Senast jag köpte hund var 1995...

S

Suuz

och jag sitter smått chockad över vad hundar kostar idag! Speciellt blandraser, renrasiga har ju alltid varit "dyra" i jämförelse. Och det finns hur många blandningar som helst! Är det inflation eller är hundefterfrågan så stor att alla utnyttjar det?

Sv: Senast jag köpte hund var 1995...

En viss typ av småhundar har ju blivit en modetrend och folk verkar tyvärr beredda att betala vad som helst, oavsett det är renras/blandras :crazy:

Håller med dig!
Priserna är otroliga:eek:

Kl

Undrar vad som händer om några år när alla "småhunds köpare" inser att hunden inte bara är en status pryl, utan faktiskt en levande individ med egna behov!!!

Kommer marknaden svämma över av "söt liten hund med vissa attityd problem" då:confused:

det tycker jag nästan den redan gör.... hur många omplaceringshundar på ett år finns det inte ute på blocket egentligen? :eek: Det är helt galet. T.o.m valpar på kanske tre månader finns ute, "säljes pågrund av tidsbrist"..... Men hallååå? Tänker folk ingenting alls innan dom köper en hund?
Tragiskt. :crazy:

1993 köpte jag 2 hundar som var renrasiga med fin stam. Golden kostade då 7.000 och min lilla papillon 5.000. Ordinära priser då. Vad kostar en pappis idag? 10-15.000:-, räcker det tro. Sen är det nog så tyvärr att det blivit en trend med dvärghundar, som ska bäras i väskor och ha en massa kläder på sig, vansinnigt. Såg en bild på Paris Hilton och hennes fullt påklädda lilla chihuahua. Stackars lille vovve i värmen. För fasiken, hundarna har ju fått egna ben att gå med, och inte bäras omkring i väskor jämt och ständigt. Nu får jag sluta skriva, blir så arg att jag får ont i huvet.:devil:

Kanske inte svarade på din fråga, men vad jag upptäckt är att det knappast är någon prisskillnad, speciellt när det gäller dvärgblandisar. Kollar Vovvesidorna ofta, där ser man det. Men vad spelar priset för roll när man sitter där med en liten gosing i famnen?

När vi köpte vår gamla hund 1996-1997 kostade han 6000 kr, den nuvarande han som är på avataren var gratis :angel: Har ingen aning om vad rasen kostar nu, Tibetansk Spaniel.

*knapplån*

Jag har lite att göra på jobbet och då är det kul att kolla på hundannonser..

Chihuahua Blandisar!!!SÅ SÖTA!!!
Kommer att väga mellan 2-3 kg som vuxen vikt ca.
75%chihuahua 25%liten dansk svensk gårds hund.
Bes vac och idmärkta.
10000:-
För mer info ring!!! Inga snackare eller foder vänner.
XXXX
073-XXXXXXXX

Pris: 10000:-

foder vänner? Kan det vara fodervärdar hon menar? :angel:
Nä nu är jag dum, men jag kan bara inte begripa att man inte skriver en annons jättenoggrant eller kan saker som handlar om försäljning av hundar....

Fast du får ju räkna med inflationen också.
För några år sedan kostade en liter mjölk 5 kr.
1994 kostade en Big Mac & Co 39 kr på McDonald's.

Det mesta går upp i pris, det är så det fungerar. Precis som de allra flesta får löneförhöjning lite då och då.

En arbetskamrat har precis köpt en chihuahua, 18 000kr. Anar att det var en tik, men vet inte säkert. Snacka om dyrt kilopris.

Vi köpte våran hund förra året, han är en av de mindre raserna och även en av de populära, eller man kan väll inte kalla det för ras, det är en blandning av lhasa apso/shitzu och bichon frise. Anledningen till att vi köpte denna hunden är för att den har en vänlig päls och mycket allergivänlig. Då var det väll en trend då också men anledningen till att vi köpte den var för att vi ville ha en hund och mamma är allergisk. Han kostade 6700;- då.

Tycker inte att priset har stigit uppseendeväckande mycket. Hunden kostade 7000 då, och idag kostar de kanske några tusenlappar mer.
Med tanke på inflationen så håller jag med ramona.
Fast jag har aldrig varit intresserad av modehundar...

precis. allt blir ju dyrare!!! min gammla hund kostade 7000kr i 1993. Nya hunden köpt i år 9500kr. tycker inte det är någon onormal stigning?

är ju bara mini-hundarna som är så dyra i dag, inte vanliga raser.

En viss typ av småhundar har ju blivit en modetrend och folk verkar tyvärr beredda att betala vad som helst, oavsett det är renras/blandras :crazy:

Jag tycker dock det är mer trend att ha en "kamphundsras" idag :smirk:

min nakenhund fick jag för 6000kr för två år sedan.. Idag går dom väl för mellan 10-15 beroende på om det är naken eller puff, tik eller hane

Men dom s.k kamphundarna, oreggade och aldrig renrasiga, kostar inte ca 20.000 kr heller. Dom brukar alltid ligga runt 10.000 kr.

Men nej, det är absolut inte en större trend, tack och lov. Minihundar säljer långt mycket mer, och för dyrare pengar.

Men dom s.k kamphundarna, oreggade och aldrig renrasiga, kostar inte ca 20.000 kr heller. Dom brukar alltid ligga runt 10.000 kr.

Och det tycker du är ett rimligt pris för en sån, oreggad blandis? (oavsett rasblandning)

Jag köpte min schäfermix för 3500kr, finare hund får man leta efter. Han var både reggad, chippad, besiktad, vaccinerad, avmaskad. Dock inte försäkrad. Fick träffa båda förräldradjuren dessutom.
Köpte hunden över telefon, jätteoseriöst! :angel:

Jag tror man blir mer irriterad på småhunds-trend-folket som hundägare än som icke hundägare.

Jag ser små gnälliga hundar som aldrig gör som deras ägare vill.
Ser jag däremot en kamphund så tycker jag det är obehagligt. Jag är FÖR att förbjuda vissa raser ELLER införskaffa hårdare regler för att få äga sådana.

Ibland borde ju sånna regler finnas för trendhundsfolk med... Tråkigt då att alla dras över samma kam bara, oavsett ras.

Det är speciellt gatukorsningarna jag tänker på, medveten avel med olika raser till uppfödarpriser... Inget ont om dessa hundar men (om mitt minne inte är heeeeelt konstigt) kunde man få en blandras för en billig peng medans renrasiga var betydligt dyrare. Antar att attityden till korsningsavel idag är mer avslappnad.

En renrasig hund har ungefär samma pris då som nu, en whippet kunde man få för 10 papp, på köpet blev man kallad för hundsvältare och djurplågare :D

Vad som upprör mig mest i annonser är gamla hundar, om jag var tvingad att göra mig av med en hund över typ 7 års ålder skulle jag inte sälja den, i så fall ge bort den till en bekant ELLER avliva den. Halvsjukt att sälja "åldringar" för flera tusen kronor... :mad:

En arbetskamrat har precis köpt en chihuahua, 18 000kr. Anar att det var en tik, men vet inte säkert. Snacka om dyrt kilopris.
Javisst är det ett dyrt kilopris, men tänk så billig den är i drift! Och hur länge du kan ha den.
Medellivslängden på vavva ligger på ca 15 år. En uppfödare som jag känner på Irland har en gammal avelstik som är 22 år i år. :)
Dessutom äter de inte för speciellt mycket.
Min chihuahua äter en 1 kg säck med torrfoder på 2-3 veckor. Hade jag köpt större säckar hade jag haft dem förevigt. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 799
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 552
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 241
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar