Seminhingstar

S

Stelpa

Hoppas jag får lägga denna tråd i Islandshästsforum och inte avel. Jag söker svar hos dem som är insatta i islandshästsvärlden.

Jag har bara en kort fråga. Är det någon här som vet var man kan hitta en (gärna en kortfattad) lista över islandshingstar som har fryst eller transport sperma i Sverige?

Sv: Seminhingstar

Vet faktiskt inte om det finns någon sådan förteckning. Stenholmen har sina på semin, och transport. Kolla med dem.
Och Mökkur finns väl också på semin?

Semin är ju en relativt ny företeelse inom islandshästvärlden, och argument för och emot har hörts. Dessutom har det inte tidigare varit tillåtet att seminera och fribetäcka samtidigt, tror inte heller att det är det just nu.

Så vitt jag vet har de på Stenholmen en hingst på semin, en som handbetäcker och en fribetäcker. Går att kolla upp via www.stenholmen.se

Det skall bli studiebesök där såg jag i IT, via avelsföreninegn Idunn, på Stenholmen då första säsongen av semin utvärderas och erfarenheter ges.

Hörde att även Mökkur finns via semin?? Men var osv vet jag ej.

Tack för ditt svar. Varför är det så att en hingst inte får gå på semin och fribetäcka samma år??
Det finns kanske fler här som har mer svar...

Det är inte aktuellt nu, det är för sent, men vi har haft diskutionen i stallet under våren. Vi hade uppfattningen att det bara var två fuxhingstar på Stenholmen som gick på semin, men uppenbarligen hade vi fel.
En stallkompis har nämligen ett fuxsto (men önskar sig en ickefuxavkomma) och stot har nu två år i rad varit hos hingst som går på handbetäckning. Men sto:devil: släpper inte till. Ägaren tror nu inte heller på fribetäckning och semin med en fuxhingst är för henne heller inget alternativ.
Vore därför intressant att få veta vad valmöjligheterna är.

//Louice, som har en fin fölunge hemma eftersom vårt sto var hos samma hingst förra året för att vi skulle få två fölkompisar i stallet.:)

Om Stenholmen har en av sina så skall det vara Feykir. Fick nog felaktigt intryck av att det var alla.

Kollade just Mökkur och det står inget på hemsidan, så antagligen finns han väl inte på semin nu då?!

Stelpa skrev:
Hoppas jag får lägga denna tråd i Islandshästsforum och inte avel. Jag söker svar hos dem som är insatta i islandshästsvärlden.

Jag har bara en kort fråga. Är det någon här som vet var man kan hitta en (gärna en kortfattad) lista över islandshingstar som har fryst eller transport sperma i Sverige?

Isar tror jaG FINNS

Det finns ju en del andra åtgärder också. Är stoet t ex i form för att bli dräktig + ordentligt kollad veterinärt sett, och har man försökt med flera än en hingst?

ang skrev:
Om Stenholmen har en av sina så skall det vara Feykir. Fick nog felaktigt intryck av att det var alla.

Kollade just Mökkur och det står inget på hemsidan, så antagligen finns han väl inte på semin nu då?!

Jag tror Freyr sade Mökkur finns på semin, får höra med henne igen. Kanske det är sparat för säkerhets skull för framtiden?? Mökkur har ju några år på nacken nu.

Ja, det stämmer, det är Feykir på semin. Isar står det inget om han finns på semin, enbart handbetäckning.

I år blev stot riktigt ordentligt kollat. Först bacprov som visade att hon var ren. Sen till hingst och kollad med ultraljud och veterinär har sett ägg på väg. Hingstägaren har haft en annan hingst som de också har kollat med men hon ställde inte upp sig för honom heller. Hon vill helt enkelt inte.
Nu har väl stoägaren insett att det inte är meningen att de ska få föl, men hade hon haft lite seminalternativ tidigare i våras så hade hon nog gjort ett försök där.

Spuni frá Midsitja ska enl annons finnas på semin också.

Å andra sidan - i ett sådant läge kanske man skall se sig om och köpa ett föl. Är nu färgen ett önskemål, eller stammen, så kanske man säkrast tillgodoser sina önskemål om man kan se hästen innan man slår till ...

Ja, det var den andra stoägaren som valde hingst förra året som vi nu har ett litet hingstföl efter med vårat sto med rätt färg. Han är till salu eftersom vi har tillräckligt med unghingstar ändå, önskade oss ett stoföl den här gången, tänkte femte gången gillt...

ang skrev:
Semin är ju en relativt ny företeelse inom islandshästvärlden, och argument för och emot har hörts. Dessutom har det inte tidigare varit tillåtet att seminera och fribetäcka samtidigt, tror inte heller att det är det just nu.

Återgår till denna frågan, varför inte semin och fribetäckning samma år? Eller är det bara samtidigt? Kan inte en hingst lämna sperma på våren, som frys och sen gå med ston under sommaren?

Har inte alls koll men det har något med smittrisken att göra. Vet heller inte hur man "kvalificerar" för semin resp fribetäckning.

Balderum Norr skrev:
Var det inte en artikel i IT om semin som förklarar litet om det hela?

I IT nr 4 har Stenholmen en annons där det står en del om semin som förklarar litet. Men har för mej det varit en artikel också??

En hingst kan inte betäcka naturligt och lämna semin samtidigt.

Eftersom det är MYCKET billigare med naturlig betäckning och det är oändligt mycket mer naturligt för hingsten så går ju de flesta hingstar på naturlig betäckning - och KAN därför inte lämna färsk seminsperma.

Det krävs en rätt lång karenstid och flera provtagningar innan hingsten får lämna semin så det går inte att växla fram och tillbaka.

Men man kan ju lämna fryssperma på höst/vår förstås. Då behöver man "bara" stalla upp hingsten på en speciell klinik och lägga ned väldigt mycket pengar på att kolla sperman och samla.

Sedan är det hemskt olika med fertiliteten. En del hingstar har superbra sperma för fribetäckning, andra lämnar bra färsksperma och en del får bra fryssperma. Men islandshästen är ju aldrig selekterad för att spermierna ska kunna frysas så det är rätt vanligt att de inte får så bra resultat på det.

Jag har tex ställt min hingst på station för att kolla om det gick att frysa en "genbank" (främst tänkt för eget bruk) Massor med provtagning och karantän och dyr klinikvistelse. Men hans sperma var bra färsk fast tyvärr ingen större idé att frysa.

Så jag förstår om hingstägarna tvekar - det finns liksom inte sådana marginaler annat än för de allra dyraste hingstarna att man kan finansiera sådana projekt.

Och vad gäller färsksperma så ska en sådan hingst hållas isolerad och inte få ha sällskap.

Det vill jag inte utsätta mina killar för :(

Mökkur finns det fryst semin av. Om det är någon som vill veta närmare om det så hör med Ylva H.

/Malin

Har jobbat på flera travställen som arbetat med semin. Numera går en större del av travhingstarna enbart på semin. Den största orsaken är nog för de flesta säkerheten för hingsten (tex sparkar och sjukdomar).

Tänk om hingsten får ett ben avsparkat och låt oss säga att han enbart har runt 42 ston per år och tar 13.000 kr (Giant Chill) så förlorar de 546.000 kr per år. Har det varit en topphingst (Lindy Lane) med 150 ston / á 69.000 kr skulle summan vara 10.350.000kr.

Frågan är om det kommer att bli så stort inom islandsaveln då det borde höja hingstavgifterna ganska mkt. Och det skulle nog bara vara ekonomiskt försvarbart på de hingstar som har många ston. Men tänk att kunna använda en topphingst på island till ditt sto i Sverige.

När jag läste en notis i en hästtidning så fick man uppfattningen att det bara var frusen sperma som de har börjat testa inom islandsaveln. Stämmer det?

*KL*
Tack alla för era svar!
Jag har ju själv islandshästar och inte så mycket kontakt med andra hästraser. Och som många påpekat så är semin nytt på islandshästar och nu har jag fått lära mig mycket nytt. Jag förstår att det är både för- och nackdelar och jag antar att diskutionerna går vidare.
Fortsätt gärna här så kanske jag får lära mig ännu mer.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 431
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 544
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 683
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar