Lite KL.
Efter att ha hört lördagsintervjun i P1 med Birgitta Ohlsson och med den senaste tidens händelser i åtanke, känner jag allt tydligare att man borde engagera sig mer politiskt. Det räcker kanske inte att debattera i vardagen, arbeta emot diskriminering och arbeta emot främlingsfientlighet i vardagen varje gång man stöter på det. Det kanske krävs mer av mig som medborgare med förvärvade kunskaper. Jag känner ett ansvar (som exempelvis
@corzette inte känner) för att det händer saker. Har jag varit tillräckligt tydlig och konsekvent? Har jag fördömt SD:s inställning tillräckligt tydligt? Har jag nått ut till tillräckligt många - för de jag verkligen får prata med brukar tänka till rejält. Skulle ett större engagemang kunna skapa mer kraft åt det som kommer att bygga Sverige? Kommer ett större engagemang kunna reducera hatet?
Det finns anledning för oss alla att tänka igenom vad vi kan göra, vad vi gör i vardagen och vad vi vill med framtiden. Inte slentrianrösta på något alternativ, särskilt inte låtsas rösta mot etablissemanget genom att rösta rasistiskt. Notera att jag inte tycker att det är fel att rösta rasistiskt om man delar den synen på framtiden; men kalla det för fan inte proteströst. Kalla det "jag tycker att mer rasism är bra för Sverige".
Slutsatsen är att vi alla har ett ansvar. Är vi beredda att ta det, eller ska vi bara enkelt skylla på de som har makten?