SD nu NÄST Störrrsta Partiet Del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
In Sweden we have this thing called : offentlighetsprincipen.
Om jag bodde i Ljungbyhed pop. 2014 skulle jag vara mycket intresserad av att få Ettusen etthundra nya grannar.
"Enligt representanter för Klippans kommun är det i det närmaste klart med ett transitboende för maximalt 1 100 flyktingar på Ljungbyhed Park."
Det tror jag ligger i de skattebetalarnas intresse som råkar bo just där, vad tror du?

Eftersom det är offentligt kan de ju ta reda på det själva utan att SD lägger ut det? Förstår inte riktigt poängen om det inte handlar om en indirekt uppmaning till brott. särskilt med tanke på de bränder som varit. I det läget känns det liksom lite märkligt att plötsligt börja värna så om offentlighetsprincipen. Lägger de ut andra byggplaner också? Hos mig ska de bygga ett studentboende med plats för flera hundra, står det med på deras lista?

En annan grej som är konstig är det här med att SD (och andra folk som inte vill kalla sig rasister men tycker SD har poänger) tjatar så om bristen på boenden och pengar, men sen reagerar de inte på att andra bränner ner de bostäder som finns så det blir ännu färre och ännu mer pengar behövs för att få nya. Det är ganska bakvänt och blir svårt att ta på allvar.

En annan grej som är konstig är det här med att SD (och andra folk som inte vill kalla sig rasister men tycker SD har poänger) tjatar så om bristen på boenden och pengar, men sen reagerar de inte på att andra bränner ner de bostäder som finns så det blir ännu färre och ännu mer pengar behövs för att få nya. Det är ganska bakvänt och blir svårt att ta på allvar.

I februari 2013 pratade Tobias Billström, dåvarande migrationsminister, om att ”minska volymerna” av asylsökande till Sverige.
Även Göran Greider krävde Billströms avgång i TV4 Nyhetsmorgon och skrev vidare: ”För någon vecka sedan kunde SD jubla åt moderaten Tobias Billströms uttalanden.” (Dalademokraten 23/2-13)

Så har det låtit sedan dess. De som har velat diskutera relationen mellan volymen på invandringen, förmågan till ett värdigt mottagande och kapaciteten att integrera har anklagats för att gå SD till mötes, svartmåla och skrämmas.
Men även om DN hellre gör tidsresor, har verkligheten hunnit ifatt andra. Vissa har svängt 180 grader. ”Det är inte hållbart med den stora flyktingström som har kommit hit. Vi måste på något sätt hitta metoder så att det blir mindre människor som söker sig hit.” Det sade Göran Greider bekymrat i Studio Ett i torsdags. Han efterfrågade även signalpolitik för att få asylsökande att välja andra länder än Sverige. ”Av rädsla för att knysta något som ens liknar det som SD säger så har man förtigit vissa problem”, slog Greider fast.

”Påståendena om migrationens extremt negativa ekonomiska effekter är helt uppenbart strunt!”, skrev den moderate riksdagsledamoten Fredrik Schulte den 25 december 2014. Men i torsdags lät det annorlunda: ”Nivåerna i flyktingmottagandet ger nu upphov till helt ohållbara kostnadsökningar.”

Och så fortsätter det in absurdum... skägget har fastnat i brevlådan.
http://www.svd.se/180-grader-senare/om/flyktingkrisen-i-europa

Ja, detta har jag uppmärksammat, mest på grund av det hyckleri jag tycker att det är. Jag menar sverigedemokrater i övrigt. Var ett väldigt liv här i tråden till exempel, och också på andra forum och sociala medier.

Larv. Det är inte per automatik högerextremister som tänder på asylboenden. Ibland är det asylsökande från Djibouti.
En asylsökande kvinna tände i september eld på sitt asylboende på en ort utanför Skellefteå. Tidigare hade hon även riktat dödshot mot en polis och förstört en annan kvinnas mobiltelefon.

Larv. Det är inte per automatik högerextremister som tänder på asylboenden. Ibland är det asylsökande från Djibouti.
En asylsökande kvinna tände i september eld på sitt asylboende på en ort utanför Skellefteå. Tidigare hade hon även riktat dödshot mot en polis och förstört en annan kvinnas mobiltelefon.

Så länge folk på högerextrema sidor uppmuntrar till att bränna ner fler tänker jag att det är svårt att bortse ifrån att det kan vara därifrån hotet kommer.

Det var för en dryg vecka sedan som denna önskan framfördes. Själva terrordådet skedde betydligt tidigare. Och då fanns ingen sådan önskan klargjord.

Du har alltså fel, igen.

Nej, jag har rätt.
Igen.
Anhöriga till IKEA-mordens offer har uttryckligen bett att det inte ska utnyttjas politiskt. Oavsett när de gjorde det, så har du utnyttjat morden efter att de uttryckligen bad om det. Dvs du har inte respekterat deras starka önskan.

Nej, jag har rätt.
Igen.
Anhöriga till IKEA-mordens offer har uttryckligen bett att det inte ska utnyttjas politiskt. Oavsett när de gjorde det, så har du utnyttjat morden efter att de uttryckligen bad om det. Dvs du har inte respekterat deras starka önskan.
Oldie frågade var Löfven var efter attacken på IKEA. Han besökte inte platsen och avfärdade det hela som ett verk från en galning mer eller mindre. Men besökte han inte platsen och detta var innan familjen kom med denna önskan i media. Alltså hade Löfven helt fria händer att fatta ett eget beslut att besöka brottsplatsen, vilket han inte gjorde.

Tänkte du att de skulle ha framfört denna önskan innan det hände?
Gör dig inte lustig nu på offrens bekostnad. Du vet exakt vad jag menar. Om du trots allt inte förstår att denna önskan framfördes först flera veckor efter terrordådet så kan jag bara beklaga.
Dessa personer mördades på IKEA. Men ingen minister åkte till IKEA för att visa sitt deltagande efter dådet.
Först flera veckor senare bad offrens anhöriga att detta inte skulle utnyttjas för politiska poäng.
Löfven & co kunde ha visat sitt deltagande, direkt efter attacken, vilket de aktivt valde att inte göra.

Gör dig inte lustig nu på offrens bekostnad. Du vet exakt vad jag menar. Om du trots allt inte förstår att denna önskan framfördes först flera veckor efter terrordådet så kan jag bara beklaga.
Dessa personer mördades på IKEA. Men ingen minister åkte till IKEA för att visa sitt deltagande efter dådet.
Först flera veckor senare bad offrens anhöriga att detta inte skulle utnyttjas för politiska poäng.
Löfven & co kunde ha visat sitt deltagande, direkt efter attacken, vilket de aktivt valde att inte göra.

Nej, jag läste vad du skrev och det föranledde tanken att det skulle funnits ett avböjande samma dag som knivdådet genomfördes, vilket är orimligt.

För det andra så åker inte ministrar ofta ut på mordplatser. Det är polisens uppgift. Visst kunde man ha visat sitt deltagande, men det vore ganska knepigt om det skedde vid varje mord, att höra statsministern beklaga och kondolera var tredje dag. Jag skulle också önska att mord var så ovanliga att det kunde vara så, men så är inte verkligheten.

De två händelser som jämförs är inte alls lika heller. Trollhättan hade ett tydligt politiskt motiv och är sorterat som ett hatbrott, med högerextrema förtecken. Det gör statsministerns inblandning betydligt mer sannolik och välgrundad.

Jämförelsen haltar värre än en häst med akut fång.

Fast det är inte så konstigt. Man vill ha kaos. Man vill att den verklighetsbeskrivning man framför ska bli giltig. Och är den inte det, och inte heller verkar bli det, hjälper man mer än gärna till för att få den dit. Det finns en svans med tokstollar på högersidan som inte drar sig för att begå brott för att visa att man minsann "har rätt". Och snart kommer någon att skriva att vänsterextremister också begår brott. Och visst gör de det. Med annan toklogik bakom.

Hatbrott, absolut! Terrorbrott som de flesta andra här skriker sig hesa över, absolut inte! Se Sveriges Radios förklaring över skillnaderna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6286200

Attacken på IKEA är heller inget terrorbrott, jag formulerade mig bara så för att väcka ert undantryckta avsky och förakt som ni trots allt bär på. :)

Jag tycker nog inte att något av dem är ett terrorbrott, men det kanske vi är överens om då. Att det är politiskt motiverat i en tid då det hetsas mot flyktingar från högerextrema håll, tycker jag är det som gör det lämpligt att statsministern visar sitt deltagande och ställningstagande mycket tydligt.

Mikael Damberg åkte till ikea läste jag igår när jag googlade lite.

Hatbrott, absolut! Terrorbrott som de flesta andra här skriker sig hesa över, absolut inte! Se Sveriges Radios förklaring över skillnaderna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6286200

Attacken på IKEA är heller inget terrorbrott, jag formulerade mig bara så för att väcka ert undantryckta avsky och förakt som ni trots allt bär på. :)

Jag har läst lite olika tolkningar av det där, så det beror nog på vilken man tar. Läste någon som tyckte att det var ett terrorbrott för att det går att tolka det som att det var menat att sprida skräck hos en viss folkgrupp. Det är en tolkning jag kan förstå, men om det är så att polisen inte räknar det som ett terrordåd är jag redo att sluta kalla det så. Tycker dock inte att det är en självklarhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre SD är ett märkligt parti. Förutom att de historiskt (nåja, 1988 i alla fall) bildades ur organisationen Bevara Sverige Svenskt (som...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
13 021
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Relationer och är på väg att bli näst störrsta partiet i Sverige. I senaste Yougov tilldelas SD hela 19% och nu är det hausse på SD. Å det som är...
107 108 109
Svar
2 178
· Visningar
89 412
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV