Semestertips

Enya

Trådstartare
Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till något. Alls. Pratade med mamma om barndomens semestrar där vi åkte i väg en månad med husvagn, badade, stod lite här och där (i Danmark där inte allemansrätten finns men ingen brydde sig om att vi stod en natt eller två på en parkering) och gick på saker där det var gratis inträden, nöjesparker osv. Funderade då på att det kanske finns något jag kan göra ändå än att bara sitta hemma i tre veckor.

Bor i Sörmland, har inte bil eller cykel. Vad finns det att göra här när jag har semester som faktiskt inte kostar men som ändå ger lite upplevelse? Vad finns "hemma" man alltid missar för att man har fokus på att göra stora saker och upplevelser?

Jag gillar inte riktigt att bada bland alla andra som ska bada. Fast plaskar gärna i lite vatten när det är varmt ändå, i min ensamhet.

Någon som har semestertips häromkring i mitt landskap? Något hundvänligt? Något lättillgängligt för en sådan som jag? Jag är ju ensam och har mina begränsningar i och med dövblindheten och blindkäpp som följeslagare.

Funderar på att tälta, skulle vara kul, men var? Var kan man tälta i ensamhet utan att behöva gå långa sträckor för att komma dit?

Skulle vandra, dagsvandring eller vandring med tältning, vara intressant? Tex finns ju sörmlandsleden, se här för mer info https://www.sormlandsleden.se/

Jag har bara gått några etapper av sörmlandsleden i Stockholms området men det är en mycket trevlig led. Där jag har gått har det varit en bra stig att gå på (tänker på din syn). Nu går ju inte sörmlandsleden i en cirkel så start och slut blir ju på olika platser om man inte går tillbaka. I Stockholm kan man dock rätt ok ta sig till etapperna med lokaltrafik/SL.

Vid vissa etapper finns vindskydd men annars rekommenderar jag absolut att tälta. Nu har jag inte tältat själv men det är definitivt något jag har funderat på. Vandring i närområdet är definitivt något som går att göra för en låg penning. Utrustning kan absolut vara dyr men det finns billigare märken och man kan tex hyra tält. Har man dock tänkt tälta några dagar så skulle jag säga att det blir billigare att köpa tält framför att hyra. Hur långt man går är ju helt upp till en själv och man kan ju även vara kvar fler nätter på samma plats och vandra/gå i närområdet.

Rent allmänt så skulle jag rekommendera att kolla var du kan ta dig med lokaltrafik för semester för låg kostnad, särskilt om du har pendlarkort. Det finns ju ofta mkt att se i sitt närområde (tex inom 1-2 timmes resväg) och har man med sig matsäck så får man ofta en härlig dag utan att det kostar mer än att vara hemma.

Utrustning kan absolut vara dyr men det finns billigare märken och man kan tex hyra tält. Har man dock tänkt tälta några dagar så skulle jag säga att det blir billigare att köpa tält framför att hyra.

Fritidsbanken! ❤
Där kan man låna allt gratis, tält, cykel, kajak...

@Enya Ja, stick ut och vandra eller cykla! Jag tycker verkligen inte att det skulle vara "sämre" semester än nån som kostar mer! Snarare tvärtom.

Har ingen koll på ditt närområde tyvärr, men här där jag bor finns det en sida som heter outdoor och så ortsnamnet först, där kan man hitta sånadär "bortglömda pärlor".

När jag var liten gick jag och mamma ned till stadens turistinformation och frågade vad som hände den dagen, kikade lite i broschyrer och planerade dagen utifrån det. Ofta är det gratis entré i lite olika trädgårdar, ibland museer, någon visning någonstans och så avslutade vi med att åka turisttåget på den tiden det fanns.

Finns HittaUt i närheten? Finns både papperskartor och som app.

Förra året hade jag en liten semesterlista som jag aldrig lyckades göra något på, men där fanns bland annat "klappar kor". Kanske har du några liknande önskemål som man kan planera utifrån?

Skulle vandra, dagsvandring eller vandring med tältning, vara intressant? Tex finns ju sörmlandsleden, se här för mer info https://www.sormlandsleden.se/

Jag har bara gått några etapper av sörmlandsleden i Stockholms området men det är en mycket trevlig led. Där jag har gått har det varit en bra stig att gå på (tänker på din syn). Nu går ju inte sörmlandsleden i en cirkel så start och slut blir ju på olika platser om man inte går tillbaka. I Stockholm kan man dock rätt ok ta sig till etapperna med lokaltrafik/SL.

Vid vissa etapper finns vindskydd men annars rekommenderar jag absolut att tälta. Nu har jag inte tältat själv men det är definitivt något jag har funderat på. Vandring i närområdet är definitivt något som går att göra för en låg penning. Utrustning kan absolut vara dyr men det finns billigare märken och man kan tex hyra tält. Har man dock tänkt tälta några dagar så skulle jag säga att det blir billigare att köpa tält framför att hyra. Hur långt man går är ju helt upp till en själv och man kan ju även vara kvar fler nätter på samma plats och vandra/gå i närområdet.

Rent allmänt så skulle jag rekommendera att kolla var du kan ta dig med lokaltrafik för semester för låg kostnad, särskilt om du har pendlarkort. Det finns ju ofta mkt att se i sitt närområde (tex inom 1-2 timmes resväg) och har man med sig matsäck så får man ofta en härlig dag utan att det kostar mer än att vara hemma.
Bra tips att man kan stanna på samma ställe och vandra i närområde! Så har jag inte tänkt att man kan tälta, men det är ju rätt bra ändå!

Gillar att vandra och att tälta, men senaste jag gjorde det var synen bättre och jag hade inte blindkäppen som följeslagare, och hittade bättre. Men tänkte att jag i år ändå inte skulle vilja sitta på arslet utan vill göra något. Borde ju finnas någonstans jag kan gå där jag kan hitta, tälta och inte gå vilse på fullständigt.

Jag har tält, sovsäck, liggunderlag, ryggsäck och triangiakök faktiskt. Vad mer kan man tänkas behöva?

Fritidsbanken! ❤
Där kan man låna allt gratis, tält, cykel, kajak...

@Enya Ja, stick ut och vandra eller cykla! Jag tycker verkligen inte att det skulle vara "sämre" semester än nån som kostar mer! Snarare tvärtom.

Har ingen koll på ditt närområde tyvärr, men här där jag bor finns det en sida som heter outdoor och så ortsnamnet först, där kan man hitta sånadär "bortglömda pärlor".
Cykla kan jag tyvärr inte. Dels pga synen då men också för att jag helt enkelt inte längre kan hålla balansen och cykla.

Jag är inte riktigt typen som längtar efter dyra semestrar, tror jag. Jag skulle gärna vilja ha husvagn eller husbil och bila runt såsom gjordes när jag var tonåring i Danmark. Mamma tog månadens hushållskassa och bensinpengar och istället för att spendera dem i Sverige på mat och bensin åkte vi (7 barn och två vuxna) till Danmark och levde 3-4 veckor där för pengarna istället. På den tiden var både mat och bensin dessutom billigare i Danmark än Sverige.
445234988_10160445525233877_1365940215350724974_n.webp

Det är något speciellt att leva så tycker jag. Att vara på väg, att ta del av naturen medan man semestrar så att säga och att inte bara åka från A till B direkt. Tyvärr ville det sig ju inte med mina ögon så någon husbil eller husvagn kan jag inte köra själv och det blir för bökigt att skaffa man för den sakens skull. :D

Men jag bor i Nyköping och har inte lämnat Nyköping sedan juni förra året (då var jag på vårdbesök i Eskilstuna) och känner att jag behöver komma "ut". I Skåne kunde jag ju åka runt så kände mig inte så innestängd som jag känner nu här. Så ut och vandra lite kanske kan råda bot på känslan? Åka och ta en glass någonstans som inte heter Nyköping?

När jag var liten gick jag och mamma ned till stadens turistinformation och frågade vad som hände den dagen, kikade lite i broschyrer och planerade dagen utifrån det. Ofta är det gratis entré i lite olika trädgårdar, ibland museer, någon visning någonstans och så avslutade vi med att åka turisttåget på den tiden det fanns.

Finns HittaUt i närheten? Finns både papperskartor och som app.

Förra året hade jag en liten semesterlista som jag aldrig lyckades göra något på, men där fanns bland annat "klappar kor". Kanske har du några liknande önskemål som man kan planera utifrån?
Har för mig turistinforn inte finns längre här men kan ha fel. Har tänkt på Sörmlands museum här i alla fall.

Tror inte riktigt jag känner för HittaUt.

Har tyvärr ingen lista, jag vet inte vad jag vill mer än att jag vill något annorlunda än att sitta hemma. :D

Har för mig turistinforn inte finns längre här men kan ha fel. Har tänkt på Sörmlands museum här i alla fall.

Tror inte riktigt jag känner för HittaUt.

Har tyvärr ingen lista, jag vet inte vad jag vill mer än att jag vill något annorlunda än att sitta hemma. :D
Den är nedlagd här i stan också, men har ersatts av "info-points" där det finns massor av broschyrer. Sörmlands museum är en av mina favoriter! Så sjukt coolt att samlingarna (magasinet) finns inuti själva museet. Passa på att gå en guidad tur där inne! De borde också ha massor av turistinformation.

Den är nedlagd här i stan också, men har ersatts av "info-points" där det finns massor av broschyrer. Sörmlands museum är en av mina favoriter! Så sjukt coolt att samlingarna (magasinet) finns inuti själva museet. Passa på att gå en guidad tur där inne! De borde också ha massor av turistinformation.
Jag har aldrig varit där men tänkte att jag kanske ska våga mig dit ändå. Är lite trött på att vara handikappad och inte kunna och inte få hjälp så då får jag kanske energi nu på semestern att våga testa saker jag inte klarar ensam annars. Har gått förbi några gånger och har tänkt att jag vill gå dit ändå. Tänk om liksom! Vore ju skitkul!

Jag har aldrig varit där men tänkte att jag kanske ska våga mig dit ändå. Är lite trött på att vara handikappad och inte kunna och inte få hjälp så då får jag kanske energi nu på semestern att våga testa saker jag inte klarar ensam annars. Har gått förbi några gånger och har tänkt att jag vill gå dit ändå. Tänk om liksom! Vore ju skitkul!
Jag ber om ursäkt om jag blandar ihop dig med någon annan men... Du kan med allra största säkerhet höra av dig till museet och fråga om de har anpassade turer med taktila inslag för personer med synnedsättning, det brukar för det mesta gå att ordna!

Jag ber om ursäkt om jag blandar ihop dig med någon annan men... Du kan med allra största säkerhet höra av dig till museet och fråga om de har anpassade turer med taktila inslag för personer med synnedsättning, det brukar för det mesta gå att ordna!
Ja, det är också ett alternativ. Jag tror att museet kräver två besök- ett med guidad tur och ett där jag själv går runt. Jag har, som så många andra med nedsättningar, tendens till att tappa viktig information från andra sinnen när något sinne används så om jag själv lullar runt och sedan går på guidad visning efter det så har jag kunnat få båda delarna. Borde nog fungera!

Jag ser verkligen fram emot min semester! Lugn och ro! Ensamhet i naturen! Men mest lugn och ro. Och ensamhet i naturen. Jag vet inte, det känns som om jag behöver det, för när jag tänker på semester dras tankarna åt det hållet. Undrar hur mycket lugn och ro det är att ha spionen i ett tält?! Mina grå hår kanske blir jättegrå efter en helg?! :D

Vad behöver jag om jag ska tälta en helg? till mig och spionen? Det är flera år sedan jag tältade senast...10 år.

Bra tips att man kan stanna på samma ställe och vandra i närområde! Så har jag inte tänkt att man kan tälta, men det är ju rätt bra ändå!

Gillar att vandra och att tälta, men senaste jag gjorde det var synen bättre och jag hade inte blindkäppen som följeslagare, och hittade bättre. Men tänkte att jag i år ändå inte skulle vilja sitta på arslet utan vill göra något. Borde ju finnas någonstans jag kan gå där jag kan hitta, tälta och inte gå vilse på fullständigt.

Jag har tält, sovsäck, liggunderlag, ryggsäck och triangiakök faktiskt. Vad mer kan man tänkas behöva?
Stendörrens naturreservat ska vara jättevackert, är nära och har delvis tillgånglighetsanpassade leder. Går inte att campa överallt dock.

Sörmlands godaste gelato finns i Björnlunda. Buss 525 från Nkpg stannar där. Att handla lunch på Jarbells varuhus (världens bästa lanthandels-Ica) är en happening (skruv, tapeter, de bryter målarfärg, säljer allt och lite till) och sedan promenera upp till hembygdsgården där miljön är jättefin är mysigt. Från hembygdsgården går eriksgatan som är en preppad promenadväg som jag tror man kan gå ganska långt. Åtminstone halvvägs till Nyköping om man skulle vilja. Naturen är vacker där hur som helst, men närmaste badsjö är en bit bort. Jag vet inte om det är bäst som dagsutflykt eller om det är trevligt att slå upp tältet uppe vid hembygdsgården. Beroende på hur långt du vill gå så skulle det funka att sova dels vid hembygdsgården och sedan vid kvarnsjön (härlig badsjö) som ligger 6 km därifrån. Hälften eriksgatan hälften grusväg med sparsam biltrafik. Men jag har ingen aning hur långt du vill röra dig. Går också att ta bussen en liten bit och ”bara” gå tre km till sjön om det är för lång promenad. Vid kvarnsjön skulle det lätt gå att vara flera dagar. Finns ett kulturcafé som har helgöppet på sommaren där vid Mälbykvarn. Vet inte om det är den typ av utflykt du tänker?

Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till något. Alls. Pratade med mamma om barndomens semestrar där vi åkte i väg en månad med husvagn, badade, stod lite här och där (i Danmark där inte allemansrätten finns men ingen brydde sig om att vi stod en natt eller två på en parkering) och gick på saker där det var gratis inträden, nöjesparker osv. Funderade då på att det kanske finns något jag kan göra ändå än att bara sitta hemma i tre veckor.

Bor i Sörmland, har inte bil eller cykel. Vad finns det att göra här när jag har semester som faktiskt inte kostar men som ändå ger lite upplevelse? Vad finns "hemma" man alltid missar för att man har fokus på att göra stora saker och upplevelser?

Jag gillar inte riktigt att bada bland alla andra som ska bada. Fast plaskar gärna i lite vatten när det är varmt ändå, i min ensamhet.

Någon som har semestertips häromkring i mitt landskap? Något hundvänligt? Något lättillgängligt för en sådan som jag? Jag är ju ensam och har mina begränsningar i och med dövblindheten och blindkäpp som följeslagare.

Funderar på att tälta, skulle vara kul, men var? Var kan man tälta i ensamhet utan att behöva gå långa sträckor för att komma dit?
Jag har lite dålig koll på hur det är med kommunaltrafik och öppettider.

Men Skärgårdsvåfflan ligger mysigt i Oxelösund vid vattnet. Hundar är välkomna. De har både mat-våfflor och dessertmodeller.
Fins mysiga stränder och natur där ute med.
Vi har nog ätit på lite trevliga restauranger där med till lunch typ.

Nynäs slott med omgivning tycker jag är trevligt. Många intressanta info-texter om slottet och de som levt där i både slott och arbetarbostäderna runt.
Vet inte om man får tälta där också kanske. De har några sommar-hyreshus och har ofta någon lite fräsch lunchbuffé. Vackert med närhet till både sjö och hav. Vissa år mycket fina odlingar i slottsträdgården.

Stendörren är så klart vackert också.

Även jag har hört massor om Gelaton i Björnlunda. Den ska vara magisk.
Och Jarbells butik med ägare är verkligen annorlunda. Vi kallar honom spökmannen IOM att han är rätt gammal, klär sig lite som i gamla filmer med fluga ibland och liksom bara ljudlöst svävar in och plötsligt är bredvid en. Jätterar, kunnig och hjälpsam.
De har verkligen ALLT i den lilla butiken. 😅

Om du inte varit på Öster Malma och inte är mot jakt etc så kan det vara värt ett besök. Det drivs av jägarförbundet och är inrett väldigt annorlunda i jakttema. De serverar vällagad lunchbuffé tex, gjort på vilt etc. Finns mycket info om olika djur, jakt, butik med diverse ätbart och småsaker. De bedriver också viltvård och kan ha diverse sjuka/skadade vilda djur i stora hägn där.
Vackert slott bredvid sjö också. Här finns en del vägar att vandra på. Vet inte ang tälta etc. Går väl att ringa dit och kolla kanske.
Där vet jag att bussen från Nyköping stannar typ 1,5-2 km från iaf.

Kanske är lite sent att ordna för denna sommaren. Men går ju att byta bostad med nån. Kanske låna ett torp en vecka o den personen uppskattar stadsliv en vecka om det är så du bor tex.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 148
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Nu kommer ny tråd i annat ämne. Jag är sjukskriven för vad som står på intyget stress och ångest, bor tilsammans med sambo och 2 barn 11...
Svar
6
· Visningar
1 140
Senast: Vallmo
·
Övr. Barn Min son, 10 år, har tappat ganska mycket i vikt, han har tappat 5 kg på några månader (sen i somras), varav 1½ kg bara senaste tre...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 893
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är hemma igen. Det var igår jag landade innanför hemmets dörr. Jag har haft fantastiska dagar, även om det varit något för varmt...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈