Jag tycker att det är rimligt att eleverna kan få veta HUR LÄRAREN RESONERAR absolut. I detta alltså förstå hur läraren kom fram till sina slutsatser.
Men då ska det vara ett resonemang och inte en bestämd åsiktsdeklaration.
Jo, de flesta uttrycker sig som läraren i exemplet, när man diskuterar politik. Och i vardagslag är det helt OK. Men i en position som lärare, som så tydligt värderar och luftar sina värderingar, är det faktiskt inte OK.
I så fall skulle det vara lika tillåtet att en lärare luftar SD-sympatier och säger att "visst är det hemskt med alla invandrare" (obs, inte min åsikt men ett tänkt exempel). Det är nog de flesta här överens om är långt från OK.
Jag håller med
@landsbygdsbo här. Läraren förväntas hålla sig neutral och inte ta öppen ställning just på grund av sin position som lärare.
Läraren, liksom asfaltsläggaren och sjuksköterskan och elektrikern och alla andra får på sin fritid jobba politiskt i valfri inriktning.
Men i sin position som lärare måste läraren förhålla sig politiskt neutral, liksom sjuksköterskan måste vara det oavsett om det är en HA-medlem eller en illegal invandrare som söker vård.