selen åker bak på min häst??

L

lie

Är lite orolig för min häst! hans sele som han har ligger lite konstgit, den ligger bra om man länger ryggstycket nått hål men då sitter ju ryggstycket löst.. ska ja köpa en ny sele då eller? för om ryggstycket ska sitta som de ska så åker selen en bit bak..

Nej ny sele behöver du nog inte. Svanskappan skall vara avpassad så att du får in en knuten hand mitt på korset då är den lagom spänd. Den får inte dra däckelen bakåt utan skall endast hindra den från att åka fram. Tänk på att spänna däckeljorden ordentligt innan du fäster svanskappan. Titta på hur däkeln är stoppad. Ligger den rakt när du lägger den på plats? Har du då en rak linje från däckel till gjord? Eller lutar allt bakåt? Då får du lämna din däckel på omstoppning.
Lycka till

Ryggstycket ska på sätt och vis sitta löst eller??? :confused:
Som jag fått lära mig ska ryggstycket spännas så man får in en hand "på tvären" mellan lädret och hästen. Nu är vissa hästar så att de spänner sig just innan de ska ut och då får man kanske spänna åt lite hårdare men man lär sig ganska snabbt sin egen häst.

Som Mia är inne på, skall du utgå från däckeln och däckelgjorden.
Däckeln skall ligga rätt och passa hästen (jmfr med sadel) och däckelgjorden skall vara åtdragen, lite mindre spänd än en sadelgjord.
Svanskappan anpassas därefter i längd så som beskrivs, och med det förstås att den INTE konstant drar i svansen, utan det skall finnas ett visst litet glapp.

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 848
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
1 934
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 975
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 881
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar