Schäfer hälften hund hälften groda

Sv: Schäfer hälften hund hälften groda

Han börjar ju nicka innan han hört frågan klart, jag tolkar det som att han redan bestämt sig för att svara att det inte är några problem, och sedan måste han specificera sig med att de följer rasstandarden, han svarar inte ja på frågan om de är bäst lämpade för arbete. Jag är ganska säker på att han är medveten om att de inte gör det.

KL

Diskussionen är uppe just nu på bla schäferhundklubbens forum om "bruks vs utställning". Något som tidigare faktiskt aldrig riktigt ventilerats ordentligt. Båda parterna har mest bara gått omkring och "tyckt" tidigare, CS har inte velat bemöta frågor eller kommentarer om just skillnaderna mellan bruks och utställningsvarianten, enligt dem existerar inte skillnaderna. Intressant nog gör den dock det bland schäferhundsägarna! Åtminstone bland dem som är uppe i diskussionen nu på schäferforumet.

Det "fula" i det hela har enligt min uppfattning varit att CS och överhuvudena i schäferhundklubben inte riktigt velat visa upp bruksschäfern, ungefär som att man vill att deras existens ska tystas ner. Kan ta ett exempel med schäferhundklubbens tidning som kommer ut några gånger om året. För inte alls så längesedan var det extremt (!!) få artiklar rörande bruks (både tävling och annat). Jag med flera skrev in och klagade på detta, detta togs upp i en "krönika" i schäfertidningen och man skyllde på att det ej fanns bilder eller någon som orkade göra reportage om dessa tillställningar, och att folk mest klagade utan att engagera sig. Jag med flera blev rätt irriterade över detta och skrev tillbaka och erbjöd oss än en gång foton och att skriva reportage om så behövdes, men återigen fick vi inga svar tillbaka. Det ignorerades och låtsades inte om, precis som med allt annat....och schäferklubben undrar varför de förlorar medlemmar?

Numera dyker det upp fler bruksartiklar, även om tidningen i största mån fortfarande rör utställningar och utställningsresultat. Ett litet framsteg för bruksfolket, ett stort framsteg för schäferhundklubben.

Likadant var det på Hundmässan (sthlm) förra året (och åren dessförinnan). Rasmontern var pinsam!! Det var några enstaka bilder på några utställningshundar, och de som satt i montern kunde inte svara på frågor på ett vettigt sätt. Jag (och Nikkis bla men även många fler) skrev till CS och klagade över detta (försökte även ringa, men blev bara omkringskickad) och erbjöd ännu en gång hjälp med bilder och gav förslag på hur man skulle kunna presentera rasen på ett sätt som väckte folks intresse, med ledordet "Schäfern, världens bästa brukshund". Jag skapade även ett kedjebrev som jag skickade ut till några "schäferhöjdare" i landet (både utställning och bruks) och bad dem dela sin åsikt. Jag fick respons från ALLA(!) utom CS. Helt otroligt.

I år däremot var montern något helt annat. I montern hade man en film på IPO/tjänste och andra brukshundar, bilder (!) på alla färgskalor och information om alla sporter eller aktiviteter man kan utöva med en schäfer.
Det var massor med folk i montern och tittade, och många verkade imponerade (tänker på de som är där för att kanske skaffa en första hund, eller en till hund) och plötsligt mer inspirerade när de fick se en schäfer som faktiskt arbetade. Hunden som stod i montern var förvisso av sk utställningslinjer, men korad 499 poäng, IPO III, BSL III, BSP II LP I, II, III.
Åtminstone jag tyckte att det var toppen.

Det ä fortfarande skevt och illa på många håll, men jag inbillar mig att folk börjar få upp ögonen på glänt nu..För nåt år sedan fick en brukshane "V" i sin uppfödargrupp på Tysk segrarutställning (Javir vom talka marda), det är ett enormt framsteg.

Hu vad långt inlägget blev, poängen var väl mest att även om det är som att prata med en vägg, så verkar en del ord ha letat sig in i något spikhål här och där, alltså lönar det sig med engagemanget. Att bara klaga kommer aldrig att leda någon vart, men så är det ju med allting.

Nja, han säger att den är mer lik rasstandarden.

Så man får väl skylla på dem som skriver rasstandarden, domarna har väl bara att följa den?

http://www.skk.se/Global/Dokument/Rasstandarder/standard-tysk-schafer-fci166.pdf?epslanguage=sv

Här är rasstandarden som domarna ska följa. Hur många gånger jag än läser den får jag inte upp en bild av de extrema hundar som ställs ut, som domarna dömer fram. Det går inte ihop.

Åh, underbart att läsa att det börjat bli lite bättre :laugh: (och nog kommer jag ihåg det där med rasmontern förra året...)

http://www.skk.se/Global/Dokument/Rasstandarder/standard-tysk-schafer-fci166.pdf?epslanguage=sv

Här är rasstandarden som domarna ska följa. Hur många gånger jag än läser den får jag inte upp en bild av de extrema hundar som ställs ut, som domarna dömer fram. Det går inte ihop.

Det första som slår mig är bilden på första sidan, tycker inte att den skiljer sig så mycket från det vi ser på filmen faktiskt. Så jag får nästan hålla med där, om bilden på rasbeskrivningen är "idealet" så var hundarna på filmen mer lika idealet än brukshundarna.

Däremot, i rasbeskrivningen står det att det ska vara en allsidig bruks- och tjänstehund, så hur de får ihop det vet jag inte :angel:

Några citat:

"Rygglinjen löper från halsen längs den väl markerade manken och längs den lätt sluttande ryggen fram till korset, som sluttar lätt utan synligt avbrott."
"Korset skall vara långt och lätt sluttande (ca 23o) i förhållande till horisontalplanet och omärkligt övergå i svansansättningen."
Detta tolkar jag som att hela rygglinjen inkl korset ska luta ca 23 grader. Har ingen gradskiva eller så, men jag antar att hunden på förstasidan antagligen har en sådan lutning. Varför man ska ange en specifik rygglutning på någon ras överhuvudtaget fattar jag dock inte?

"Bakbenen skall vara lätt bakåtställda och bakbenen sedda bakifrån vara parallella.
Lår och underben skall ha ungefär samma längd och bilda en vinkel på ca 120o. Låren skall vara kraftiga och muskulösa.
Hasen är fast och väl utvecklad."
Muskulös, fast och välutvecklade såg väl iofs inte hundarna på bilden ut att vara i bakkärran...

"Extremiteternas längd och vinkling skall vara avpassade till varandra på ett sådant sätt att bakbenet når fram under kroppen lika långt som fram- benet når utan att rygglinjen väsentligen förändras.Varje tendens till övervinkling av bakbenen minskar styrkan och uthålligheten och därmed försämras bruksegenskaperna. Om kroppsbyggnad och vinkling är korrekta blir rörelserna vägvinnande och mark- nära och ger därmed ett ledigt, ändamålsenligt intryck."
Det här beskriver ju inte det vi såg på filmen heller...

"Hund får ej prisbelönas om den är aggressiv eller har anatomiska defekter som menligt kan påverka dess hälsa och sundhet."
Hit kan jag ju tycka att man bör räkna den sjukliga benställningen faktiskt.. hur tänkte de där?

Era brukshundar, följer de rasstandardens 23 grader och 120 grader?

Det första som slår mig är bilden på första sidan, tycker inte att den skiljer sig så mycket från det vi ser på filmen faktiskt. Så jag får nästan hålla med där, om bilden på rasbeskrivningen är "idealet" så var hundarna på filmen mer lika idealet än brukshundarna.

Däremot, i rasbeskrivningen står det att det ska vara en allsidig bruks- och tjänstehund, så hur de får ihop det vet jag inte :angel:

Några citat:

"Rygglinjen löper från halsen längs den väl markerade manken och längs den lätt sluttande ryggen fram till korset, som sluttar lätt utan synligt avbrott."
"Korset skall vara långt och lätt sluttande (ca 23o) i förhållande till horisontalplanet och omärkligt övergå i svansansättningen."
Detta tolkar jag som att hela rygglinjen inkl korset ska luta ca 23 grader. Har ingen gradskiva eller så, men jag antar att hunden på förstasidan antagligen har en sådan lutning. Varför man ska ange en specifik rygglutning på någon ras överhuvudtaget fattar jag dock inte?

"Bakbenen skall vara lätt bakåtställda och bakbenen sedda bakifrån vara parallella.
Lår och underben skall ha ungefär samma längd och bilda en vinkel på ca 120o. Låren skall vara kraftiga och muskulösa.
Hasen är fast och väl utvecklad."
Muskulös, fast och välutvecklade såg väl iofs inte hundarna på bilden ut att vara i bakkärran...

"Extremiteternas längd och vinkling skall vara avpassade till varandra på ett sådant sätt att bakbenet når fram under kroppen lika långt som fram- benet når utan att rygglinjen väsentligen förändras.Varje tendens till övervinkling av bakbenen minskar styrkan och uthålligheten och därmed försämras bruksegenskaperna. Om kroppsbyggnad och vinkling är korrekta blir rörelserna vägvinnande och mark- nära och ger därmed ett ledigt, ändamålsenligt intryck."
Det här beskriver ju inte det vi såg på filmen heller...

"Hund får ej prisbelönas om den är aggressiv eller har anatomiska defekter som menligt kan påverka dess hälsa och sundhet."
Hit kan jag ju tycka att man bör räkna den sjukliga benställningen faktiskt.. hur tänkte de där?

Era brukshundar, följer de rasstandardens 23 grader och 120 grader?

Bara bilden som ska föreställa "rasstandard" för schäfern ser ju felaktig ut. Den finaste och mest anatomiska korrekta rasstandardden är precis som de flesta hundraserna är generellt och det är rak rygg och raka bakben. Bara ens tanken på att hunden ska släpa rumpan några grader mot backen borde räknas som felaktigt. För hur många andra raser har denna "räkrumpa"??

Intressant inlägg! Ska spana in diskussionen på schäferklubbens hemsida (om det går som icke medlem vill säga), alltid intressant.

kl
Schäfrarna i filmen ser hemska ut, ja. Förstår inte hur man kan låta aveln gå så pass långt åt det extrema hållet, och då är nog inte ens schäfrarna värst utan de raser som inte kan andas, gå längre promenader, föda naturligt osv.

Domarnas uppgift är ju att döma utifrån rasstandarden, men det är ju även upp till dem att tolka standarden som ofta lämnar ganska mycket öppet.

Schäfer är inte med i de specifika domaranvisningarna va?

Om du kollar noga på bilden så ser du att hunden står i helt fel perspektiv. Dvs att baktassarna inte är på samma "marknivå" som baktassarna.Sedan tror jag inte att bilden är "optimal" heller. Kan inte påstå att tex bilden på whwt är "perfekt" ur rassynpunkt heller.

Sedan ska rygg och kors slutta något, eftersom att schäfern i första hand är en travande ras, detta har överdrivits.

Bara bilden som ska föreställa "rasstandard" för schäfern ser ju felaktig ut. Den finaste och mest anatomiska korrekta rasstandardden är precis som de flesta hundraserna är generellt och det är rak rygg och raka bakben. Bara ens tanken på att hunden ska släpa rumpan några grader mot backen borde räknas som felaktigt. För hur många andra raser har denna "räkrumpa"??

Schäfern skall inte se ut som en sågbock, var har du fått det ifrån?
Den tecknade bilden är på en hund uppställd, dvs inte en naturlig pose.
Läs hela rasstandarden.

Egentligen vet jag inte om räkorna är värst?
Hundar som inte kan andas, som har så många veck i fejjan att de måste opereras som valpar, hundar som skulle dö om de försökte valpa naturligt... är ändå värre tycker jag.

Helt oacceptabelt faktiskt, varför kan de inte BÅDE vara funktionella och snygga? :cry:
Tja vad gäller Shar pei så verkar rasklubben ha lagt förståndet i malpåse, vad gäller Mastino napoletano så hotade ju SKK med att vägra nyregistrering av valpar om ingen skärpning skedde, o vad gäller att kunna föda själva så dör de raser som inte kan det ut, iaf här i landet eftersom det är olagligt att avla på sådana hundar o försäkringsbolagen har strikta restriktioner vad gäller utsatta raser, men det har knappast i en Schäfertråd att göra.

Räkorna kan leva hundliv, även om de inte är dugliga som brukshundar.

Bara en snabb OT:

Angående att de som inte kan föda naturligt skulle dö ut, för att det är olagligt att avla på dem. Är det en ny lag då? Jag är inte jätteinsatt, men har förstått det som att flera raser av typen kortnosade och grova, mycket sällan kan valpa naturligt. Är det numera förbjudet att avla på dessa alltså?

Nej det är inte en ny lag, men iom att försäkringsbolagen infört kraftiga restriktioner ang kejsarsnitt speciellt för raser som har svårt att valpa naturligt så blir det ekonomiskt väldigt olönsamt att avla på tikar som inte kan valpa själva.
Speciellt eftersom det ofta handlar om raser som får väldigt få valpar i varje kull.
Man får inte avla på sjuka/defekta hundar eller hundar som med stor sannolikhet kommer att producera sjuka/defekta valpar.

Det är rent av makabert. Inte bara ser hundarna helt oanvändbara ut. Jag skulle vilja hävda att den som tycker att de extrema utställningsschäfrarna är estetiskt tilltalande måste vara pervers. Att bara försöka stå ser ut att vara ett lidande och ett djurs lidande är aldrig vackert.

Och vad värre är... IT SPREADS :crazy:
Sett bilder på amerikanska utställningsrottweilers som står/går precis just sådär :eek:

Tja vad gäller Shar pei så verkar rasklubben ha lagt förståndet i malpåse, vad gäller Mastino napoletano så hotade ju SKK med att vägra nyregistrering av valpar om ingen skärpning skedde, o vad gäller att kunna föda själva så dör de raser som inte kan det ut, iaf här i landet eftersom det är olagligt att avla på sådana hundar o försäkringsbolagen har strikta restriktioner vad gäller utsatta raser, men det har knappast i en Schäfertråd att göra.

Räkorna kan leva hundliv, även om de inte är dugliga som brukshundar.

Håller med. Dock har utställningsvarianten ett par år kortare medellivslängd. Iaf enligt den senaste informationen jag fick.

*KL*

Här är en sida på hur utställningslinjerna ändrats från 40-talet och framåt. Både tyska och amerikanska linjer. högst upp på sidan är också bild som visar hur vinklingen ska vara. Vilket inte är i närheten av att vara så extremt som det avlas på i utställningsringen.

http://www.asuperiorgsd.com/p2p.html?seenIEPage=1

Den där sidan illustrerade ju utvecklingen jättebra! Faktum är att det ju så gott som aldrig är rasstandarden som är problemet eftersom den brukar vara densamma - problemet är att tolkningen förändrats drastiskt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 384
Senast: Sezziyanen
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 168
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Lite inspirerad av en annan tråd här på forumet som rörde relation till sin partner och hund. Jag är inne på att skaffa hund. Och min...
2
Svar
31
· Visningar
3 685
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar