskada, det beror på vilken sena skadan sitter i och hur stor skadan är).

ja men du kan inte titta och känna och säga utan UL att detta är en senskada, man kan misstänka detta, men inte veta säkert förrän UL gjorts.

Jag håller med.
Är det för mycket svullnad, brukar diagnosen bli i utgångsskedet "kan inte utesluta senskada". Är det för svullet går det helt enkelt inte att diagnosticera direkt. Däremot så får man diagnosen "kan inte utesluta senskada" så bör skadan behandlas som en sådan i akut läget, tills en konstaterande undersökning kan göras.

Min tur att hålla med.

I det här fallet bidrog väl det osannolika i att en häst på boxvila skulle ådra sig en blödning i senan till att man, iallafall jag, gissade på lymfangit. Sedan är det ju trots allt en viss skillnad på en lindrig blödning i senan pga yttre trauma och en senskada som uppkommit pga överansträngning/tänjning.

Jag tror inte att hästen tagit skada av vare sig våtvarmt omslag, salvor eller kompresser. Det hade varit värre om den hade fått gå ut i hage, men det var ju aldrig aktuellt.

Vad gäller olycksstatistiken i ts´s stall häpnar även jag, men som jag inget annat vet tänker jag inte ondgöra mig över en otursförföljd människa.

Lider med dig Alexandra. Har också en otursförföljd häst. En rastlös unghäst, som i våras var lite "knackig" och vilade en period. Hon lyckades skada sig en natt i boxen, stod med toktjockt ben på morgonen, och viss hälta. Hon behandlades för lymfangit, vi gjorde ett ultraljud efter några veckor, och enligt den veterinär som gjorde ultraljudet hade hon ingen senskada.

Men svullnaden gav inte med sig, så efter ytterligare några veckor konsulterar vi en veterinär mer erfaren på ultraljud än de "vanliga" hästvet. Vid undersökning finner han en liten skada på ytliga böjsenan. Har nu vilat = skrittats och gått i hage i 5 månader. Under denna tid har hon även hunnit ha massiva hovbölder i 2 hovar, då vi var korkade i sommar och tog av skorna, då hon ändå skulle vila. Även hovbölderna blev en sorglig historia, då hon var i princip blockhalt i 2,5 vecka, först på ett ben och sen på ett annat, trots uppverkning som inte lyckades helt.

Vad vill jag egentligen säga med det här?
1. Eftersom inte ens högt utbildade veterinärer på plats kan säga vad en skada är så skulle jag aldrig vara tvärsäker utifrån en bild.
2. Veterinärer behandlar samma skada olika, utifrån sin kunskap och sina erfarenheter. Vår vet sa: absolut inga lindor, skrittas så mycket som möjligt på hårt underlag. Ut i hage, absolut inte i box mer än nödvändigt.
3. Såklart en häst på boxvila kan få en senskada! Vår häst har troligtvis sparkat i krubban och på så sätt skadat sig.
4. En olycka kommer sällan ensam. I vårt fall: en misstanke om lättare skada, drog ner på arbetet vilket gav en rastlös häst som skadade sig i boxen, fick en senskada och sen som följd hovböld på 2 hovar. Och allt detta av saker som vi gjort i ett försök att göra det bästa för vår häst!

Vår häst har nu läkt i sin sena, men har mycket ärrvävnad runt pga svullnaden som stod många veckor, som ingen förstod sig på. Framtiden får utvisa om hon har ont, men just nu är vi hoppfulla och allt ser bra ut.

Lycka till, håll oss uppdaterade!

4. En olycka kommer sällan ensam. I vårt fall: en misstanke om lättare skada, drog ner på arbetet vilket gav en rastlös häst som skadade sig i boxen, fick en senskada och sen som följd hovböld på 2 hovar. Och allt detta av saker som vi gjort i ett försök att göra det bästa för vår häst!

Kan bara hålla med... Har ett eget exempel just på detta. Mina hästar, som rehabiliterats från fång, går i en liten grushage just för att försöka undvika nya fånganfall. Men det var antagligen en bidragande anledning till att shettisen skadade sig (vrickade sig/blev sparkad av kompisen - vi vet inte) i vintras. Hade hagen varit större hade det kanske aldrig hänt. Men hade de gått i en vanlig större hage hade kanske en eller båda fått fång igen i stället... Det är alltid svårt att veta om man gör rätt eller fel! Däremot är det alltid enkelt att anklaga både sig själv och andra "after the fact"...

Det kan inte jag. I synnerhet inte om det rör sig om ett yttre trauma med sår i huden och en mindre blödning i en sena.

Du är väl inte hästveterinär i första hand så jag vet inte då hur mycket man ser av hästben med olika skador?

Man kan självklart inte säga säkert, det har jag inte påstått, då vore veterinärer och UL onödiga. Men man kan se en del som skiljer olika typer av svullnader, och på dessa bilder fanns mycket som sa att det inte var lymfangit i hur svullnaden såg ut.

Lymnfsvullnader har jag sett hur mågna som helst och det gör att jag är ganska bra på att säga när det INTE är det i första hand, eller enbart. Då får man misstänka något allvarligare och behandla därefter. Senor har jag sett några och har framförallt av duktig kompis genom åren lärt mej mycket. Så jo jag kan gissa på sena av hur svullnaden ser ut.

Sputnik:

Vad jag kan se eller inte har du ju faktiskt ingen aning om, eller hur? För att du inte kan avgöra kan det ju hända att andra kan det? Men inte säkert och det har jag aldrig påstått, tvärtom har jag sagt att man bör undersöka så snart det går och fram till dess behandla som om det vore senskada om man är osäker.

*KL*

Vad gäller att avgöra om det är en senskada eller ej. Så som någon redan påpekat kan det vara knepigt nog även för veterinären. Jag nämnde det tidigare i tråden, men arabvalacken fick ju en liknande svullnad som Lillen. Kom in på kvällen u.a., på morgonen rejält svullen , som Lillens svullnad på bilderna. Jämn, hård svullnad. ÖM, och mkt halt.

Varken DV eller klinik kunde utefter svullnaden etc avgöra vad det var. Både lymfangit, kotledssubluxation och fraktur var med i teorierna, och då även senskada.

Sen utgår de flesta bekvämt nog från att skadan inte kylts, att den debuterade som på bilden och har behandlats enbart utefter tråden. Jag ser inte mycket vits i att försöka rätta det återigen, för har man inte fått in att skadan är kyld i 48 h innan bilderna, och att presenterad svullnad kom mer än 2 dygn efter det initiala, och skorvet ytterligare lite senare så vill man nog helt enkelt inte läsa den delen. Utan det är intressantare att fortsätta kritisera. ÄVEN fast jag som sagt fick ner svullnaden (och hade kontakt med veterinär hela tiden), hästen kunde ultraljudas, och är diagnosticerad och skadan på intet vis försämrats av att svullnaden togs ner. Sen om skadan minimiserats av kylningen i början är ju svårt att säga, men den har inte försämrats. Och den banensensvullnad som var initialt försvann med kylningen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård En lymfangitsvullnad, kommer den alltid på 'hela benet', alltså runtom, eller kan den sitta bara på t ex insidan? Är den alltid 'mjuk'?-...
Svar
6
· Visningar
1 236
Hästvård Jag har aldrig någonsin haft en häst som fått lymfangit under alla år, så min kunskap om det sträcker sig till enbart teoretisk fakta...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
15 000
Senast: Corax
·
Hästvård alacken har endera rullat fast i boxen natten mot idag, eller iaf legat ner och sparkat på väggen och grävt djupa hål i bädden. Inga...
2
Svar
31
· Visningar
3 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka