Anledningen till att jag undrar beror på att det för min del är tydligt vad AB menar.
Man måste nog ha väldigt speciella utgångspunkter för sina åsikter för att tycka det. Jag är intresserad av en saklig debatt, men det blir liksom inte mycket sådan när
@AndersB går in långt under lågvattenmärket och egentligen inte säger något alls, utom något svävande om att mina inlägg lockar SD-röster, att de är obalanserade och att F! har vissa extrema åsikter (vilket knappast hörde till den diskussionen ens i periferin) - även om de som
@AndersB uttrycker inte ens är korrekta. Lite liknande gäller när skolfrågor debatteras, även om
@AndersB då oftast framför någon typ av åsikt i alla fall - om än med väldigt svaga förankringar, men
det är ju en del av en normal debatt.
Just vad mina inlägg på Bukefalos har för effekt, är för mig ganska okänt. Samma argumentation, belysande och diskuterande i verkliga livet får många att tänka till som har tänkt att rösta på SD och jag vet om, med god säkerhet, att det gav ett antal färre röster i EU-valet för SD. Eftersom en del stor del av SD-rösterna bygger på en mytbildning, som enkelt kan slås hål på och att det dessutom ofta bara finns ologiska argument till röstandet - det är den typiske SD-röstaren, missnöje utan att veta riktigt varför - men gått på att det nog är invandrarnas fel det mesta. (På Bukefalos finns några duktiga debattörer som exempelvis
@Blue, som inte bara har myter, främlingsrädsla och rena lögner i sina resonemang, de träffar jag sällan i verkligheten. )
Att acceptera en "problem"-beskrivning baserad på myter och debattera från den positionen är att ge upp inför att folk är dumma i huvudet. Det gör vare sig jag eller någon politiker med lite mod och kurage. Istället debatterar vi utifrån andra utgångspunkter. Ofta låter det att "man vågar inte ta debatten", bara för att man inte accepterar att en minskning av volymen på immigrationen skulle vara en bra lösning - för någon.