selen åker bak på min häst??

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare lie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 185
L

lie

Är lite orolig för min häst! hans sele som han har ligger lite konstgit, den ligger bra om man länger ryggstycket nått hål men då sitter ju ryggstycket löst.. ska ja köpa en ny sele då eller? för om ryggstycket ska sitta som de ska så åker selen en bit bak..

Nej ny sele behöver du nog inte. Svanskappan skall vara avpassad så att du får in en knuten hand mitt på korset då är den lagom spänd. Den får inte dra däckelen bakåt utan skall endast hindra den från att åka fram. Tänk på att spänna däckeljorden ordentligt innan du fäster svanskappan. Titta på hur däkeln är stoppad. Ligger den rakt när du lägger den på plats? Har du då en rak linje från däckel till gjord? Eller lutar allt bakåt? Då får du lämna din däckel på omstoppning.
Lycka till

Ryggstycket ska på sätt och vis sitta löst eller??? :confused:
Som jag fått lära mig ska ryggstycket spännas så man får in en hand "på tvären" mellan lädret och hästen. Nu är vissa hästar så att de spänner sig just innan de ska ut och då får man kanske spänna åt lite hårdare men man lär sig ganska snabbt sin egen häst.

Som Mia är inne på, skall du utgå från däckeln och däckelgjorden.
Däckeln skall ligga rätt och passa hästen (jmfr med sadel) och däckelgjorden skall vara åtdragen, lite mindre spänd än en sadelgjord.
Svanskappan anpassas därefter i längd så som beskrivs, och med det förstås att den INTE konstant drar i svansen, utan det skall finnas ett visst litet glapp.

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
843
Senast: Hermelin
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 196
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 294
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10