Selektionssto? Fördel?

Sv: Selektionssto? Fördel?

Fölen bedöms efter 60p-skala, de har ju galoppen också. Jag vet inte om de kommer ändra bruksprovet också till nästa år eller om det kommer att vara undantaget.

Står i sto- och unghästregementet, under Bedömningar (5.1 Poängskalor och klassindelning vid bedömningar).
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Tack till dig plus er andra som svarat!

Efter ditt svar Gylle så sökte jag lite mer och hittade då det här: http://www.sehf.se/f_s_alvsb.pdf och som du säger är det mycket billigare och ett bättre alternativ för oss med ston som har meriter. Så det satsar vi på nu, jag undrar dock fortfarande om stjärnorna är definitiva sedan, eller om de uppdateras varje år? Min har rätt till (om hon exteriörbedöms) *** nu grundat på dressyrindex, men endast rätt till ** om man tittar på tävlingsresultat. Nu hoppas vi ju att hon nästa år går St George och således når upp till *** på tävlingsmeriter också, men oavsett så skulle det vara intressant att veta då BLUP-indexen ändras år till år..

Stjärnor för sitt blup tror jag inte du kan visa dem i efterhand för att få utan de kan de bara få om de visades som 3 och 4 åring (det står som villkor på blup alternativet) det är bara stjärnor för tävlingsmeriter de kan visas fram i efterhand för att få om jag fattat det rätt.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Fölen bedöms efter 60p-skala, de har ju galoppen också. Jag vet inte om de kommer ändra bruksprovet också till nästa år eller om det kommer att vara undantaget.

Står i sto- och unghästregementet, under Bedömningar (5.1 Poängskalor och klassindelning vid bedömningar).

Amen så kan de ju inte göra när jag för en gångs skull skall visa fram en som kapar till sig toppsiffror på skritt och trav :cautious: :rage:
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Ahh jag läser som en kratta för så står det ju.. :crazy: För jag gissar att stamboksföring/avelsvärdering inte syftas på när de skriver "samt visad vid 3-årstest eller kvalitetsbedömning".

Har dessutom för mig att du har svarat mig det en gång innan, snacka om att tolka text så som man själv vill ha den. :)
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Jag undrar faktiskt om inte ett äldre sto också kan få om hon exteriörvisas och avlägger ridprov?
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Vad menar du ? Fattar inte vad det är du svarar på ?

Detta

Stjärnor för sitt blup tror jag inte du kan visa dem i efterhand för att få utan de kan de bara få om de visades som 3 och 4 åring (det står som villkor på blup alternativet) det är bara stjärnor för tävlingsmeriter de kan visas fram i efterhand för att få om jag fattat det rätt.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Nej, för Blup-alternativet gäller visning som 3- eller 4-åring.
De menar att är inte hästen visad är Blup-indexet för osäkert. Övriga exteriörbedömningar innehåller ju ingen gångarts- eller hoppbedömning och kan inte heller påverka Blupen.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Aha.

Lite intressant då ett äldre sto som har fått ett gäng avkommor borde ha ett mer tillförlitligt blup än ett ungsto som "bara" är visad.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Jag vet inte om det är exakt såhär de har tänkt, och jag håller inte nödvändigtvis med i den logiken, men jag har fått intrycket att just alternativet med Blupen resonerar de såhär kring:

Blup-alternativet är främst medplockat för yngre ston med bra stam = högt preliminärt blup-index. De vill ge en morot till dem med dessa ston att visa på bedömningarna eftersom det då kan "ge något" även om hästen skulle ha en dålig dag. På något sätt förutsätter de lite att ligger blup-indexet såpass högt att det fortfarande är över de uppsatta gränserna efter ett lite sämre visningsresultat så är stoet troligen bättre än hon visade just för dagen. Det är därför det går att tillgodoräkna sig för stjärnorna som är till för att märka ut stoets egna meriter/kvalitéer.

Medans ett äldre sto som istället fått högt blup genom visade avkommor inte riktigt passar in där eftersom de försöker hålla isär egna prestationer och avkommors prestationer. Hon kan istället tillgodoräkna sig detta för avelsvärdesklasserna A och Elit.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Aha.

Lite intressant då ett äldre sto som har fått ett gäng avkommor borde ha ett mer tillförlitligt blup än ett ungsto som "bara" är visad.

Du måste ju skilja på prestationsstjärnorna som avser vad stoet själv har presterat och avkommeprestationer som premieras genom A och elit premiering.

Stjärnorna påverkas inte alls av stoets avkommor och skall inte heller göra det utan dessa skall bara visa vad stoet själv presterat.
Personligen tycker jag det är helfel att blanda in BLUP i dessa utan de skulle renodlat enbart handlat om stoets egna prestationer och inget annat.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Jag håller helt med dig.

Än en gång så är blup den tyngsta parametern och det är så dumt tycker jag.

Ska stjärnorna reflektera stoets prestation så ska det reflektera stoets prestation, inte någon förväntat avelsindex utan just exakt vad stoet gjort och inget annat. Sen måste jag ju säga att jag personligen tycker att det är större prestation att göra bra ifrån sig på tävlingsbanan än på ett treårstest eller på kvalitén som jag tycker har alldeles för stor betydelse idag.

Ett sto med två stjärnor kan antingen ha fått diplom på treårstest eller ha prestationer i msv någon disciplin och jag kan inte rå för det men att ha resultat i msv tycker jag är betydligt större prestation än att göra bra ifrån sig under de 15 minuter som ett treårstest varar. De 15 minuterna kan vara de bästa i hästens liv, men de kan också vara en dålig dag för en 3-års bebis, så det har i min bok alldeles för stor betydelse.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Jag är fullt medveten om skillnaderna men sist jag kollade så baserades blup på släktingarnas resultat (förenklat) och ett avelsstos blup säger lika mkt om hennes blup som ett ungstos blup gör ( om hon gått treårstest).

Som exempel kan jag ta vårt ena stos dotter som har visats med klass I på treårs vilken hon kan få en * för dvs egen prestation är värd en * MEN hennes blup är högre än 135 ( hon är e Bocelli) och hon får därmed *** stjärnor.

Gabby då är jag med lite bättre..

Egentligen skulle de delat upp det.. Kan vi ha stjärnor och selektionsston så skulle vi lika gärna kunna ha ett tredje alternativ med kanske kronor för högbluparna. Max är då ett elitsto med tre stjärnor och tre kronor.
Det ska vara SVÅRT att få tre stjärnor!!

Har inte holländarna lite olika benämningar beroende på vad de gjort eller är det bara på nedärvning? De har väl bla ster, pref, prest etc?

För jag kan ngnstans tycka att stjärnorna enbart ska vara för egenprestation och inte ha ngt med förväntat avelsvärde att göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Selektionssto? Fördel?

Jag håller med, jag kan köpa att man använder Blup för att "snabbare" kunna få höjd avelsvärdesklass eftersom det ändå säger något om det förväntade avelsvärdet. Jag tycker också att yngre ston med högt blup skulle kunna innefattas av selektionspaketet om de är visade med "godkända" exteriörpoäng.
Men just prestationsstjärnorna tycker jag inte man borde blanda in Blup i alls, eftersom man nu särskilt vill lyfta fram egna prestationer, och Blupen inte säger ett jota om egna prestationer utan i detta fallet endast om "förväntade" kvaliteer utifrån härstamningen.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Jag håller med nästan helt.

Jag vet inte om jag egentligen tycker att högbluparna måste ha något extra, de har ju redan sin höga blup det är ju bara att kolla på den så ser man ju direkt hur det ser ut.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Håller inte riktigt med dig ang diplomen osv, jag tycker nog att i alla fall på gångartssidan så stämmer kraven för stjärnorna bra ihop med respektive resultat på treårstest.

Jag tycker inte det är orimligt att förvänta sig att ALLA hästar som får gångartsdiplom på treårstestet också är fullt kapabla att få över 60% i en MsvB dressyr, förutsatt att de blir korrekt utbildade. Jag skulle nästan vilja säga att t.o.m. alla ej klassindelade höstar av normal ridhästtyp kan klara av att gå på 60% i MsvB.

Hoppningen har jag inte lika bra koll på, om det är ett rimligt antagande att alla diplomhästar kan ta sig runt 1.30 felfritt några gånger.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Håller med, tycker inte det behövs någon extra utmärkning, utan som sagt bara sätta kriterierna för Selektionspaketet till "ston tilldelade Prestationsklass, Avelsvärdesklass, eller med Blup-index över xxx samt exteriörbedömd med minst xxx"
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Nej det är inget som behövs men om man nu ville ge dem en utmärkelse som står sig så vet folk det att när de ligger som mormorsmor ngn gång i framtiden och har tre kronor så var hon "på sin tid" en riktig högblupare/förväntades ha ett högt avelsvärde.

För som alla vet så kan ju gamla fina ston ha riktigt dåligt blup idag men ovanstående belöningssystem så vet man som sagt att hon på sin tid hade ett högt förväntat avelsvärde..

Kanske kan tyckas lite krångligt men jag älskar all lättillgänglig dokumentation :)

Då kan man gå in och se att här är det sex generationer ston som uppfyllt precis alla kriterier på sin tid. De hade ett högt förväntat avelsvärde som ungston, de presterade riktigt bra och de nedärvde sig sen så väl att de blev belönade med A/Elit.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
680
Senast: Piaff
·
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 505
Senast: Bexzor
·
Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 332
Senast: sjoberga
·
  • Artikel
Dagbok Jag har varit på arbetsintervju idag. Jag hatar verkligen att gå på intervju. Inte för själva intervjusituationen utan för känslan jag...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
12 144
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp