SD nu 3:e störrsta parti

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu börjar stadsvetarna spekulera i när Jimmie kan tänkas komma tillbaka eller om det är nån annan som ska "ta över". SD verkar vara det parti som är mest intressanta att följa och skapa en hause inför ett ev nyval. Samtidigt måste det ju vara en terror för regeringen hurvida den överlever 3 dec eller ej. Allt står o vacklar nu o ingen vet säkert hur det kommer o gå förren just den 3 dec

Om, jag säger om, regeringens alternativ faller så kommer väl sittande statsminister att begära avsked och talmannen utse en ny kandidat. Att den nu fd statsministern åter kommer att få förtroendet är troligt.
Först efter det att denne då frånsäger sig uppdraget kommer väl nyvalet att bli aktuellt.

Nu börjar stadsvetarna spekulera i när Jimmie kan tänkas komma tillbaka eller om det är nån annan som ska "ta över". SD verkar vara det parti som är mest intressanta att följa och skapa en hause inför ett ev nyval. Samtidigt måste det ju vara en terror för regeringen hurvida den överlever 3 dec eller ej. Allt står o vacklar nu o ingen vet säkert hur det kommer o gå förren just den 3 dec
Som det nu ser ut, med den provisoriska ledning SD nu har så ligger väl den valda politiken fast.
Vad som är intressant är väl om den sittande ledningsgruppen kan freda sig från de mer aggressiva elementen i partiet.
De som nu vill "cascha" in det förtroendekapital Åkesson byggd upp. Som är beredda att driva in landet i regeringskriser för att försöka framtvinga en betydligt mer restriktiv migrationspolitisk. Risken finns eller möjligheten om man så vill att partiet slits isär av två eller fler falanger...

Om, jag säger om, regeringens alternativ faller så kommer väl sittande statsminister att begära avsked och talmannen utse en ny kandidat. Att den nu fd statsministern åter kommer att få förtroendet är troligt.
Först efter det att denne då frånsäger sig uppdraget kommer väl nyvalet att bli aktuellt.
Men frågan är om talmannen kommer att begära mer av Lövet om han säger att han vill bilda en ny regering. Jag tror inte det duger med bara en ny regering utan talmannen kommer nog att begära att den SKA både överleva o framför allt kunna BESTÄMMA.

Hur ska Lövet få majoritet med en ny regering. Det är ju fortfarande bara kommunister o miljöfolk som han redan har retat upp :cautious:

Som det nu ser ut, med den provisoriska ledning SD nu har så ligger väl den valda politiken fast.
Vad som är intressant är väl om den sittande ledningsgruppen kan freda sig från de mer aggressiva elementen i partiet.
De som nu vill "cascha" in det förtroendekapital Åkesson byggd upp. Som är beredda att driva in landet i regeringskriser för att försöka framtvinga en betydligt mer restriktiv migrationspolitisk. Risken finns eller möjligheten om man så vill att partiet slits isär av två eller fler falanger...
........vilket skulle få SD på fall. Jimmie måste bara komma tillbaka o ta tag i saken o det tror jag han kommer att göra. För han är så skicklig att inte en Knutsson rår på honom. Å bara det gör debatterna intressanta som intresserar både media o väljare

dQUOTE="Gammeln, post: 16694079, member: 278"]Men frågan är om talmannen kommer att begära mer av Lövet om han säger att han vill bilda en ny regering. Jag tror inte det duger med bara en ny regering utan talmannen kommer nog att begära att den SKA både överleva o framför allt kunna BESTÄMMA.

Hur ska Lövet få majoritet med en ny regering. Det är ju fortfarande bara kommunister o miljöfolk som han redan har retat upp :cautious:[/QUOTE]
det finns nog en större möjlighet för statsministern att vinna stöd i riksdagen med hjälp av hoppande majoriteter när han ensam med sitt parti bildar regering än om han tvingas ta hänsyn till partners i alla frågor.

ponera att alliansen budget klubbas.
Då tvingas han ju föra en borgerlig politik. Men mindre socialdemokratiska inlägg.
fast
det är väl för en sosse bättre än en borgerlig politik utan socialdemokratiska inlägg ;)

Senast ändrad:
........vilket skulle få SD på fall. Jimmie måste bara komma tillbaka o ta tag i saken o det tror jag han kommer att göra. För han är så skicklig att inte en Knutsson rår på honom. Å bara det gör debatterna intressanta som intresserar både media o väljare
Allt talar för att Åkessons situation inte är en plötsligt uppkommen sådan, utan att den har vuxit fram under en längre tid. Konvalescensen brukar ju vara rätt lång i dessa fall.

Och utan Åkesson som sammanhållande figur så tror jag SD får bekymmer. Speciellt när man vet vilken personkult som existerar kring Åkesson i vissa kretsar.

Så att vi får en handlingskraftig regering som regerar utifrån sina egna förslag. Som det är nu så är det ju andra som bestämmer o inte regeringen.

Men vad är det som säger att folk skulle rösta så annorlunda den här gången? Förutom att kanske fler skulle rösta på SD. Jag tycker ju fortfarande som jag tycker och kommer inte ändra min röst, och de som har varit framgångsrika i moderaterna har ju lämnat?

dQUOTE="Gammeln, post: 16694079, member: 278"]Men frågan är om talmannen kommer att begära mer av Lövet om han säger att han vill bilda en ny regering. Jag tror inte det duger med bara en ny regering utan talmannen kommer nog att begära att den SKA både överleva o framför allt kunna BESTÄMMA.

Hur ska Lövet få majoritet med en ny regering. Det är ju fortfarande bara kommunister o miljöfolk som han redan har retat upp :cautious:
det finns nog en större möjlighet för statsministern att vinna stöd i riksdagen med hjälp av hoppande majoriteter när han ensam med sitt parti bildar regering än om han tvingas ta hänsyn till partners i alla frågor.

ponera att alliansen budget klubbas.
Då tvingas han ju föra en borgerlig politik. Men mindre socialdemokratiska inlägg.
fast
det är väl för en sosse bättre än en borgerlig politik utan socialdemokratiska inlägg ;)[/QUOTE]
Men Lövet måste ju tänka på framtiden också. Det kommer ju ett nytt val trots allt om knappt 4 år. Om då Lövet sitter kvar och andra bestämmer hur ska då Lövet kunna förklara för deras väljar att dom har drivit sin politik när dom i själva verket har drivit oppositionens politik vilket ger ju Alliansen stor fördel i nästa val. För då säger Alliansen, titta här, vi har fått igenom vår politik även om vi inte har regerat Sverige.

Men vad är det som säger att folk skulle rösta så annorlunda den här gången? Förutom att kanske fler skulle rösta på SD. Jag tycker ju fortfarande som jag tycker och kommer inte ändra min röst, och de som har varit framgångsrika i moderaterna har ju lämnat?
Jo för nu ser folket att Lövet inte har klara av att regera Sverige vilket också syns i väljarbarometrarna efter valet. Lövet stördyker ju i förtroende. Å då kanske folk röstar tillbaka Alliansen. När det gäller SD så ser ju väljarna att SD faktiskt har fått bestämma och att det går att få bestämma även om man är ett "litet" parti men ändå Sveriges 3:e störrsta parti och då kanske det drar fler väljare i ett ev nyval o SD skulle öka ännu mer. Å det är just detta alla är livrädda för eftersom SD var det enda parti som gick framåt med besked i senaste valet

Allt talar för att Åkessons situation inte är en plötsligt uppkommen sådan, utan att den har vuxit fram under en längre tid. Konvalescensen brukar ju vara rätt lång i dessa fall.

Och utan Åkesson som sammanhållande figur så tror jag SD får bekymmer. Speciellt när man vet vilken personkult som existerar kring Åkesson i vissa kretsar.
Men när väl Jimmie gör entre igen så räkna med att det blir jubel o massa reklam för SD i media o den karamellen vet ju SD om å dom vet precis när dom ska släppa det scoopet

Nyss gick Reinfeldt ut o varnade för en "rejäl regeringskris" :nailbiting: eftersom det är SD som bestämmer o Alliansen lägger en egen budget för Riksdagen att rösta på

Men när väl Jimmie gör entre igen så räkna med att det blir jubel o massa reklam för SD i media o den karamellen vet ju SD om å dom vet precis när dom ska släppa det scoopet
om, säger om han kommer tillbaks och om han har samma dominerande ställning i partiet då
Ja då kan de kanske gå som du säger. fast det är många om innan ;)

Vad har sittande statsminister med Åkesons sjukskrivning att göra? och kubbningen av en budget?
Knutsson gjorde samma analys som jag i dagens Rapport. SD behöver inte alls ha bråttom med att ge besked hurvida man stödjer eller fäller regeringen den 3/12. Allt fokus kommer att ligga på SD ända fram till den 3/12 vilket gynnar SD. Knutsson menar att hur det än går med regeringens budgetförslag så blir det SD som går vinnare ur detta eftersom det är SD som kommer att visa att man bestämmer

Knutsson gjorde samma analys som jag i dagens Rapport. SD behöver inte alls ha bråttom med att ge besked hurvida man stödjer eller fäller regeringen den 3/12. Allt fokus kommer att ligga på SD ända fram till den 3/12 vilket gynnar SD. Knutsson menar att hur det än går med regeringens budgetförslag så blir det SD som går vinnare ur detta eftersom det är SD som kommer att visa att man bestämmer
vad är det sd bestämmer?
med 13% bestämmer man ingenting.
Med 13 % kan man välja att stöda den ena eller andra gruppen. Ingenting annat.

Att försöka "ta tillbaka" röster handlar inte om att anpassa sig till idiotin. Det handlar om att stå upp för vad man tror på.

Självklart måste man nå ut bättre med sina budskap och bli skarpare; men inte mer främlingsfientliga och mer accepterande mot rasismen. Snarare tvärtom, och bli än tydligare med vilka värden man står för. De som verkligen tror att Sverige är till enbart för etniska svenskar, ogillar främlingar, vill skicka människor på flykt tillbaka till krig och förtryck och vill tillbaka till 1800/1900-talet kommer man inte att nå. Det är bara en delmängd av de röster SD fick.

Det är liksom skillnad på prioritering av miljöfrågor och den bruna politik vi fått in i riksdagen nu.

Hark hark, hören hören

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 197
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 330
Senast: Sassy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka