Scandinavium-Kür. Åsikter?

Sv: Scandinavium-Kür. Åsikter?

Jag har sett Tinnes häst på tävling förra året. På den starten så piafferade hästen ganska dåligt. Men det var ju bara en tävlingstart, kanske vart den spänd eller ngt den starten. Vann gjorde den ändå. Den såg fin ut i övrigt :) och väldigt stor om jag minns rätt.

Är det ngn som vet vad friesern heter som va med? Jag såg inte ritten, men är nyfiken vilken häst det va!

Jag har sett Tinnes häst på tävling förra året. På den starten så piafferade hästen ganska dåligt. Men det var ju bara en tävlingstart, kanske vart den spänd eller ngt den starten. Vann gjorde den ändå. Den såg fin ut i övrigt :) och väldigt stor om jag minns rätt.

Är det ngn som vet vad friesern heter som va med? Jag såg inte ritten, men är nyfiken vilken häst det va!

Jag såg den oxå förra året i Lidköping, då halvreste den sig i piaffen. Inget den har gjort tidigare, som sagt den piafferade för 10 : or INNAN den lämnade Tyskland.

När då IW rider in på sin häst och gör ett program av den kalibern, så tyckte jag det var intressant att notera skillnaden i "färdighet" på hästarna, trots att IWs häst är den yngre. Styrkan hade den helt klart.

Min favotirdomare(Svalling) hade ju också Werth högre än Favourit, med rätta tycker jag.

Om man jämför så missade Tinne på ög piaff-passage o ovillig, orytmisk piaff.
Werths var ilad i ökade skritten, väldigt svajig i ettorna och gjorde en miss slutet (tycker jag och om jag inte minns fel)

När Tinnes häst krånglade i första piruetten dalade betyget från ca 73% till 69 enligt tavlan.

Jag har missat något, varför gjorde publiken så? :s

En del av publiken valde att visa sitt avståndstagande mot HF på detta sätt.
Några t.o.m. stod upp och höttade med näven.

Jag förstod inte hur hon kunde rida så fokuserat.:eek:

N.U. blev också drabbad men jag vet inte var o när.

Jo fast allvarligt talat , den kommentatorn sa ju om Lussan när hon red framåt i piafferna på Guinnes när han var 15 år att hon rider för framtiden :confused: Alla svenskar verkar rida för framtiden när hon kommenterar, det är aldrig någon som når framtiden verkar det som i hennes ögon..

Jag har ju följt Tinnes häst sen den var 3 eftersom det var min tränare som red in den och utbildade den tills den var 8 år, den var väldigt färdig när hon köpte den och piafferade för 10:or inne på banan, gick sina första GP på 74% i Tyskland då... Det är inget fel på styrkan på den hästen, eller det var inte det iallafall innan. Den är orutinerad på tävling men otroligt tränad!

Jag lägger ingen värdering i det jag säger, ang. skillanderna,jag skrev att jag noterade skillnaderna i vad som förefaller det svenska tänket, inklusive ryttarna och kommentatorn : ) För skillnad är det ju helt klart, eller hur?

sen är det väl fortfarande rätt tydligt, att 9 år på en häst hemma hos en icke svensk, är en annan sak än en 9 åring hemma hos en svensk ryttare, eftersomvi anser dem unga och därmed att de knappast nått upp till klassen som IW visar sina kurer i på häst av samma ålder, eller hur?

Ska man vara riktigt petig så han Isabell utövat rollkur länge, tyskarna var ju faktiskt först med detta. Det var holländarna som sedan skapade HF.

Rollkur är ju rund, men näsan i bringan. HF är stretching från sida till sida.

Hamnade i dressyrsporten när det var som värst med Anky skulle jag tro. Hade inte en susning om att Isabell höll på med det också, tyskarna verkar ju ha vart så hårt emot detta.

baucher uppfann vrida och böja halsen på 1700 talet

sedan så kom man på Nicole Upphof och Isabell med att rida med kraftig överböjning i överlinjen

Holländarna gör mer än så - de böjer groteskt och de gör som hoppryttarna och vispar från sida till sida - och inte bara sidböjer utan vrider också
De rider också så konstant -kan också stå still så i en halt länge

Isabell varvar med utbildningsskalan

En hel massa överböjer halsen i dominanssyfte - det finns svenskar som gör det också och rider på graman mm

Jag lägger ingen värdering i det jag säger, ang. skillanderna,jag skrev att jag noterade skillnaderna i vad som förefaller det svenska tänket, inklusive ryttarna och kommentatorn : ) För skillnad är det ju helt klart, eller hur?

sen är det väl fortfarande rätt tydligt, att 9 år på en häst hemma hos en icke svensk, är en annan sak än en 9 åring hemma hos en svensk ryttare, eftersomvi anser dem unga och därmed att de knappast nått upp till klassen som IW visar sina kurer i på häst av samma ålder, eller hur?

Jag tycker inte det är så konstigt dock, bättre ryttare och bättre system gör ju att hästarna blir bättre utbildade tidigare. Samma med hopphästarna egentligen, det är ju inte helt jätteovanligt att hästarna hoppar internationell GP när dom är 8 år sen om det är BRA eller inte , är ju en helt annan fråga.

Ja det var väl just det jag var ute och spekulerade över : ) att det var intressant att notera skillnaderna som sagt.

Och jag tycker att ingen svensk någonsin sätter en häst på rumpan så som IW kan sätta sin 9åring på rumpan. :o Scandics piaffer är väl ett undantag.

baucher uppfann vrida och böja halsen på 1700 talet

*hostar* Baucher kom med sin halsböjar-princip på 1800-talet, jag tvivlar starkt på att han skrev den när han var tre år gammal... ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Francois_Baucher

Sen kan man ju konstatera att redan Newcastle var inne på principen att böja halsar på mitten av 1600-talet så jag håller med dig om att inget är nytt under solen...

Halsböjning med hjälp av föregångaren till gramantygeln:
http://www.forumrarebooks.com/application/upload/forum/images/Articles/AdWords/Cavendish.jpg

Jag tycker inte det är så konstigt dock, bättre ryttare och bättre system gör ju att hästarna blir bättre utbildade tidigare. Samma med hopphästarna egentligen, det är ju inte helt jätteovanligt att hästarna hoppar internationell GP när dom är 8 år sen om det är BRA eller inte , är ju en helt annan fråga.

Delvis KL

Förr sa man att en GP-häst i dressyr inte var klar för de riktigt stora sammanhangen förrän i 12årsåldern på grund av att hästar växer til cirka 7 innan det är färdiga i kroppen och sen tar det tid att komma till det riktigt svåra.

Jag vet inte om man ändrat inställning där rent fysiskt s a s pga forskning tex, förr sa man ju också att hästar skulle inte göras mycket med före 4 år, numera vet man att det stärker att börja tidigare och att viss påfrestning medan hästarna växer är t o m bra.

Under förutsättning att de arbetar rätt alltså, kanske det är så att med rätt träning kan de komma fram tidigare, utifrån den forskningen - man väntade för länge med arbetet förr:confused:

Men sen om man pressar för hårt o snabbt med fel saker lär det skada oavsett ålder när man börjar. Vilket kanske har skett med en del. Men visst är hästarna i toppklass yngre än förr?

*hostar* Baucher kom med sin halsböjar-princip på 1800-talet, jag tvivlar starkt på att han skrev den när han var tre år gammal... ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Francois_Baucher

Sen kan man ju konstatera att redan Newcastle var inne på principen att böja halsar på mitten av 1600-talet så jag håller med dig om att inget är nytt under solen...

Halsböjning med hjälp av föregångaren till gramantygeln:
http://www.forumrarebooks.com/application/upload/forum/images/Articles/AdWords/Cavendish.jpg

Det såg såg väldigt mycket ut som en graman men spänd i sidan...

KL

Sen ang det här med Isabell &co så är SJef noga med att påpeka att det var/är något helt annat än hans system som är helt annat ridsystem och det har ju inte Isabell ägnat sej åt.

Ang. det där med ålder så säger Lette en intressant grej i sin kommentar till dressyr-sm - den som finns på nätet - att hästarna nuförtiden är så känsliga, att det tar längre tid att utbilda dem!

Det såg såg väldigt mycket ut som en graman men spänd i sidan...

Det är ganska exakt vad det var också, med den stora skillnaden att man (vad jag förstått) endast använder ena tygeln åt gången. Alltså antingen höger eller vänster "graman". Hyperflexion, typ.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka