Senskada? Lymfangit? (bilder)

Sv: Senskada? Lymfangit? (bilder)

Eftersom inte ens högt utbildade veterinärer på plats kan säga vad en skada är så skulle jag aldrig vara tvärsäker utifrån en bild

Gjorde ni ultraljud på klinik? Där borde de inte missa det, det är banne mej tjänstefel i så fall. (om skadan inte var så liten att den redan läkt efter de där veckorna - beror på hur många veckor som gick - och den sen slog upp den innan nästa ultraljud - men visst borde de sett något)

Ingen har heller varit tvärsäker utifrån bilderna men uttalat sig om vad det sannolikt är.

Ingen har heller varit tvärsäker utifrån bilderna men uttalat sig om vad det sannolikt är.

Jo jag gjorde faktiskt det, uttalade mig tvärsäkert. Risken va naturligtvis att jag skulle få stå med dumstrut lite senare men oddsen sa ngt helt annat. Magkänsla,erfarenhet och antal lymfangit/senskador jag genom åren i mitt yrke sett. Tänk på att jag i snitt ser minst 20 ben om dagen,femdagar i vecka. Det blir ca 100 ben i veckan och jag arbetar ca 50 veckor/år, då blir det ca 5.000 ben om året. Ta dom 5.000 benen ggr ca 14 år i yrket så borde det sluta med ca 70.000 ben. Har jag inte lärt mig ngt på 70.000 ben så är jag den första att idiotförklara mig själv. (Tyvärr har några andra hunnit före;))

Utan att göra ett tvärtsäkert påstående så tycker jag nog att det ser ut att vara en lindningsskada- om man tittar på det andra benet oxå.

Även bullen på utsidan på mitten av skenan ser ut att ligga vid gaffelbandet.

Nu har jag inte haft några senskador, men massor av hudproblem.

TS som har haft allsköns olika senskador borde ha kännt igen det- om inte annat med magkänslan som faktiskt var där i o m denna tråd.

Hoppas det inte blir tokigt för dig nu Alex, när jag väcker denna tråd vid liv.

Kom du någonsin på varför han fick de där hudflagorna?
Vi var ju flera som hade olika teorier.

Mitt sto som fick en riktigt elak lymfangit förra helgen, har sedan i går börjat flaga i karleden, på insidan av skenbenet och upp över hasen.

Visste man inte bättre skulle man säga mugg, rasp, men innan lymfangiten fanns inget sådant alls, utom möjligen en liten rispa vi upptäckte då vi rakade kotan för att ev hitta ett sticksår.

Behandlade du "flagorna" eller lät du allt bero?

Nej, ingen aning vad krustorna kom av. Behandlingsmässigt så jag tvättade med klorhexidinshampo (K-hex) och det var ju i samband med det som det vände.

Men tvättade med k-shampoo enl flaskan, dvs massera in rejält lödder, låta verka ca 10 minuter, skölja och klappa torrt. (Han fick stå på gången med shampoot på medan jag mockade). I övrigt ingenting vad jag minns, möjligen kan jag ha smort med procellsalva nåt, men det var klorhexidinshampoot (eller slumpen) som gjorde att det vände och sen försvann det i princip lika fort som det kom. Hade en liten krusta kvar rätt länge, och fick en krusta efter ledsticket på kotan som man fortfarande kan ana, men inte mer än det, dvs inte blossat upp igen eller nåt.

Liknande trådar

Hästvård En lymfangitsvullnad, kommer den alltid på 'hela benet', alltså runtom, eller kan den sitta bara på t ex insidan? Är den alltid 'mjuk'?-...
Svar
6
· Visningar
1 236
Hästvård Jag har aldrig någonsin haft en häst som fått lymfangit under alla år, så min kunskap om det sträcker sig till enbart teoretisk fakta...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
15 000
Senast: Corax
·
Hästvård alacken har endera rullat fast i boxen natten mot idag, eller iaf legat ner och sparkat på väggen och grävt djupa hål i bädden. Inga...
2
Svar
31
· Visningar
3 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka