Scandinavium-Kür. Åsikter?

Sv: Scandinavium-Kür. Åsikter?

Jag håller med om Minnas ridning. Tycker hon rider mycket bättre nu än för några år sedan.

Jag tycker inte att det är ngn större skillnad.
Däremot så rider man kanske inte riktigt lika på en unghäst som en färdig GP-häst eller?

Hon har ju främst varit unghästutbildare.

Det är möjligt. Men hon lutar sig inte lika mycket bakåt längre. Gillade inte alls hennes ridning på Don Charly (?) när hon red honom som sex åring, tycker det är trevligare nu.

Ska man luta sig mer bakåt på en unghäst?

Jag tycker nämligen också att minnas sits blivit lite bättre, och jag har i min enfald trott att det haft något att göra med vilka hon tränar för och vilket hästmaterial hon har (larina höm hade ju t ex spektakulär gång som unghäst)? Men det kanske bara har att göra med hur utbildade hästar man har tillgång till?

Hon har förbättrat sin sits enormt mycket och har utvecklats väldigt mkt de senaste åren.

Ska man luta sig mer bakåt på en unghäst?

Jag tycker nämligen också att minnas sits blivit lite bättre, och jag har i min enfald trott att det haft något att göra med vilka hon tränar för och vilket hästmaterial hon har (larina höm hade ju t ex spektakulär gång som unghäst)? Men det kanske bara har att göra med hur utbildade hästar man har tillgång till?
Ja och vad beror det på?

Den här diskussionen har vi haft förr- att vissa då äldre ryttare ligger på plus hos många- att de inte har fått de allra bästa hästarna- BS.

Det är ju det som är skillnaden på dagens dressyr- att kunna bibehålla grundgångarterna hela vägen i utbildningen. Det syns oxå sen skillnad i hur pass aktiva o rörliga de är när det kommer till piff o puff.

Med gårdagens ridning blir hästarna mediokra i sin gång- även om de har haft potential till att vara utsökta.

Ja och vad beror det på?

Den här diskussionen har vi haft förr- att vissa då äldre ryttare ligger på plus hos många- att de inte har fått de allra bästa hästarna- BS.

Det är ju det som är skillnaden på dagens dressyr- att kunna bibehålla grundgångarterna hela vägen i utbildningen. Det syns oxå sen skillnad i hur pass aktiva o rörliga de är när det kommer till piff o puff.

Med gårdagens ridning blir hästarna mediokra i sin gång- även om de har haft potential till att vara utsökta.

Tur att jag har en unghäst MED medioker gång från början då, finns inte så mkt att förstöra :p

Fast jag vet inte.... Jag håller inte riktigt med, unghästar rids ju på ett annat sätt, mer flash och mer sprätt mer uppvisning. Ingen samling och utan särskilda krav. Klart man kan fokusera på gången då. Jag vet inte om jag håller med om att det är det jag vill se i GP. Jag vill se samling och bärighet inte sprätt och flash och cirkus och benlyft.

Det känns lite som man får välja här och vad man tycker är snyggt eller korrekt. Anky och gänget dom rider unghästridning på GP-nivå, men frågan är om det är det som är meningen med dressyr att man får höga benlyft på bekostnad av annat.

Både Anky och Adelinde hade ju lite problem med lydnaden på sina hästar i Scandinavium och kanske är det ett resultat av de nya bestämmelserna att dom under flera dagar inte kunde använda sig av sitt rollande på plats och då inte kunde "dressera" sina hästar som dom är vana vid. Jag har då aldrig sett dessa hästar så "olydiga" förr eller vad man skall säga.

OM det är så och nu spekulerar jag bara så kommer dom ju oxå till en punkt att dom måste ta ner energin på sina hästar så att dom kan kontrollera dom mer inne på banan och då kommer dom inte se så spektakulära ut som dom gör nu utan mer som alla andra. (undantaget Totilas)

Du menade förut att de som gillade IW i denna tråd bara gjorde det för att de inte var GP domare

Och tja det som verkar hända när vissa blir GP domare är att de helt enkelt blir indoktrinerade vad de ska tycka. det verkar som den främsta meriten för att bli en anlitad GP domare att man gillar konformism mer än Dressyr

tex SKA man i Sverige tycka att det här är bra gång, och ffa bra unghästutbildning

minna.jpg

Fast inte kan jag se så mkt samling som jag tror att du menar- pratar nu inte om Samlat- modest tempo. Varken förr eller i nutid.

I såna fall skulle aveln gå till mer vinklade bakben- a la den moderna schäfern- som inte blir gammal.

Kanske en mix mellan iberiska o halblod. Fast då har vi ju att sittande hästar får mkt större frambensrörelser:grin:

Är det det vi vill?

Jag vill gärna se en rörlig häst som kan bibehålla det även i stor samling vs längning.

Både Anky och Adelinde hade ju lite problem med lydnaden på sina hästar i Scandinavium och kanske är det ett resultat av de nya bestämmelserna att dom under flera dagar inte kunde använda sig av sitt rollande på plats och då inte kunde "dressera" sina hästar som dom är vana vid. Jag har då aldrig sett dessa hästar så "olydiga" förr eller vad man skall säga.

Faktiskt vad jag funderade på, om det kunde hänga ihop:confused: Det bör ju visa sej i så fall. Har aldrig sett nån av Ankys försöka slå sej fri redan i halten:o Hon såg lätt desperat ut, kan man förstå:crazy:

Adelindes såg mycket lydigare och bättre ut på GP:n i Globen trots att den var spänd och tittig där, mycket att se..

Men men det återstår att se om det var det eller vad:confused:

Tänk vad olika ingångar man kan ha! Jag har tänkt att Larina hade sådan spektakulär gång att Minna var "tvungen" att lära sig rida lite bättre. :o

Jag är lite inne på Fios linje här - man ser ofta lite mer "flashig" gång i unghästklasserna, men jag upplever snarare att det i uppvisningsklasserna (eller vad man ska kalla dem, falsterbo m fl) rids lite på "gränsen" på vad hästen klarar av. Man vill visa hästens fantastiska grundgångarter och det är ju heller inte så mkt samling i klasserna (än). Det är ju inte alltid de ryttare som är mest framgångsrika i unghästklasserna som sedan också är framgångsrika i grand prix t ex. Jag har trott att det krävs ytterligare lite mer för att ta en häst upp i grand prix - man kan inte "bara" rida på ytterkanten av hästens gång.

Jo men uppvisningsridning är ju just det-att rida på max.

Då finns det m a o ingen vits att föda upp gångartshästar- slutmålet blir detsamma. Nej jag tycker mig se skillnad just i de svåra travmomenten på hur de förvaltat traven samt viljan.

Vi kan ha 7 mässiga hästar o alla rider på ungefärlig likadan procent.
Vad ska vi då diskutera:angel:
Det sägs att elitryttarna i S. inte vill ha för stor gång, men det finns annat idag än den stora lite långsamma schwedengangen.

så länge hästarna inte piaffar villigt o enligt TR så brister det i ngt.
Det finns ju en annan tyska som har haft otaliga GP hästar men som aldrig kunde piaffa.
vi kan ta en trav på stället a la Rembrandt o nöja oss med det. Det ser ju lätt ut- mekaniskt:bow:

Äsch nu låter jag som att det bara är piaffen som räknas:o
Jag tycker nog att det finns en massa positivt med dagens dressyr kontra förr.

Den stora svårigheten i GP SKA vara övergången piaff-passage (en av många svårigheter, men en stötesten, något som skiljer agnarna från vetet sas)
- Görs den från "trav på stället" i horisontell balans, blir det betydligt lättare än om hästen sitter i en korrekt piaff.

/:p:idea:

Just. hur blir övergångarna som är så viktiga om t.ex piaffen är svag?

Det är ju just det som gör skillnaden i nuläget på plac. 1 eller 2.
Folk verkar inte inse det.

Nog för att jag inte har sett de faktiska poängen för rörelserna:angel:

Förr kunde man vinna om detta var ganska bra=7. Konkurrensen har hårdnat.

Ofta publiceras alla domarsiffror.

Men om man inte värderar den korrekta piaffen, utan är nöjd med bra takt o ganska på stället i horisontell balans, då blir det ju lätt att se den smidiga övergången som - just det, en bra och smidig övergång till passage.

Att man har undvikit svårigheten är lätt att bortse från, eftersom det inte blir lika snyggt oftast, när hästen verkligen piaffar korrekt.

Både logiskt och knasigt. Men beror igen på vad vi vill ha för dressyr. Är det en test på att träningen är rätt, att hästen kan jobba med bekdelen - eller är det för att publiken ska se en "harmonisk uppvisning" - OM det är riktigt bra sammanfaller det.:idea::love:

Senast ändrad:

Fast det är ingen numera som gör som Rembrandt. Däremot utan större aktivitet o övergången blir då inte heller jämn.

Rembrandt var verkligen speciell!

Lite OT - hur har det gått för Nicole Uphoff? Är hon helt borta från de stora sammanhangen eller?

Fast det är ingen numera som gör som Rembrandt. Däremot utan större aktivitet o övergången blir då inte heller jämn.

Vaddå? Travar på stället i piaffen? Tycker man ser det mer och mer... Inte ofta man ser en häst "sätta" sig i piaffen längre.

Men Rembrantdt var ingen höjdare tycker jag. Tyckte han såg ut som en maskin. Gjorde allt, men utan gnista och energi. mekaniskt, tänke jag alltid när jag såg honom. Smaken är som vanligt olika, men jag tycker verkligen inte han var speciell. Andiamo säger jag. Han var speciell. Helt underbar att se.

Delvis KL

Letade upp två klipp, ett på Rembrandt och det enda jag hittade på Andiamo:

Rembrandt Nicole U

Andiamo finns som sagt inte så många filmer på tydligen, den enda jag hittade:

Andiamo Sven R

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover

Hund, Katt, Andra Djur