Selektionssto? Fördel?

Sv: Selektionssto? Fördel?

Nej, du har fel där. Grundkriterierna är bara visad med minst 7 på alla exteriördelar. Klass I och diplom är bara ett av sätten de kan få en resp två stjärnor.

Så du menar att en häst som blivit bedömd med 42 poäng på kvalite eller 3 årstest med 7 or rakt igenom kan få 3 prestationsstjärnor för att den har ett blup på 136 ?

Så tolkar jag det inte för då är det enbart blup baserat , man måste ha antingen klass1 eller Diplom eller presterat tävlingsmässigt för att vara berättigad till någon stjärna . Dock får inte något av de 3 första delbetygen vara under en 7 för att klara första kriteriet ?
 
Senast ändrad:
Sv: Selektionssto? Fördel?

Du tolkar det tyvärr fel det är det som är så skrämmande för har de tillräckligt högt blup så räcker det att den visats som 3 el 4 åring med 7 7 7 på de tre exteriörpoängen för att få 3 stjärnor (den behöver alltså inte ens ha 7 på övriga poäng utan kan om så vill ha typ 3 or och 4 or på såväl gång som hopp och ändå få 3 stjärnor det är det som är helt åt helsike fel.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Ja, poängen kan vara hur dåliga som helst för övrigt om den har 7or i början och blup-index är över gränsen.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Fast 2012 kan ett sto ha 115 i index, 2013 110 och 2014 117....vilket år är det som det förväntade avelsvärdet är rätt?
Jisses, det bästa är väl bara att lägga till en ruta i databasen med fritext.
Där kunde man lägga in t ex texten "fick silvermedalj på eliteskue".
Tror du inte det skulle ge bättre info än stjärnor, hoppande bananer eller liknande?

Du verkar tro att inte blupsiffrorna sparas? Bara för att det inte ligger ute officiellt betyder inte att siffrorna kastas.

Vilken underbart nedlåtande ton du har, nej jag tror stenhårt på dansande flodhästar eller snurrande elefanter.

Självklart hade det varit bra med en sån ruta men då krävs det också mkt kontroll för att se att info verkligen stämmer..
Jag skulle gärna se att blup utökas på så sätt att championatsplaceringar etc också märks ut.
Jag är ingen förespråkare för stjärnor heller utan jag tyckte att för att särskilja prestation från blup så kanske man isf kunde ha en annan benämning för blupstona.

Sett till tidsperspektiv så syftar jag mer på 10-20 års intervall.. Att det inte skiftar så mkt på två tre år vet jag..

Du får hemskt gärna informera om vart jag hittar gamla blupsiffror på alla ston..

Gällande holländska benämningar har jag sett det i många stamtavlor, inte i resultatlistor.. tror att de flesta avelsintresserade är eniga om att man skulle vilja ha lite mer info med i resultatlistorna.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Vilken underbart nedlåtande ton du har, nej jag tror stenhårt på dansande flodhästar eller snurrande elefanter.

Självklart hade det varit bra med en sån ruta men då krävs det också mkt kontroll för att se att info verkligen stämmer..
Jag skulle gärna se att blup utökas på så sätt att championatsplaceringar etc också märks ut.
Jag är ingen förespråkare för stjärnor heller utan jag tyckte att för att särskilja prestation från blup så kanske man isf kunde ha en annan benämning för blupstona.

Sett till tidsperspektiv så syftar jag mer på 10-20 års intervall.. Att det inte skiftar så mkt på två tre år vet jag..

Du får hemskt gärna informera om vart jag hittar gamla blupsiffror på alla ston..

Gällande holländska benämningar har jag sett det i många stamtavlor, inte i resultatlistor.. tror att de flesta avelsintresserade är eniga om att man skulle vilja ha lite mer info med i resultatlistorna.

En fritextruta med text kräver inte mer koll, än den koll som krävs för att tilldela stjärnor - du fick väl skicka med dokumentation som styrkte ditt stos meriter?

SLU har siffrorna, jag tror dock inte att de har resurser nog för att ge ut siffror hit och dit. Men de har säkert koll på hur säkra indexen är över tid...
Första året gavs blup-indexen ut i bokform, den finns att köpa (om den inte är slutsåld).

Varför tycker du det behövs en speciell benämning på ston med hög blup? Blup-indexet står ju utskrivet, det kan väl inte bli mer enkelt?
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Jag tror att du missar Fenestras poäng.

Att blup syns är ju rätt uppenbart, men det intressanta är ju hur det förväntade avelsvärdet - dvs blup - föll ut SENARE och om man kan göra kopplingen att ett sto med skyhögt blup i ett läge sedan också verkligen levererade bra avkommor. Blup sjunker ju i regel med åren. Så du kan liksom inte se på vilka meriter stjärnorna sattes.

Jag tror nog att vi alla är överens om att det är direkt löjligt att låta blup styra det som ska föreställa EGNA meriter.

Själv kommer jag ju aldrig begripa mig på systemet. Mitt sto fick sänkt blup när hennes avkomma levererade 10-10 på treårstest....
Så om stjärnor hade delats ut innan hennes avkomma visades så hade hon nog kanske varit en sån med 3 stjärnor pga blup....men nu så är det nog bara typ en.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Du missar att istället för att betala in pengar för att få stjärnorna så kan man protestera mot hur systemet är uppbyggt. Dvs tycker många att stjärnsystemet är knasigt utformat = få som betalar så måste det ändras.

Så du kan liksom inte se på vilka meriter stjärnorna sattes.

Har stoet inga tävlingsmeriter eller fått diplom så är stjärnorna satta efter det index stoet hade det år som ägaren betalade för stjärnorna.
Problemet löst.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

kl
Jag brukar för ros skull varje år ta en skärmdump på gammelstoets BLUP för att sakta se hur hon sakta dalar från riktigt bra BLUP till numera mediokra siffror. Undrar vart det ska sluta :confused: 0 kanske? (Hon är ett selektionssto berättigat till 2 stjärnor om jag inte fattat fel) :banghead:
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Du behöver inte förklara för mig. Jag har förstått hur stjärnsystemet fungerar. Och jag kommer absolut inte betala en krona för att stjärnmärka mitt sto. Jag tycker systemet är helt ointressant. Såvida stoet inte skulle återuppta sin tävlingskarriär och verkligen skaffa sig meriter.

Det jag funderar på är hur man kan kalla ett högt blup för egna meriter. Och hur man (läs ASVH) följer upp som stoet verkligen levt upp till sin en gång i tiden höga blup.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Du tolkar det tyvärr fel det är det som är så skrämmande för har de tillräckligt högt blup så räcker det att den visats som 3 el 4 åring med 7 7 7 på de tre exteriörpoängen för att få 3 stjärnor (den behöver alltså inte ens ha 7 på övriga poäng utan kan om så vill ha typ 3 or och 4 or på såväl gång som hopp och ändå få 3 stjärnor det är det som är helt åt helsike fel.

Gylle Och Gabby Ossi .

Oj oj oj Jag trodde inte det var så illa och så hade jag inte tolkat det .

Mia.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

De gick in och kollade på danska sidan.

Cirkus förklarade hur jag menar, om man ska tänka långsiktigt så måste det ju också gå att se om 20 år..
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
680
Senast: Piaff
·
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 505
Senast: Bexzor
·
Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 332
Senast: sjoberga
·
  • Artikel
Dagbok Jag har varit på arbetsintervju idag. Jag hatar verkligen att gå på intervju. Inte för själva intervjusituationen utan för känslan jag...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
12 144
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp