Scandinavium-Kür. Åsikter?

Sv: Scandinavium-Kür. Åsikter?

Hej alla! Har aldrig skrivit ngt innan men kände att jag var tvungen å lufta mina åsikter ang detta.
Var på plats i göteborg å såg både fredagen o lördagen. Tycker väl inte direkt att nån som rider på denna nivån är dålig men visst finns det víssa som sticker ut, bla Patrik Kittel som jag blev mkt imponerad av båda dagarna. Tycker han, liksom Andelinde, Isabell o Anky vågar rida friskare å få mer effekt än de andra. Tinne red som vanligt mjukt och prydligt men inte mkt mer. För att komma till den yttersta toppen i dom sammanhangen krävs nog att hon lägger i en växel till o vågar satsa lite mer.
Ang detta med rollkur: Sålänge det utförs i lagom mängd av ngn som vet vad de sysslar med så fungerar det ju uppenbarligen utmärkt med tanke på resultat. Tror inte att det går å ta medalj i mästerskap efter mästerskap på en häst som är felriden och är tvingad eller plågad. Isf är det inte bara ridningen det är fel på utan hela systemet inom dressyren. Där emot tycker jag det är värre med alla dessa hobbyryttare som sitter dag ut å dag in med kandar å andra skarpa bett innan de ens kan rida en godkänd LA. Gärna också långa sporrar å spö som tillbehör. Där kan man prata om brister i grunden. Eller är det ngn som reagerat på alla hoppryttare som man dagligen ser hyperflexa med en graman mellan frambenen? Då inte korta stunder utan ett helt ridpass utan att för den delen ens ha en aning om att de gör det. Är det mer ok?? Såg flera hoppryttare även i Göteborg som hyperflexade sina hästar när de kom in på banan, men ingen verkade reagera på detta även att de gjordes inför publik. Konstigt tycker jag, verkar vara känsligare när det gäller dressyrhästar:confused:

Tror du ska läsa hela tråden samt andra diskussioner om det här med ridssystem bla. I såna här diskussioner har tex ofta hoppryttarnas framridningar och gramaner kommit upp.:idea:

Kandardiskussioner är en viktig fråga också, där håller jag med. För en del trror jag det också blir nån slags "genväg" till att få kontroll och "eftergift", ett slags istället för graman...:crazy:

Ja men precis :crazy:

Förstår heller inte varför saker skall ställas mot varandra

det är väl självklart lika illa att rida en hopphäst dåligt som en Dessyrhäst Och skit samma om det är LDR med teknik, graman, stång, och/eller oskicklighet. resultatet blir detsamma för hästen

Men har du missat att den riktiga eliten sitter på Bukefalos?:confused: Nu är det bäst du sätter dig ner och läser och lär av de som faktiskt kan och vet bäst!:mad:

Det är lustigt med ridsporten. Ingen får klaga på de höga gudarna. I fotboll eller hockey tex är det inget konstigt.

Visst - det är enklare att se när det blir mål, men offside och hur hård en tackling var, visst kan det handla om bedömning. Och ingen börjar då gnälla om att du inte får ha en åsikt om du inte har spelat internationell fotboll.

Varför skulle det vara annorlunda inom ridsporten? - Det som gör ridsporten till en SPORT är att det finns regler.
Reglerna säger tex:

*att hästen skall vara rak på raka linjer och böjd efter det spår den går på*

- man behöver inte vara ingenjör eller världscupvinnare för att se om hästen spårar eller inte.

Frågan många ställer - bla här på buke - är hur det kommer sig att det delas ut så höga poäng när grundkrav inte uppfylls.

- Vad tycker du själv? mvh/T_B

(Självklart ska någon vinna - domarna bedömer det de ser på banan. En av ritterna får högst betyg. Men 85 - 90% ? )

Article 401 OBJECT AND GENERAL PRINCIPLES OF DRESSAGE

The object of dressage is the development of the horse into a happy athlete
through harmonious education. As a result, it makes the horse calm, supple,
loose and flexible, but also confident, attentive and keen, thus achieving
perfect understanding with the athlete.
These qualities are revealed by:
• The freedom and regularity of the paces.
• The harmony, lightness and ease of the movements.
• The lightness of the forehand and the engagement of the
hindquarters, originating from a lively impulsion.
• The acceptance of the bit, with submissiveness/throughness
(Durchlässigkeit) without any tension or resistance.
2. The horse thus gives the impression of doing, of its own accord, what is
required. Confident and attentive, submitting generously to the control of the
athlete, remaining absolutely straight in any movement on a straight line and
bending accordingly when moving on curved lines.
3. The walk is regular, free and unconstrained. The trot is free, supple, regular
and active. The canter is united, light and balanced. The hindquarters are
never inactive or sluggish. The horse responds to the slightest indication of
the athlete and thereby gives life and spirit to all the rest of its body.
4. By virtue of a lively impulsion and the suppleness of the joints, free from the
paralysing effects of resistance, the horse obeys willingly and without
hesitation and responds to the various aids calmly and with precision,
displaying a natural and harmonious balance both physically and mentally.
5. In all the work, even at the halt, the horse must be “on the bit”. A horse is
said to be “on the bit” when the neck is more or less raised and arched
according to the stage of training and the extension or collection of the pace,
accepting the bridle with a light and consistent soft submissive contact. The
head should remain in a steady position, as a rule slightly in front of the
vertical, with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance
should be offered to the athlete.
6. Cadence is shown in trot and canter and is the result of the proper harmony
that a horse shows when it moves with well-marked regularity, impulsion and
balance. Cadence must be maintained in all the different trot or canter
exercises and in all the variations of these paces.
7. The regularity of the paces is fundamental to dressage.

Men har du missat att den riktiga eliten sitter på Bukefalos?:confused: Nu är det bäst du sätter dig ner och läser och lär av de som faktiskt kan och vet bäst!:mad:

Vad ville du med detta:confused:

Att jämföra med lagidrotter där man bara har regler för vad som EJ får försigå är ngt annat.

Gymnastik o paråkning är mer för att ha klara regler för hur momenten SKA se ut...optimalt.
Hörnpasseringar o lättare saker tar man ganska lätt på när de klarar av att böja sig o dessutom tvära i alla gångarter.

Domarna kan nog.
Än har ingen ridit en perfekt ritt.
rörelsen kan vara perfekt men.... med ett uns av spänning.

De flesta elitryttarna eller vilken idrottare som helst vet hur svårt det är att få max spänst utan att det även blir spänning.
Här handlar det dock inte lika mkt om ryttarens energi- spänning, utan om hästens.

När jag var på bundes för lite mer än några år sedan, då när St Georg var i hetluften om rollen, då blev faktiskt I.W. utbuad å det grövsta när hon visade sin häst.

Delar av publiken stod upp, buade under hennes program, och, under hennes ritt(läktaren är väldigt nära banan, så publiken både syns o hörs väl), kallade henne de värsta tillmälen och bad henne dra dit pepparn växer.
Jag har missat något, varför gjorde publiken så? :s

Nja eliten sitter inre här -de har inte tid - men här sitter människor som kan tänka självständigt :idea:

Och som kan engelska

i morgon översätter jag true_blues inlägg till svenska

Nu har jag tittat på dressyren på svt-play. I söndags såg jag som hastigt på lite av sammandraget samtidigt som jag slevade i mig en tallrik flingor, satt och frös i min svettiga tröja efter att ha ridit Nisse och stressad till tusen för att åka iväg och provrida häst. Idag har jag tagit mig lite mera tid :rofl:.

Minna och Larina tyckte jag gjorde en slarvig ritt. Hästen kan uppenbarligen samla sig, syntes bland annat i en övergång från galopp till trav. Men jag tyckte det såg lite nonchalant ut. Hästen är ganska tråkig även om jag blev förtjust av lättheten i slutorna!
Tycker Minna har förbättrat sin ridninga avsevärt om man jämför för några år sedan även om just den ritten inte var speciellt imponerande... Jag tolkar gapandet som spänning, inte som hård hand.

Jag gillar Tinne men det är jämt så MELLANMJÖLK! Hon borde träna halter också... :)

IW: Ful hatt. Men vilken häst! Nu snackar vi någon som kan låta hästen samla sig även om det brast i både lösgjordhet och balans ibland. Och vad sysslade hennes höger hand med? Håller med om att hon ser ostabil/svag ut, men en annan undrar om man någonsin kommer kunna rida efter man fått barn... så jag ursäktar henne lite.

Nja eliten sitter inre här -de har inte tid - men här sitter människor som kan tänka självständigt :idea:

Och som kan engelska

i morgon översätter jag true_blues inlägg till svenska

varför skulle du behöva vara översättare åt bukefalos läsare? :confused: Jag tror den officella statistiken på engelsk språkig kompetens ligger på i runda slängar ca 95% i sveriges rikes län.

det behöver inte vara jag som översätter
varsågod och översätt åt de resterande 5 %

Du gör det förmodligen bättre, inte bara förmodligen utan troligen och säkerligen

Jag avvaktar tills de 5 procenten isåfall ber om en översättning : ) annars drar jag slutsatsen att alla som är intresserade kan läsa texten hjälpligt. sorry för OT, nu återgår vi till diskussionen.

KL
Är det ingen som funderade lite på den unga åldern på IWs häst, och skillnaden på dess prestation oavsett den unga åldern? Är ärligt nyfiken på detta och hur ni tänker?

jag tänker som så att om alla kunde engelska så skulle de också fatta vad T_B ville med sitt inlägg

jag bjussar hellre med en för mycket än en för lite - men inte ikväll, nu skall jag duscha i iskalla duschen

ja jag tänker nog annorlunda, att jag hellre antar om folk inte ber om det, att informationen är godtycklig, det blir lätt tolkat som att man idiot förklarar andras kompetens eller förståelse förmåga annars. så nej, jag tänker inte som du, men vi släpper det nu och återgår till trådens ämne.

Jag svarar egentligen inte troll registrerade samma dag, med ett inlägg:o

Men jag håller med, vad har trollet att säga i sakfrågan tro:confused:

Spånar bara lite vidare ang det här att det säkert finns olika sätt att försöka nå målen så snabbt och så högt som möjligt. Att det blir ett mål i sej att hitta snabba sätt att upppnå det här eller få det att se ut som om man uppnår det.

Det är nog ganska självklart att man kommer att försöka hitta genvägar....Tid är pengar, och det är stora intressen. Ett annat sätt är ju att avla fram hästar med otroliga spektakulära framben, för det är ju ett av kriterierna på att hästen är lätt i fram....Men är det så fortfarande, med dagens hästar? Man kan se massor av tjusiga framben på hästar bla här på buke på filmer, fina hästar som faktiskt inte jobbar igenom nånstans men nog är frambenen fina:o

Men sen kan man tycka att nånstans borde man titta på när det är samma sak man uppnår och när det är delvis illusioner:confused: Men kanske är sånt för svårt att mäta under ett program helt enkelt.:confused: Eller så är det helt okej:confused:

Vi har nog motsvarande inom andra idrotter.

Är det ingen som funderade lite på den unga åldern på IWs häst, och skillnaden på dess prestation oavsett den unga åldern? Är ärligt nyfiken på detta och hur ni tänker?

Nej inget jag tänker på direkt, vad menar du?

Ja, hoppas hon fick poängavdrag för den. :D Sorry för utsvävningen - kunde bara inte låta bli!

Synd att man inte filmade Hubertus Schmidts clinic i Flyinge i höstas. Han red Larina där nämligen. Det är så intressant att se skillnaderna på hästen beroende på vilken ryttare som sitter på. :idea:

Tror hon menar att det kanske inte går att ställa lika höga krav på en nioåring i GP som på en tolv trettonårig häst som har varit etablerad i klassen flera år. Den har inte den styrkan som krävs för att gå optimalt.

Jag tyckte IWs häst gjorde ett program där den satte sig i samlingar och ffa piruetter, som brukar ses på äldre hästar. kommentatorerna påpekade ju också på tex Tinnes häst, att hon inte tog den så hårt pga dess unga ålder. När då IW rider in på sin häst och gör ett program av den kalibern, så tyckte jag det var intressant att notera skillnaden i "färdighet" på hästarna, trots att IWs häst är den yngre. Styrkan hade den helt klart.

Jag tyckte IWs häst gjorde ett program där den satte sig i samlingar och ffa piruetter, som brukar ses på äldre hästar. kommentatorerna påpekade ju också på tex Tinnes häst, att hon inte tog den så hårt pga dess unga ålder. När då IW rider in på sin häst och gör ett program av den kalibern, så tyckte jag det var intressant att notera skillnaden i "färdighet" på hästarna, trots att IWs häst är den yngre. Styrkan hade den helt klart.

Jo fast allvarligt talat , den kommentatorn sa ju om Lussan när hon red framåt i piafferna på Guinnes när han var 15 år att hon rider för framtiden :confused: Alla svenskar verkar rida för framtiden när hon kommenterar, det är aldrig någon som når framtiden verkar det som i hennes ögon..

Jag har ju följt Tinnes häst sen den var 3 eftersom det var min tränare som red in den och utbildade den tills den var 8 år, den var väldigt färdig när hon köpte den och piafferade för 10:or inne på banan, gick sina första GP på 74% i Tyskland då... Det är inget fel på styrkan på den hästen, eller det var inte det iallafall innan. Den är orutinerad på tävling men otroligt tränad!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka