Sv: Seminhingstar
En hingst kan inte betäcka naturligt och lämna semin samtidigt.
Eftersom det är MYCKET billigare med naturlig betäckning och det är oändligt mycket mer naturligt för hingsten så går ju de flesta hingstar på naturlig betäckning - och KAN därför inte lämna färsk seminsperma.
Det krävs en rätt lång karenstid och flera provtagningar innan hingsten får lämna semin så det går inte att växla fram och tillbaka.
Men man kan ju lämna fryssperma på höst/vår förstås. Då behöver man "bara" stalla upp hingsten på en speciell klinik och lägga ned väldigt mycket pengar på att kolla sperman och samla.
Sedan är det hemskt olika med fertiliteten. En del hingstar har superbra sperma för fribetäckning, andra lämnar bra färsksperma och en del får bra fryssperma. Men islandshästen är ju aldrig selekterad för att spermierna ska kunna frysas så det är rätt vanligt att de inte får så bra resultat på det.
Jag har tex ställt min hingst på station för att kolla om det gick att frysa en "genbank" (främst tänkt för eget bruk) Massor med provtagning och karantän och dyr klinikvistelse. Men hans sperma var bra färsk fast tyvärr ingen större idé att frysa.
Så jag förstår om hingstägarna tvekar - det finns liksom inte sådana marginaler annat än för de allra dyraste hingstarna att man kan finansiera sådana projekt.
Och vad gäller färsksperma så ska en sådan hingst hållas isolerad och inte få ha sällskap.
Det vill jag inte utsätta mina killar för