schäfer- bra val?

Sv: schäfer- bra val?

Med undantag för det för att du inte ser mycket sjuka schäfrar så håller jag i stort sett med dig.

Vi i träningsgruppen(tjänstehundar väktare blandade linjer) hos oss har på 7 schäfrar har 4 klådproblem, däremot ingen med kassa höfter eller andra problem men just klåda. Så det är möjligt att det går att hitta sunda linjer men det är nog lite som att leta efter en nål i höstacken.

/Camilla

Det håller jag verkligen inte med om. Jag tycker snarare att det är relativt enkelt. Det gäller dock att vara lite intresserad och insatt med tanke på bredden i rasen.

Är schäfrarna i gruppen helt obesläktade?

Jag vet endast en hund i min närhet som har klåda och den är av utställningslinjer. Övriga är kärnfriska på alla sätt och vis. Min egen har varken klåda, allergi eller känslig mage.

Själv undrar jag var alla dessa klådhundar finns som det talas om.

Vi har en klådschäfer (brukslinjer). Symptomfri så länge han inte får spannmål eller ägg.

kl

Varför kan ingen svara på vilka linjer/stam dessa klådhundar är från? Då menar jag inte bruks vs utställning, utan vilka linjer inom dessa (eller vad man nu än har) kommer från inom dessa två uppdelningar?

Vad har de som har dessa klådhundar gjort? Uppfödare underrättad? Har man informerat de man kan om att ens hund har klåda och vilka föräldrarna är så att folk vet om de är bärare?

Azlangården Cleo, Bruksmarkens Monark - Heratorpets Rymma (Sakjes Tubbe- Heratorpets Mikra)

Uppfödaren informerad.

For att ha schafer ska du vara: Aktiv, talmodig, lyhord, intelligent, ha driv, fallenhet for problemlosningar, palast, nyfiken, organiserad. I bra form, redo for att slita ditt har och oppna champangeflaskan - oftast samma dag medan de vaxer upp. Du ska vara redo med valpvakt, dagmatte/daghusse, eller ha bra hundgard - garna med kodlas och plattak. Helst ska du ha last pa ordentligt om drifter, jaktlust, vakt och vara redo med en klicker och en boll 24/7/365 dagar om aret. Inte radd for regn, sno, slask, is, varme, hagelstormar eller orkaner. Det underlattar om du kan simma och har en bra kast-arm. Namnde jag aktiv? Ha ett mal. Ha ocksa garna duktiga hundmanniskor pa speed dial pa din telefon, veterinaren ar att rekommendera med och kanske forsakringsbolaget. Valj en bra veterinar! Du skall inte vara kvackelmagad, eller latt frustrerad.

Uppfyller du dom kriterierna ar en bra schafer en underbar hund!

Tack!

"Svensk"linjer till stor del alltså. (Obs, säger inte att det inte existerar i internationella linjer, men jag har aldrig träffat en schäfer hittils med rena utländska linjer som haft klådbesvär)

1234567

har over seas svammar det over med kli-problem. RAW ar senaste hypen mot det.

Betydligt mer an jag nagonsin horde om dar hemma (iofs ar det inte Sa sardeles konstigt)...

Har inte lyckats se nagot monster i om det ar mer eller mindre hos de olika "urpsrungslanden"... Tjeckiska, hollandska, tyska, "bruksare" (anvander ordet lost), show, och sa vidare...

Kanske ar mer sa att svenskarna ar petigare med de hundar de tar in fran utlandet an vad "gemene uppfodare" har ar?

t.ex. Beni Czec Ki-Ra - Santo Vikar pa Arolser Holz tik.

Jag har hört att det finns en del hälsoproblem i många tjeckiska linjer faktiskt. Är dock inte helt insatt i vilka. Då är det både ffa armbågar och kli om jag inte missminner mig.

Har du koll på vad uppfödarna använder sig av i USA?

Heh.. helt arligt? De anvander sig av allt! Smeta dit en fet prislapp och nan europeisk titel sa hystas det in i aveln. Rontgen resultat eller halsa ar inte oppen information.

Orry/Santo ar ganska hype just nu for arbetshundar (bade patrull och sniff), sen har du Anrebi hundarna, DDR ar ocksa en grej de trippar pa just nu. Jag har samre koll inom showaveln, inte riktigt min forte (jag blir for j-vla ledsen och sur).. Jipo Me ocksa... det ar val dom namnen som springs pa mest for mig i alla fall. Det ar ju sa forbaskat stort dar nere... och, forlat om jag later bitter, ungefar lika strukturerat som fulla 14aringar under en cykeltur.

Nagra fa kennlar som avlar bara for polis har borjat kika at sverige/danmark till for nytt blod och battre huvud.

Det håller jag verkligen inte med om. Jag tycker snarare att det är relativt enkelt. Det gäller dock att vara lite intresserad och insatt med tanke på bredden i rasen.

Jag tycker det är lite småtaskigt att skriva att det är rätt enkelt och att allt som krävs är lite intresse... Du har ju själv en schäfer med kass rygg? På vår klubb har vi 1 eller möjligen 2 st schäfer som inte har några problem med rygg, mage eller klåda. Än ska man kanske säga, de är båda väldigt unga. De flesta har haft hund tidigare och valt valp med omsorg. Ändå har det blivit så fel.

Baserat på vad jag har sett för schäfrar så hade jag tänkt både länge och väl innan jag skaffat en. Jag tror inte alls det är så enkelt att hitta en frisk schäfer som du vill ge sken av. Du har trots allt varit inne i "schäfersvängen" ett gäng år nu, så du vet var du ska leta. För den som är ny på rasen ser situationen aningen annorlunda ut.

...du skulle prova prata med dom om nagot mer an preydrive. *Flin*

"Kolla min tuffa hund pa object guard! Han ar SA serios, kolla!" ..meanwhile, svansen lag, pip-skall och vart tredje andetag tas med blicken pa foraren och slickandes lappar. Stentuff. Verkligen. Eller PPhunden som de hypade for ett tag sen som spenderade mer tid att glo pa publiken an figgen vid eskorten.

erf.. forlat for OT... *pustar och smiter ivag igen*

Hon har spondylos som med största sannolikhet beror på förslitning och belastning..så ja? Grima kommer däremot inte från en HD/AD fri kull, tvärtom. Hennes uppfödare är inte superkänd för bra HD/AD, det har sina förklaringar dock som jag inte tänker gå in på öppet här. Vill du veta får du PM:a. Klåda finns dock mig veterligen inte i just hennes linjer, vilket var huvudfrågan i tråden.

Spondylos är en av de vanligaste åkommorna bland de flesta brukshundraser som belastas hårt i arbete. Åtminstone enligt statistiken vi blivit undervisade efter i min utbildning.

Det är faktiskt inte så svårt som folk vill framställa det som, schäfervärlden är väldigt stor och rykten sprids snabbt. Återigen-och som jag skrev tidigare så är det dock så att schäfern är helt enorm som ras, varför det är så viktigt att faktiskt ha koll på linerjna och våga vara kräsen. Det är många som avlar på sina hundar och bara för att individerna är bra betyder inte det att valpen kommer att bli likadan. På världens största forum för arbetande hundar finns dessutom drösvis med info om hundar (däribland schäfer) från i stort sett hela världen. Där står dessutom de allra flesta hundars HD/ZW index (avelshundar) som är ett helt grymt verktyg i detta avseende.

Är man helt oinsatt och nybörjare är det dock svårt att veta om man inte verkligen undersöker saken, det håller jag med om...precis så som med alla andra raser.

Återigen, jag säger inte att problemen inte existerar, men det går att undvika utan att vara detektiv om man kommer till insikt med att det är världens största ras och vad det faktiskt medför. Det här är nog första gången jag går i "försvar" lite gällande rasen och jag står till hundra procent för att det inte är på långa vägar så illa som man vill framställa det som. Däremot finns det ju alltid en viss risk oavsett vad man köper, men man kan åtminstone öka sina förutsättningar avsevärt om man har koll. Mina år i schäfersvängen har inte med saken att göra, det är ingen information som är hemlig.

På ett sätt är jag dock glad att man varnar för rasen, för den behöver knappast bli populärare. Jag hade inte gråtit om folk slutade sukta efter schäfern så att kraven på uppfödarna blev större. För min del hade intresset gärna fått halveras ^^

Jag tror inte att det är alltför enkelt som nybörjare att hitta en helt frisk och duglig schäfer, men som insatt i rasen kan man göra det utan att leta ihjäl sig. Felet många gör är att helt gå efter hanens meriter. Själv gör jag tvärt om. Jag tittar på tiklinjer och vill ha riktigt ledstarka och nedärvningssäkra linjer bakom tiken. Och....jag letar utomlands, företrädevis Tyskland och Danmark. Jag säger inte att de tyska eller danska är så mycket bättre, men Tysklands HD-ZW-system är svårslaget.

För jag vägrar tro att min hund är en lyckträff, ett undantag. Sju år i år och helt fräsch i kroppen trots många års skyddsträning, inga allergier eller hälsoproblem och bara små åldersförslitningar på höfter och armbågar. Han har inte ens tandsten. Har nu fått kontakt med uppfödaren och samma gäller för mor, syster, systerdotter och systerson. Det kan liksom inte bara vara tur.

Håller med till hundra procent. Det är lustigt att man inte lägger fokus på en stark tiklinje i hundvärlden överlag, när det visat sig vara så oerhört framgångsrikt inom hästvärlden. Genetiken fungerar ju på samma sätt. Det är FÅ uppfödare i Sverige som lägger fokus på tiklinjen.

Sedan går det mode i hanhundsanvändande. Vi har haft två hanar i Sverige, nämner inga namn som har nästan 60 kullar var efter sig. Dessa två hanar är dessutom nära besläktade. De har i princip parat "allt" vilket enligt mig inte är riktigt klokt. Bra lednedärvare förvisso, men folk verkar tro att de kan putsa upp vilket skit som helst. Man blir less helt enkelt.

Är schäfrarna i gruppen helt obesläktade?

Det jag vet är att kli-hundarna inte är nära besläktade i alla fall. Två bröder där en är med klåda och en utan, och sedan är 2,5(en unghund som jag inte tänkte på innan) av dom utan klåda riktigt nära släkt.

Men får erkänna att jag inte är tillräckligt schäferintresserad för att ha särskilt mycket koll på stamtavlorna på dom, mer än ett hum om vilka som är direkt besläktade med vilka.

/Camilla

Ni kanske kan något om hundavel som mina föräldrar inte tänker på när dem skaffar hund. Tänker vi har haft schäfer i 25 år och lyckas ändå inte hitta friska individer, kanske ni kollar efter något som inte dem gör?

men jag kan sända ett pm med namnen på de senaste hundarna om du vill kan du ju kolla och se om du ser något mönster för tror ingen skulle bli gladare än min mamma om hon lyckades hitta en frisk hund. hon har sådan jäkla otur med sina hundar :(

Håller med till hundra procent. Det är lustigt att man inte lägger fokus på en stark tiklinje i hundvärlden överlag, när det visat sig vara så oerhört framgångsrikt inom hästvärlden. Genetiken fungerar ju på samma sätt. Det är FÅ uppfödare i Sverige som lägger fokus på tiklinjen.

Sedan går det mode i hanhundsanvändande. Vi har haft två hanar i Sverige, nämner inga namn som har nästan 60 kullar var efter sig. Dessa två hanar är dessutom nära besläktade. De har i princip parat "allt" vilket enligt mig inte är riktigt klokt. Bra lednedärvare förvisso, men folk verkar tro att de kan putsa upp vilket skit som helst. Man blir less helt enkelt.

Jag satt för inte så länge sedan och lyssnade/blev uppläxad av utställningsfolk för att jag förespråkade att titta längre tillbaka i stammen för att få ut dom bra resultaten i sin avel och att få ut så jämna kullar så möjligt med en hög lägstanivå.
Men nej, det skulle vara skulle vara stjärnavel, där man parade den snyggaste hanen med den snyggaste tiken för att hoppas få en stjärna till, sen om den dog av sjukdom innan fyra års ålder gjorde inget för då hade man ju hunnit få en/flera kull/ar på den som förhoppningsvis hade innehållet en stjärna i ringen till, men med lika sjuka gener som sina förfäder fast det gjorde inget, det gällde bara att avla tillräckligt fort på dom...
Och hela deras system handlade om individ avel, och få fram en stjärna :-(

/Camilla

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 369
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 816
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 643
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar