SD nu 3:e störrsta parti

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Ska ta" är inte samma som "får ta". Jag tycker att det är rimligt att eleverna kan få veta hur läraren resonerar och drar för slutsatser.
Läraren ska vara öppen med fakta, men när det gäller att ta politisk eller religiös ställning ska han inte göra det.

Hur skulle det funka med en lärare som är djupt troende muslim som ska redogöra för ex judendomen eller en kristen som ska redogöra för Islam. Det funkar bara om läraren är korrekt i sak men neutral i bedömningen.

Personer som passar in på allt detta:
1. helt klart inte är integrerade i övriga samhället
2. inte förstår hur svensk demokrati fungerar
3. inte förstår hur svensk ekonomi fungerar
4. inte förstår hur svensk politik fungerar
5. inte förstår hur kulturella aspekter fungerar
6. inte förstår att valet har att göra med hur vårt land ska styras
är knappast högutbildade och intelligenta.

Det handlade självklart om att de blev så provocerade av hans politik att de gick till banala personangrepp istället.
Finns väl ingen inom SD som förstår svensk ekonomi. Det har vi sett många räkneexempel på :-).

eller så accepterar man att livet inte är rättvist och att det är värt en smäll här och där för att stå upp för den man är.

Självklart, men om vi nu utgår från att man inte ska göra det vid varenda litet tillfälle så är det kanske rimligt att man gör det när man åtminstone har motivation att gå ut i krig och att det beslutet ligger hos individen.

Bara för att man tiger om vissa åsikter eller inte nappar/slänger sig in i en diskussion så betyder det inte att man inte står upp för sig själv.

De blir säkert arga. För det innebär ju att de måste börja ta ansvar för deras minimala invandring. Finland tog tex emot knappt 4000 flyktingar under 2013. 4000? Det är "ungefär" vad som kommer till Sverige varje dag.
Å vad kommer Börsen att tycka? Kommer Sverige att bli fattigare, å alla värdepapper :nailbiting:
Det verkar som att du skulle älska lite oordning och börskrascher
:love: Gammeln gillar detta

Personer som passar in på allt detta:
1. helt klart inte är integrerade i övriga samhället
2. inte förstår hur svensk demokrati fungerar
3. inte förstår hur svensk ekonomi fungerar
4. inte förstår hur svensk politik fungerar
5. inte förstår hur kulturella aspekter fungerar
6. inte förstår att valet har att göra med hur vårt land ska styras
är knappast högutbildade och intelligenta.

Jag håller med. Men det är sant gällande en väldigt stor del av Sveriges befolkning, åtminstone gällande punkterna 2,3,4.
Gällande punkt 1 får man förstås fundera på vad du menar med "inte integrerade i övriga samhället". Det sociala arvet är tungt, oavsett etnisk eller nationell hemvist. Det finns gott om "ursvenska" människor som "inte är integrerade i övriga samhället" där exempel kan vara medlemmar i Hell´s Angels eller andra kriminella organisationer.
De flesta kan nog bestämt hävda att valet har att göra med hur landet ska styras - oavsett om man är etnisk svensk eller kommer från Kina.

när de intervjuas säger representanterna att de inte vet hur det funkar. ett exempel är hon som svarar att hon inte vet vad blockpolitik är efter tre år i kommunfullmäktige. Eller den som röstades in i euparlamentet och sa att hennes medarbetare kunde lära henne.

Jo men hon som inte förstår blockpolitik efter tre år i kommunfullmäktige verkar ju direkt korkad. Reportern behövde inte ens försöka ställa på henne - hon gjorde ju bort sig fullständigt. Dock är det skrämmande att en så okunnig person, som ju inte ens kunde svara på vad partiet hade för agenda och skulle driva för politik, kan bli invald till en politisk post. Oavsett vilket parti hon företräder.

Läraren ska vara öppen med fakta, men när det gäller att ta politisk eller religiös ställning ska han inte göra det.

Hur skulle det funka med en lärare som är djupt troende muslim som ska redogöra för ex judendomen eller en kristen som ska redogöra för Islam. Det funkar bara om läraren är korrekt i sak men neutral i bedömningen.

Alla mina lärare i religionskunskap var öppet troende kristna, och det fungerade utmärkt att undervisa i alla religioner. För mig handlar det om professionalism.

Låter man sin egen religion, eller politiska åsikt skeva till undervisningen sköter man inte sitt jobb. Ännu värre om elevernas åsikter påverkar ämnesbetygen.

Däremot är det högst rimligt att även lärare får, läs får inte bör eller ska, vara öppna med sina åsikter och exempelvis vara politiskt engagerade. Att man måste hemlighålla sådant klingar inte väl med demokratiska värderingar.

"Ska ta" är inte samma som "får ta". Jag tycker att det är rimligt att eleverna kan få veta hur läraren resonerar och drar för slutsatser.

Jag tycker att det är rimligt att eleverna kan få veta HUR LÄRAREN RESONERAR absolut. I detta alltså förstå hur läraren kom fram till sina slutsatser.
Men då ska det vara ett resonemang och inte en bestämd åsiktsdeklaration.
Jo, de flesta uttrycker sig som läraren i exemplet, när man diskuterar politik. Och i vardagslag är det helt OK. Men i en position som lärare, som så tydligt värderar och luftar sina värderingar, är det faktiskt inte OK.
I så fall skulle det vara lika tillåtet att en lärare luftar SD-sympatier och säger att "visst är det hemskt med alla invandrare" (obs, inte min åsikt men ett tänkt exempel). Det är nog de flesta här överens om är långt från OK.
Jag håller med @landsbygdsbo här. Läraren förväntas hålla sig neutral och inte ta öppen ställning just på grund av sin position som lärare.
Läraren, liksom asfaltsläggaren och sjuksköterskan och elektrikern och alla andra får på sin fritid jobba politiskt i valfri inriktning.
Men i sin position som lärare måste läraren förhålla sig politiskt neutral, liksom sjuksköterskan måste vara det oavsett om det är en HA-medlem eller en illegal invandrare som söker vård.

Alla mina lärare i religionskunskap var öppet troende kristna, och det fungerade utmärkt att undervisa i alla religioner. För mig handlar det om professionalism.

Låter man sin egen religion, eller politiska åsikt skeva till undervisningen sköter man inte sitt jobb. Ännu värre om elevernas åsikter påverkar ämnesbetygen.

Däremot är det högst rimligt att även lärare får, läs får inte bör eller ska, vara öppna med sina åsikter och exempelvis vara politiskt engagerade. Att man måste hemlighålla sådant klingar inte väl med demokratiska värderingar.
då gjorde de väl som jag skrev. var sakliga och valde inte sida...

Jag tycker att det är rimligt att eleverna kan få veta HUR LÄRAREN RESONERAR absolut. I detta alltså förstå hur läraren kom fram till sina slutsatser.
Men då ska det vara ett resonemang och inte en bestämd åsiktsdeklaration.
Jo, de flesta uttrycker sig som läraren i exemplet, när man diskuterar politik. Och i vardagslag är det helt OK. Men i en position som lärare, som så tydligt värderar och luftar sina värderingar, är det faktiskt inte OK.
I så fall skulle det vara lika tillåtet att en lärare luftar SD-sympatier och säger att "visst är det hemskt med alla invandrare" (obs, inte min åsikt men ett tänkt exempel). Det är nog de flesta här överens om är långt från OK.
Jag håller med @landsbygdsbo här. Läraren förväntas hålla sig neutral och inte ta öppen ställning just på grund av sin position som lärare.
Läraren, liksom asfaltsläggaren och sjuksköterskan och elektrikern och alla andra får på sin fritid jobba politiskt i valfri inriktning.
Men i sin position som lärare måste läraren förhålla sig politiskt neutral, liksom sjuksköterskan måste vara det oavsett om det är en HA-medlem eller en illegal invandrare som söker vård.

Jag håller i stort sett med, men drar inte slutsatsen att läraren måste mörka sin politiska åsikt eller religiösa livsåskådning.

Att propagera politik/missionera hör inte till skolans eller lärarens uppdrag och är en överträdelse. Men det är inte vad jag avser.

201.png

Har alltid funderat över det här. Så måste fråga. Obs är inte ett dugg insatt i politik så därför måste jag fråga er som vet.
1 till er som är emot/för SD. Vad är det värsta som kan hända om nu SD blir så stora som det sägs i rubriken?
2 vad händer OM SD skulle bli vågmästare?
3. Jag vet om andra generationens invandrare som röstar på SD. Är det lika illa som svenskar. Varför gör dom det, tror ni?
3. -Så hur skulle ni möta SD väljare/politiker i vardagen. Vad skulle ni säga, vad säger ni?
4. Tror ni också att det är invandrare som gjort Sveriges låga skolresultat?

Till er som är så SD frälsta:
1. Varför är det så viktigt att invandringen minskar? Vad i Sverige skulle bli så mycket bättre?
2.Visst, Sverige har blivit påverkad i alla tider och förändrats pga invandringen så visst på sikt kan det förändras, men vad är det värsta med det?
3. Ponera om Sverige skulle bli mer islam vänligt, vad är det värsta med det? Jag är inte insatt i religion men är inte islam och kristendomen i grund lika, det finns väl en jesus och en gud=allah i koranen?
Skulle kanske vara bra att få fira ramadam och sen få fasta-, eller vad det nu heter? Istället för att äta sig fet av julskinka?
4. och om ni tror"dom" tar våra jobb, vad är det värsta med det? Är det inte bättre att de faktiskt har jobb än lever på bidrag?

Jag är verkligen inte för SD men tror nog inte att alla SD are är rasister även om jag tror att det mer vanligt än tvärtom. Jag är för invandringen. Många av oss är invandrare i grund och botten.

för mig och enligt vad jag sett från SD väljare är att SD är för mig ett missnöjesparti. De är ett resultat av tidigare politik som gjort och gör att även svenskar står utanför samhället. Eller väldigt missnöjda med hur det blivit.
Så Sverige har skapat SD. Så skulle vilja att Sveriges övriga politiker tog sd valresultat på mer allvar.

Flåt för stavfel och sånt. Har ett trasigt tangentbord...

Om just det är vi inte alls överens om.
Nae, där har du ju rätt, en stor del av disciplinproblemen i skolan beror väl på att lärarens roll som makthavare i klassen är underminerad.
Fast för den eleven med avvikande politisk åskådning, religion eller tom etnicitet så kan läget bli prekärt och framtvinga agerande som inte är önskvärt.

Har alltid funderat över det här. Så måste fråga. Obs är inte ett dugg insatt i politik så därför måste jag fråga er som vet.
1 till er som är emot/för SD. Vad är det värsta som kan hända om nu SD blir så stora som det sägs i rubriken?
2 vad händer OM SD skulle bli vågmästare?
3. Jag vet om andra generationens invandrare som röstar på SD. Är det lika illa som svenskar. Varför gör dom det, tror ni?
3. -Så hur skulle ni möta SD väljare/politiker i vardagen. Vad skulle ni säga, vad säger ni?
4. Tror ni också att det är invandrare som gjort Sveriges låga skolresultat?

Till er som är så SD frälsta:
1. Varför är det så viktigt att invandringen minskar? Vad i Sverige skulle bli så mycket bättre?
2.Visst, Sverige har blivit påverkad i alla tider och förändrats pga invandringen så visst på sikt kan det förändras, men vad är det värsta med det?
3. Ponera om Sverige skulle bli mer islam vänligt, vad är det värsta med det? Jag är inte insatt i religion men är inte islam och kristendomen i grund lika, det finns väl en jesus och en gud=allah i koranen?
Skulle kanske vara bra att få fira ramadam och sen få fasta-, eller vad det nu heter? Istället för att äta sig fet av julskinka?
4. och om ni tror"dom" tar våra jobb, vad är det värsta med det? Är det inte bättre att de faktiskt har jobb än lever på bidrag?

Jag är verkligen inte för SD men tror nog inte att alla SD are är rasister även om jag tror att det mer vanligt än tvärtom. Jag är för invandringen. Många av oss är invandrare i grund och botten.

för mig och enligt vad jag sett från SD väljare är att SD är för mig ett missnöjesparti. De är ett resultat av tidigare politik som gjort och gör att även svenskar står utanför samhället. Eller väldigt missnöjda med hur det blivit.
Så Sverige har skapat SD. Så skulle vilja att Sveriges övriga politiker tog sd valresultat på mer allvar.

Flåt för stavfel och sånt. Har ett trasigt tangentbord...

Har du brytt dig om att läsa tråden? :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 275
Senast: Smoothi
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 014
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka