Sekretessbrott?

Det är klart att det inte är okej att göra så. Men om det hade varit en engångsföreteelse hade jag faktiskt inte orkat ta tag i det. Hade jag däremot upplevt samma sak vid ett återbesök hade jag kanske tänkt annorlunda, för då hade ju slarvet varit en vana där. Inte heller hade jag kunnat läsa vad det stod på andra människors journaler, för jag behöver läsglasögon för att se skrift numera. Ibland får man sålla i livet vad man orkar bry sig om, och vad man inte orkar ta tag i.
Du vet ju inte om det hänt en gång eller 200 gånger, du är inte den enda som besöker en och samma läkare.

Jag vet inte vad jag ska göra med den upplevelsen. Fick ju ändå den hjälpen jag behövde, även om läkaren verkade koppla ifrån och jag fick förtydliga flera gånger vid ett tillfälle. Kan väl hända alla skulle jag tro. Men det var flera andra saker som fick mig att undra över om hen var drogpåverkad. Var och en för sig hade kanske inte fått mig att undra. Och är det en risk för patienter om läkaren är drogad? Jag kan inte bedöma det.
Men tror du att hon faktiskt var drogad?

Eller hade hon bara ett beteende som du tyckte var märkligt och som lika gärna skulle kunna förklaras av att hon var disträ eller stressad eller något annat?
Om det som du beskriver är en helt kass miljö på denna VC så lär det väl finnas problem med både arbetsbelastning, arbetsledning, rutiner, psykosocialt osv. som kan bidra till att det är mer eller mindre svårt som anställd att fungera optimalt under arbetsdagen.

Du vet ju inte om det hänt en gång eller 200 gånger, du är inte den enda som besöker en och samma läkare.
Beroende på situation och sammanhang kan man få mer eller mindre tydliga aningar om det man ser är symptom på grundläggande rutinbrister eller enstaka förbiseenden/missöden.

Jag vet inte vad jag ska göra med den upplevelsen. Fick ju ändå den hjälpen jag behövde, även om läkaren verkade koppla ifrån och jag fick förtydliga flera gånger vid ett tillfälle. Kan väl hända alla skulle jag tro. Men det var flera andra saker som fick mig att undra över om hen var drogpåverkad. Var och en för sig hade kanske inte fått mig att undra. Och är det en risk för patienter om läkaren är drogad? Jag kan inte bedöma det.
Vad var det som gjorde att du kände att personen var drogpåverkad?

Att vara disträ och stressad och förvirrad och glömsk och trött känns lite som vardagsmat inom yrket, vissa dagar värre än andra så att då ibland te sig just lite förvirrad och disträ skulle inte jag lägga någon vikt vid eller misstänka droger. I så fall har vi enormt många läkare som skulle kunna anklagas för droger. Känns inte riktigt schysst.

Självklart finns det risker för patienten när en läkare är droger! Om du inte kan förstå det hur ska du ens kunna bedöma om läkaren var drogad och inte bara trött eller stressad? Du har autism, hur lätt har du för att tolka andra personer under ett kort, stressigt läkarbesök?

935 invånare har min by med egen vårdcentral. Sen har den naturligtvis större upptagningsområde vilket minst dubblar patientantalet. Jag ser alltid folk jag vet vilka det är i väntrummet. Jag själv är väl där någon gång i månaden. Jag tycker du kan sluta ifrågasätta.
Jag frågade visserligen inte dig, men ... Större upptagningsområde, exakt. Ju större patientflöde, desto mindre sannolikhet för att det där som beskrevs skulle inträffa eftersom det krävs så många parametrar för att det ska göra det: en av dina (eller i det här fallet ts, du behöver inte berätta att du har jättemånga grannar) få grannar ska besöka den läkare du varit hos just vid den tidpunkt då ett papper med just ditt namn ligger framme

Mindre sannolika scenarion bör alltid tas ner på jorden, tycker jag.

KL

Det är kanske inte bara för min egen del jag behöver förtydliga en sak: att man skriver att man inte skulle lägga energi på det där med läkarens papper betyder inte att man tycker det är okej att de låg framme. Det betyder bara just det att man inte skulle gå vidare med det.

Om jag faktiskt uppfattade en läkare som drogad, hoppas jag VERKLIGEN att jag genast tagit upp det. Tex nämnt det i receptionen på väg ut, och sen hört av mig till den närmaste chef jag kunnat googla fram.

I samband med det, hade jag kunnat nämna slarvet med papper. Lite som ett av flera tecken på att läkaren var drogad och "off".

Grejen med papper taget för sig, är ett oacceptabelt slarv med patientuppgifter. Och det är värt att informera tex chefen om.

Övriga katastrofscenarior om att det kunde varit ett papper om mig där något mycket känsligt syntes, och som det sedan skulle pratas om, är inte särskilt sannolika. Och jag tycker inte heller att det är vad det här handlar om. Allt handlar ju inte om en själv.

Beroende på situation och sammanhang kan man få mer eller mindre tydliga aningar om det man ser är symptom på grundläggande rutinbrister eller enstaka förbiseenden/missöden.

Absolut, men det är väl en fråga för chefen och inte för en patient som upptäcker att patienters personuppgifter hanteras på ett osäkert sätt.

I det läget tycker jag att man som patient gör helt rätt i att prata med personens chef, och låta hen bedöma hur det ska hanteras. Orkar man inte kontakta chefen är det naturligtvis också okej, det är ju inte patientens ansvar. Men jag skulle som sagt ha gjort det.

Alltså knäckfrågan här är ju inte VEM som kan se detta (granne, bekant eller okänd) utan att det är olämpligt.
Sen är det en ganska grov anklagelse att läkaren var drogad. Som flera varit inne på så är det troligt att det rör sig om helt andra saker. Sjävklart bör detta inte spilla ner på patienten, men läkare är ju också människor. Jag känner en läkare som har Parkinson exempelvis. Inte så långt gånget, men det kan säkert påverka det allmänna intrycket. Hen har ingen skyldighet att informera patienten om detta, kan jag tycka. Hen gör ett bra jobb i övrig, ska tilläggas.

Vad var det som gjorde att du kände att personen var drogpåverkad?

Att vara disträ och stressad och förvirrad och glömsk och trött känns lite som vardagsmat inom yrket, vissa dagar värre än andra så att då ibland te sig just lite förvirrad och disträ skulle inte jag lägga någon vikt vid eller misstänka droger. I så fall har vi enormt många läkare som skulle kunna anklagas för droger. Känns inte riktigt schysst.

Självklart finns det risker för patienten när en läkare är droger! Om du inte kan förstå det hur ska du ens kunna bedöma om läkaren var drogad och inte bara trött eller stressad? Du har autism, hur lätt har du för att tolka andra personer under ett kort, stressigt läkarbesök?
Uppträdde inte stressat. Men blicken, kroppsspråket men framförallt det sluddriga talet fick mig att undra.

Alltså knäckfrågan här är ju inte VEM som kan se detta (granne, bekant eller okänd) utan att det är olämpligt.
Sen är det en ganska grov anklagelse att läkaren var drogad. Som flera varit inne på så är det troligt att det rör sig om helt andra saker. Sjävklart bör detta inte spilla ner på patienten, men läkare är ju också människor. Jag känner en läkare som har Parkinson exempelvis. Inte så långt gånget, men det kan säkert påverka det allmänna intrycket. Hen har ingen skyldighet att informera patienten om detta, kan jag tycka. Hen gör ett bra jobb i övrig, ska tilläggas.
Fast knäckfrågan är faktiskt inte om det är olämpligt, den är om/hur man bör agera på det. Ts frågar Borde jag agera på det där och på vilket sätt i så fall?

Att det är olämpligt att en läkare låter papper med patientuppgifter ligga framme tror jag inte att någon skulle säga emot. Självklart är det olämpligt. Däremot kan man ha olika åsikter om om/hur man bör agera på det, vilket tråden också visar.

Absolut, men det är väl en fråga för chefen och inte för en patient som upptäcker att patienters personuppgifter hanteras på ett osäkert sätt.

I det läget tycker jag att man som patient gör helt rätt i att prata med personens chef, och låta hen bedöma hur det ska hanteras. Orkar man inte kontakta chefen är det naturligtvis också okej, det är ju inte patientens ansvar. Men jag skulle som sagt ha gjort det.
Fast frågan här var om man som patient skulle agera på det, i vilken grad och på vilket sätt.

Det jag menade var att min egen bedömning av händelsen och situationen ikring skulle spela in vid avgörandet av hur JAG väljer att agera och vilken vikt jag lägger vid händelsen.
Även om man har en given gräns för vad som är ok, så är det sällan som den är identisk med gränsen för vad man känner vilja eller nödvändighet att agera på.

Fast knäckfrågan är faktiskt inte om det är olämpligt, den är om/hur man bör agera på det. Ts frågar Borde jag agera på det där och på vilket sätt i så fall?

Att det är olämpligt att en läkare låter papper med patientuppgifter ligga framme tror jag inte att någon skulle säga emot. Självklart är det olämpligt. Däremot kan man ha olika åsikter om om/hur man bör agera på det, vilket tråden också visar.

Okej, jag förstår dock inte relevansen att lyfta vem som hade kunnat se det.
Personligen hade jag kontaktat mottagningen och lyft detta. Detta går att göra via 1177 i de flesta fall under "lämna synpunkter" eller likn.

Jag har varit hos en vårdpersonal som delade upp saker i flera korta besök och över lag gjorde saker långsammare än jag tyckte var bekvämt. Men inte på något sätt oprofessionellt eller dåligt, bara missmatchat med mina preferenser och över lag "segt".

Efter sommaren fick jag inga nya tider för då hade hon dött. Var sannolikt något som både hon och AG visste skulle ske, men det ska så klart inte jag involveras i.
Även vårdpersonal har rätt att arbeta efter förmåga med lämpliga anpassningar, och AG skyldighet att möjliggöra det. Så länge det inte utgör något egentligt problem för vårdens innehåll eller kvalitet måste de också få avvika från en föreställd mall av perfekt uppträdande, utan att det nödvändigtvis ska förklaras och motiveras.

Utan att säga något om TS fall, så håller jag med om att man bör ha någon sorts hållpunkter för varför man uppfattar beteendet som just drogrelaterat för att framställa en sådan misstanke.

Senast ändrad:
Hur stor är din by om den har en egen hälsocentral (är det alltså samma som vårdcentral)?
Har läst 700 invånare men vet inte om det stämmer. Kommunen har 12 000 iaf. I nästa by finns en till hälsocentral och ytterligare några mil bort finns en tredje. Åt andra hållet finns dock ingen så de patienterna får åka runt 5 mil för att ta sig till närmaste. Fattar dock inte vad det har för betydelse, på mindre orter är det vanligt att folk blir igenkända.

Ja, det är samma som vårdcentral.

Jag hade givetvis tittat bort om ett papper framför mig hade personuppgifter på men för att veta det är risken stor att jag råkar snabbläsa just privata detaljer. Tycker absolut att du ska meddela VC på ett eller annat sätt. Kan vara en engångsgrej eller att personen faktiskt är slarvig jämt och att en tillsägelse kan hjälpa.

Byar har väl mer sällan vårdcentraler, de omfattar kommuner med tusentals invånare. Då ska det rätt mycket till för att det där scenariot ska bli verklighet.

Men vad jag egentligen menar är att om man tänker in sig själv och grannen i situationen så har man nog övertänkt den här frågan.

Jag frågade visserligen inte dig, men ... Större upptagningsområde, exakt. Ju större patientflöde, desto mindre sannolikhet för att det där som beskrevs skulle inträffa eftersom det krävs så många parametrar för att det ska göra det: en av dina (eller i det här fallet ts, du behöver inte berätta att du har jättemånga grannar) få grannar ska besöka den läkare du varit hos just vid den tidpunkt då ett papper med just ditt namn ligger framme

Mindre sannolika scenarion bör alltid tas ner på jorden, tycker jag.
Och då kan vi konstatera att din nonchalans fortsätter. Det var mitt inlägg som du först besvarade angående troligheten om spridning av innehåll i journaler från en mindre vårdcentral.
Du kan ta ner dig själv från dina höga hästar. Drt är ett mycket troligt scenario.
Jag har enligt rykten på trakten suttit i fängelse. Detta för att fel person, SkvallerOlle, råkade prata med mitt lilla barn som sa att mamma är i fängelse. Jag var på konferens och sov på Långholmens vandrarhem. Självklart berättade jag för barnen att jag skulle sova i en cell för det var coolt. Det tog åratal innan folk slutade vara generade för att dom trott det var sant och när jag drog det som rolig historia fick frågan -Så du har inte suttit inne? Det är säkert många som tror det än.

Jag hade inte gjort någonting och absolut inte läst andras journaler 😄
Inte min ensak och om läkaren är allmänt slarvig lär ju kollegor märka det ändå.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 389
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
9 027
Senast: Rosett
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 589
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Hård nacke
  • Dressyrsnack nummer 18