Schäfer hälften hund hälften groda

Sv: Schäfer hälften hund hälften groda

Utställningsdomarna är nog aldrig på platser där hundar arbetar. Det är skrivbordsfolk som vill ha fram det extrema. Men så länge som det finns okunniga köpare så kommer dessa missbildade djur hitta en köpare. Tyvärr. Fanns ju dessutom inte en muskel som bar upp kroppen och så passgångade den samt paradgick fram. Hemskt!

Helt fruktansvärt. Att vara så insnöad i sin egen inrutade(inringade?) verklighet att man inte kan öppna ögonen och erkänna att det gått åt helsike fel...

Kom igen PIRU, nu får du erkänna att du hellre skulle ha den här collien än en grodschäfer! ;)

Nja är nog hellre utan hund helt än gå runt med en utställningsschäfer eller en collie.

Då förlitar jag mig på glocken eller Expander batongen än nån sån hund.

Dock kan jag erkänna att det är nog den bästa collie jag sett :D

Det där är ju tyvärr en förändring man ser inom många raser.

Själv tror jag att mycket skulle bli bättre om man tog bort tävlan om "bäst i gruppen" och "bäst i ras". Domarna säger nämligen själva(!) att de inte alltid dömer fram den mest rastypiska utan den som de tror kan ha störst chans att vinna BIS-finalen... :cool:

(att sedan tvinga ut domarna till något ställe där de fick se alla raser ordentligt i arbete och studera de arbetande hundarnas exteriör, samt inte kunna få "Några raser på köpet" när de utbildar sig.. Det hade nog gjort underverk)

Jo, tjänstehund är nog lite annat än tävlingshund. Den här tog nyligen sin ZVV1-titel vilket väl är den tjeckiska motsvarigheten till SchH1 om jag inte har helt fel.

Det är inte så annorlunda skillnad mot en tävlingshund mot en TJH . Man drar ju fram saker i en TJH som inte alltid är välkommet nån annanstans. Sen miljödelen måste vara extrem i en TJH vilket inte en tävlingshund behöver ha alls igentligen.

Det är rent av makabert. Inte bara ser hundarna helt oanvändbara ut. Jag skulle vilja hävda att den som tycker att de extrema utställningsschäfrarna är estetiskt tilltalande måste vara pervers. Att bara försöka stå ser ut att vara ett lidande och ett djurs lidande är aldrig vackert.

Hur menar du nu?
Det står ju i rasstandarden för schäfern att den skall ha "lätt sluttande kors", är inte det det "utställningsschäfern" har?:angel:

För jävligt är vad det är rent ut sagt.

Ni får genomföra en kupp;) dra ihop en hel bunt (tänker så pass många att de nästan blir fler än räkor) med bruksschäfrar och springa en massa utställningar med dem och kanske ordna rasmonter. Bara för att visa hur det Egentligen var tänkt att de skulle se ut och för att se vad det skulle röra upp för en massa spännande :p

Fruktansvärt, helt sinnesjukt! :crazy: förstår inte hur man kan tycka det är okey eller stödja denna typ av avel. Usch!!! :mad:

Ni får genomföra en kupp;) dra ihop en hel bunt (tänker så pass många att de nästan blir fler än räkor) med bruksschäfrar och springa en massa utställningar med dem och kanske ordna rasmonter. Bara för att visa hur det Egentligen var tänkt att de skulle se ut och för att se vad det skulle röra upp för en massa spännande :p

Nej ideén är god.

Men jag bryr mig igentligen inte över huvudtaget då jag vet att det finns inte en enda utställnings schäfer där ute som duger till bruks eller tjänst så illa ser det ut. Sen får dom tycka vad dom vill och tro . Men vi med bruks modellen bara köra på. Dom har ju tagit bort långhår så det är ett steg i rätt riktning. Snart är vi en egen ras så kan dessa fula utställningshundar självdö i ringen.

Men så fruktansvärt!! Nu mår jag illa. Är det verkligen så illa ställt??!!! Det rör sig ju om missfoster!!! Även mentalt verkade dom stackars hundarna förlorade.......

Det är exakt så här illa. Både mentalt och fysiskt. Kolla ena hunden står med öronen slickade bakåt bara för domaren kommer fram.

Blir så ledsen när jag ser sådant där... Men tyvärr är det ju inte bara inom schäfer aveln som det ser ut så där. Många gånger tycker jag att det är extremt inom utställnings världen. Inte bara för hundar, även inom andra djur.

Många djur avlas så extremt att dom inte kan fungera ordentligt, inte föda valpar normalt, andnings problem och ohållbara.

Nä, fram för friska och sunda djur som kan göra det dom är skapta för:)

MVH Russin8

Jag blir så ledsen när jag ser sånt här. Så enormt tragiskt att det bedrivs sån skitavel enbart för att några futtiga rosetter i utställningsringen :cry:

Senast ändrad:

Egentligen vet jag inte om räkorna är värst?
Hundar som inte kan andas, som har så många veck i fejjan att de måste opereras som valpar, hundar som skulle dö om de försökte valpa naturligt... är ändå värre tycker jag.

Helt oacceptabelt faktiskt, varför kan de inte BÅDE vara funktionella och snygga? :cry:

Nja, han säger att den är mer lik rasstandarden.

Så man får väl skylla på dem som skriver rasstandarden, domarna har väl bara att följa den?

2:19 in i filmen frågar hon om hunden i utställningshallen har bättre struktur att utföra jobbet den är avlad för. Hanna Nickar flera gånger och säger den är mer efter standarden så det går ju och tolka på flera sätt vad han tycker.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 384
Senast: Sezziyanen
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 168
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Lite inspirerad av en annan tråd här på forumet som rörde relation till sin partner och hund. Jag är inne på att skaffa hund. Och min...
2
Svar
31
· Visningar
3 685
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar