Schäfer hälften hund hälften groda

Sv: Schäfer hälften hund hälften groda

Precis! När folk hänvisar till rasstandarden när det handlar om utställninghundar så är det rätt kul, för rasstandarden säger ngt helt annat om hur hundarna ska se ut än vad som visas i ringen. Vilket även stämmer på många andra raser.

Förstår verkligen inte vad det snygga med hundarna är. En frisk, sund hund som kan utföra det arbete den är skapad för måste ju vara vackrast.. Vad ser folk i dessa hundar som knappt kan stå eller röra sig.

kl

har funderat på en sak ganska länge nu. varför ställer man hundarna så extremt? ser ju ut som om dom går ner i spagat.

Inte en ny lag som sagt men i mina ögon följs den inte tillräckligt strikt. Det är ju ändå ett faktum att det avlas på raser och individer som har svårt att föda, nedärver defekter osv. Tolkningen för vad som är en defekt som orsakar lidande går också att tolka ganska fritt.

Jag har för mig att denna paragraf blir strängare från årsskiftet, men är inte säker.

*KL*

Här är en sida på hur utställningslinjerna ändrats från 40-talet och framåt. Både tyska och amerikanska linjer. högst upp på sidan är också bild som visar hur vinklingen ska vara. Vilket inte är i närheten av att vara så extremt som det avlas på i utställningsringen.

http://www.asuperiorgsd.com/p2p.html?seenIEPage=1

Som vanligt ska amerikanarna vara värst..*inte alls fördomsfull* :angel:

Här är en Svensk blogg, inte alls fördomsfull:angel: Med bilder o beskrivningar av bl a Schäfer:
http://www.ettrenrasigthelvete.se/58749727

Det tragiska med trailern från ursprungsdokumentären:
http://www.ettrenrasigthelvete.se/58749741
Pedegree Dogs Exposed är att RSPCRs chefsveterinär påstår att ridgen på RR är en defekt som i 10% av fallen får Dermoid Sinos, han borde ha läst på då skulle han veta att DS förekommer hos ridglösa hundar lixom hos RR blandisar.
Fast den är vanligare hos de med ridge.

Jag tycker det här är så tragiskt!

MEN! När jag läser standarden så kan jag förstå varför det har blivit såhär.
Visst, vinklingen enligt standard är inte lika extrem som det man ser på utställning. Men det är ändå en kraftig vinkling och en kraftig sluttning.

När jag tittar på bilderna där graderna illustrerats så tycker jag att den är liknande, dock inte lika extrem, som showschäfern.

När en standard eftersträvar kraftig vinkling och sluttning faller det sig, tyvärr, ganska naturligt att idealet blir just så.
Jag ser ju att det på flera ställen i standarden står att vinkling inte får vara för stor, att traven inte får påverkas, att fel som påverkar bruksegenskaper eller sundhet inte får finnas.. Men det är ganska otydligt exakt vad som menas!
Tydligt hade varit mer konkreta exempel, som det är nu är det fritt fram för varje domare att tolka vad som påverkar sundhet/bruksegenskaper och ej.

Som sagt - tragiskt. Men inte förvånande.

Tycker inte heller att man ska skylla allt på utställning som fenomen. Det finns ju faktiskt flertalet raser som trots utställningar lyckas bibehålla en sund exteriör. Kanske är dessa standarder mer tydliga?

Och vad värre är... IT SPREADS :crazy:
Sett bilder på amerikanska utställningsrottweilers som står/går precis just sådär :eek:

Jag ar pa utstallningar har i USA ungefar tva ganger i manaden och har aldrig sett en rottis som star/gar som en shafer, sa det vore interesant att se bilderna du pratar om liksom att fa veta var i landet de kommer fran. Har, liksom i Sverige, ar dock utstallnings rottisar vanligen kraftigt overviktiga.

Errr ... De sager att Americanska Shafrar ar lika illa som Tyska, var star det att de ar samre har?

*KL*

Här är en sida på hur utställningslinjerna ändrats från 40-talet och framåt. Både tyska och amerikanska linjer. högst upp på sidan är också bild som visar hur vinklingen ska vara. Vilket inte är i närheten av att vara så extremt som det avlas på i utställningsringen.

http://www.asuperiorgsd.com/p2p.html?seenIEPage=1

Länk med bilder från ännu längre bak.

http://www.sensuroitu.net/GSD/history.htm

Nej det är inte en ny lag, men iom att försäkringsbolagen infört kraftiga restriktioner ang kejsarsnitt speciellt för raser som har svårt att valpa naturligt så blir det ekonomiskt väldigt olönsamt att avla på tikar som inte kan valpa själva.
Speciellt eftersom det ofta handlar om raser som får väldigt få valpar i varje kull.
Man får inte avla på sjuka/defekta hundar eller hundar som med stor sannolikhet kommer att producera sjuka/defekta valpar.

Läser du på jordbruksverkets hemsida så är det faktiskt lag på att har tiken vid två tillfällen varit tvungen att förlösas med kejsarsnitt så får inte tiken paras igen.
Och försäkringsbolagen är ännu tuffare för har det blivit gjort ett snitt på tiken så tar dom inte kostnaderna för ett till.

/Camilla

Fast vinklingen på en schäfer ska inte vara extrem.

Nej det har jag inte sagt.
Men det ska vara en kraftig vinkling och när det inte specificeras mer konkret vad som är för mycket så kan man förstå att det går åt det här hållet.

Här är en Svensk blogg, inte alls fördomsfull:angel: Med bilder o beskrivningar av bl a Schäfer:
http://www.ettrenrasigthelvete.se/58749727

Jag önskar att du kunde ha låtit bli att lägga upp denna sida. Människan som ligger bakom den är en otroligt välkänd bedragare som lurat halva hundsverige på pengar. Sidan finns inte för att belysa de negativa effekterna av renrasaveln utan för att gynna personens egna vidriga, oseriösa blandrasavel.

Urk.

Inte lag men väl föreskrift vilket i praktiken oftast är samma.
PL

*halvt kl*

Nu har jordbruksverket gjort en stor utredning som ska stå till grund för eventuellt nya djurskyddslagar mot extrem hundavel. De nya lagarna ska träda i kraft år 2014.

Då ska lagarna bli mera tydliga; avel på specifika defekter kommer att förbjudas och hårdare straff ska gälla för de som medvetet bryter dem. Även informationskrav från uppfödare (där rasspecifik information och skötselråd måste delges till valpköpare) ska ställas och krav på obligatorisk uppfödarutbildning ska gälla. Ett öppet register för sjukdomar ska skapas som ska finnas till för alla som vill ta del av det på ett enkelt sätt. Även utställningsdomare ska tvingas till att gå utbildningar och bli konstant kontrollerade av SKK eftersom de anses ha stort inflytande i om hundaveln. Samt att valpköpare kommer att tvingas ta ett större ansvar på att faktiskt ta reda på information om sin ras. Sen ska även djurskyddsinspektörer bli mer utbildade inom hundavel så att de kan kontrollera olika utsatta raser på ett effektivare sätt.

Det kommer även bli ett tryck på SKK för att de ska börja tillgodose uppfödare med mera vetenskapliga verktyg som ex. index. Nu har vi ju enbart ett AD och HD index som kommer i början på nästa år, eventuellt ska ett MH-index också tillkomma men enligt jordbruksverket behövs mera sådant.

Hela rapporten finns här att läsa: http://www.regeringen.se/content/1/c6/18/13/71/8902983c.pdf

*puh* så förhoppningsvis kanske en reform inom hundaveln ligger framför våra fötter. Visst kommer säkert inga drastiska förändringar ske men detta kanske innebär att SKK blir lite obekväma i skorna. Så kanske de gör fler satsningar och ger mer utrymme för klokare val för uppfödarna. Vilket kan leda till att flera uppfödare då helt enkelt får bättre verktyg och även ett nytt tänk till vad som bör prioriteras.

*halvt kl*

Nu har jordbruksverket gjort en stor utredning som ska stå till grund för eventuellt nya djurskyddslagar mot extrem hundavel. De nya lagarna ska träda i kraft år 2014.

Då ska lagarna bli mera tydliga; avel på specifika defekter kommer att förbjudas och hårdare straff ska gälla för de som medvetet bryter dem. Även informationskrav från uppfödare (där rasspecifik information och skötselråd måste delges till valpköpare) ska ställas och krav på obligatorisk uppfödarutbildning ska gälla. Ett öppet register för sjukdomar ska skapas som ska finnas till för alla som vill ta del av det på ett enkelt sätt.

Woho! :bump::bump:
(Det där med uppfödarutbildning har jag länge önskat att ska vara obligatoriskt...)

Men.. öppet register... duger det inte med hunddata?

Men.. öppet register... duger det inte med hunddata?

Tydligen så ska veterinärer bli rapport-skyldiga till SJV angående ärftliga defekter så som förlossningssvårigheter, benproblem, andningsproblem etc.

Och så ska det finnas ordentlig statistik tillgänglig om sjukdomar hos raserna som valpköparna kan ta del av. Eftersom det tyvärr inte finns idag hos alla raser.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 384
Senast: Sezziyanen
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 168
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Lite inspirerad av en annan tråd här på forumet som rörde relation till sin partner och hund. Jag är inne på att skaffa hund. Och min...
2
Svar
31
· Visningar
3 685
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar