SD nu 3:e störrsta parti. Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja du anser dig ha tolkningsföreträde. Det är tydligt.

Det du kommer fram till är en åsikt och inte fakta. Precis som det ja eller Sjöberga skriver.

Nej jag har inte tolkningsföreträde.
Jag har min åsikt.
Jag hävdar att jag inte hittar ngt som kan tolkas som rasism under det klassiska begreppet i SD;s partiprogram.
Du hävdar motsatsen, fine, så förklara då för mig var du hittar den texten ;)

Nej jag menar det. Då får ju Lövet förklara för FN:s råd för mänskliga rättigheter att i Sverige är det tillåtet att vara rasistisk samt att det är lagligt med rasistiska partier i Riksdagen och att man inte alls behöver skämmas för det och att Sverige inte tänker gör något åt detta. Om då FN:s Råd inte köper detta ja då får nog Sverige allt ändra på sig

Om jag inte hörde fel så innefattade det även stort våld mot kvinnor.
Men detta kan vi ignorera, då det bara är rasism som räknas. Enkelspåriga MÄN.

Jag har försökt att rösta på FI, men kvinnor förgör varandra.

Ja det är rasism i det ögonblick man gör en differentiering.
Konstaterar man bara att människor är genetiskt olika så? vadå det vet väl alla. En del har rakt hår, andra inte. En del bruna ögon andra inte. Men så länge man bara konstaterar det så är det knappast rasism. Det finns medfödda anlag och det finns förmågor alla kan lära sig.

Jag skulle aldrig sänka mig till att hävda att brunögda är smartare än blåögda, därför att jag vet att ögonfärgen inte har med den mentala kapaciteten att göra.(fast blåögda är ju mer blåögda i alla fall ;) )
Däremot kan man ju hävda att blondiner är blåsta vilket bevisas av alla blondinhistorier...........;)

Jaha, vad har det med den här diskussionen att göra?
Det är ett bevis på att Tintin inte var rasistisk fast många påstod det och domstolen sa ju att Tintin inte var rasistisk. Så om ni säger att SD är rasistiska och det skulle prövas i domstol och domstolen säger att SD inte är rasistiskt ja då är det ju bevisat att SD inte är rasistisk oavsett vad ni säger. Så i Belgien prövade man Tintin i domstol så varför inte pröva SD i domstol.

Sifo missade målet i valet i september med 5%. Så deras prognoser är totalt bortkastade när det gäller SD.

Nej, det är de inte. Det är hög kvalitet på deras undersökningar. Sådär tänker den som bara vill se information som passar. (De andra institutens undersökningar är inte heller bortkastade.)

Nej jag har inte tolkningsföreträde.
Jag har min åsikt.
Jag hävdar att jag inte hittar ngt som kan tolkas som rasism under det klassiska begreppet i SD;s partiprogram.
Du hävdar motsatsen, fine, så förklara då för mig var du hittar den texten ;)

Och jag har min åsikt. Du hävdar motsatsen, så fine förklara för mig att den texten inte finns där jag säger att den finns.

Jag accepterar inte att den inte finns i Principprogrammet om Människan.
(Precis som du inte accepterar att den finns där.)

Två subjektiva åsikter. Ingen objektiv sanning. Du har din. Jag har min.

Och straxt under hälften stod nordiska invandrare för.

Källa? Jag vet inte exakt hur demografin såg ut på slutet av 80-talet men det står åtminstone klart att nordiska invandrare inte är särskilt överrepresenterade jämfört med invandrare från många andra länder.

Däremot är sannolikt totala antalet våldtäkter betydligt mer fördelat enligt raden "misshandel mot kvinna, bekant" då våldtäkter i hemmet har en låg anmälningsgrad. Det anför flera kriminologer i kommentarer kring denna rapport.

Så siffrorna är rätt, men det blir en skev bild av verkligheten om man inte ser hur de är hämtade.

Vad exakt anför kriminologer? Gärna en länk. Att våldtäkter har en låg anmälningsgrad tror jag säkert. Men risken är överhängande att påståendet om att den egentliga fördelningen av våldtäkter är mer lik "misshandel mot kvinna, bekant" åker snålskjuts på auktoritetsargumentet "kriminologer anför". Gäller inte den låga anmälningsgraden när invandrare är gärningsmän, eller varför skulle fördelningen förändras så drastiskt för att anmälningsgraden är låg?

Källa? Jag vet inte exakt hur demografin såg ut på slutet av 80-talet men det står åtminstone klart att nordiska invandrare inte är särskilt överrepresenterade jämfört med invandrare från många andra länder.

Vad exakt anför kriminologer? Gärna en länk. Att våldtäkter har en låg anmälningsgrad tror jag säkert. Men risken är överhängande att påståendet om att den egentliga fördelningen av våldtäkter är mer lik "misshandel mot kvinna, bekant" åker snålskjuts på auktoritetsargumentet "kriminologer anför". Gäller inte den låga anmälningsgraden när invandrare är gärningsmän, eller varför skulle fördelningen förändras så drastiskt för att anmälningsgraden är låg?

Låga anmälningsgraden har att göra med i hemmet eller överfall ute. Det förstnämnda är extremt mycket lägre i anmälningsgrad och har en fördelning närmare misshandel, bekant. Nordiska invandrare är inte högst överrepresentation, korrekt. Det är Algeriet, Libyen, Somalia som var högst i den rapport jag läste, son hämtade data från Brå.

Överrepresentationen minskar kraftigt i nästa generation, dvs integrationen verkar funka i den aspekten.

Räknar man bara överfallsvåldtäkter, är siffran 47 % begångna av ej infödda svenskar, dvs högre.

Mycket siffror. Jag ifrågasätter inte överrepresentationen utan problemet är när det överdrivs kraftigt. Och vilka slutsatser man drar.

99,96 % av infödda blir aldrig misstänkta för våldtäkt, dvs nästan alla.
99,78% av invandrare blir aldrig misstänkta för våldtäkt, dvs nästan alla.

Senast ändrad:
1) Principprogrammet om Människan.
2) Det gör man inte explicit, men det hör inte till saken.
Trevligt, att vi är överens då, SD utrycker inte utryckligen (" Det gör man inte explicit, men det hör inte till saken") rasistiska åsikter.Skönt att du äntligen håller med mig, det var ju dit jag ville komma.
Att det hör till saken, är tämligen självklart för det är ju det vi tjatat om hela tiden. Huruvida SD klart utrycker rasistiska åsikter i sitt program,
Så svårt var det väl ändå inte ;)

Låga anmälningsgraden har att göra med i hemmet eller överfall ute. Det förstnämnda är extremt mycket lägre i anmälningsgrad och har en fördelning närmare misshandel, bekant. Nordiska invandrare är inte högst överrepresentation, korrekt. Det är Algeriet, Libyen, Somalia som var högst i den rapport jag läste, son hämtade data från Brå.

Det är det fetstilta jag vill ha källa på. Okej så invandrare är ännu mer överrepresenterade när det gäller överfallsvåldtäkter som står för totalt 20% av alla anmälda våldtäkter. Om det är extremt mycket högre anmälningsgrad på överfallsvåldtäkter så står de kanske för 5-10% av det totala antalet. Att invandrare är något mer överrepresenterade gällande en så liten del av samtliga våldtäkter ger knappast utrymme för att totalt omtolka statistiken på det sättet som du gör. Att fördelningen är "närmare misshandel, bekant" kan bara stämma om invandrare anmäls i väsentligt högre grad när de begår våldtäkt i hemmet.

Jag ifrågasätter inte överrepresentationen utan problemet är när det överdrivs kraftigt. Och vilka slutsatser man drar.

99,96 % av infödda blir aldrig misstänkta för våldtäkt, dvs nästan alla.
99,78% av invandrare blir aldrig misstänkta för våldtäkt, dvs nästan alla.

Lustigt att du inte tar hänsyn till den låga anmälningsgraden eller det faktum att mätperioden bara gällde fem år när du ska måla upp bilden av att problemet är överdrivet. Problemet med överrepresentationen handlar om runt femton tusen våldtäkter varje år.

Senast ändrad:
Nog om definition av rasism
KL
Väljarbarometrar funkar inte på SD när vanligt folk o även invandrare inte vågar stå för vad de väljer. Förtryck mot dess väljare?
Absolut!
Titta bara här när mnan blir personligt påhoppad istället för att ifrågasätta.
Bara det gör att man blir anti när folk verkar ha stora personliga intressen av att försköna All invandring. Får man sin inkomst via uthyrning....?
i ett avsnitt av Agenda blev den invandrade juristen ifråsatt om det inte var främlings fientligt att anse att man ska ställa krav på invandrare. Tar man med sig rätten att kväsa kvinnor o även mörda sina egna barn så ska man bli av med medborgarskapet
Ta seden dit du kommer o integrera dig. Varje mer eller mindre.
Det or bannemig inte för mkt begärt.

@sjoberga insinuerar att ALLA flyr från krig, när så Inte är fallet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Relationer och är på väg att bli näst störrsta partiet i Sverige. I senaste Yougov tilldelas SD hela 19% och nu är det hausse på SD. Å det som är...
107 108 109
Svar
2 178
· Visningar
89 404
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30