Senskada? Lymfangit? (bilder)

Sv: Senskada? Lymfangit? (bilder)

Ursprungligen kylde jag, men sen hade jag ju såret ta hänsyn till. Så större delen har inte varit prickfri senskade-omskötsel nej. Fast det har jag aldrig påstått heller, däremot hade ju ingen varit gladare om han stått med ett idiotsvullet ben, haft pissont och variga krustor heller i dag, då hade vi inte kunnat se senan ändå. Så är ju pest eller kolera-val.

När svullnaden ökade hade han ju kyllera, även om det ger ganska 'kass' kylning (målet var inte att kyla då dock utan skydda krustorna). Samma sak med jodopaxomslaget, det kylde en stund, men sen värmer ju kroppen upp det (även om det kändes kallt mot fingrarna även när det togs av).

Men haken var ju krustorna, och få dem + tillhörande svullnad och ömhet under kontroll. Ingen idealisk kombination, men de fick - eftersom de gav mest symptom - gå först. Målet har ju hela tiden varit att få ner svullnaden för att kunna få det ULat enligt plan. Och hålla i stillhet med bara lite kontrollerad skritt på hårt, fast underlag - men det var ju det lätta, det pysslade vi ju redan med innan.

Nu vill btw vet se honom lindad, så jag får köpa på mig lite mer ättika och silvertejp tror jag...

JAG får inte ut ngt av att tjafsa, men uppenbarligen andra? JAG ställde en fråga om det såg ut som lymfangit, och hur lymfangit ser ut innan det blir elefantben. Att andra har ett outsinligt behov av att diskutera allt möjligt annat och klyva hårstrån ang varför ditt och varför gjorde jag si har jag svårt atts tyra om.

Jag undviker att starta trådar om jag inte verkligen vill ha svar på en fråga - men uppenbarligen är det oemotståndligt för vissa att tjafsa ändå. Och tyvärr kan jag inte styra innehållet. Så fråga de som börjar tjafsa istället vad DE får ut?

Senast ändrad:

fast det är du som underhåller dina trådar genom att sen fokusera på att redogöra för hur avancerat allt är och återge din skadehistorik med tillhörande motiveringar. tråden blir hundrafalt mer relaterad till dina dessa inlägg än något annat.

krustorna hade väl kunnat spolas bort och ev. försvinna via kallt vatten och kylning ? Kallt rent vatten gör underverk. är såret infekteras kan detta fördelaktigt kompletteras med vanlig koksalt lösning. särskilt om du nu misstänkte senskada, då det primära som sagt är att minska blödningen via kylning. Nummer ett i basic hästhållning är ju ändå att man ALDRIG lindar en skada om man inte är säker på om det skall vara kylande eller värmande på den skadan, beroende på vad det är, just för att fel val kan göra saker så himla mycket värre, dvs värmande på kylande, och vice versa.

Senast ändrad:

De gjorde inte det, krustorna alltså. Hur mycket det än 'borde' det så var det ju bara att konstatera att det inte gjorde det, tyvärr.

99% av det du tycker är för nogrant beskrivet eller vad man ska säga, är för att folk inte bara kan 'tro på det jag skriver'. Utan jag måste redogöra i princip för varenda dag exakt vad jag gjort, hur jag gjort osv.

Så, egentligen skulle jag antagligen kunnat bespara en del inlägg genom att ha skrivit att 'klockan XX:YY datum si och så upptäckte jag att han ev var svullen över senan. Jag kylde då i X minuter på Y vis. Klockan XX:YY samma dag blabla.

Tråden är startad 31/8 kl 23,14. Första indikationen på svullen sena är morgonen den 28/8. Och inte lindad mellan 28/8 och 1/9 (då den där stora svullnaden + krustorna kommit). Och givetvis kyld. Hade dock BoT natten mot när tråden startades, för att skydda såret på kotan mot flugorna.

Så, som sagt - no shit att jag blir tvungen idiotredogöra för detaljer, eftersom folk förutsätter både en och fjorton saker som inte hör till frågan, och således inte 'redogjorts' för. T ex då att jag inte kylt utan lindat första 48 h efter en misstänkt senskada.

Jag frågade INTE om 'hur ska jag göra med den här senskadan, ska jag fortsätta kyla nu efter 48 h, tycker ni som min veterinär att det inte är ide lägga på zinkaband', utan jag frågade om det såg ut som lymfangit, och hur lymfangit eg ser ut innan det blir elefantben. Eftersom det dels var just det jag undrade, och det som kändes avgörande just då, för att kunna presentera att ben i skick att ULas som plan.

Om det stör dig beklagar jag, men då kan du ju enkelt bara låta bli att läsa - och svara - i mina trådar? De är inte menade att störa eller uppröra någon, utan för att jag ska få svar.

fast att lillen är så stor i gången att hans växande kropp inte hänger med utan det blir skador är knappast alex fel, hästen brallar i hagen och skadar sig med ganska dålig prognos, inget ovanligt alls. Man kan ju inte medvetet försämra hästens rörelser för att undvika skador, i så fall hade nog hennes vet rekommenderat detta.
Jag hade min på box i 3 månader med skrittpromenader för att vet ansåg att ett UL var onödigt i början, det hade ändå blivit tre månader på box, sen UL:ade vi.
Detta är en vet som utbildar andra på UL och är konsult åt en massa sjukhus, kan tro att Alex säkert haft honom innan han flyttade.
Den vet rek utsläpp av häst i hage med akuta böjseneskador därför att hästen inte gick att ha på box och sederingen inte tog.
han vann många lopp efter detta, ibland gör inte hästar vad man tänkt sig, det är levande djur, min slog av griffelbenen 3ggr när han rullade fast i boxen trots överrullningsgjord, halm över knäna mm, skulle jag ställ thonom i spilta?? Boxen var lika stor som den alex har, så det händer faktiskt. Jobbade åt en galopptränare som hade en häst som inte gick att släppa i hage, då skadade han sig direkt, han fick gå i skrittmaskin 3 ggr om dan istället, är det ett bättre alternativ kanske??

inte menat som något emot alex nu.

men SHIT vilken dålig ursäkt! jag har haft en häst med 10mässiga gångarter och MYCKET nerv o bus i kroppen o han lyckades då inte skada sig nämnvärt mer än nån tappsko o nåt balltramp.
har även haft en häst med urkalkat skelett och extremt storgångad med massa schwung, inte ens han fast han for som en galning lyckades med några direkta hagskador och efter obduktionen sa t.o.m. vet att det var ett under att han inte brutit benen för flera år sedan...

fast det är ju en trevligare ursäkt än många andra!

som sagt, ingenting emot alex, jag tycker bara synd om henne som har hästar som råkar på allting hela tiden under pågående skador och sjukdomar.

Fast det var alltså ingen 'dålig ursäkt', utan det är veterinärens förklaring, det som sputnik tar upp. Jag undrade ju - naturligtvis - hur fasiken en hagvilande unghäst kan dra på sig dubbelsidiga skador i gaffelbandsfästet. Ena gaffelbandet - sure, de kan slinta osv. Men BÅDA??

Varvid vet förklarade att det är en inte helt ovanlig skada på unga hästar i just hans ålder, som rör sig stort, och det blir mer än kroppen klarar av. Oftast ser man det på de som matchats lite för hårt mot årgångstävlingar.

Jag protesterade ju då med att 'ja men DET kan man ju knappast skylla honom för, vara för hårt matchad?', varvid vet tyckte att 'men han har den gången som ökar risken, och skadan är typisk'.

Sen har jag som sagt funderat och kan se hur en kedja av saker kunnat leda till att det blev just för mkt. Dragit det förr, men kan dra den igen i PM om du vill (annars tror jag inlägget ligger längre bak i tråden).

det är ingen ursäkt utan en bidragande orsak, man kan ju inte behandla alla hästar lika, och att dra på sig ytterligare skador under boxvila måste ju vara maximal otur, men som sagt det lyckades min med.. otaliga gånger, fast han var en osedvanligt stel häst:)

jag ser iallafall fram emot att se lillen under ryttare igen, han har ju bra odds iom sin ålder, han måste ju bara sköta sin konvalescens, du kanske får gå ner och tala strängt till honom:)
Jag fick gå ut och dra loss min från väggen ofta, tur att han hade fönstret åt huset till.

Hyssj nu, ge honom inga ideér...

Ja, jag hoppas också på att få förmånen att rida honom igen, dvs att han blir återställd. Han förtjänar det.

Den här delen av konvalescensen är ju dock den lätta. Han sköter sig ju prickfritt nu, det där påslaget måste varit en 'freak accident', han är lugn som en ko i boxen, tittar knappt upp när shettisen går ut på morgonen. Promenaderna måste han ju sederas för, men sköter sig fint sederad (än iaf, peppar peppar). Det svåra kommer ju sen, när han ska igång i trav osv, och än mer när han på något vis ska slussas ut i hage.. :crazy: Såg ju hur det blev idag när han fick trava lite i snöre, eller ja tanken var han skulle trava lite i snöre...

Men han är den idealiska patienten för boxvila, jag är stum av beundran över hans psyke. Så, jag hoppas verkligen att det går väl och hela vägen, för han förtjänar det om något. (Det och en massa saker jag lovat honom om han bara blir frisk igen...)

Jag undrade ju - naturligtvis - hur fasiken en hagvilande unghäst kan dra på sig dubbelsidiga skador i gaffelbandsfästet. Ena gaffelbandet - sure, de kan slinta osv. Men BÅDA??

Fick din häst dubbelsidig gaffelbansskador vid boxvila??

Som jag förstod det så skedde gaffelbansdskadan under hagvistelsen.

Har du rensat bort alla stenar och stenpartier samt alla taggbuskar ur hagen så det inte kan haft ngn skadeinverkan??

Det står ju - Hur kan en hagvilande unghäst dra på sig dubbelsidiga skador i gaffelbandsfästet.

Min fick skador på båda gaffelbandsfästena (mycket små dock) när hon gick i hagen + inflamationer i båda böjsenorna och strålbensbursorna.
Men det var för att klinikhovslagaren skodde om henne så att hon blev blockhalt.

Tja, 'inte helt ovanligt' är ju inte nödvändigtvis samma som 'vanligt'. Ingen aning om det finns någon statistik faktiskt, du får forska om du är nyfiken. Själva typen av skada är mkt väl dokumenterad, ffa om man söker på engelska.

Sen spelar ju säkert - som med allt annat - en hel massa individuella aspekter in. Man kan ju utsätta t ex 10 hästar som är hyfsat lika för precis samma sak, en får problem och inte de 9 andra. T ex fång är ju ett sådant exempel. Där finns med all säkerhet en individuell känslighet, som dock i dagsläget inte är helt klarlagd.

Så, kanske har han ovanligt känsliga gaffelband även om inget tytt på det än, kanske är han ovanligt korkad och fortsatte fluffa runt när de började ömma lite fast det gjorde ont, eller så spelar hans höga smärttröskel in att han inte tyckte det gjorde speciellt ont och fortsatte fluffa runt.

Vill man fundera så finns det mycket att fundera på, om inte annat hur i hela friden han övht KAN röra sig som han gör idag med de skadorna. Vet var inne på gaffelbanden redan initialt på klinik då han ömmade lite för palp. Hon strök det sen efter hovbedövning då 'de inte kan få så stor förändring på rörelsemönstret om det är gaffelbanden, det gör för ont'. Och att han borde vara halt av det. Fast den delen hade uppenbarligen L inte läst. Lika oförklarligt är det hur han på ÅB2 kunde röra sig bättre, vara oöm för palp av gaffelbanden men ha en värre skada än besöket innan. Och hur han igår kunde fnatta runt helt ohalt i diverse galopp, bus och brall vi inte bett om. Men samtidigt ha både gaffelbanden, senan och samma böjreaktioner som sist. Han är helt enkelt extremt opipig, men hur sjutton han kan vara så opipig övergår mitt förstånd. Men gör ju att jag inte litar en sekund på vad HAN tycker om saker och ting utan vill ha det kollat. Hade jag inte haft den inställningen hade vi aldrig upptäckt gaffelbandsskadorna.

Så, jag har för länge sen gett upp att försöka förstå allt när det gäller hästar, de har helt klart inte läst samma bok :crazy: För mig räcker det med en logisk, trovärdig förklaring till hur det kunde hända, ihop då med mina egna funderingar och att kunna se där att en kedja av händelser kunde spätt på det.

Senast ändrad:

Ja alltså, jag är INTE ute efter att verka dryg men jag har aldrig hört en sån, vad ska man säga... jag hittar inte bättre ord än "ursäkt" för skada, tolka inte det fel. Jag tycker bara att det är intressant, jag följer ofta dina trådar men har aldrig något att tillföra direkt. Man kan ju säga och tycka vad man vill men säg någon som kan avlägga utförligare status på sin häst här på buke.
Förstår att du är asless, det är jag också eller har varit, med alla mina turer med mina hästar som tyvärr inte haft positiva utgångar. Tyvärr fick vi inte heller svar varför min åkte på allt innan han obducerades.
Hoppas iallafall det ska gå väl för dig och pållen!

Ingen fara. Jag hade mycket möjligt tolkat det som en 'dålig ursäkt' jag med, om jag inte sas varit med och hört det i den ordning det sas. Vet tog ju som sagt upp det redan när vi kom innan, när vi pratade medan hon klämde igenom honom bara, dvs innan vi ens börjar utreda. Vet vet ju hur han rör sig normalt sas. Då nämnde hon i förbifarten det, och jag frågade lite mer om det bara (typ 'vad gör man åt det då?). Av rent intresse mest då jag heller aldrig hört det, men det kändes ju oavsett inte aktuellt för Lillen.

Och sen släppte ju vet det med iom utfallet på hovbedövning. Men sen när vi bedövat kota och fått noll skillnad konstaterade vet att 'hmm, vi ska nog prova bedöva bort senor och gaffelband med'. Och oj vilken skillnad. Så då UL:ade vi ju, och blödningar i båda gaffelbandsfästena konstaterades, och då just det vet pratat om från början.

Hade jag INTE hört ett ljud om det förrän vi kikat på UL hade jag nog också känt det som en extremt långsökt förklaring. Och hade han kvarstått i samma hage, varit fräsch och rört sig fint hela tiden etc hade jag nog inte 'köpt det' ändå, men nu fanns det som sagt saker som gör att jag kan se att det blev för mycket sammantaget. Även om jag ändå lite tycker 'klen rackare' :devil:

Men det borde rimligen vara vettigast att fråga veterinär, istället för ett internet forum, eller hur?

Absolut, fast att ringa veterinär på jourtid för att fråga är overkill. Och hellre än att bara sitta och trumma med tummarna tills det är telefontid igen, så kan man ju fråga på buke.

Lite trist att det så ofta - rent allmänt - antas att 'bara' för någon frågar på bukefalos, så struntas det i att ringa veterinär.

Nej det antar jag absolut inte, men när du sen gjort det så förstår jag inte varför man spekulerar vidare i tråden sen.

Men nej - jag förstår faktiskt inte varför man startar en tråd och ber om spekulationer runt ngt man inte kontaktat veterinär på ännu. Chansen att du får ett svar du ska använda ute i stallet är väldigt slim, för att inte tala om möjligheten att det blir fel, om man trots allt chansar och tar ett råd och går ut med det i stallet. Allt det här vet du ju givetvis redan och håller med om, så jag förstår då ännu mindre vad vitsen med en sån tråd skulle vara.

KL:) just när det gäller frågan var ju den hur lymfangit kan yttra sig vilket det säkert finns en del som har sett på detta forum, det var ju liksom inte en fråga om hur man behandlar utan egentligen hur ser det ut.
Jag hade lite svårt att svara på frågan för min hade lymfangit av ett sår mitt i hasvecket vilket också gav vätskesvullnad ner i benet av andra orsaker.
Ibland kan det bara vara skönt att få fler synvinklar på saken även om man har kontakt med vet som sköter behandling.

Liknande trådar

Hästvård En lymfangitsvullnad, kommer den alltid på 'hela benet', alltså runtom, eller kan den sitta bara på t ex insidan? Är den alltid 'mjuk'?-...
Svar
6
· Visningar
1 236
Hästvård Jag har aldrig någonsin haft en häst som fått lymfangit under alla år, så min kunskap om det sträcker sig till enbart teoretisk fakta...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
15 000
Senast: Corax
·
Hästvård alacken har endera rullat fast i boxen natten mot idag, eller iaf legat ner och sparkat på väggen och grävt djupa hål i bädden. Inga...
2
Svar
31
· Visningar
3 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka