Hon har spondylos som med största sannolikhet beror på förslitning och belastning..så ja? Grima kommer däremot inte från en HD/AD fri kull, tvärtom. Hennes uppfödare är inte superkänd för bra HD/AD, det har sina förklaringar dock som jag inte tänker gå in på öppet här. Vill du veta får du PM:a. Klåda finns dock mig veterligen inte i just hennes linjer, vilket var huvudfrågan i tråden.
Spondylos är en av de vanligaste åkommorna bland de flesta brukshundraser som belastas hårt i arbete. Åtminstone enligt statistiken vi blivit undervisade efter i min utbildning.
Det är faktiskt inte så svårt som folk vill framställa det som, schäfervärlden är väldigt stor och rykten sprids snabbt. Återigen-och som jag skrev tidigare så är det dock så att schäfern är helt enorm som ras, varför det är så viktigt att faktiskt ha koll på linerjna och våga vara kräsen. Det är SÅ många som avlar på sina hundar och bara för att individerna är bra betyder inte det att valpen kommer att bli likadan. På världens största forum för arbetande hundar finns dessutom drösvis med info om hundar (däribland schäfer) från i stort sett hela världen. Där står dessutom de allra flesta hundars HD/ZW index (avelshundar) som är ett helt grymt verktyg i detta avseende.
Är man helt oinsatt och nybörjare är det dock svårt att veta om man inte verkligen undersöker saken, det håller jag med om...precis så som med alla andra raser.
Återigen, jag säger inte att problemen inte existerar, men det går att undvika utan att vara detektiv om man kommer till insikt med att det är världens största ras och vad det faktiskt medför. Det här är nog första gången jag går i "försvar" lite gällande rasen och jag står till hundra procent för att det inte är på långa vägar så illa som man vill framställa det som. Däremot finns det ju alltid en viss risk oavsett vad man köper, men man kan åtminstone öka sina förutsättningar avsevärt om man har koll. Mina år i schäfersvängen har inte med saken att göra, det är ingen information som är hemlig.
På ett sätt är jag dock glad att man varnar för rasen, för den behöver knappast bli populärare. Jag hade inte gråtit om folk slutade sukta efter schäfern så att kraven på uppfödarna blev större. För min del hade intresset gärna fått halveras ^^