Scandinavium-Kür. Åsikter?

Sv: Scandinavium-Kür. Åsikter?

Delvis *KL*

En liten reflektion: när vi ser hästar som Totilas, Parziafal m.fl. så klagas det på att det är för mycket av allt, det blir cirkus och show istället för klassisk dressyr, får det heta. När sedan Rembrandt ses, som visar upp allt med lätthet, elegans och spetsade öron. Ja, då är det "ingen gnista och energi". Vad vill vi egentligen se? När är det egentligen VERKLIGT BRA?

(Minns för övrigt att jag läste i en intervju med SR för många herrans år sedan att Andiamo brukade ligga på mycket hårt på bettet. Tror att intervjun fanns i Ridsport, men är ej säker.)

Senast ändrad:

- Så himla kul att du hittade ne film på Andiamo! Har missat honom i alla år och varit så nyfiken. (Får titta hemma sen... ) :bow: Tack!

Men Rembrantdt var ingen höjdare tycker jag. Tyckte han såg ut som en maskin. Gjorde allt, men utan gnista och energi. mekaniskt, tänke jag alltid när jag såg honom. Smaken är som vanligt olika, men jag tycker verkligen inte han var speciell. Andiamo säger jag. Han var speciell. Helt underbar att se.

Eeh... :eek: ja tänk vad smaken är olika. Jag ser bara en stark karl sitta och hålla hästen med styrka. Allt ser väldigt jobbigt ut och ingen lätthet eller bärighet överhuvudtaget..

Rembrandt däremot :love:

OT
Men vet du inte att dressyrhästar är MYCKET känsligare än alla andra typer av hästar (skogsmullar, hopphästar, körhästar -you name it) ???;)

Trodde det var allmännt kännt....säg den dressyr-ryttare som hade agerat som en viss hoppryttare gjorde när hästen skyggade för fanclubens lakan på läktaren?

Delvis *KL*

En liten reflektion: när vi ser hästar som Totilas, Parziafal m.fl. så klagas det på att det är för mycket av allt, det blir cirkus och show istället för klassisk dressyr, får det heta.
Jag tycker inte det blir för mycket av allt. Jag saknar harmonin. Det är jätteviktig tycker jag. Det ska inte se hårt och spänt ut utan mjukt, lätt och harmoniskt.
När sedan Rembrandt ses, som visar upp allt med lätthet, elegans och spetsade öron. Ja, då är det "ingen gnista och energi".
Jag såg aldrig Rembrandt visa sig med lätthet och elegans. Hade jag gjort det hade jag ju inte skrivt så. Jag såg en häst som såg mekaniskt ut. Han gjorde vad han skulle som en slav som lyder sin herre. (hård förklaring, men hoppas det framgår vad jag menar) Alltså, han lydde, men det såg inte ut som om han ville. samarbetet och harmonin försvann då.
Vad vill vi egentligen se?
Jag vill se ett ekipage som samarbetar. När häst och ryttare lyssnar på varandra och det ser ut som de dansar tillsammans. Ryttaren för dansen och hästen är självbärig, lätt, mjuk och positiv. Energin flödar mjukt utan att det blir stressigt, hetsigt eller spänt. Det är vad jag vill se. Samarbetet är viktigt för mig. Jag vill inte se en häst som slaviskt lyder sin ryttare utan en häst som vill följa sin ryttare. För mig är det stor skillnad.
(Minns för övrigt att jag läste i en intervju med SR för många herrans år sedan att Andiamo brukade ligga på mycket hårt på bettet.
Om han gjorde det så är det inget som syns eller märks. Han har en mycket lätt tygel. Jag tittar ibland på videon. Det är ett härligt samarbete.

Jag såg aldrig Rembrandt visa sig med lätthet och elegans. Hade jag gjort det hade jag ju inte skrivt så. Jag såg en häst som såg mekaniskt ut. Han gjorde vad han skulle som en slav som lyder sin herre. (hård förklaring, men hoppas det framgår vad jag menar) Alltså, han lydde, men det såg inte ut som om han ville. samarbetet och harmonin försvann då
Är det så du ser den videon jag la in i tråden också?

Tillägg till mitt svar:
Nu har jag tittat på de filmerna som var länkade. Där såg Rembrandt inte alls ut som en maskin. Där så han väldigt aktiv ut och var med sin ryttare. Så har jag inte sett honom tidigare. Det var skillnad. Även om han inte är riktigt min favorittyp av häst så var det roligt att se.
Också väldigt roligt att någon hittat en film av Andiamo. Jag har inte hittat någonting på nätet när jag letat. Jag tittar på min gamla videoinspelning från 90 eller 91. Dressyr är ju en bedömningssport och hur man än vrider och vänder på det så spelar det personliga in. Tycke och smak. Det jag helst vill se behöver ju inte alls vara det du helst vill se osv. Vi har alla våra personliga uppfattningar om vad som är riktigt bra ridning och vad vi helst vill se. Det behöver ju inte betyda att det ena är mer rätt än det andra.
Det pratas ofta om god ridning i trådarna, men det finns ju många olika uppfattningar om vad som är god ridning. Bedömningssporter kommer alltid att vara drabbade av detta med tycke och smak. Det kommer vi aldrig ifrån.

Eeh... :eek: ja tänk vad smaken är olika. Jag ser bara en stark karl sitta och hålla hästen med styrka. Allt ser väldigt jobbigt ut och ingen lätthet eller bärighet överhuvudtaget..

Rembrandt däremot :love:

Ja man kan uppenbarligen se väldigt olika helt klart. (just det när man ser ryttare som håller hästen med styrka är det tråkigaste jag ser och det jag kritiserat tidigare i den här tråden)
Dock syftade jag inte på denna film med Andiamo utan den jag har hemmna. Rembrandt såg fö mycket bättre ut än jag sett honom. Här är han ju härlig:) Stoooor skillnad mot vad jag sett innan. Han hade tydligen flera olika sidor att visa upp.

Tillägg till mitt svar:
Nu har jag tittat på de filmerna som var länkade. Där såg Rembrandt inte alls ut som en maskin. Där så han väldigt aktiv ut och var med sin ryttare. Så har jag inte sett honom tidigare. Det var skillnad. Även om han inte är riktigt min favorittyp av häst så var det roligt att se.
Också väldigt roligt att någon hittat en film av Andiamo. Jag har inte hittat någonting på nätet när jag letat. Jag tittar på min gamla videoinspelning från 90 eller 91. Dressyr är ju en bedömningssport och hur man än vrider och vänder på det så spelar det personliga in. Tycke och smak. Det jag helst vill se behöver ju inte alls vara det du helst vill se osv. Vi har alla våra personliga uppfattningar om vad som är riktigt bra ridning och vad vi helst vill se. Det behöver ju inte betyda att det ena är mer rätt än det andra.
Det pratas ofta om god ridning i trådarna, men det finns ju många olika uppfattningar om vad som är god ridning. Bedömningssporter kommer alltid att vara drabbade av detta med tycke och smak. Det kommer vi aldrig ifrån.

Jag har aldrig sett Rembrandt se ut som en maskin, varken på videofilmer eller TV. ibland har han varit mindre harmonisk än annars, men det var också en väldigt känslig häst som lätt blev rädd. Jag har heller aldrig sett NU rida honom på styrka eller ha honom hårt hållen. För mig är Rembrandt och NU ett skolexempel på hur det ska se ut när det ser lätt, elegant o harmoniskt ut, det är verkligen ett ekipage som "dansar". :love:

För övrigt kan jag bara återigen konstatera att du och jag har fullständigt olika syn på dressyr, när det är bra eller inte.

Jag har aldrig sett Rembrandt se ut som en maskin, varken på videofilmer eller TV. ibland har han varit mindre harmonisk än annars, men det var också en väldigt känslig häst som lätt blev rädd.
Vi kanske inte har sett honom vid samma tillfällen helt enkelt. jag har inte sett honom som har var i filmen här i tråden och jag blev väldigt positivt överraskad.
Jag har heller aldrig sett NU rida honom på styrka eller ha honom hårt hållen.
Nej, inte jag heller.
Lite KL men jag kom på ett exempel till på ett ekipage som jag tycker väldigt mycket om att se. (mer i nutid) Den ryska hästen, Balagur. Minns inte vad ryttaren heter, men de är så härliga att se tillsammans. Där är det också den härliga flödande energin tillsammans med mjukhet och harmoni. Det tycker jag om:laugh:

Fint klipp på Rembrandt.
Det är ju 1994 enl rubriken, så han har haft fyra år mer träning än i Stockholm. Ser lätt ut. Jag blir glad av att se övergångarna, och att rockskjörten fladdrar i ökningar, glad också att han går på tygeln UTAN att stångtygeln är stram.
Så märkligt att nu 15 år senare, är det helt ok att rida ett helt program med "handbromsen i botten". Visserligen full gas framåt, men ändå!

Jättefint klipp! Tack!

http://www.youtube.com/watch?v=My_gRwgErt4 2008

http://www.youtube.com/watch?v=RZhtiCqBAGM windsor 2009

http://www.youtube.com/watch?v=vEvGcIVoHW4 Olympia 2009

Ögonen vänjer sig vid den moderna dressyren - lurigt, men efter att ha sett Rembrandt igen, blir det mer tydligt vad som skiljer.

Jag väljer Rembrandt-ridningen, 100%!

Ja, det blir tydligare vad som skiljer, precis min tanke. :idea: Det blir mycket tydligare ang hur handen används.

Andiamo som jag minns från Stockholm var trevligare än i detta klipp men tyvärr verkar det inte finnas några på nätet av honom. (Ni som har filmer kanske kan piratkopiera avsnitt o lägga ut:angel:)

Totilas är en speciell häst verkligen, men är det bara jag som aldrig ser EG eller AC tex föra fram handen en aning emellanåt?

På GP i Globen tyckte jag AC red bättre och lättare än jag sett innan men nu ser jag på nästan alla videos att hon nästan tydligast av dem använder helt andra delar av kroppen när hon påverkar hästen, mycket mera aktivitet högre upp, övre delen av bålen, väldigt lite i nedre delen av bålen, mycket tydligt hur hon använder handen. Hon vinner ändå mycket just nu.

http://www.youtube.com/watch?v=ThUmOLYy6zA&feature=related

Man ser det på EG också men Adelinde är väldigt tydlig.

Ja jag föredrar också Rembrandtridningen. Även om jag själv är en usel ryttare så är det så jag VILL rida om jag kunde:love:

Ja man kan uppenbarligen se väldigt olika helt klart. (just det när man ser ryttare som håller hästen med styrka är det tråkigaste jag ser och det jag kritiserat tidigare i den här tråden)
Dock syftade jag inte på denna film med Andiamo utan den jag har hemmna. Rembrandt såg fö mycket bättre ut än jag sett honom. Här är han ju härlig:) Stoooor skillnad mot vad jag sett innan. Han hade tydligen flera olika sidor att visa upp.

Var har du sett Rembrandt innan då? I stockholm såg han likadan ut och även i alla dom filmerna jag sett på honom mellan stockholm och EM-94. Du kanske blandar ihop ekipaget med någon annan ?

Vilka tävlingar jag såg honom, på TV alltså, minns jag inte exakt, men att det var Rembrandt minns jag eftersom det var många som tyckte om honom då och jag inte delade deras åsikter. Sen ska jag ärligt säga att det inte var många gånger jag såg honom. (Det var en rätt turbulent tid av mitt liv just då.) Har för mig att det var i slutet av hans karriär i alla fall. Sen kan ju mitt sätt att se på ridning/dressyr ha förändrats från 90-talet också. Det kan ju spela in. (för om han brukade se ut som på klippet här så förstår inte jag heller varför jag tyckte han såg mekanisk ut).
Jag har ju en videoinspelning på Andiamo från 90 el 91, men hur gör jag för att få över den på en DVD? (är inget tekniskt snille precis:D) Har för mig att det var en världscupfinal, men är inte säker.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Badrumsrenovering
  • Textilåtervinning
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka