Seg in i fotposition

Lejonelle

Trådstartare
Min slyngel är så seg in i fotposition, t ex från sitt-framför (rally) men också i andra sammanhang. Har ni tips på hur jag kan få det bättre? Jag skulle vilja ha ett "fot" där hunden bara längtar efter att få komma in och tar sig till position snabbt som sjutton.

Hur belönar du i fotposition då?
Värdeladda med glad matte och superbelöning. Och se till att hunden har full koll på vad som förväntas.

Kan du "retas" lite med honom? Alltså göra det svårt att hitta och hålla fot, smyga fel, hoppa ifrån honom, osv? Så det blir lite spännande att lyckas för honom?

Min slyngel är så seg in i fotposition, t ex från sitt-framför (rally) men också i andra sammanhang. Har ni tips på hur jag kan få det bättre? Jag skulle vilja ha ett "fot" där hunden bara längtar efter att få komma in och tar sig till position snabbt som sjutton.

Använd kloss och träna! Hundarna brukar tycka att det är så kul och de får en hög belöningsfrekvens för ganska lite ansträngning. Plus att du verkligen får in en bra bakdelskontroll och position. Förutom ligg är att komma in i fotposition typ det roligaste min Dahlia vet i träningskommandon.

Ja kloss är perfekt för att lära in och gå tillbaka och detaljpilla!

Jag brukar leka kull också. Det tränar inte ingångar men höjer värdet på positionen. Dvs hunden självmant komma upp i fot. Efterhand gör jag det svårare och svårare att följa, tvära vändningar osv, lite som @Monstermom beskriver.

Ja kloss är perfekt för att lära in och gå tillbaka och detaljpilla!

Jag brukar leka kull också. Det tränar inte ingångar men höjer värdet på positionen. Dvs hunden självmant komma upp i fot. Efterhand gör jag det svårare och svårare att följa, tvära vändningar osv, lite som @Monstermom beskriver.

Ja, det var nog ungefär det jag försökte få fram fast du har mer talang på att beskriva saker ordentligt! :o:p

@Lejonelle klossträning är när hunden står med frambenen på något (en kloss) och bara förflyttar bakbenen. Superkul och väldigt effektivt (om man inte klantar sig som jag och skapar sig en sökare :o), när jag googlade "klossträning" så kom @Red_Chili s (är det väl? :o) youtubefilm upp som första träff:

Aha :idea: Jag kan övningen men kallar den för något annat. Det är inte bakdelskontrollen eller positionen som hunden har problem med utan farten i ingången. Jag använder gott godis, håller aldrig på och nöter och varierar vad som händer efter ingången. Kanske klossen (eller pallen som jag kallat den) kan vara till hjälp för att skapa mer intressr. Tack för tipsen.

Jag tror mycket på att dra upp hunden i aktivitet innan du vill ha en ingång. Kampa med hunden, lek med den så den blir lite "sprallig". Be sen om en ingång, blir den snabb (här skulle jag inte bry mig så mycket om precision just när man vill träna farten) så blir det ett glatt tillrop/belöningssignal och så in i lek igen.

Är hunden lite "slö" från början så är det nog svårt att få den att göra kvicka rörelser tänker jag :).

När jag tränade agility med min hund fick jag "väcka" honom ganska ordentligt så att han blev sjukt taggad, då följde han mig fint genom hela banan. När jag i våras gick en kurs i rallylydnad insåg jag snabbt att jag fick göra samma sak där. När han nästan blir lite irriterad får jag ett helt annat fokus av honom och han blir snabbare i sina rörelser - precis som @Miao beskriver i inlägget ovan :) Han är av naturen väldigt "laid back", leker sällan med andra hundar, tar allt med ro osv. Så därför måste jag få upp hans energi innan vi kan träna ordentligt, annars blir alla rörelser seeeega.

Är hunden lite "slö" från början så :).
:ROFL: nej lite slö från början är inte denna hunden... snarare behöver lugna sig för att kunna fokusera på arbetet. Dessutom i slyngelåldern så vi kämpar...

Jag tror att ett av problemen är att man ju oftast gör något mer när hunden har gått in i position. Och min hund fattar kanske inte vitsen med att starta från stilla och sitt när man ändå ska vidare sen.

Kastbelöna.
Hunden kommer i position = kasta leksak! Hunden springer i väg, livet är roligt, kommer tillbaka, du tar leksaken/byter mot godis, väntar in en fotposition, kastar leksak, och så vidare.

Målet är att hunden ska skynda sig tillbaka till positionen efter att du har kastat leksaken, för att få ny belöning.

Varför det är bra?
- Det ökar tempot
- Det är rolig och positiv träning
- Det går snabbt för hunden att förstå vad den ska göra
- Det är enkelt att öka kraven
- Det är enkelt att finslipa
- Fotpositionen blir väldigt positivt laddad
- Du får en hund som vill vara i rätt position, och som snabbt hittar den själv

Jag älskar att kastbelöna, det har fungerat så himla bra i så många olika sammanhang. Allt från kontaktfält i agility till att bota Billys burfobi.

Senast ändrad:
Uppdatering: tack för alla tips. Idag har jag haft en härlig träningsupplevelse ute på kvällspromenaden med en hund som höll position väldigt fint. Det som gjorde skillnad var att jag gjorde det svårare för honom typ som @Monstermom skrev, genom att vända mig bort, springa, byta riktning, göra 270-graders sväng osv så att han fick anstränga sig för att hålla positionen. Jag ökade också kraven. Jag insåg att jag har belönat en halvhjärtad insats och man får ju det man belönar fram. Så nej, inget mera sånt. Det blev en väldig skillnad, så återstår att se om den håller i sig.
Min prins är väldigt dyr idag :love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 496
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 098
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 289
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 804
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka