Scandinavium-Kür. Åsikter?

Sv: Scandinavium-Kür. Åsikter?

KL
Det finns en insändare i senaste Ridsport om dressyren i Scandinavium. skriven av en veterinär som tidigare tävlat själv. "Mjukheten premierades inte i världscupen" är rubriken. Hon menar att förtroende, harmoni, lätthet, mjukhet och acceptans av bettet är dressyrens grundstenar, men att det inte premieras. Om den segrande hästen skriver hon: "Reds med kraftfullt framåtdrivande sits, hackande sporrar, och med ett kraftigt tag om stången" osv
Hennes slutsats är att: Dressyren verkar vara på väg åt fel håll, åtminstone vad gäller hästarnas välbefinnande.

Jag håller helt och hållet med henne. Bra att det lyfts fram. Det här är oerhört viktigt för dressyrens framtid.

Fast kraftfullt drivande sits är väl inte det som utmärker henne:confused:

Även om jag helt håller om vad som borde lyftas upp som grundstenarna.

Fast kraftfullt drivande sits är väl inte det som utmärker henne:confused:

Även om jag helt håller om vad som borde lyftas upp som grundstenarna.

Titta på drivningen med sitsar på lägre nivå.. riktigt låg.
Inte fasen går hästarna fortare för det- snarare tvärtom;)

På vilken nivå hade denna vet. tävlat i själv?
Framgick det?

Det var alltså ett citat ur insändaren. Man får nog läsa hela insändaren för att få en bättre helhetsbild, men jag tyckte det blev för långt att citera hela insändaren här.

Alltså: läsvärd insändare. Ridsport nr: 5 (finns på "Tänkt och tyckt")

Titta på drivningen med sitsar på lägre nivå.. riktigt låg.
Inte fasen går hästarna fortare för det- snarare tvärtom;)

På vilken nivå hade denna vet. tävlat i själv?
Framgick det?

På lätt nivå. men det kan ju lika gärna vara L:A5 som L:B så det säger inte så mycket. (och hon kan ju mycket väl tränat högre än hon tävlat) viktigare att hon tränat, tävlat OCH faktiskt är veterinär tycker jag.
Det är ju inte ryttarens sits det handlar om.
Läs insändaren i sin helhet så får du hela innebörden.

På lätt nivå. men det kan ju lika gärna vara L:A5 som L:B så det säger inte så mycket. (och hon kan ju mycket väl tränat högre än hon tävlat) viktigare att hon tränat, tävlat OCH faktiskt är veterinär tycker jag.
Det är ju inte ryttarens sits det handlar om.
Läs insändaren i sin helhet så får du hela innebörden.
För att kunna göra så många energikrävande saker o samtidigt inte få en häst som inte bjuder- krävs timing.
Det kan en lättklassryttare ha väldigt svårt att förstå.

Har man dessutom en häst som är väldigt på G. o tillåts vara så- kan energinivån inne på banan nästan rinna över. det är en svår avvägning att inte värma upp för mkt så att hästen inte orkar hela programmet- hålla den rätt tempererad.. tror jag Brink benämnde det som. Det kan vara olika från gång till gång.
vad ska de då göra?
Göra halt?

Jag lovar dig.
skulle denna Vet sitta upp på Parzival skulle hon skita på sig o dra för Kung o fosterland o säga att den är olydig:bump::rofl:

Senast ändrad:

Jamen är den inte olydig då?

Om en ryttare måste hänga i tyglarna och luta sig kraftigt bakåt för att hålla hästen på matten tycker inte jag att den är lydig. Det är inte mjukt och förtroendefullt heller. Sen kan den piffa och puffa hur mycket som helst på de ställen där ryttaren ber den - men lydig vill jag inte kalla det.

Sen tycker jag kanske inte att A.C rider med kraftigt drivande sits, men den är motsats till mjuk och medföljande, i elit-sammanhang.

På din fråga om olydnad.

Den ryttaren har inte alls samma kompetens o samspel för att få den att vänta.
Tycker förmodligen att det känns som att sitta på en bomb.

Men då kan vi ha det som förr- enbart lydig- utan kvalitéer.
så funkar det.
Varför fick de då inte 10 or?
Du måste ha ett 7:devil: tryck i hästarna för att få ett bra betyg på rörelsen.
en lydig häst som gör "allt" sisådär bra får på sin höjd en 7.

Det är inte en ren lydnadstävling, utan dressyr handlar även om uttryck o konst på sin spets.
För mig är det viktig att man inte kväver personligheten, utan att den får ha´den kvar. Hur kul är det med hästar som bara gör det för att de måste- utan viljan. Det syns tydligt på minspelet på de som vill vill eller de som måste drivas o nästan bara dör när de kommer till piaffen:crazy:

Det ska se lätt ut. Hllre att en ryttare får övertala sin häst om att vänta vänta istället för att de måste driva hårt eller att den inte reagerar alls på extra drivning.

För att kunna göra så många energikrävande saker o samtidigt inte få en häst som inte bjuder- krävs timing.

Har man dessutom en häst som är väldigt på G. o tillåts vara så- kan energinivån inne på banan nästan rinna över. det är en svår avvägning att inte värma upp för mkt så att hästen inte orkar hela programmet- hålla den rätt tempererad.. tror jag Brink benämnde det som. Det kan vara olika från gång till gång.
vad ska de då göra?
Göra halt?

Jag lovar dig.
skulle denna Vet sitta upp på Parzival skulle hon skita på sig o dra för Kung o fosterland o säga att den är olydig:bump::rofl:

Men jag vet inte - det låter som du uttalar dig som varande Grand Prix ryttare

Jag tror du pratar helt utifrån din riderfarenhet liksom vi alla pratar utifrån vår, och jag är inte tvärsäker på att du är auktoriteten här - sorry

Det är definitivt inte jag heller , men jag skulle säga att den bakåtlutande sitsen som kallas drivande i artikeln är ett missförstånd av den drivande sitsen

Som bla IW behärskar och därför kan sitta ovanpå hästens bakben på ett helt annat sätt än någon annan i den gruppen

Det där bakåtlutet och sporrarna behövs när man inte får till det andra och istället stryper hästens energi

Du generaliserar och förhärligar GP ryttarna per se tycker jag, och den som dristar sig skall genast förminskas. Vad vet hon - hon rider ju inte GP

Näe vem gör det då lixom :crazy:

Men eftersom det faktiskt bevisligen går att rida GP med de kvaliteter hon efterfrågar, så faller ju ditt resonemang att allt vad sundhet måste man ge upp bara man rider GP

fetmarkerade så det inte skulle missas

Senast ändrad:

Men då kan vi ha det som förr- enbart lydig- utan kvalitéer.
så funkar det.
Varför fick de då inte 10 or?
Du måste ha ett 7 tryck i hästarna för att få ett bra betyg på rörelsen.
en lydig häst som gör "allt" sisådär bra får på sin höjd en 7.

Men jag tror inte att det är antingen eller. Det finns andra ryttare som lyckas ha tryck i sina lydiga hästar. Det är inte så mycket tryck att hästarna ballar ur - men tillräckligt mycket för kvalité. A.C har så mycket tryck att hon ligger bak och hästen ballar ändå ur. Det är givetvis en gåta för mig att hon kan få de poängen hon får. Men det tror jag beror på att domarna bortser från kriterierna lydnad, förtroende och lösgjordhet.

Man kan ju vända på det istället.
Vill vi ha lydnad eller spektakulära rörelser? Det får ju alla världens domare avgöra - men de ska följa reglementet.

Det är inte en ren lydnadstävling, utan dressyr handlar även om uttryck o konst på sin spets.
Absolut, men jag tycker lydnad är viktigare än konst. Jag tycker absolut inte att det är ok att lydnaden ställs åt sidan till förmån för ren cirkus.

För mig är det viktig att man inte kväver personligheten, utan att den får ha´den kvar. Hur kul är det med hästar som bara gör det för att de måste- utan viljan. Det syns tydligt på minspelet på de som vill vill eller de som måste drivas o nästan bara dör när de kommer till piaffen
Det håller jag med dig om. Hästar ska vilja och tänka framåt. Men när de ser ut som stridsvagnar har de passerat vad jag tycker är trevligt och vackert.

Det ska se lätt ut. Hllre att en ryttare får övertala sin häst om att vänta vänta istället för att de måste driva hårt eller att den inte reagerar alls på extra drivning.
Men jag tycker verkligen inte att det ser lätt ut. Både A.C och grunsven (i scandinavium) såg ut att få slita som djur. Sen finns det ju absolut de hästar som skulle behöva vakna till rejält.

Jamen är den inte olydig då?

Om en ryttare måste hänga i tyglarna och luta sig kraftigt bakåt för att hålla hästen på matten tycker inte jag att den är lydig. Det är inte mjukt och förtroendefullt heller. Sen kan den piffa och puffa hur mycket som helst på de ställen där ryttaren ber den - men lydig vill jag inte kalla det.

Sen tycker jag kanske inte att A.C rider med kraftigt drivande sits, men den är motsats till mjuk och medföljande, i elit-sammanhang.

Den är ju inte ställd på hjälperna som det heter översatt från original språk

Frågan är varför hon lutar sig bakåt ...

jag kan tänka mig flera skäl

Axel skrev

Här förutsätter du att man ber hästen att vänta i tygeln - då är hästen inte korrekt på hjälperna och man har den inte på sätet:cool:

Finns den någon som har ett sådant tryck som IW? Hon bara tillåter det framåt i en ökning . Ingen annan har rullat upp sin leksaksbil så bra som hon. ingen har sådan lagrad energi bakifrån som hon. Dvs ingen har lyckats komprimera lederna baktill så bra och tränat hästen att orka lyfta sin framdel så att det GÅR att öppna ramen framtill. Inte sitter de i RK tekniken tvärtom för holländarna kan inte öppna formen fram och bibehålla hästen bakifrån över ryggen

Men jag tycker verkligen inte att det ser lätt ut. Både A.C och grunsven (i scandinavium) såg ut att få slita som djur. Sen finns det ju absolut de hästar som skulle behöva vakna till rejält.

och var är då lättheten och finheten i hjälperna

jag tror man misstolkar det hysteriska med det lätta

men Låtthet ÄR svårt att sätta fingret på

Racinet tycker också han rider i lätthet, och Sylvia Loch också, om man dömer av deras boktitlar

lättheten skall komma som ett resultat bakifrån, bara för att jag lyfter armarna gör det mig inte lätt på foten :o

Men jag vet inte - det låter som du uttalar dig som varande Grand Prix ryttare

Jag tror du pratar helt utifrån din riderfarenhet liksom vi alla pratar utifrån vår, och jag är inte tvärsäker på att du är auktoriteten här - sorry

Det är definitivt inte jag heller , men jag skulle säga att den bakåtlutande sitsen som kallas drivande i artikeln är ett missförstånd av den drivande sitsen

Som bla IW behärskar och därför kan sitta ovanpå hästens bakben på ett helt annat sätt än någon annan i den gruppen

Det där bakåtlutet och sporrarna behövs när man inte får till det andra och istället stryper hästens energi

Du generaliserar och förhärligar GP ryttarna per se tycker jag, och den som dristar sig skall genast förminskas. Vad vet hon - hon rider ju inte GP

Näe vem gör det då lixom :crazy:

Men eftersom det faktiskt bevisligen går att rida GP med de kvaliteter hon efterfrågar, så faller ju ditt resonemang att allt vad sundhet måste man ge upp bara man rider GP

fetmarkerade så det inte skulle missas
Det är inte jag som skriver att jag inte är svårklassryttare eller inte ens har tävlat alls:p

Visst är hästarna för heta på gröten- inget snack, men iom att andra som rider runt på säkerhet är ganska jämna på drygt 70%.
Så går det att flyta runt med de kvalitéer som hon efterfrågar o få 100%

Jag är skeptisk till hela insändaren då bara för att man är Vet- kanske på smådjur endast o numera rider AR. Deras brist på insikt känner vi till.

Det var ju pga mellanmjölken/ tristessen som dressyren höll på att dö ut som publiksport.

hur ska domarna döma anser du.
Lydighet o utan uttryck?

IW har lydigare hästar, men på bekostnad av kvalitén- i jämförelse med dagens konkurrens.

*Ett sätt att hantera själva rörelsen underifrån, många lutar sig bakåt för att inte skumpa på alla nivåer
Kan man inte swinga i bäckenet så får man ta det högre upp och då måste man luta sig bakåt

* Balans - även här man börjar inte luta bakåt i GP manhar gjort det länge

* ffa att man eftersom man inte sitter i en fysiologisk balsn med bröstkorgen rakt ovanpå bäckenet så får man inte tag i sin chi - kraftcentrum på idrotts språk, och då letar man styrka istälelt för teknik

* ännu mer ffa för att man inte behärskar de tyska halvhalterna - och då kan man inte sätta hästen på hjälperna :o :o :o

Axel pratar om problem attf å den att vänta en häst satt på hjälperna behöver man inte be vänta i tygeln utan man ber framdelen vänta i sin mage - men då måsta man behärska chi

IW är drottningen av CHI först då kan man gå fram med handen

Det jag tycker Minna telde har gemensamt med holländarna är bakåtlutet ochd ärmed oförmågan att gå fram med handen ( har däremot inte sett henne på några år)

Noll chi = luta bakåt= höja halsen= sänka bröstrygen= höga framben - men inte som en konsekvens av att vikten är bakåt utan av en felaktig hållning i ryttare och därmed i hästen

sett ur ett ergonomiskt perspektiv

surrigt - jag borde redan ha gått härifrån.... :o

*Ett sätt att hantera själva rörelsen underifrån, många lutar sig bakåt för att inte skumpa på alla nivåer
Kan man inte swinga i bäckenet så får man ta det högre upp och då måste man luta sig bakåt

* Balans - även här man börjar inte luta bakåt i GP manhar gjort det länge

* ffa att man eftersom man inte sitter i en fysiologisk balsn med bröstkorgen rakt ovanpå bäckenet så får man inte tag i sin chi - kraftcentrum på idrotts språk, och då letar man styrka istälelt för teknik

* ännu mer ffa för att man inte behärskar de tyska halvhalterna - och då kan man inte sätta hästen på hjälperna :o :o :o

Axel pratar om problem attf å den att vänta en häst satt på hjälperna behöver man inte be vänta i tygeln utan man ber framdelen vänta i sin mage - men då måsta man behärska chi

IW är drottningen av CHI först då kan man gå fram med handen

Det jag tycker Minna telde har gemensamt med holländarna är bakåtlutet ochd ärmed oförmågan att gå fram med handen ( har däremot inte sett henne på några år)

Noll chi = luta bakåt= höja halsen= sänka bröstrygen= höga framben - men inte som en konsekvens av att vikten är bakåt utan av en felaktig hållning i ryttare och därmed i hästen

sett ur ett ergonomiskt perspektiv

surrigt - jag borde redan ha gått härifrån.... :o
Så igen... domarna kan inte se när en häst är av på mitten.:rofl:

Tävla själv o de genomskådar allt.

IW sätter/ har inte samma tryck i hästarna. Svårt att se hennes chi vara som vanligt nu efter förlossningen:angel:

Titta en gång till på Minna när hon rider Don Charly, om du hittar från EM i windsor tex, jag tycker hon sitter mycket bättre idag än vad hon gjorde för några år sedan. Det ser i alla fall bra mycket mer harmoniskt ut (tycker jag men jag är bara en liten hobbyryttare) än när Adelinde rider

Som sagt. jag vet inte vilken nivå hon tränat, bara tävlat. Det behöver inte alls vara det samma.
Jag är inte ute efter att prata om segrarens sätt att rida speciellt. Jag skrev inte för att öka diskussionen utan för att tipsa om en, i mina ögon, mycket bra insändare som tar upp något som jag tycker är mycket angeläget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka