Senskada? Lymfangit? (bilder)

Sv: Senskada? Lymfangit? (bilder)

Kan det vara ngn ordentlig infektion som satt sig i benet, som tar sig uttryck i att var faktiskt tränger ut genom huden? Tycker det låter som så på din senaste beskrivning.

Borde det inte blir så 'överallt' på huden? Jag är dock långt ifrån säker på att det är var, kan lika gärna vara vätska. Men ngt av det verkar det som. I minimal mängd ska tilläggas. Men just på några få ställen bara? (Tänker på hur det kan bli i riktigt otäcka lymfangitfall när lymfvätska pressas ur huden, då är det ju mer 'utbrett')

Teoretiskt skulle han ju kunna fått t ex ett sticksår på senan, men då borde han väl vara halt och ha liiite temphöjning iaf? Om det gett en infektion och är därför det är 'krustor'? Jag hittar inget sår ens med ficklampa dock, men de kan ju vara luriga att se så betyder ju inte så mycket.

Tillägg: Jag kan trycka runt där krustorna blir utan att få ut minsta droppe av någonting (vätska/var/blod/annat). Däremot gör det givetvis ont.

Jäkla neurologer att ställa till det, jag hade verkligen velat ha det där kikat på imorgon oavsett =/

Senast ändrad:

En häst med lymfangit ha långt ifrån alltid feber.
Ödemet som uppstår i benet brukar kallas pitting ödem och karaktäriseras av att det känns som modellera - precis som du skriver blir det en lite grop efter fingret om man trycker på svullnaden. Ibland är det inte så tydligt i tidigt skede, är det en tagg t ex så är hästen sas "vanligt" svullen också.

Krustor kan uppstå till följd av serumutsvettning vid en kraftig lymfangit. Ser då ut som små kådadroppar ungefär. Var pressas inte ut genom huden. Skulle hela benet vara varfyllt då eller hur tänker ni!?

Jodopaxomslag är överlägset på lymfangit. "Torra" bandage rekommenderas inte i akuta skedet eftersom risken för stas är uppenbar och det inte är nån nytta alls med stöd, värme eller tryck vid en lymfangit. Hålla nere en akut svullnad med bandage funkar inte i det hä fallet.

Efter vad man kan se på bilden kan det vara vad som helst. Svullet ben i största allmänhet. Men feberfri och i princip ohalt utesluter ju trots allt ganska många tråkiga diagnoser.

Jodopax i vanlig lösning? Vetefan om jag törs, tänk om han står och drar i dem. :crazy: Men det vore ju onekligen trevligt att försöka få NER eländet, och kunna se lite bättre om inte annat, både ev sår/annat - och vad som 'blir kvar' efter en natt med omslag.

Hur länge räknas det som 'tidigt skede'? (Dvs när man borde man kunna se 'tumavtryck' om det är lymfangit?)

Sen kom jag på en fråga till - ökar alltid en lymfangitsvullnad? Dvs om man inte gör något säg, blir det elefantben då, eller är det högst individuellt? Ironwill skrev ju t ex att hennes aldrig blir mer svullen än på L:s bilder när den får lymfangit - men då antar jag att hon direkt ser till att 'angripa' det.

Ls svullnad står ju (än, här lovas inget dock..) 'still' nu. Dock har jag ju inte gjort så mycket för att 'hindra' det (mer än tvätt + kyllera, och nu i em då tvätt + sorbactkompress)

Tillägg: Min tanke ang var (vet inte om du frågade allmänt eller mig) var ju om det fanns små sår som det varade ur där vid krutstorna. Jag hittar dock inga som sagt, och det känns som sagt inte givet det är var, utan mer åt vätskehållet. Inte som kådadroppar heller. Utan som små små 'ojämnheter', knappnålsstora och som efter tvätt är helt borta. Går att 'skrapa bort' med nageln med, men hästen tycker inte man är så himla rolig då - förståeligt nog.

Senast ändrad:

Han dör inte av jodopax på tungan inte. Snarare lär han sig att ge fan i bandagen... Ja, vanlig lösning åt det svagare hållet. Bandagera med ett tjockt lager bomull, på med en vanlig benlinda och häll en hink ljummen jodopax "i" så att bandaget bli riktigt genomblött. Det hasar ner lite, men det är ingen fara.

Sorbact är ju bra på infekterade sår, men jag förstår inte vad det skulle ha för nytta här? Kyllera... mja. Rörelse och jodopax, jag sätter gärna in NSAID för att minska svullnaden. Antibiotika krävs ytterst sällan.

En lymfangitsvullnad varierar i storlek från gång till gång. Ibland blir det bara på insidan av skenan el liknande, ibland blir benet som en telefonstolpe. I få fall blir det en kronisk lymfangit med bestående problem.

Och ja, alltså, jag är inte säker på att det är lymfangit i ditt fall. Är det modellera-likt??

Senast ändrad:

Haha, jag tänkte inte på tungan, jag tänkte på senorna. Om man står och draaar i ett bandage kan man ju dra åt det kring sin egen sena. Eller för den delen dra loss det och trampa på änden. Kräket har ju lyckats plocka av sig ett helt bandage, och stått och dragit i andra.

Om han får jodopax i munnen är bara rätt åt honom :devil: Men vi har nog med 'senskador' känns det som, räcker så fint så med gaffelbanden om jag får säga det själv ,)

Jadu ester,jag vet förstås inte, jag är inte veterinär, det var en tanke eftersom den hade SMÅSÅR, som enligt TS redan varit infekterade och inte vill ge sig,att det ligger en infektion under dessa sår som trängt in i benet, orsakat en inflammation där, och att varet som sagt, blir synligt via småsåren när det tränger ut.

eftersom jag inte tyckte det lät som lymfangit och det är rötmånad, sommarsår existerar inte alltför sällan denna tid på året till följd av habronemasis osv osv, så slängde jag ut frågan om det kunde ha blivit en infektion rätt och slätt.

Senast ändrad:

Haha... jaha, du tänkte så! Ja, det är ju en mer befogad oro! Sätt på det några timmar tills du går och lägger dig då. Bättre än inget alls och säkert är det nån bra film på tv!

Jag hade en häst tidigare som alltid fick lymfangit av minsta lilla. Men jag la jodopaxomslag och efter några dagar var det alltid bra igen. Hoppas det inte är något allvarligt, om jag inte minns fel så har väl du haft en del otur med dina hästar

Njet. Då skulle man ha var som spränger sig fram under huden, eller ja, en böld alltså. Mkt osannolikt i ett hästben och dessutom på en häst som är ohalt och - framförallt - feberfri.

1 st jodopaxbandage pålagt. Får se vid nattfodringen om det sitter orört eller ej. Men tog bomull, pad (för att undvika minsta bomull stack upp - DET är oemotståndligt), och så fleecelinda. Och sen vetrap ovanpå alltihop, med baktanken att den är svårare 'få tag' i.

Sen fick jag horn, blicken föll på en tub med idominsalva, och tja, jag kletade in vetrapen i idominsalva. Förhoppningsvis inte så gott att bita i. Eller så kommer mitt nästa inlägg heta 'Hjälp, hur får man bort idominsalva ur hästögon???'. Han är inte helt tappad bakom en vagn den där nämligen.,,

Jadu ester,jag vet förstås inte, jag är inte veterinär, det var en tanke eftersom den hade SMÅSÅR, som enligt TS redan varit infekterade och inte vill ge sig,att det ligger en infektion under dessa sår som trängt in i benet, orsakat en inflammation där, och att varet som sagt, blir synligt via småsåren när det tränger ut.

eftersom jag inte tyckte det lät som lymfangit och det är rötmånad, sommarsår existerar inte alltför sällan denna tid på året till följd av habronemasis osv osv, så slängde jag ut frågan om det kunde ha blivit en infektion rätt och slätt.

Bara liten korrigering. Småsåren har inte varit minsta infekterade/soppiga/nåt innan. De har soppat lite nu sen svullnaden kom. Dvs soppigheten kom efter svullnaden.

Det är en av de saker som varit så skumt med de där såren, att de INTE velat läka, men varit helt oinfekterade, dvs torra, fina etc. Så, inte minsta tecken på infektion före svullnaden, det kom efter svullnaden.

Var btw lite soppigt på sorbactkompressen från ett ställe på senan, inget i övrigt, nu när jag tog bort den och bytte till jodopaxomslag.

Sorbact är ju bra på infekterade sår, men jag förstår inte vad det skulle ha för nytta här? Kyllera... mja. Rörelse och jodopax, jag sätter gärna in NSAID för att minska svullnaden. Antibiotika krävs ytterst sällan.

---
Och ja, alltså, jag är inte säker på att det är lymfangit i ditt fall. Är det modellera-likt??

Såg du ändrat efter jag svarat.

Sorbact var för att se om ngt drogs ut från där det varit krustor. Nu satt ju sorbacten bara på typ 4 - 5 h, men var soppigt på den från ett ställe på senan, inget i övrigt. Men baktanken var alltså att se om det är något jäkla sår nånstans i all svullnad. För att få någon ordning på vad göra. Är det något elakt sår där så bör han väl ha behandling nu antar jag. Kan man utesluta det och lymfangit och det lutar mot senor/gaffelband står han ju bra där han står sas, och DV kan inte göra mycket.

Det känns inte som modellera, svullnaden är 'hård', det går inte att trycka in den alls på nedsatt ben. Känns inte minsta mjuk på något vis. Varken modellera eller 'tumavtryck', utan hård helt enkelt.

På upplyft ben är den mjukare ffa kring senorna, men ingen modellera eller tumavtryck då heller.

Ingen svullnad nedanför kotan eller från knä och uppåt btw. Och han är varm men inte het i den svullna delen (ganska förklarligt antar jag)

Dum fråga. Om han låter bandaget vara inatt. Ska jag lägga ett nytt jodpaxomslag då imorgon bitti eller bör han stå utan ett tag?

Och, om jag lägger ett nytt, vad händer om det så att säga får 'torka och sitta kvar' X tid? Det finns nämligen en risk att jag åker in till sjukhuset imorgon bitti och inte får komma hem :crazy: Och jag vet INTE om han låter min mamma ens komma i närheten av benet ens för att ta av ett bandage... Kanske, kanske inte typ.. Han kommer om jag hamnar på hospitalet (vilket gud må förbjuda) få några promenader heller tyvärr.

Sådär blir mitt sto i sina ben om hon har något djupare småsår från carpus/has ner till kronranden, och precis som du beskriver kan de vara initialt halta och stappliga men att det ofta går över. De är ju så svullna och stagnerade i benet så det kan säkert göra lite småont bara pga det när det stramar.
Om ingen egentlig hälta föreligger brukar jag motionera hästen i skritt och linda med paddar både under och efter ridturen, då lägger sig svullnaden för stunden och ofta släpper det helt på någon/några dagar om man bara hjälper till att få igång cirkulationen och håller såret rent.

Jag skulle definitivt struntat i jodopaxomslaget om det finns risk att han får ha kvar bandaget oviss tid. Det lär ju läka ändå, det jodopax gör är att den håller fritt från bakterier samt drar ut svullnaden fortare.

Senast ändrad:

Jag brukar låta mina jodopaxbandage sitta ett dygn ibland, har aldrig hänt något, varken värre eller sämre.

Jag skulle gjort så här, om bandaget har gjort lite nytta, det brukar man se, så lägg ett nytt i morgonbitti. Lägg på ett nytt vilken fall som iofs, bara för att risken finns att du blir inlagd och som flera andra säger, jodopaxbandage brukar funka utmärkt på lymfangitben.

Angående om lymfangiten alltid ökar så är det olika beroende på skada enligt mig. De riktiga telefonstolparna har jag bara lyckats få vid sticksår, mugglymfangiten är lite jämnare och envisare, men jag har aldrig fått riktiga elefantben av det.

är han rakad där för UL, då är det typiskt för hästar som står lindade mycket, det bästa vore att slippa linda, men vi luftade så mtk det gick och smorde med aloevera salva, tvättade med lactacyd också på våra konvalescenter, när de är rakade så verkar det bränna mer eller ge mer problem.

Japps, rakad för UL på BF. Han har ju dock inte haft bandage mkt, han behöver ju inte vara lindad för gaffelbanden eller liknande. Utan när jag lindat har varit för att hindra flugor komma åt småsåren.

Småsåren på kotan har jag noterat första ggn 12/8. Kan ju dock kommit några dagar innan, de är inte direkt lätta upptäcka. Har då inte varit lindad ett dugg. 15/8 notering 'sår sämre, flugor', lindade, dagen efter såren bättre. Inte lindad sen. 20/8 notering sår sämre, lidad. 21/8 'sår okej, omlagt' så lindad då med. 21/8 bandage av under promenaden etc (dvs ca 1 h), sen på igen över natten och sen av 22/8, sår ok. 27/8 sår blöder e prom, bandage på, av på kvällen för han dragit i det.

29/8 notering 'ev svullen böjsena hf'. Bandage på. Det var det bandaget han plockade av sig :crazy: Så *inser* teoretiskt KAN han ha slitit i det så det vi ser NU är sviterna av det =/

Sen inte varit lindad, hade Bot natten mellan mån/tis, men sen inte haft lindor/annat alls förrän idag då.

Tillägg 'sår blöder e promenad' innebär att det är en droppe blod på en yta som ett knappnålshuvud. Dvs inget alls oroande i sig, men lite knas då det inte finns sår som kan gå upp. Men flugorna blir som galna för minsta blod, hence lindorna.

Senast ändrad:

Ja de blir ju det, men skulle tro att det är nån form av reaktion på rakning lindor och nåt annat, bara tvätta och håll rent, smörj med inte alltför fet salva så blir det nog bra, vi använde ju som sagt aloe vera

*kl*

Min "lymfangit"häst, som jag behandlat otaliga gånger med penicillin och NSAID och även kortison för svullnaden hade en gång en rejäl svullnad som började "läcka". Det var mkt otrevligt och blev bölder och handflatsstora sår..
Trots svullnad från hov till buk, gick det till sig och den svullnad som syns på bilderna är mkt liten i jämförelse.
Kan ju mkt väl vara en reaktion på krustorna "bara".

Ester: Jag har fått penicillin VARJE gång min häst haft lymfangit (som jag ansett varit värd att kolla upp, jag behandlar annars med omslag/motion i första hand om hästen är ohalt o bara lite svälld) - är det inte att rekommendera?

Liknande trådar

Hästvård En lymfangitsvullnad, kommer den alltid på 'hela benet', alltså runtom, eller kan den sitta bara på t ex insidan? Är den alltid 'mjuk'?-...
Svar
6
· Visningar
1 236
Hästvård Jag har aldrig någonsin haft en häst som fått lymfangit under alla år, så min kunskap om det sträcker sig till enbart teoretisk fakta...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
15 000
Senast: Corax
·
Hästvård alacken har endera rullat fast i boxen natten mot idag, eller iaf legat ner och sparkat på väggen och grävt djupa hål i bädden. Inga...
2
Svar
31
· Visningar
3 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka