Seminera tikar?!

Casper

Trådstartare
Hej!

Vad tycker ni om att seminera tikar? Jag vet egentligen inget alls om det men det borde ju som på hästfronten vara ett bra alternativ för att föra aveln vidare?
Om man som jag har, en ras som är liten i sverige och alla har samma linjer så borde ett semin kunna vara bra? Finns hanen exempelvis i Tyskland/norge/danmark osv så kan man ju åka dit o göra en naturlig parning men om hanen finns längre iväg så borde det kunna vara ett bra alternativ?

Någon som har positiva/negativa åsikter??

Jag har funderat på en hane från ungern men vill först lära mig mer om det.

Jag vet att man måste kolla upp deras regelverk osv. Dom har ju inte alltid samma krav på röntgen osv som vi här.

Men kollerna på sperman och hanhunden verka vara mkt noga kollat innan det skickas.

Vad tror och tycker ni?!
 
Sv: Seminera tikar?!

Jag satt just och funderade på det där efter att ha läst artikeln om Sussex spaniel. Att avelsbasen är lite överallt. Alltså borde alla levande möjliga hundar användas i aveln. Det skulle innebära ett sådant internationellt samarbete med semin.

Tja nackdelar finns. Man testar inte reproduktionsförmågan och det är viktigt. Men på något sätt så vore det kanske värt det för att rädda en ras. Så jag är både och. Jag kan säga ja till det, men samtidigt nej om det är en numerärt stor ras. (Eller om det finns möjlighet att tiken först måste paras naturligt)
 
Sv: Seminera tikar?!

Här är SKKs policy angående AI.

"Etiska normer
Svenska Kennelklubben skall enligt
sina stadgar väcka intresse för och
främja avel av mentalt och fysiskt sunda,
bruksmässigt, jaktligt och exteriört
fullgoda hund ar.
Möjligheten att använda artifi ciell
insemination (A.I.) i hundaveln skall
utnyttjas endast då den främjar SKKs
syften.
A.I. är inte acceptabel
- då ifrågavarande hund eller tik har
sänkt könsdrift eller störd fortplantningsförmåga
- då fysisk sjukdom eller defekt som
inte är orsakad av yttre omständigheter
hindrar en normal betäckning.
A.I. kan motiveras
mellan djur som är fysiskt fullt friska
och som tidigare har dokumenterad
avelsförmåga genom normal fortplantning
- om hanhunden på grund av skada
inte kan genomföra en normal betäckning
- då avståndet mellan hanhundens
och tikens hemorter är så långt,
att kostnaderna/tidsåtgången för
betäckningsresan utgör hinder för
en normal betäckning
- då in- och utförselbestämmelserna
utgör hinder för en normal betäckning
- då det föreligger en önskan att skapa
ett avelsprogram på lång sikt genom
att tillvarataga hanhundars sperma
för senare användning
- då överföring av infektion kan undvikas
med hjälp av insemination.
A.I. kan därutöver i undantagsfall
motiveras
- då det föreligger annat preciserat och
väl motiverat skäl till att A.I. utföres
trots avsaknad av dokumentation om
avelsförmåga."
 
Sv: Seminera tikar?!

Jag tycker inte att AI är ett bra alternativ av den enkla anledningen att man inte ger hundarna en chans att neka parning. Jag tycker att hundarna ska ges möjligheten att vägra para sig, säga sitt om partnervalet helt enkelt. De kan känna av saker vi inte kan och de kan därmed hindra att genetiskt olämpliga kombinationer görs.
 
Sv: Seminera tikar?!

ok, det känns som att jag har hittat en bra hane i ungern till min tik men anser att det är för långt att köra. Min tik är besläktad näst intill med alla på ett eller annat sätt här i sverige, det finns 2 hanar här men den ena har hd och den andra bär på linjer av blödarsjuka. just därför backar jag på dom.
 
Sv: Seminera tikar?!

Ja det låter ju inte så uppmuntrande... I ett sådant läge så skulle jag vara så "hemsk" att jag sket i etik och seminerade. Det räknar jag som något som är bättre i längden. Ett bra sätt att få in lite nytt blod också. Men de som har mer erfarenhet av långvarig seminering kanske backar helt. Inte vet jag. Men det vore mitt val iaf.
 
Sv: Seminera tikar?!

Sen är det väl så att du inte får regga valparna i SKK om hunden är förstagångsföderska..? Dvs, hon ska ha haft en kull med naturlig parning först, just för att se så att hon är möjlig att para naturligt.

Hade jag varit du hade jag åkt till Danmark eller Tyskland för första parning.

Inom "min ras" gör många så att de importerar tikar och använder inhemska hanar, just för att bredda avelsbasen något. Att köpa en tik i Sverige och fundera på att avla på henne är riskartat då man kan stöta på såna problem som du. Alternativen är då inavel eller åka utomlands.

//E
 
Sv: Seminera tikar?!

vi kan säga så här, först köpte vi denna tiken som en helt vanlig familjehund. Hon var lite mindre än dom andra och hon var den hunden som valde oss, hon kom till oss och busade med oss hela tiden. :)
Sen blev vi sålda i rasen!:love: och det visade sig att min tik är väldigt bra, både mentalt,rastypisk och hela kullen fick bra hd/ad resultat. Så vi köpte inte henne för avel i första hand.

Men nu framöver vill vi ha en kull iallafall och tyvärr så är uppfödaren lite känd för att avlat väldigt friskt/hårt på rasen så det är JÄTTE svårt att hitta nya linjer osv (jag menar dock inget illa gentimot uppfödaren-det är hennes val och det får hon stå för) uppfödaren vet dock själv bara en hane i sverige som hon själv skulle använt och han är blödarsjuka bärare.

ok, jag kan förstå om skk och även uppfödare vill att tiken i första hand skall prövas att paras naturligt för att se om det fungerar den biten, det är jag helt med på ,och hittar jag en lämplig hane i tyskland/norge/danmark så kan jag åka. men uppfödaren till min hund har använt dom flesta linjer på det hållet oxå så det gäller ju all leta riktigt riktigt noga.
 
Sv: Seminera tikar?!

Vad är det för ras? PM:a mig gärna! Jag är själv lite sugen på en udda ras nämligen...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 694
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 818
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 282
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 496
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp