SD nu NÄST Störrrsta Partiet Del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Till exempel @Gammeln, som arbetar stenhårt för att avhumanisera de människor som kommit hit för att söka skydd. Hela den linjen, som drivs av många i SDs svans, är avsedd att normalisera hat och det utgör sedan en grund för vissa att utföra dessa dåd. Inte ett direkt ansvar, men väl ett indirekt.

Det får du nog utveckla ännu mer för jag hänger fortfarande inte med i hur du får rasistdåden att bli SDs fel...

Det får du nog utveckla ännu mer för jag hänger fortfarande inte med i hur du får rasistdåden att bli SDs fel...

Du fick 3 tydliga svar innan jag hann svara. Nu är ett indirekt ansvar hos alla som driver avhumanisering och underblåser rasism inte samma sak som att dåden är deras fel. Det är ett indirekt ansvar till att det händer. Man skapar större förutsättningar för att det ska kunna hända helt enkelt.

Hilfe, vad ni skriver. Jag har bara hunnit läsa de senaste sidorna, men det verkar vara ett frågetecken kring SD's roll i de terrordåd vi ser ske i Sverige just nu. Vi kan ta ett par väldigt enkla exempel:

- Flyktingboenden brinner. SD i Lund svarar med att lägga ut adresser på tilltänkta flyktingboenden, samtidigt som det gerenellt pågår uppmaningar till brott på diverse SD-vänliga sidor, även deras egna på t ex Facebook.

- SD använder sig av en hatisk retorik i syfte att skrämma folk att tro att Sveriges undergång är nära. De vinner poäng på folks rädsla. Kent Ekeroth stod på torget i Trelleborg (där sällskapet i publiken var flertalet högerextremister och uniformerade rasister) och sa bland annat, angående flyktingkrisen, att "för Sverige innebär det här vår undergång", samt "ni är en spjutspets för att ta vårt land tillbaka".

Det blev inte en spjutspets, men väl en knivspets, i handen på terroristen Lundin-Pettersson som i ett brev skrivit att han måste göra något åt massinvandringen.

Det är liksom inte en tillfällighet, allt detta. I samma takt som SD har ökat, har även mängden hatbrott gjort detsamma. I samma takt som de ökat sitter människor och legaliserar deras rasism, hetsar på nätet och SD's egna hejar på. De uppmuntrar till och med till våldsdåd. Kopplingarna mellan SD och terrorn i Trollhättan behöver man knappast leta efter.

Och jag tycker det är skrämmande att så många här inne verkligen tror på det de skriver...

Nej videovåldet är inte anledningen till att våldet ökade
nej SD är inte anledningen till rasistdåden... Att SD ÖKAR är pga att fler inser problematiken som övervägande personer i forumet emot SD inte fattar (ännu mer skrämmande)

Därmed orkar jag återigen inte bry mej om vad icke SDare tycker... (orka svara för att få höra hur fel jag har...)
SD kommer inte försvinna, lika lite som kaoset som brer ut sej i Sverige pga för stort antal "flyktingar" ...
Men det är ju bara "dumheter"... Just de... Svärdattacken är inte SDs fel, det är den nuvarande regeringens...

Och jag tycker det är skrämmande att så många här inne verkligen tror på det de skriver...

nej SD är inte anledningen till rasistdåden... Att SD ÖKAR är pga att fler inser problematiken som övervägande personer i forumet emot SD inte fattar (ännu mer skrämmande)

Därmed orkar jag återigen inte bry mej om vad icke SDare tycker... (orka svara för att få höra hur fel jag har...)
SD kommer inte försvinna, lika lite som kaoset som brer ut sej i Sverige pga för stort antal "flyktingar" ...
Men det är ju bara "dumheter"... Just de... Svärdattacken är inte SDs fel, det är den nuvarande regeringens...

Du tänker att det är invandringens fel att invandrare blir mördade? Och om du inte vill höra vad icke-SD:are säger är det ju svårt att ha en diskussion. Jag kan tycka att det är hyckleri att sitta och tala illa om invandrare och prata om hur de måste försvinna och sedan inte fatta att det kan leda till sådant här. De som uppmuntrar till våldsdåd har ingen aning om vilka galningar som läser.

Du tror inte att sociala mediers hets i vissa grupper påverkar och inspirerar till den här formen av attacker? Just SD är ju extremt aggressivt i sitt sökande efter sympatisörer via just nätforum. Att detta inte har någon betydelse alls verkar ju vara en rätt naiv hållning.

Oerhört naivt inlägg. Hitler, agerade han helt själv menar du? Var det han som stod och öppnade dörren in till gaskamrarna? Nej, det var det inte. Det var hans gelikar, inspirerade och övertygade om Hitlers illusion att alla problem försvinner om judarna också gör det.

Hat föder våldsbrott, punkt slut. Hitler använde sig av samma retorik som vi ser hos SD idag: skrämselpropaganda och utpekade av grupper som utgör "problemet" och som kommer driva Sverige till sin undergång.

Vill du inte delta i diskussionen kan jag tipsa om att helt enkelt strunta i att skriva. Svar och reaktioner får du räkna med att då, även av "icke SDare".

Det var en i SD som undrade om någon inte bara kunde ställa sig på Öresundsbron med en kulspruta. Du menar att man inte sen kan relatera det till hen ifall det nu också hänt? En solklar våldsuppmaning.

Hat föder våldsbrott, punkt slut. Hitler använde sig av samma retorik som vi ser hos SD idag: skrämselpropaganda och utpekade av grupper som utgör "problemet" och som kommer driva Sverige till sin undergång.

.

Kent Ekeroths (ledande Sverigedemokrat i partiledning och riksdag) retorik är skrämmande lik den som drevs på 30-talet i Tyskland av NSDAP.

Det som är ännu mer skrämmande är att den sortens retorik år 2015 verkar kunna locka många svenska väljare. Ett underbetyg till hela svenska skolväsendet och andra institutioner.

Kent Ekeroths (ledande Sverigedemokrat i partiledning och riksdag) retorik är skrämmande lik den som drevs på 30-talet i Tyskland av NSDAP.

Det som är ännu mer skrämmande är att den sortens retorik år 2015 verkar kunna locka många svenska väljare. Ett underbetyg till hela svenska skolväsendet och andra institutioner.

Precis. Uppenbarligen är det många historielösa svenskar där ute.

Men herregud du kan inte mena att det är flyktingarnas fel att högerextremister startar mordbränder och går in i skolor för att döda barn?!

Ingen flykting tvingar någon att ta till våld genom att korsa gränsen till Sverige.

Det är de rasistiska terroristerna som hetsar varandra till det.

Svärdattacken är inte SDs fel, det är den nuvarande regeringens...
Så nu när det inte funkar längre med att "fälla varje regering" som inte gör som SD vill, då blir det mordbränder och knivattacker mot mörkhyade barn på skolorna istället? Helt utan skuld, förstås, för det var ju inte riksdagsledamöterna själva som stack kniven i barnen? Och regeringen stoppade ju inte"massinvandringen", så de får skylla sig själva?

Jag är tacksam om du slutar skriva, faktiskt. Jag orkar inte läsa eländet.

Lite KL.

Efter att ha hört lördagsintervjun i P1 med Birgitta Ohlsson och med den senaste tidens händelser i åtanke, känner jag allt tydligare att man borde engagera sig mer politiskt. Det räcker kanske inte att debattera i vardagen, arbeta emot diskriminering och arbeta emot främlingsfientlighet i vardagen varje gång man stöter på det. Det kanske krävs mer av mig som medborgare med förvärvade kunskaper. Jag känner ett ansvar (som exempelvis @corzette inte känner) för att det händer saker. Har jag varit tillräckligt tydlig och konsekvent? Har jag fördömt SD:s inställning tillräckligt tydligt? Har jag nått ut till tillräckligt många - för de jag verkligen får prata med brukar tänka till rejält. Skulle ett större engagemang kunna skapa mer kraft åt det som kommer att bygga Sverige? Kommer ett större engagemang kunna reducera hatet?

Det finns anledning för oss alla att tänka igenom vad vi kan göra, vad vi gör i vardagen och vad vi vill med framtiden. Inte slentrianrösta på något alternativ, särskilt inte låtsas rösta mot etablissemanget genom att rösta rasistiskt. Notera att jag inte tycker att det är fel att rösta rasistiskt om man delar den synen på framtiden; men kalla det för fan inte proteströst. Kalla det "jag tycker att mer rasism är bra för Sverige".

Slutsatsen är att vi alla har ett ansvar. Är vi beredda att ta det, eller ska vi bara enkelt skylla på de som har makten?

Lite KL.

Efter att ha hört lördagsintervjun i P1 med Birgitta Ohlsson och med den senaste tidens händelser i åtanke, känner jag allt tydligare att man borde engagera sig mer politiskt. Det räcker kanske inte att debattera i vardagen, arbeta emot diskriminering och arbeta emot främlingsfientlighet i vardagen varje gång man stöter på det. Det kanske krävs mer av mig som medborgare med förvärvade kunskaper. Jag känner ett ansvar (som exempelvis @corzette inte känner) för att det händer saker. Har jag varit tillräckligt tydlig och konsekvent? Har jag fördömt SD:s inställning tillräckligt tydligt? Har jag nått ut till tillräckligt många - för de jag verkligen får prata med brukar tänka till rejält. Skulle ett större engagemang kunna skapa mer kraft åt det som kommer att bygga Sverige? Kommer ett större engagemang kunna reducera hatet?

Det finns anledning för oss alla att tänka igenom vad vi kan göra, vad vi gör i vardagen och vad vi vill med framtiden. Inte slentrianrösta på något alternativ, särskilt inte låtsas rösta mot etablissemanget genom att rösta rasistiskt. Notera att jag inte tycker att det är fel att rösta rasistiskt om man delar den synen på framtiden; men kalla det för fan inte proteströst. Kalla det "jag tycker att mer rasism är bra för Sverige".

Slutsatsen är att vi alla har ett ansvar. Är vi beredda att ta det, eller ska vi bara enkelt skylla på de som har makten?

Jag håller med, har också tänkt på detta sedan terrordådet i Trollhättan. Jag tänker att jag behöver göra något rent praktiskt för flyktingars situation för att kunna stå ut med mig själv.

En karta med adresser på planerade flyktingboenden på SD:s facebooksida är nästan att uppmana till brott, skulle jag säga. Tom medlemmar inom SD har kritiserat detta!

In Sweden we have this thing called : offentlighetsprincipen.
Om jag bodde i Ljungbyhed pop. 2014 skulle jag vara mycket intresserad av att få Ettusen etthundra nya grannar.
"Enligt representanter för Klippans kommun är det i det närmaste klart med ett transitboende för maximalt 1 100 flyktingar på Ljungbyhed Park."
Det tror jag ligger i de skattebetalarnas intresse som råkar bo just där, vad tror du?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre SD är ett märkligt parti. Förutom att de historiskt (nåja, 1988 i alla fall) bildades ur organisationen Bevara Sverige Svenskt (som...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
13 021
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Relationer och är på väg att bli näst störrsta partiet i Sverige. I senaste Yougov tilldelas SD hela 19% och nu är det hausse på SD. Å det som är...
107 108 109
Svar
2 178
· Visningar
89 412
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV