Seminhingstar

Sv: Seminhingstar

Jag har hört att Mack Lobell fribetäcker. Jag vet inte vad han kostar nuförtiden men för 15 år sedan var han riktigt dyr!

Några för och nackdelar jag kan komma på:

Fördelar
  • Säkerheten för stoet och hingsten (sjukdomar och skador)
  • Stoet kan stå kvar hemma (gäller dock att man har bra koll på sitt sto när hon börjar brunsta mm)
  • Hingsten behöver inte stå i närheten (inte ens i Sverige)
  • Sliter betydligt mindre på hingsten
  • Lättare om hingsten ska tävla samtidigt (tar inte lika på krafterna)

Nackdelar
  • Dyrt
  • Mkt jobb för hingstägaren vid färsk semin (speciellt om man jämför med fribetäckning, vilket jag inte ens tror att det finns kvar inom travsidan. Finns några få hingstar som handbetäcker)
  • Lägre dräktighetsprocent (vilket är en sanning med modifikation då det varierar väldigt från hingst till hingst och hur duktiga de som ska seminera stoet är. När det gäller rätt tidpunkt mm) Har ingen kolla på hur mkt lägre % är vid frysen sperma. Skulle vara intressant att jämföra spermakvaliten mellan olika raser. På travsidan finns det vissa linjer som är kända för att ha svårt att få stona dräktiga. Då många av dom varit topphästar och de avkommor de fått varit väldigt bra så har man avlat vidare (med mkt hjälp av teknik). Undrar verkligen var det kommer att sluta.
  • Tex om man har ett sto som visar dålig brunst så är det betydligt lättare att ha en hingst att testa med.

em76 skrev:
Jag har hört att Mack Lobell fribetäcker. Jag vet inte vad han kostar nuförtiden men för 15 år sedan var han riktigt dyr!
Det hade jag missat men kollade in på menhammars och ska visst gå med en liten flock. Har för mig att han på äldre dar fått problem med fertiliteten. Betäckte bara 11 ston förra året. Kostar 80.000:- i år. Har kommit ifrån travet då jag gick över helt till islänningar för 2 år sedan.

hej finns en som har en godkänd hingst i dalsland som har seminstation hästen heter nökkvi frà västra gäldingahot ell enått, kan ej de islänsdska så bra, hemsidan heter www.nokkvi.com elle .se

Det står bara på hemsidan att Nökkvi tar emot ston för fribetäckning i år.
Men de har en seminstation och att de tar emot ston som har problem att bli dräktiga, så om man ta kontakt tidigt på våren så borde det finnas hopp.
Och han är ju fin, Nökkvi.

De flesta islandshingstar kan idag leva ett normalt liv i en stoflock.

En övergång till semin skulle vara en enorm försämring i livskvalitet för hingsten som skulle få hållas helt isolerad under sommarhalvåret med den stress det innebär.

Många seminhingstar i andra raser mår mycket dåligt.

Ur min synvinkel som hingstägare är det största nackdelen med färsk semin.

Vad gäller fryssperma så ska hingsten hållas helt isolerad utan kontakt med andra hästar under karantänstiden ca 3 veckor, och sedan åka iväg och vara uppstallad och göra några intensiva tappningsveckor. Det är inte lika farligt kanske men en del blir säkert stressade även av den isoleringen.

Tyvärr är det många hästar oberoende på ras som har ett ensamt liv. Där jag är så går hingsten med unghingstarna när han inte betäcker.

Visste inte att de satt så hårda regler nu för i ett av travstuterierna så gick oxå en av hingstarna med unghingstarna och han handbetäckte + semin.

Visste inte att det var så hårt med isolering av seminhingstar. Att han inte kan fribetäcka under tappningsperioden förstår jag med tanke på smitta, men att han inte ens får träffa andra hästar...:(

Om jag skulle kunna tänka mig att använda semin så skulle det vara om jag absolut ville ha en topphingst till mitt sto i Sverige, kanske en hingst som inte lämnat Island. (Lek med tanken att stoägare på Island kan få föl efter topphingstar som är födda utanför Island)

Men ska jag vara ärlig så är jag helt för fribetäckning. De som säger att det finns risker med skador om stot eller hingsten sparkar, och nu sticker jag nog ut hakan en hel del, om lynnet är på det viset kanske det inte är så bra avelsmaterial. Islandshästen är ju en "trygg häst". Avla inte på hästar som sparkar på varandra.

ja ska betäcka me nökkvi nästa år, men då får bli semin, för hon går alltid undan när en annan häst närmar sig, hon har dåligt självförtroende, ser hur reagerar me dom hon går me nu, min isis vallack går bra, men inte de 2 stora,, men då går vallaken imellan, så semin ä nog bäst för henne

Stelpa skrev:
Visste inte att det var så hårt med isolering av seminhingstar. Att han inte kan fribetäcka under tappningsperioden förstår jag med tanke på smitta, men att han inte ens får träffa andra hästar .

Vet inte hur strikt det är under tapp-perioden för färsk sperma, men före och under "frystiden" var karantänen total.

Det fungerar säkert för en del hingstar att gå i flock med yngre hingstar men det kan bli en svår omställning för en del hingstar som är vana att gå med ston och skaderisken är snarast större än i en stoflock !

Min erfarenhet är att när man väl tagit en unghingst från flocken han växt upp med är det svårt att introducera honom i en ny - eller samma - hingstflock utan risk för blodsvite. Rätt som det är ska någon testa rangen.

Jag tror inte jag skulle riskera det igen - det var en unghingst som sparkade av benet på min Tjaldur (just för att jag inte ville låta honom gå ensam) tex.

Om du knappar in på islandshingstar.se i deras alltid hyggligt uppdaterade förteckning över verksamma hingstar i sverige och rattar in på varje enskild hingst så står det i informationen om betäckning om på vilket sätt just den hingsten tjänstgör. Bl a har Spúni frusen semin.

knasan skrev:
islandshingstar.se

Tack!!
Här fanns ju hur mycket information som helst att hämta. Nästan lika roligt som att gå in på WorldFengur :)

Stelpa skrev:
Tack!!
Här fanns ju hur mycket information som helst att hämta. Nästan lika roligt som att gå in på WorldFengur :)

:d :love: man blir ju sugen.... så fina de är!
Roligt att hjälpa till!

En fördel med semin/handbetäckning, som jag inte sett att ni tagit upp än, är om stoet har en ICKE ärftlig skada som gör att hon inte bör gå i flock eller transporteras just vid tidpunkten för betäckning, men av veterinär ändå bedöms att stoet klarar av att gå med föl, så är det räddningen.

Jag frågade en i sakfrågan mycket kunnig veterinär igår om handbetäckning eller semin är att föredra när det gäller dräktighetsprocent, och då sade hon att det är från fall till fall. Vissa islandshingstar har väldigt dålig fertilitet så det får man kolla först. Tar man semin är sperman kontrollerad.

Men självklart är naturlig beteckning något som man ju är lite mallig över att vi sysslar med inom våran ras!!!

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 431
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 544
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 683
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar