Selektionssto? Fördel?

Sv: Selektionssto? Fördel?

Har jag skrivit något om diplomen ?


Nej det är inget som behövs men om man nu ville ge dem en utmärkelse som står sig så vet folk det att när de ligger som mormorsmor ngn gång i framtiden och har tre kronor så var hon "på sin tid" en riktig högblupare/förväntades ha ett högt avelsvärde.

För som alla vet så kan ju gamla fina ston ha riktigt dåligt blup idag men ovanstående belöningssystem så vet man som sagt att hon på sin tid hade ett högt förväntat avelsvärde..

Det är klart - blup ändras ju vartefter och det är svårt att veta på de äldre stona vilka som var högt i blup på sin tid så det är klart att det finns en poäng i att göra så..(tänkte inte på det)
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Sen måste jag ju säga att jag personligen tycker att det är större prestation att göra bra ifrån sig på tävlingsbanan än på ett treårstest eller på kvalitén som jag tycker har alldeles för stor betydelse idag.

Ett sto med två stjärnor kan antingen ha fått diplom på treårstest eller ha prestationer i msv någon disciplin och jag kan inte rå för det men att ha resultat i msv tycker jag är betydligt större prestation än att göra bra ifrån sig under de 15 minuter som ett treårstest varar. De 15 minuterna kan vara de bästa i hästens liv, men de kan också vara en dålig dag för en 3-års bebis, så det har i min bok alldeles för stor betydelse.

Eller du kanske inte menade det så som jag tolkade det?
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Fast nu inser jag att jag skrev om diplom. Jag mindes inte det igår.

I vilket fall så håller jag i princip med dig att visst borde en diplomhäst kunna få placeringar i Msv med någorlunda matchning, men fortfarande så tycker jag att stjärnorna just ska spegla stonas egna prestationer och då står jag helt för det som du citerat
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Alltså..

Nu hittade jag en fyraåring med 3 stjärnor. Det bästa inom stjärnsystemet, högsta utmärkelse för vad ett sto kan prestera....

Och vad har den gjort då ? Jo den har ett hyffsat treårstest 47 poäng i hoppning. Jag såg den förresten och den glänste inte så jätte mkt, men okej, den har diplom. Och så har den skyhög blup och den har gjort ett par starter i 1m hoppning ingen felfri.

Jag tycker detta är fullkomligt absurt.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Kom på att den ju inte fick något diplom eftersom ena hoppsiffran var 7. Men blupen blev ju över 140 ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Selektionssto? Fördel?

mänskliga faktorn?

Nhäää det är inte fel eller så ja man tycker det är fel ....

Har man visat som 3 åring och den får klass ett så hoppar de tydligen över steg 2 och går enbart efter blupen i steg 3 . Man behöver alltså inte ens kvala till steg 2 med diplom för att få 3 *** .....

Alltså klass1 steg 1 hoppa över steg 2 och gå enbart efter blup på över 135 steg 3 .

Lite skillnad om man hade som en trappa som man måste kliva upp på inte kunna hoppa över ett trappsteg ...

Vore väll bra om fler reagerade och skrev om detta till ASVH ?
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Bästa vore väl om alla opponerade sig emot att Blup kan ge stjärnor överhuvudtaget, nej bort med det alternativet stjärnor skall enbart visa vad hästen själv har presterat och absolut inte efter blup som enbart säger vad släktingar har presterat. Om de motsvarar förväntningarna deras höga blup ger så har de heller inga problem att själva skaffa sig stjärnor, så länge vissa hästar åker bananskal in till höga stjärnor så kommer inte stjärnorna vinna särskilt mkt beundran eller skapa rabatter som de kunde gjort om hästarna alltid måste förtjäna dem själva för att få dem.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Nhäää det är inte fel eller så ja man tycker det är fel ....

Har man visat som 3 åring och den får klass ett så hoppar de tydligen över steg 2 och går enbart efter blupen i steg 3 . Man behöver alltså inte ens kvala till steg 2 med diplom för att få 3 *** .....

Alltså klass1 steg 1 hoppa över steg 2 och gå enbart efter blup på över 135 steg 3 .

Lite skillnad om man hade som en trappa som man måste kliva upp på inte kunna hoppa över ett trappsteg ...

Vore väll bra om fler reagerade och skrev om detta till ASVH ?

Det är ingen trappa de måste gå igenom utan deras bästa resultat räknas och utifrån det får de antalet stjärnor.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Håller helt med !

MEN en sak som vore oerhört intressant är ju att på något vis markera att ett sto VAR en högblup som ung, sen sjunker ju blup och då på äldre dar kan det vara riktigt lågt, det man kan göra då är ju att se om stoet med det förväntade höga avelsvärdet har givit bra avkommor.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Jag har lagt det på förslag till två personer.. inte helt färdigt utan mer en idé om att man kan bena ur prestationsstona från blupstona.

I mina ögon bättre att som holländarna har flera benämningar, sen vad man vill kalla det ge det för symbol har mindre betydelse..
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Vad menar du med steg 2? Två stjärnor?

http://www.asvh.se/avel/sto/kvalitetsklasser/prestationsklasser

För att överhuvudtaget efter grundkriterierna få 1* så ska stoet visats med klass 1.
För att överhuvudtaget efter grundkriterierna få 2 ** Skall stoet ha fått Diplom .

Då jämställer man dessa två hästar som jag kallar steg ett Klass1 visad häst och Diplom häst till samma avelsvärde om de sedan har samma avelsvärde genom *** ?

Därmed hoppar man över ett krav på 2** och får enbart sina stjärnor på blupen ?

Klarar man inte ett krav på 2** stjärnor borde man inte kunna få 3 ***stjärnor enbart på blupen . Därmed menar jag trappsteg .

Sen kan man fråga sig om bra bedömda ston skall vänta med att stå i avelsboxen tills dom fått ihop sina prestationer och det är ju lite svårt att kombinera detta på ett sto ... Om de inte ska gå in i avelsboxen när de är gamla .? Mia
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Fast vi hade ju liksom Holländarna fler benämningar redan innan stjärnorna...

ster = diplom,

prest = AB (ext+prestationer typ kval.bed)

prest sport (dr) alt prest sport (sp)=A (för avkommans meriter i dressyr resp hoppning) = vi har tidigare haft benämningen prestationsdiplom (i hoppning resp dressyr) som gavs till de som var klass I+hade meriter i medelsvår resp Kl II+hade meriter i svår

pref = A

elite och prok = elit

ASVH plockade ju bort AB till förmån för div stjärnor. Benämningen prestationsdiplom har tyvärr inte används de senaste åren.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

kl

Jag undrar fortfarande om ifall stjärnorna plockas bort det året blup-indexet sjunker? Eller om de är för evigt?
En placering i medelsvår finns ju alltid kvar medans ett index går upp och ner.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Har jag skrivit något om diplomen ?


Citat:
Nej det är inget som behövs men om man nu ville ge dem en utmärkelse som står sig så vet folk det att när de ligger som mormorsmor ngn gång i framtiden och har tre kronor så var hon "på sin tid" en riktig högblupare/förväntades ha ett högt avelsvärde.

För som alla vet så kan ju gamla fina ston ha riktigt dåligt blup idag men ovanstående belöningssystem så vet man som sagt att hon på sin tid hade ett högt förväntat avelsvärde..

Det är klart - blup ändras ju vartefter och det är svårt att veta på de äldre stona vilka som var högt i blup på sin tid så det är klart att det finns en poäng i att göra så..(tänkte inte på det)



Fast var det äldre stoet ett bra avelssto så fick hon en A- eller Elit-bokstav.
Det hjälper inte mig i min avel att veta om mormodern till mitt sto, på sin tid, hade ett förväntat högt avelsvärde. Var hon A- eller Elit-premierad så var hon ett bra avelssto, det hjälper mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Selektionssto? Fördel?

Nej, du har fel där. Grundkriterierna är bara visad med minst 7 på alla exteriördelar. Klass I och diplom är bara ett av sätten de kan få en resp två stjärnor.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Jag vet men innan har vi inte haft ngn bedömning på diplomstona på samma sätt som holländarna som jag tycker är duktiga på se till att stona får sina benämningar före namnet.. ex Ster Rolanda.. Diplom Rolanda skrev ju inte vi ut innan och inte heller Rolanda AB..:D

Sen kanske det inte hjälper dig att det finns en benämning för ett tidigare förväntat avelsvärde men iom att en del ston bla får sina stjärnor på utlandresultat så vore det trevligt att se om stona fått sina stjärnor tacke vare ett förväntat avelsvärde eller tack vare tidigare prestationer..

Vårt ena sto fick två stjärnor tack vare sin danska silvermedalj på eliteskue men det syns ju inte på blup.. Så om ex antal år om man går bakåt så kan man inte se om det var pga blup eller diplomet.. Hon har dock inte ens blup så det räcker till en stjärna idag.

Sen är det en parameter till och det är att om man ex har kronor eller bara en bokstav på blupstjärnstona så kan man också se om de faktiskt levde upp till sitt blup OCH hur säkert mätinstrument blup faktiskt är.
 
Senast ändrad:
Sv: Selektionssto? Fördel?

Du har nog missat att jag varken gillar stjärnsystemet eller blup-indexet inblandning i det.

Var ser du att holländarna är duktiga på att skriva "Ster Rolanda"? I tävlingsresultaten eller? Jag tittar mycket på resultatlistor och det är sällsynt att stona står med ö t.
Däremot står det numera ganska ofta SWB efter de svenskfödda hästarnas namn även internationellt - vilket uppskattas.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Sen är det en parameter till och det är att om man ex har kronor eller bara en bokstav på blupstjärnstona så kan man också se om de faktiskt levde upp till sitt blup OCH hur säkert mätinstrument blup faktiskt är.

Fast 2012 kan ett sto ha 115 i index, 2013 110 och 2014 117....vilket år är det som det förväntade avelsvärdet är rätt?
Jisses, det bästa är väl bara att lägga till en ruta i databasen med fritext.
Där kunde man lägga in t ex texten "fick silvermedalj på eliteskue".
Tror du inte det skulle ge bättre info än stjärnor, hoppande bananer eller liknande?

Du verkar tro att inte blupsiffrorna sparas? Bara för att det inte ligger ute officiellt betyder inte att siffrorna kastas.
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
680
Senast: Piaff
·
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 505
Senast: Bexzor
·
Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 332
Senast: sjoberga
·
  • Artikel
Dagbok Jag har varit på arbetsintervju idag. Jag hatar verkligen att gå på intervju. Inte för själva intervjusituationen utan för känslan jag...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
12 144
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp