Senskada? Lymfangit? (bilder)

Sv: Senskada? Lymfangit? (bilder)

Jag har absolut teorier, men då jag tidigare delgav dom togs inläggen bort då det tydligen inte var okej att diskutera.
Jag jag trycker lite på att jag tror att det är något som inte är som det ska, antingen med dig, marken du har dina hästar på eller så saboterar någon för dig, för så mkt skador dina hästar haft är inte inom normen av vad som är okej.

Sen tror jag inte på att linda och linda, skölj med vatten tills det är rent, pilla ABSOLUT inte på krustorna utan låt det vara. Naturen sköter det mesta bäst själv.

Jag skulle gärna slippa linda, men när det blir mycket värre av det så blir det ju inte riktigt ett alternativ tyvärr =/ Annars så rent generellt har vi precis samma inställning, 'fippla' så lite som möjligt, håll rent och luftigt. Men i det här fallet fungerade det ju tyvärr inte.

Jag vet inte om jag anser att lösryckta sjukdomsdiagnoser är så konstruktivt. Sabotage - nja, jag vet inte hur någon skulle kunna sabotera fram allergisk reaktion på penicillin, blödningar i gaffelbandsfästen eller så. Alldeles oavsett då att jag bor offside, så det 'springer' inte folk här, och är ytterst knepigt ta sig hit obemärkt. Vad gäller markerna så beror det ju lite hur du menar. Svullnaden nu har ju tillkommit på box, så det har ju inget med marker/hagar att göra. Och vore det ngt 'i jorden/vattnet' borde som sagt alla bli sjuka.

Däremot så tror jag att vad gäller just gaffelbandsskadorna så påverkade hagen, i kombination med en del annat. Han stod i liten trist hage i vintras pga att de härjade i gångarna i snön annars och skorna rök. Sen fick han det konstiga fånganfallet (pga sin IR troligen), och kände av det ända in i april. Men sen mådde han ju prima, jag vet jag stod och mös åt hur suveränt fin han såg ut. Men kombinationen av att han mådde bra, myror i kroppen - och att jag bytte hage åt dem till den kraftigt kuperade blev mest troligt för mycket. Rörde sig stort osv men samtidigt mycket och gärna och över kuperat. Och 'ur form' då han stått. Blev för mycket på en gång tror jag, och sammantaget gav det gaffelbandsproblemet. Dvs på 'platt mark' kanske gaffelbandet klarat hur han rörde sig? Så där tror jag att hagbytet kan ha påverkat. Inte för det är 'fel på hagen' generellt, utan att det i just den situationen blev olyckligt med bytet.

Men du är välkommen att PMa, eller maila på vanlig mail (PMa så får du den) om du vill. Jag har liksom inget att 'dölja' eller som jag vill 'mörka'. Och har ägnat åtskilliga timmar genom åren att fundera på hur jag skulle kunnat undvika att..

Hej!

Kan bara hålla med.

Jag räknas ju själv till en av dom som alltid har otur med mina hästar (även om Alex är värre, men hon har ju 2 hästar att sprida det på;-)). Jag hade mer eller mindre klippkort på 2 kliniker under ett par års tid och nu när nya pållan skadar sej får jag fortfarande höra att jag inte har "tur" med mina hästar. Och det stämmer- alla är inte födda med tur och vissa är dessutom mer noggranna än andra och åker in för minsta lilla grej. Då hittar man ju tyvärr saker som många andra hade missat!

Tror tyvärr inte att det är nåt mystiskt alls med Alex och hennes sjuka/skadade hästar, jag tror bara någon tycker att hon behöver testas till max.

/Lavinia, vars häst (som är under igångsättning) skadat sej igen pga brunstiga hästar i hagen och massor av spring, det är 3e gången denna sommar och vi har också hunnit med en virusinfektion... Ibland är inte hästar så krya..

*KL*

Kan vi återgå till trådens ursprungsämne nu, annars ser jag mig nödgad att stänga tråden om det inte kan följas.

Boj/moderator

Jag har absolut teorier, men då jag tidigare delgav dom togs inläggen bort då det tydligen inte var okej att diskutera.
Jag jag trycker lite på att jag tror att det är något som inte är som det ska, antingen med dig, marken du har dina hästar på eller så saboterar någon för dig, för så mkt skador dina hästar haft är inte inom normen av vad som är okej.

Sen tror jag inte på att linda och linda, skölj med vatten tills det är rent, pilla ABSOLUT inte på krustorna utan låt det vara. Naturen sköter det mesta bäst själv.

Hur skulle du gå tillväga för att ta reda på om det är en senskada eller lymfangit. Om du misstänker en senskada, hur skulle du behandla den fram till klinikbesöket??

Ja, det råder en lite märklig demokrati...:confused:

För att återgå till trådämnet: Hur mår han idag? Någon förändring till det bättre eller sämre?

jag skulle kyla och ställa på box sen skulle jag se till att ha en tid på kliniken dagen efter.
Den här mentaliteten att försöka få svar i ett öppet forum och leka amatörveterinär istället för att omgående bege sig till klinik begriper jag faktiskt inte.

Är det att leka veterinär att kontakta veterinär och följa deras ordination? Fascinerande..

Haken med senskador är att hur gärna man än vill så är det dålig ide att dra dem till klinik 'dagen efter'. Man ser inte mycket när de är så nya, och ännu mindre om det är så svullet.

Klinikveterinären är ju kontaktad, och hästen har en kliniktid. Men det är alltså att leka veterinär att lyssna på veterinären, och inte säga att 'nej men jag vet bättre och jag vill minsann ha en tid IMORGON jag?'

Sedan när det såg ut som vid trådstart och jag började undra om jag kunde ha sådan 'tur' att det var lymfangit ändå. Så skulle jag dra en eventuell mild lymfangit utan feber och hälta till klinik menar du? Av vilken anledning då? (Och i andra trådar klagas det på att folk kör till klinik för minsta lilla...)
Och hur får du ihop det med att 'låt benet vara, skölj med vatten, naturen kan bäst själv?)

Nu las ett utdragande omslag, vilket för övrigt var det första distriktsvet frågade om jag gjort när jag ringde. Och detta förbättrade. Dock försämrades det igen när han fick vara helt utan bandage. Veterinär kontaktades och veterinärn ansåg att det fanns ingen anledning att åka ut akut, utan tvätta med klorhexidinshampoo och linda det igen. Ring igen om ej bättre dagen efter eller får feber/hälta.

Så, jag är lite nyfiken vad du menar med 'leka veterinär'? Att jag INTE talat om för veterinärerna att 'nu vet ingenting, jag ska ha en kliniktid imorgon/ni ska minsann komma hit och titta på det här NU'?

Ja, det råder en lite märklig demokrati...:confused:

För att återgå till trådämnet: Hur mår han idag? Någon förändring till det bättre eller sämre?

Feberfri och ohalt (ut på stallgången). Tog av bandaget imorse, och nere i 'ursprungssvullnaden' igen, inte speciellt öm (om jag inte klämmer, men inte alls det där ÖM bara man rör honom), inte ett spår av krustorna och inget soppat på kompresserna mer än en liten ljusbeige prick i storlek av ett kvarts häftstiftshuvud.

Så, den rekommenderade tvätten med klorhexidinshampoo verkar ha gett positivt resultat. STår utan bandage och luftar nu, och ska gå ut om någon timme och 'göra om' det. Dvs tvätta, torka, torrt bandage med bomull. (och se vad som händer med en timme utan bandage)

Och fortsätta 'leka veterinär' - dvs göra som veterinären säger utan att panikpropsa på att de minnsan SKA komma ut och titta på det bara för att titta... (De gör ju liksom inget mer i det här läget än säger 'fortsätt med tvätt och bandage och ULa senan senare i veckan... Så länge han inte är halt/har feber/har sådär ont och det inte går ner av tvätt + linda så sätter de ju - fullt logiskt - inte in någon behandling. Finns ju ingen anledning)

Senast ändrad:

och om det nu är en senskada så står han ju redan på boxvila så den lär ju liksom inte bli värre:)
Fast det låter ju inte som det, men man vet ju aldrig;)
Hoppas det blir bättre med de omslagen nu.

Det kan inte vara att du håller på för mycket med benet med tvättar och omläggning av jodopax att benet(huden helt enkelt nu är för irreterat ??

Och därför nu svullnar och är tjockare igen ?

Du är ju väldigt energisk i allt och ibland måste man ju ge saker tid till självläk också .

Mia

Är ju svårt att veta. Och just för jag inte vill skapa irritation så försöker jag ju övergå till torrt bandage. Allra helst inget bandage då utan öppet och luftigt.

Men hitills så verkar ju benet blir sämre om jag låter det vara/om det är obandagerat. Men bli bättre om det tvättas och hållas bandagerat. Det var ju när jag 'slutade' som det tyvärr blossade upp igen. Jag hade ju jodopaxomslag, om det såg bra ut. Då slutade jag med jodopaxomslaget och hade torrt bandage och det såg bra ut. Så fine, av med bandaget. Och poff så blossade det ju upp och var tillbaka på noll. Kuggfrågan är väl om krustorna ger ökad svullnad eller om ökad svullnad ger krustor.

Men blossade upp när jag lät det vara gjorde det ju, och när jag började om med omslag så blev det snabbt bättre, och så gick jag över till torrt bandage. Men jag tror inte jag just nu törs prova ha inget bandage igen, iom att då blossade det upp sist.

Så kör nog på vets linje med klorhexidintvätt och torrt bandage ett tag till, även om det ser bra ut nu så en uppblossning till är ju inget jag hoppas han behöver åka på. Samtidigt skulle JAG gärna vilja att det nådde ett stabilt, obandagerat läge innan klinikbesöket, enklare att 'visa upp' då.

Självklart blir väll svullnaden bättre när du bandagerar ?

Och låtit det vara kan jag inte tycka att du har gjort enligt den här tråden .
Vad gör det om han svullnar lite utan bandaget om han inte får elefantbenssvullnad .?

Om du kallar det låta det vara ett par timmar och sen ser du att han blir mer svullen så är du ju där och joxar .... Det kanske är där du ska låta det vara.

Min egen unghäst var tjock i benet och behandlades för mugg/lymfangit ett par dagar . Dock slutade jag behandla henne när jag såg att det gick åt rätt håll och visst det tog ett par dagar .

I annat fall ska du direkt till vetrinär om det är sååå illa att du inte törs låta benet bero ett par dagar efter allt nu joxande hit och dit .

Mia

Dessutom står ju pålle på box nu och det hjälper honom ju inte eftersom han inte får röra på sig om det nu skulle vara lymfangit och därmed så har han svårare att transpertera bort vätskan och beter sig inte *normalt* eller nåt ..

Senast ändrad:

Fast det som hände när han var utan bandage var att benet svullnade upp rejält igen, krustorna blev värre och han blev EXTREMT öm.

Svullnaden i sig hade jag inte fått panik över, sålänge det precis som du säger inte blir 'elefantben' eller åt det hållet. Men i och med att han fick ONT, och krustorna blev värre, så blev det ju värre på alla ledder, inklusive för hästen, att låta det vara. Även om det bara var för 4 h. Jag såg det inte (och skulle resonera likadant i samma läge igen) inte som ett alternativ att 'vänta och se vad som händer efter 4 h till'. Just för att allt blev värre, inte 'bara' svullnaden.

Det du beskriver med 'ser att det är på bättringsvägen och låter det vara', det är jag helt för. Men när det blir sämre om man låter det vara, och hästen får ont etc, då kan iag inte jag 'ha is i magen'.

Klorhexidinshampoot verkar ha gjort tricket. Kört tvätt + torka torrt + torrt bandage tills sent igår kväll. Då satte jag inte på nytt bandage efter tvätten, och hitills ser benet lika fint ut som när jag tog av bandaget i alla fall =) Dvs 'sensvullnaden' kvar (den ursprungliga lilla), men ingen övrigt svullnad. Inga krustor och inte öm alls nu.

Skönt, hoppas det inte är tillfälligt bara utan att man fått bukt med vad det nu var som blossade upp. Och kan ultraljuda senorna och få svar på vad ursprungssvullnaden beror på. (och jag hoppas givetvis att det ska bero på något annat, som inte har med senor/ligament/gaffelband att göra)

Låter väldigt dumt att dra iväg med en senskadad häst till klinik dagen efter att skadan inträffade.

En häst jag känner hade skenade i hagen och kom in med en svullen kota. 4-5 dagar efter det fick man en tid hos veterinären, med det var fortfarande
för svullet för att man skulle kunna se något, så det var bara att åka hem och vänta i en månad innan de kunde se något på UL och det var en rejäl senskada.

när du ens misstänker senskada så åk in, hur enkelt som helst. Det är inte en skada du vill fundera lite på, utan den vill du ha kollad asap.
Nu vet inte jag vilka kliniker ni använder, men "min" klinik tar emot omgående vid misstänkt senskada
En sådan skada ger inte alltid hälta eller feber, kan vara en liten diffus svullnad bara, MEN om du väntar och hästen har möjlighet att "bättra" på skadan, så kan du se framemot lång konvalescens alt en ej fungerande ridhäst.
Är så enkelt att åka in för en sån sak, mkt bättre att ha åkt en gång för mkt än för lite.

Jag har inte läst hela tråden men min gamla ponny svällde upp i ett framben, fick massa krustor på baksidan, vid senorna.

Efter massa turer hit o dit så visade de sig att hon hade ehrlichia.
Vi missade febertopparna på henne men just krustor kunde vara vanligt och även hälta som "vandrar" omkring.

Jag kan hålla med här, då jag själv har en senskadad häst i bagaget för många år sedan. Konsultation gjordes med klinik där vi först skulle kyla benet i tre dagar, om inte detta förbättrade statusen så skulle vi åka in. Och så blev det, när undersökningen var klar så konstaterade man att skadan var lindrig och att denna typ av skada oftast kom till klinik väldigt sent vilket gjorde rehabiliteringen lång och i vissa fall omöjlig.

Liknande trådar

Hästvård En lymfangitsvullnad, kommer den alltid på 'hela benet', alltså runtom, eller kan den sitta bara på t ex insidan? Är den alltid 'mjuk'?-...
Svar
6
· Visningar
1 236
Hästvård Jag har aldrig någonsin haft en häst som fått lymfangit under alla år, så min kunskap om det sträcker sig till enbart teoretisk fakta...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
15 000
Senast: Corax
·
Hästvård alacken har endera rullat fast i boxen natten mot idag, eller iaf legat ner och sparkat på väggen och grävt djupa hål i bädden. Inga...
2
Svar
31
· Visningar
3 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka