SD nu 3:e störrsta parti

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja exempelvis SD;s principprogram. Om man sedan jämför det med vad SD;s medlemmar framför så diffar det en aning, alltså är texten inte helt koscher. i den meningen att den inte är helt ok.
Begreppet "inte koscher" används både av troende Judar, Judar och andra med lite olika innebörd. För de två senare så används det oftast som en beskrivning att ngt inte ligger rätt till.

PS vad har en maskintillverkare med det här att göra?

Du använder alltså kosher ( <- korrekt stavning) enligt din egen definition? Vet du vad ordet betyder?
Ja jag vet vad ordet betyder.
Ja jag vet att det har med renhetsbegrepp inom Judendomen att göra främst livsmedel och dess hantering.
Ja jag vet att uttrycket används inom Jiddisch för att beskriva ngt som är lurt, inte att lita på i affärssammanhang
Och ja jag sympatiserar med den senare användningen då den beskriver exempelvis SD;s partiprogram träffande..mgt att inte riktigt lita på.

Ska vi öppna en ny tråd för att diskutera det och något annat jag gillar, nämligen Judisk humor och Judisk musik;)

Exakt vad i sd:s partiprogram är inte kosher enligt grunddefinitionen? Är det inte bättre att kalla det treif eller tameh (vet du skillnaden?)?

Exakt vad i sd:s partiprogram är inte kosher enligt grunddefinitionen? Är det inte bättre att kalla det treif eller tameh (vet du skillnaden?)?
Sorry enligt grunddefinitionen kan man nog inte beskriva ett partiprogram med ordet koscher, men man kan bruka det väl i samklang med judisk humor och jiddisch.

Däremot så begriper nog de flesta vad som menas om en politisk text inte är riktigt kocher

Just nu så är jag mer intresserad av var står den omtalade Essentialismen står att finna i SD;s partiprogram
Men det lär nog vara svårare att hitta den textraden än att svänga sig med diverse Hebreiska ord ;)

Därför att enligt den mer skämtsamma användningen som man finner i bla Jiddisch så passar det bra!Så nu har jag förklarat, är det då inte mer än fair att du visar var i SD;s principprogram man lovordar essentialismen?

:D:D
som smakprov på Judisk humor

Ein Bauer lacht dreimal, wenn man ihm einen Witz erzählt: das erste Mal, wenn man ihm den Witz erzählt, das zweite Mal, wenn man ihn ihm erklärt, und das dritte Mal, wenn er den Witz versteht.

Ein Herr lacht — zweimal: Das erste Mal, wenn man ihm den Witz erzählt, das zweite Mal, wenn man ihm ihn erklärt; denn verstehen wird er ihn ohnedies nie.

Ein Offizier lacht nur einmal: wenn man ihm den Witz erzählt; denn erklären läßt er sich ihn nicht und verstehen wird er ihn auf keinen Fall.

Erzählst du aber einem Juden einen Witz, so unterbricht er dich: "Ach, was, ein alter Witz!" und er kann ihn dir besser erzählen.
http://www.koscher.net/witze/

Bra eller hur!

Dessutom kommer SD att fylla ett helt våningsplan i riksdagen samt att SD får från nästan 40 miljoner i stöd från riksdagen, bland annat till kanslierna och politiska sekreterare till ledamöterna. Jo ja tackar ja sa Jimmie

Även om du inte gillar SD så stödjer du dom ekonomiskt vare sig du vill eller inte

Därför att enligt den mer skämtsamma användningen som man finner i bla Jiddisch så passar det bra!Så nu har jag förklarat, är det då inte mer än fair att du visar var i SD;s principprogram man lovordar essentialismen?

Varför skulle jag det? Om du kollar noga, så är det inte mig du har papegojat om det.

Poängen jag försökte göra flög som en frisbee långt över huvudet.....

Tja, om man tänker sig att Tensta och Rinkeby är "den svenska invandringen" eller den "svenska flyktingpolitiken" så ser man världen rätt smalt.

Den största anledningen till att bostadsbristen är 8 års avsaknad av bostadspolitik, sen att man gett bort hyrestätter till nybildade BRF och med detta tagit bort hyresrätten som alternativ. Att bostadsanvisningslagen avskaffades har en avgörande betydelse, men vare sig Atterfalk eller Danell är så vitt golit vet flyktingar

Menar du på fullt allvar att du kan jiddisch och tyska?
Jidisch nej, förutom att genom att jag kan tyska så förstår jag rätt mycket, inte helt olikt platttyska..Har ju som sagt var arbetat periodvis i Tyskland och då var inte de äldre chefer jag kom i kontakt med så bra på engelska.

Så, ja jag talar flytande tyska, förstår delar av den Österrikiska rotvälska som talas + den plattyska man hör i de norra delarna av landet.

Senast ändrad:
Varför skulle jag det? Om du kollar noga, så är det inte mig du har papegojat om det.

Poängen jag försökte göra flög som en frisbee långt över huvudet.....
Papegoja Nej det uttrycket är nog inte adekvat eftersom du inte upprepar korrekt citat, nej mussla , tigande som en mussla passar nog bättre ;)

Menar du på fullt allvar att du kan jiddisch och tyska?
Eftersom du blev förvånad över tt jag talar tyska, så får du ett exempel på judisk humor, fast på svenska:
Advokaten har samlat alla anhöriga och han läser högt och tydligt. Så kommer han till punkt fem, de fyra först nämnda personerna har var och en fått ärva stora belopp. Punkt fem: Till min kära onkel David. Jag lovade att inte glömma bort dig i mitt testamente. Det gör jag inte - jag sänder dig mina hjärtligaste hälsningar.

Då är vi på ruta ett igen, du håller med mig om att texten inte innhåller rasism i klartext ("De använder självklart inte ordet "ras" just på grund av dess traditionella negativa klang.

NEJ! Jag håller inte med dig. Du verkar vara så exalterad över att du har rätt och fattar något som ingen annan fattar att du inte ens läser vad en skriver.

Du har aldrig ställt frågan: "Använder SD ordet "ras" i sitt partiprogram?". Du har ställt frågan om SD:s partiprogram är rasistiskt.

Men om jag säger att en text är rasistisk, odemokratisk fascistisk då är det banne mig min skyldighet att ord för ord visa var i texten är det jag påstår.

Det är faktiskt normal anständighet.

Däremot har du ingen redovisningsskyldighet om du skriver, "JAG ANSER ATT"
Därför är jag av den övertygelsen att majoriteten här anser att texten är rasistisk men att ingen hittills kunnat ändra den åsikten till fakta eftersom texten inte innehåller just det folk anser att den gör.

Redan besvarat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 033
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 138
Senast: Sassy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Djuridik
  • Hur firar ni jul?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat