schäfer- bra val?

Sv: schäfer- bra val?

Är det verkligen korrekt att svenska linjer skulle vara mer benägna för klåda, vad skulle detta bero på isåfall? Bra status på HD/ED är väl däremot vanligare på svenska linjer då man varit mer noga med den biten jämfört med andra länder, ryggar och hudproblem vet jag en del anser vara ett problem i rasen men om det är mer representerat i vissa linjer än andra vet jag inte. Ja man undrar varför enstaka hanhundar ska få så många kullar, kan väl knappast vara att dessa är så mycket bättre än allt annat som finns att tillgå, kanske man borde ha någon form av reglering vid ett visst antal kullar.

Det finns väl inget som fastställer att det är så. Jag är dock lite av en stamtavlenörd och på samtliga hundar som jag känner till som har klådproblem eller någon annan form av problem med immunförsvaret så har det funnits svenska linjer bakom. Vad det kan bero på har jag ingen aning om, det kanske bara är en tillfällighet att jag kommit över det.

Gällande det där med användning av hanhundar håller jag med, det måste finnas någon form av begränsning.

Hon har spondylos som med största sannolikhet beror på förslitning och belastning..så ja? Grima kommer däremot inte från en HD/AD fri kull, tvärtom. Hennes uppfödare är inte superkänd för bra HD/AD, det har sina förklaringar dock som jag inte tänker gå in på öppet här. Vill du veta får du PM:a. Klåda finns dock mig veterligen inte i just hennes linjer, vilket var huvudfrågan i tråden.

Spondylos är en av de vanligaste åkommorna bland de flesta brukshundraser som belastas hårt i arbete. Åtminstone enligt statistiken vi blivit undervisade efter i min utbildning.

Det är faktiskt inte så svårt som folk vill framställa det som, schäfervärlden är väldigt stor och rykten sprids snabbt. Återigen-och som jag skrev tidigare så är det dock så att schäfern är helt enorm som ras, varför det är så viktigt att faktiskt ha koll på linerjna och våga vara kräsen. Det är många som avlar på sina hundar och bara för att individerna är bra betyder inte det att valpen kommer att bli likadan. På världens största forum för arbetande hundar finns dessutom drösvis med info om hundar (däribland schäfer) från i stort sett hela världen. Där står dessutom de allra flesta hundars HD/ZW index (avelshundar) som är ett helt grymt verktyg i detta avseende.

Är man helt oinsatt och nybörjare är det dock svårt att veta om man inte verkligen undersöker saken, det håller jag med om...precis så som med alla andra raser.

Återigen, jag säger inte att problemen inte existerar, men det går att undvika utan att vara detektiv om man kommer till insikt med att det är världens största ras och vad det faktiskt medför. Det här är nog första gången jag går i "försvar" lite gällande rasen och jag står till hundra procent för att det inte är på långa vägar så illa som man vill framställa det som. Däremot finns det ju alltid en viss risk oavsett vad man köper, men man kan åtminstone öka sina förutsättningar avsevärt om man har koll. Mina år i schäfersvängen har inte med saken att göra, det är ingen information som är hemlig.

På ett sätt är jag dock glad att man varnar för rasen, för den behöver knappast bli populärare. Jag hade inte gråtit om folk slutade sukta efter schäfern så att kraven på uppfödarna blev större. För min del hade intresset gärna fått halveras ^^

Jag tycker nog ändå att det är ett rasproblem och svårt att köpa en bra hund om man måste ta sig utomlands för att köpa valp! Eller åtminstone sett till så att uppfödaren tagit sig utomland eller kolla igenom hela stamtavlan så det inte finns någon svenskfödd hund med någonstans... Det räcker liksom inte med att föräldrarna har okej MH, bra höfter och presterat lite på tävling. Och för den nye på rasen eller inom brukset kommer ju också frågan; vem ska man lita på? Sverige har ändå en unik statistik på höfter och MH vilket borde göra det mer till ett lotteri att köpa utländsk hund där man har sämre koll.

Min erfarenhet är att spondylos förekommer oftare hos vissa raser, däribland schäfer, än andra. Inom min ras verkar det vara ganska ovanligt. Jag vet om en som har det. Det har väl varit uppe på tapeten tidigare att även bruksschäfrar har aningen långa (och därmed svagare?) ryggar ibland.

Varför skulle man behöva ta sig utomlands för att köpa valp? Du får det att låta som att det är supersvårt att hitta en valp med väldigt goda förutsättningar för att bli frisk och hel... Och om man nu skulle åka utomlands, vad spelar det för roll? Finns kombinationen man är intresserad av utomlands så åker man dit oavsett ras, ingen dramatik i det. Varannan mallemänniska jag känner har en importerad hund eller kommer att importera. Finns inte det man vill ha här så får man väl åka en bit .
Jag ser positivt på att man bryr sig så pass mycket om sin avel att man tar sitt pick och pack och åker till den hanen som passar ens tik perfekt blodslinjemässigt, istället för att åka till närmsta bästa. Problemet är ju att folk gör ju som sistnämnda, vilket kan vara en anledning att de flesta schäfrar i sverige är så nära besläktade med varandra *host*.

Sedan är det ett rasproblem, jag har inte sagt något annat. Men återigen så drabbas dessvärre raser med stor popularitet av att folk vill sälja, och resultatet kan på sina håll bli väldigt kvantitativt. Jag kan säga att jag själv aldrig stött på en ras som är så oerhört ohomogen som schäfern. Aldrig någonsin har jag stött på sån stor variation i mentalitet och fysik i en ras som denna, just för att tusentals människor läser samma rasstandard och tolkar den som de vill. Sedan finns det kanske tio av dessa som verkligen vill förbättra och bry sig om rasen. Min poäng är att även om det bara är 10% av rasen som är riktigt bra (jag hittar bara på en siffra nu) så är dessa 10% fortfarande massvis med hundar eftersom att populationen är så oerhört stor. Det är med andra ord inte alls "som att hitta en nål i en höstack" (som någon uttryckte det), och det tar typ 5 minuter att öppna upp hunddata för att titta på en stamtavla, så det där köper jag bara inte. Schäfern är trots allt en av de mest väldokumenterade raserna.

Jag tycker dessutom tvärtom vad gäller HD status. Min uppfattning är att man har bättre koll utomlands (i det stora hela). HD/ZW index är i dagsläget ganska oslagbart.

Gällande spondylos så har jag fått lära mig vi utbildningen jag går (där jag tog upp frågan om långa ryggar) att det liksom diskbråck inte alls är säkert att det beror på en lång rygg. Den ras som enligt den statistiken är hårdast drabbad av spondylos är dobermann, en ras med tämligen kort och stark rygg.
Däremot kan jag själv anse att det är logiskt att en kompaktare hund löper mindre risk att bli skadad, generellt alltså. Spondylos inom schäfer och andra arbetande hundar verkar dock till största del bero på förslitning. Det är en ras som från ung ålder ofta får göra mycket slitsamt fysiskt arbete (skydd tex, då schäfern fortfarande är den vanligaste rasen i grenen) och slits ut i förtid. Med tanke på "trenden" om rehab och hur man jobbar för att få hållbarare hundar numera ska det bli intressant att se hur det ser ut om kanske 20 år!

Långa ryggar inom brukslinjerna finns absolut, tycker iallafall jag. Om det är jättevanligt har jag dock ingen aning om.

Vad är det för skillnad på ZW-index och att använda sig av avelsdjur där man känner till hur släktens HD-status är, att välja avelsdjur mer beroende på kull/släkt-statusen jämfört med individnivå är väl ganska vanligt hos de mer seriösa uppfödarna i sverige, att se till kullsyskon/släktens HD-status är viktigare än bara att titta på föräldrarnas egna status bevisade väl gamla hundskolan för många år sedan. Det är ingen ny kunskap direkt, eller?

Annars antar jag att schäferns eventuella sjukdomar och brister dels beror på att man avlar på alltför mediokra hundar jämfört med exempelvis mallen, samt att många lägger alltför stor fokus på ett "vackert" yttre som säkerligen inte är den ultimata konstruktionen för att hålla för hårt arbete, långa böjda ryggar i kombination med mycket vinklar är ju inte helt ovanligt också hos utländska brukslinjer, de mer fyrkantiga normalt byggda schäfrarna verkar vara vanligare hos mer renodlade svenska linjer. Schäfern bör väl se ut något i still med mallen,varg eller andra hunddjur byggda för arbete, det är ju sunt förnuft men istället verkar man avla på hundar som antingen man anser vara snygga eller påstår att rasstandarden föreskriver, bättre att skita i den där rasstandarden om ingen kan tolka den rätt, den fyller ju ingen direkt funktion.

Vad är det för skillnad på ZW-index och att använda sig av avelsdjur där man känner till hur släktens HD-status är, att välja avelsdjur mer beroende på kull/släkt-statusen jämfört med individnivå är väl ganska vanligt hos de mer seriösa uppfödarna i sverige, att se till kullsyskon/släktens HD-status är viktigare än bara att titta på föräldrarnas egna status bevisade väl gamla hundskolan för många år sedan. Det är ingen ny kunskap direkt, eller?
Nej det är ingen ny kunskap, min uppfattning är dock att HD/ZW kan göra en mer exakt kalkyl än vad en vanlig "lekman" kan. Jag vet ärligt talat inte så många uppfödare som tittar längre bak än typ far/morföräldrar och deras syskon. HD/ZW index räknar ju även på vad hunden lämnar. Vissa hundar har ju en mer dominant nedärvning än andra. Sedan ger det ju inga garantier, med bra mycket bättre förutsättningar!

Annars antar jag att schäferns eventuella sjukdomar och brister dels beror på att man avlar på alltför mediokra hundar jämfört med exempelvis mallen, samt att många lägger alltför stor fokus på ett "vackert" yttre som säkerligen inte är den ultimata konstruktionen för att hålla för hårt arbete, långa böjda ryggar i kombination med mycket vinklar är ju inte helt ovanligt också hos utländska brukslinjer, de mer fyrkantiga normalt byggda schäfrarna verkar vara vanligare hos mer renodlade svenska linjer. Schäfern bör väl se ut något i still med mallen,varg eller andra hunddjur byggda för arbete, det är ju sunt förnuft men istället verkar man avla på hundar som antingen man anser vara snygga eller påstår att rasstandarden föreskriver, bättre att skita i den där rasstandarden om ingen kan tolka den rätt, den fyller ju ingen direkt funktion.

Jag håller med om att en kompaktare kroppskonstutition hade varit bättre, problemet är bara att de raser med väldigt raka vinklar (typ malle) får andra problem. Korsbandsskador är tex väldigt vanligt på dessa hundar, det ses inte lika ofta på schäfern i jämförelse. Problemen kommer som sagt också av att hundarna belastas hårt. Hur många har inte kört sin hund i typ IPO I när den är 2 år gammal redan? En hund har inte ens vuxit färdigt i den åldern. Folk slarvar med fysträning, stretching och förebyggande behandlingar trots att kropparna tar så mycket stryk. Det går inte att jämföra tamhundar med varg då vargen rör sig mer eller mindre konstant och över stora ytor hela dagarna, de ligger inte inne 20 timmar om dygnet som våra hundar för att sedan gå in och göra grovjobb 4 timmar dag. Skillnaden är jättestor.

Bortser man från utställningshundar är schäfern fortfarande världens största bruksras-spondylos, l7s1, diskbråck etc är skador starkt förknippade med hård belastning. Åkommorna syns alltmer även på tex mallen. Spondylos hittas vanligen hos dobermann oavsett om de brukas eller ej.

Kollar man på de raser som används inom agility kan man plötsligt se andra vanliga åkommor. Tåartros är extremt vanligt tex, det är även en vanlig skada inom vall...trots att den arbetande BC:n (tex) kan klassas som en av de friskaste raserna vi har.

Rasproblemen finns, men man måste se hela bilden. Det går inte att förenkla det så pass som jag anser att det gjorts i tråden.

Klart att uppfödarna ska ha jättekoll, de ska ju vara experter på rasen. Klart det är bra att åka utomlands och para för att få ner både inavelsprocent och hitta den bästa hanen. Jag tänker på valpköparen som ska köpa sin första schäfer. Om det är lätt att hitta en bra schäfer så tycker inte jag att man ska behöva vara så superinsatt i stamtavlorna samt bege sig utomlands. Jag säger inte alls att det inte GÅR att hitta en frisk schäfer, men jag tycker inte heller att den som får en sjuk schäfer har varit slarvig när denne letat hund. Schäfern är inte ensam om att vara en till antalet stor ras, och tittar man på t ex labrador så är min erfarenhet att det är lättare att hitta en frisk hund.

Enligt agrias statistik så är ju en av de vanligaste dödsorsakerna för labrador artos, den löper enligt dem 4 gånger så stor risk att drabbas som genomsnittshunden. Förmodligen också ett populationsproblem. Hudtumörer har också ökat inom rasen på ganska kort tid. Vet inte riktigt hur man ska jämföra faktiskt..

Håller med om att förstagångsvalpköparen inte "ska" behöva leta. Jag vet dock ingen hundras där förstagångsköparna kommer undan med den perfekta hunden som förstahund, det känns mer som tur isåfall? De flesta köper ju från någon dit rasklubben har hänvisat dem eller någon de har kommit över som ska sälja valp.

Min första westie hade massor med problem, min nuvarande har inte ett enda. Familjens andra hund var också kass fysiskt och mentalt (taxen), mammas och pappas nuvarande är frisk och hel (annan ras dock, men ändå).

Extremt raka vinklar är säkert inte heller bra, men jag förmodar att vargar och andra vilda hunddjur skiljer sig från många schäfrar i anatomin för att de "avlats" för funktion och inte skönhetsideal som inte tillför något när det gäller hur länge hunden håller. En jakthund som jämthund har ju en relativt kort rak rygg och inte speciellt vinklad, borde väl vara mer idealiskt även för schäfern oavsett vad rasstandarden säger. Är inte ryggproblem som L7S1 överrepresenterade hos schäfern inte enbart för att man jobbar med hundarna utan för att de har en felaktig anatomi, det finns väl veterinärer som menar att schäferns anatomi är en bidragande orsak? Just ryggproblem verkar ju vara något som gör att många schäfrar inte kan jobba vidare som ex polishund vad jag hört, tror inte mallen är lika drabbad av den typen av problem som gör att den måste pensioneras i förtid.

Som sagt, tror att det finns alltför många uppfödare i denna rasen som bländas av "skönhet" och tävlingsresultat, och detta gäller nog även så kallade bruksuppfödare, lite synd då en rejäl schäfer med mer "vargliknande" anatomi är enligt mig både vacker och svårslagen som bruks/tjänstehund;) Denna hund nedan har ju exempelvis över 700 avkommor, säkert pga sina tävlingsresultat och att många tycker den är vacker, tycker personligen att hundens bakdel ser överdriven ut och inte speciellt naturlig, inte konstigt om ryggproblem uppstår ju längre man kommer ifrån det naturliga utseendet som både vilda och tama hunddjur besitter, jag menar när schäfern skapades så var anatomin redan då fulländad för en arbetande hund,
http://www.youtube.com/watch?v=Gfm_Tzk5PfA

Lustigt att du tog upp Javir, jag har själv omnämnt honom som negativt exempel i typ alla schäferforum på fb och även de diskussioner som har tagits upp på buke. En mentalt bra hund, men han ser ut som en utställningshund i kroppen och är enligt mig lite väl stor. En typisk "Modehane"=Man parar för att han placerats högt på VM.

Jag tror inte att b-uppfödarna medvetet avlat fram den långa ryggen, där har man helt enkelt bara gått på mentalitet och ev. hälsostatus och så har resultatet blivit som det blivit. Inte heller bra.

Fast ED syns på hunddata vilket var hela poängen ;). Magproblem, allergier och spondylos gör det inte. Det räcker att göra ganska översiktliga undersökningar för att hitta ED-fria linjer, man behöver inte vara superinsatt. Sedan kan de få artros i andra leder men det är väl inte lika vanligt. Hudtumörer är jättevanligt bland labbar, men de är nästan alltid godartade.

Klart att uppfödarna ska ha jättekoll, de ska ju vara experter på rasen. Klart det är bra att åka utomlands och para för att få ner både inavelsprocent och hitta den bästa hanen. Jag tänker på valpköparen som ska köpa sin första schäfer. Om det är lätt att hitta en bra schäfer så tycker inte jag att man ska behöva vara så superinsatt i stamtavlorna samt bege sig utomlands. Jag säger inte alls att det inte GÅR att hitta en frisk schäfer, men jag tycker inte heller att den som får en sjuk schäfer har varit slarvig när denne letat hund. Schäfern är inte ensam om att vara en till antalet stor ras, och tittar man på t ex labrador så är min erfarenhet att det är lättare att hitta en frisk hund.

Här håller jag med. Det r en sak för en annan som kan sin ras att veta vissa saker som ska undvikas (jag har nått till den punkt att jag rotat fram så mycket skit inom så många linjer i min ras att jag istället får ta den med minst fel av de fel som finns om man så säger..) mot att vara nybörjare. Och efter att ha jobbat på klinik och känner en del vettar så är min uppfattning att schäfern ändå är en rätt sjuk ras. Det finns enormt mycket "skräp" för en oinvigd att trilla dit på. Är kroppen frisk så är inte sällan mentaliteten tveksam.. vet inte hur många jag träffat på träningar som varit klart instabila. Å andra sidan, träffar man en BRA schäfer är de ju fantastiska.
Många raser har fel att dras med men inom schäfern känns det utbrett, många uppfödare som inte borde vara det, och flertalet sjukdomar samt mentalitet som kan brista. Har en ras en eller två kända sjukdomar är det lättare att kolla upp, ffa sånt som reggas i hunddata.

Men d är ju olika uppfattningar såklart :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 369
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 816
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 643
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar