Det första som slår mig är bilden på första sidan, tycker inte att den skiljer sig så mycket från det vi ser på filmen faktiskt. Så jag får nästan hålla med där, om bilden på rasbeskrivningen är "idealet" så var hundarna på filmen mer lika idealet än brukshundarna.
Däremot, i rasbeskrivningen står det att det ska vara en allsidig bruks- och tjänstehund, så hur de får ihop det vet jag inte
Några citat:
"Rygglinjen löper från halsen längs den väl markerade manken och längs den lätt sluttande ryggen fram till korset, som sluttar lätt utan
synligt avbrott."
"Korset skall vara långt och lätt sluttande (
ca 23o) i förhållande till horisontalplanet och omärkligt övergå i svansansättningen."
Detta tolkar jag som att hela rygglinjen inkl korset ska luta ca 23 grader. Har ingen gradskiva eller så, men jag antar att hunden på förstasidan antagligen har en sådan lutning. Varför man ska ange en specifik rygglutning på någon ras överhuvudtaget fattar jag dock inte?
"Bakbenen skall vara lätt bakåtställda och bakbenen sedda bakifrån vara parallella.
Lår och underben skall ha ungefär samma längd och bilda en vinkel på ca 120o. Låren skall vara kraftiga och muskulösa.
Hasen är fast och väl utvecklad."
Muskulös, fast och välutvecklade såg väl iofs inte hundarna på bilden ut att vara i bakkärran...
"Extremiteternas längd och vinkling skall vara avpassade till varandra på ett sådant sätt att bakbenet når fram under kroppen lika långt som fram- benet når utan att rygglinjen väsentligen förändras.Varje tendens till övervinkling av bakbenen minskar styrkan och uthålligheten och därmed försämras bruksegenskaperna. Om kroppsbyggnad och vinkling är korrekta blir rörelserna vägvinnande och mark- nära och ger därmed ett ledigt, ändamålsenligt intryck."
Det här beskriver ju inte det vi såg på filmen heller...
"Hund får ej prisbelönas om den är aggressiv eller
har anatomiska defekter som menligt kan påverka dess hälsa och sundhet."
Hit kan jag ju tycka att man bör räkna den sjukliga benställningen faktiskt.. hur tänkte de där?
Era brukshundar, följer de rasstandardens 23 grader och 120 grader?