Selektionssto? Fördel?

Sv: Selektionssto? Fördel?

Den enda placeringen den hästen har är säkert i 120 därav är den ett selektionssto iom att den är visad med inget ext poäng under 7 och har placering i 120. Den om någon visar ju hur lite selektionssto stämpeln egentligen säger, kraven skulle nog varit lite högre då hade också hingstägarna i större utsträckning varit intresserade av att locka till sig dessa ston. För den hästen är ju ett bra exempel på att det inte behöver vara bra hästar för att de halkat in som prestationsston på ett bananskal.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Va? Jag skrev ju till ASVH när jag precis fått nys om det nya stjärnsystemet, och då skulle det tydligen inte vara några problem att exteriörbedöma henne på fölvisning. Det är ju helt sjukt om de ändrat det sen dess och gjort det omöjligt för äldre ston att graderas! :crazy:

Är ston äldre än 8 inte önskade i aveln längre, eller vaddå? Helt stört.

Nu var det aldrig något alternativ för mig då han bara har startar till 120, ingen placering. Men tycker ändå det låter fruktansvärt konstigt. O_o
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Jag har också skrivit dit och fått samma svar som dig. Så jag utgår från att det funkar... men vem vet.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Ja jag blev helförvirrad när jag skummade reglerna nu för att kolla om jag kom ihåg rätt vad som gällde innan jag svarade ang stoet som togs upp ovan.
Har hela tiden tagit för givet att det skulle gå att visa fram de äldre stona i samband med fölvisningarna för att få de exteriörbedömda iom att det var vad som sades ifjor när det diskuterades.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Jag har också skrivit dit och fått samma svar som dig. Så jag utgår från att det funkar... men vem vet.

Och när jag läste på ASVH´s sida nu förstod jag det som att ett sto som inte visats på 3års eller har egna meriter även ska visas uppsutten...?
Stämmer det eller är jag Helt trög?
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Och när jag läste på ASVH´s sida nu förstod jag det som att ett sto som inte visats på 3års eller har egna meriter även ska visas uppsutten...?
Stämmer det eller är jag Helt trög?

Går bra med tävlingsmeriter som går att styrka.

/Lizzie
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

De kan ju även vara från gamla systemet med selektion. TDB syns ju inte där p då går det inte in i indexet heller. Tror att de har mer info på asvh om vissa ston och deras insatser än vad dom syns, också en viktig del i att man själv som storägare engagera sig i sitt stos blup. Sen hade det ju varit mysigt om allt skett per automatik men vi kanske kommer dit en dag om vi klöddar lite nu.

Vaddå TDB syns inte där? Alla mina gamla hästar har sina resultat införda och det var lååååååååååångt innan TDB uppfanns.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Vi har som tanke att visa åtminstone vårt ena sto i öppen klass på kvalitets i september för att få exteriörbedömningen som hon saknar. Är det bara att maila arrangören om de erbjuder ngn. 'Öppen klass' eller hur går man till väga?

De här stjärnorna sedan, följer de med hästen livet ut eller behöver de på något vis uppdateras?

Det står "Bedömningens genomförs som en kvalitetsbedömning och svårighetsgraden är samma som för 4-åringarna. Det är möjligt att välja bort hoppningen." men med ett sto som har egna färska tävlingsresultat så bör det väl räcka med den exteriöra bedömningen eller?
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Ja, det bästa är nog att ta kontakt med föreningen och fråga om de har Öppen Klass, eller om du kan få komma in och göra endast exteriörbedömning om det är det du vill. :)
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Du borde inte behöva göra ett ridprov om hästen är tävlat med dokumenterade resultat.:)
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Va? Är det sant? Men varför syns det inte på gammelstoet? Hon är född '94 å det är bara en bråkdel av vad hon har gjort som syns på blup :-(
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Alla fel som funnits i gamla resultatdatabasen hos SVRF har hängt med över till blup. Är ytterst sällan skulle jag vilja säga att alla placeringar finns med, har i alla fall ännu inte haft en enda där allt verkligen har varit med när man kollar noga.
Det sjuka är att det heller aldrig har gått att få rättat hur mkt man än rapporterar felaktigheter till dem, de bara hävdar hela tiden att det är klubbarna som inte skickat in resultaten hur mkt man än själv vet att så inte är fallet. Har bla flera gånger hänt att en klass från ett meeting där hästen gjort flera starter finns med men inte de övriga där är det ju ganska uppenbart att det är den som lagt in det som gjort helfel, men icke att de rättar.
Hade bla roligt när jag skulle lämna in hingstens resultat och stora delar av dem saknades i databasen och fick sitta och plocka ut resultatlistor från varenda jäkla tävling istället för att bara skriva ut databasens resultat. Kan bli ordentligt fel när rankinglisterna efter championatspoängen avgör vem som får starta och inte fattas då många resultat kan det ju bli helfel.
Mitt ena sto är det tex jättekul med hennes resultat från finalerna i Flyinge saknas helt i databasen. Tur man har lärt sig nu för tiden och alltid ser till att skriva ut resultatlistor från viktiga starter så att man själv har dem sparade och kan bevisa.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

På kvaliteten kan du inte bara visa exteriör utan du kan välja allt eller exteriör+gång iom att gångarterna där enbart bedöms uppsuttna så får du ju annars inte ett komplett exteriörbetyg vilket ju även innefattar skritt+trav.
Som de har sagt innan i alla fall så skulle det gå att få dem enbart exteriörbedömda i samband med fölvisningarna precis som du innan kunde få dem bedömda exteriört för stambokföring då. Detta gällde alltså även ston som inte hade föl vid sidan. Är ju betydligt både enklare och billigare att visa dem där, ofta finns det ju ett antal olika fölvisningar i närheten så valmöjligheten är ju betydligt större än när det gäller kvalitet.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Men man har ju helt avskaffat 50p-skalan nu ska det väl vara sagt, en exteriörbedömning ska bara vara 30p-skalan som används på kvaliteten.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Men man har ju helt avskaffat 50p-skalan nu ska det väl vara sagt, en exteriörbedömning ska bara vara 30p-skalan som används på kvaliteten.

??
Men vanliga exteriörvisningar inkl tex bruks är ju fortfarande efter 50p skalan, skritt och trav ingår ju alltid på dessa. Fölen bedöms ju också tex efter 50 p skalan.
 
Sv: Selektionssto? Fördel?

Tack till dig plus er andra som svarat!

Efter ditt svar Gylle så sökte jag lite mer och hittade då det här: http://www.sehf.se/f_s_alvsb.pdf och som du säger är det mycket billigare och ett bättre alternativ för oss med ston som har meriter. Så det satsar vi på nu, jag undrar dock fortfarande om stjärnorna är definitiva sedan, eller om de uppdateras varje år? Min har rätt till (om hon exteriörbedöms) *** nu grundat på dressyrindex, men endast rätt till ** om man tittar på tävlingsresultat. Nu hoppas vi ju att hon nästa år går St George och således når upp till *** på tävlingsmeriter också, men oavsett så skulle det vara intressant att veta då BLUP-indexen ändras år till år..
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
685
Senast: Piaff
·
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 505
Senast: Bexzor
·
Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 332
Senast: sjoberga
·
  • Artikel
Dagbok Jag har varit på arbetsintervju idag. Jag hatar verkligen att gå på intervju. Inte för själva intervjusituationen utan för känslan jag...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
12 144
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp