Scandinavium-Kür. Åsikter?

Sv: Scandinavium-Kür. Åsikter?

Jag upplever det oftast som en HF:ad häst har svårigheter att gå med näsan framför eller i lod.

Ja, jag har tänkt på det också, och funderar på om det har att göra med att de så snabbt svarar med att vilja lägga sig djupt i formen när ryttaren tar i den, tex vid övergång till samlad skritt bla eller då dom på framridning tex tar tygeln öht. Det är som att hästarna är inställda på att direkt lägga sig där nånstans, tycker jag. Självklart ser jag ett tydligt samband med systemet och hur man lär in, men det är ju bara min koppling, självklart.

Men det är därför jag tror att det blir plättlätt för Sjef o Anky att visa att deras hästar inte rollas med aggressivt tvång på framridningar, om man ska gå efter den definitionen, och det tror jag är anledningen till att Sjef kunde vara enig ang beslutet ;)"visst, förbjud det, det gäller inte oss..."

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror som du - plättlätt. :p

- Var det ingen som tänkte på IWs händer? Jag tyckte att de filmade mycket på dem, och att hon använde dem mycket.

Jo jag. :o

Men som jag skrev, (men jag kanske inte är av rätta virket:angel:) att rida GP i dressyr på en rätt ung häst, med jättekomplicerat program tre månaders efter en förlossning:crazy::crazy: Det gör ont i kroppen bara jag såg henne, alla fogar och allt som ska på plats igen och visserligen är hon supervältränad, men även hennes bäcken luckras väl upp som alla andras, och att hon kanske inte klarade att använda sin egen kropp som hon brukar:confused::o

kl
vad tyckte ni om friesern (för visst var det en sån?) i gp'n på fredagen då? visste inte att det fanns frieser som gick gp.

blev världens besviken över att inte don charly :d var med larina är så tråkig att titta på jmf med honom.

- Vad gäller ridning efter barn - ja hon är helt otrolig! Jag får foglossningsont ibland - 30 år senare. (Just nu, AJ!!!:eek:)

Men fick samma fundering. Hon har inte hästen färdigutbildad på sätet, och då behövs mycket mer hand som kompensation. "Summan av lasterna är konstant" - kommer du ihåg mannen som slutade röka? ;)

Det är det som är så konstigt med IW tycker jag -hon har "rumpa för det" och ibland ( och det gäller ju alla som har hästar som är skapta i pilbåge) kan det bli överdjävla skitbra - och ibland är det bara dragkamp fram

Skvallret säger att hon har problem med sitt humör - hennes förra tränare höll henne i schack, men hon fick svårt efter bytet. Hon red nån Apache i goben och det var inte vackert

Satchmo kan ju vara jättefin men ibland blir det dragkamp där också.

Jag tänker mycket på IW jag ... :D

Jag rider ju inte Gp men ibland "trillar man av tyndgpunkten och det är lögn i fan att hitta tillbaka och jag tror nog att ju mer tränad hästen är desto svårare kanske?

Vild spekulering från min sida

Ja, jag har tänkt på det också, och funderar på om det har att göra med att de så snabbt svarar med att vilja lägga sig djupt i formen när ryttaren tar i den, tex vid övergång till samlad skritt bla eller då dom på framridning tex tar tygeln öht. Det är som att hästarna är inställda på att direkt lägga sig där nånstans, tycker jag.

Jo, jag tittade extra noga på varje ekipage när de precis kom in, och jag upplever att man där faktiskt kunde se vilka som hyperflexats på framridingen.

Det var som om de ryttarna , när de kom in, checkade av lydnaden genom ett visst eller vissa tygeltag.

Så gjorde även Kittel och även hans häst vek sig direkt, om än bara ett, två steg medans andras hästar vek sig längre.

Dit hörde, vad jag upplevde, Parzival, Painted Black, Sunrise,Randon(pol) och så Fryso Huys och så då Kittels.

du glömde för stor ryttare. :p kan inte vara lätt att rida gp på en sån. dom är ju inte direkt byggda för dressyrridning med sina svankiga ryggar och höga halsansättning. jag är inte så förtjust i rasen men den här var ändå rätt charmig. :)

KL

nu tycker jag...

Den enda som spände pilbågen lika mycket fram som bak var enligt mig IW.
Annars var det mycket fulkrokar, och svanhalsar

IW får som sagt inga höga betyg för små fina hjälper idag, och hennes häst var rak och nästan felböjd i piruetterna.

Tyskens häst hade bred halsansättning och var helt låst i bogleden. Den öppnade den knappt alls. Och det var ju inget framåtgripande där - Men jag håller med om att han red väldigt mjukt, men jag vill ge hans häst akupunktur där... :D

Jag tyckte jag såg det som ginnies skrev ang Imke på Fredagen även på küren. Me not like

Sedan måste jag kommentera första hästen ( minne som en guldfisk :angel:) Där Gunilla säger ja hon rider så mjukt med händerna och sedan att den gapar för att den inte är stark nog :confused:

Jag tycker om painted black intressant vad som hände en långsida där den på mitten fick in bakbenen. jag tycker inte om att hon har den så hårt på handen och det tyckte inte den heller vad det verkade. jag blir förvirrad av Anky alltid - hennes hästar har ett helt eget sätt att röra sig

Ang vad rumpnissen skrev om kittel så tänker jag så att vissa av de rörliga HF hästarna vinklar bäckenet som s*n men det följs inte upp framåt det finns inget ligamentsystem att hänga upp resten av hästen i.
Sedan "inte bära upp halsen". jag tycker också HF hästarnas hals kommer så långt nedifrån. I HF så trycks ju bålen ned mellan frambenen och Romberna anpassar sig till detta så när de tas upp ur formen så jobbar romberna i alla fall (romberna drar ihop skulderbladen och jobbar på så vis emot att komma upp med manken)
Man kan ofta se underhalsen på dessa hästar och det visar att den nedre halskurvan är böjd istället för uträtad - även om överlinjen ser schysst ut - dvs man ser inte den sedvanliga fulkroken vid 3.e nackkotan, man ser den istället vid 6:e. och man upptäcker den inte om man inte tittar på halsens underlinje

Vad jag också tycker det ser ut som är att dessa är tränade att böja hasarna mycket och lyfta bakbenen högt men det är inte framåtgripande utan bakdelen blir fortfarande kvar där bak särskilt i passagen.

De sitter liksom inte ihop mellan kors och länd - de ser ut att ha ett gångjärn där (tänker på CL's tråd om övertöjning där - från anno dazumal)

Konstaterar att Scandic skrittar och galopperar som en HF häst. HF hästen kommer inte upp med manken mest i språnget utan korset, förutom Adelindes häst som vispar mest med halsen i både trav och galopp:o

Ja rumpnissen här får du medhåll likaså med Adelinde också, men inte med Imke :p

det fanns ingen fries på svt play

Knapplån.

Minna & Larina Höm. det blev lite missförstånd överallt, men jag tycker den verkar vara positiv men lite stor för lilla Minna. Musiken tycker jag inte passar alls, dels för att det är Sack 907 som hade den innan.

Tinne & Favourit, det ser ut som en liten bil som bara brummar på med Tinne bakom ratten. Tycker det är en trevlig häst men Tinne la nog det hela lite försiktigt såg det ut som

Ankys program och häst är bra bra, men lite mångar för många missar för att vara Anky tycker jag!

Parzival är underbar!

Scandic ser så.. Konstig ut! Ungefär som någon annan skrev, om det har och göra med att han har ett Amiralhuvud eller om det är Patriks längd som gör det...

Skvallret säger att hon har problem med sitt humör - hennes förra tränare höll henne i schack, men hon fick svårt efter bytet. Hon red nån Apache i goben och det var inte vackert

Nej det har med andra saker att göra + en händelse på bundechampionatet för några år sedan och har inget med tränarbytet att göra. Men efter händelsen så var hon väck i ett halvår år och kom tillbaka med stormsteg.

När jag var på bundes för lite mer än några år sedan, då när St Georg var i hetluften om rollen, då blev faktiskt I.W. utbuad å det grövsta när hon visade sin häst.

Delar av publiken stod upp, buade under hennes program, och, under hennes ritt(läktaren är väldigt nära banan, så publiken både syns o hörs väl), kallade henne de värsta tillmälen och bad henne dra dit pepparn växer.

sen, efter, och med glasögonen på sned uppenbarligen. ;)

har inte läst tråden än eller satt mig in i diskussionen.

Tycker Tinne och Adelinde stod ut. Tinne för att hon rider så mjukt - och ödmjukt, anpassar efter hästen och dagen. Adelinde för att hennes häst är helt fantastisk - uppenbarligen gör hon ngt rätt, som utbildat en så fantastisk häst!

Isabel tyckte jag var intressant. Det var väldigt hög nivå på en så grön häst, 9 år. Den satt på rumpan som vore den 14. Jag undrar hur den kommer hålla. Intressant att jämföra med de svenska ryttarna och deras strategier.

Anky tyckte jag gjorde ett matt intryck. Och jäklar vad bägge småmeckar med innerhanden.
Kortfattat - ska läsa ikapp nu.

Senast ändrad:

Och jag tycker nog man kan se ett samband ju mer det rollas ju sämre bakben - men skitsamma för domare och publik tittar bara på frambenen

Vore det inte så - så skulle inte Holländarna avla fram höga knälyft

jag kan också se sambandet, men för rättvisans skull så skulle jag vilja inflika att just detta fenomen faktiskt kommenterades av kommentatorerna, så helt insnöade är nog inte domarna : )

Jag tror som du - plättlätt. :p

- Var det ingen som tänkte på IWs händer? Jag tyckte att de filmade mycket på dem, och att hon använde dem mycket.

Jo jag - som jag redan kommenterat.

knycken med innerhand är effektivt för att lossa hästen från bettet och ta bort den lite från bettet.

När jag var på bundes för lite mer än några år sedan, då när St Georg var i hetluften om rollen, då blev faktiskt I.W. utbuad å det grövsta när hon visade sin häst.

Delar av publiken stod upp, buade under hennes program, och, under hennes ritt(läktaren är väldigt nära banan, så publiken både syns o hörs väl), kallade henne de värsta tillmälen och bad henne dra dit pepparn växer.

Hon bröt ihop i stallet efteråt, hon trodde hon var ensam men det var hon inte...

Pressen på en själv kan ta död på mkt även ridkänsla...

Jag har ingenstans sagt något om att de inte kan rida sina hästar utan nosgrimma, bara att den används för att dölja att en häst gapar. (Alternativt för att man tycker att det är snyggt eller för att man måste ha den i dressyren).

Att jämställa dressyr utan nosgrimma med frihetsdressyr är löjligt.

Det är inte ett dugg löjligare än att börja dilla om nosgrimmor i en tråd där man diskuterar världscupdressyr...

För övrigt, igen, det går alldeles utmärkt att gapa även MEN nosgrimma (om den inte är för hårt åtdragen)

Tinne har varit hos Rath oxå..

Angående Larina Höm så är det nog Minna som är för liten och klen tror jag för hästen har vunnit och placerat sig i många GP i Tyskland med Hubertus Schmidt. Hästen stod där för försäljning rätt länge utan resultat så den kom tillbaka hem igen, men den är lång och trist och och har inte så jättelätt för samling direkt så den får hon nog behålla ett tag ser det ut som.

Aha! Jag antog att den inte var riktigt redo än eftersom den fullständigt "dog" i de flesta övergångarna.

Men, so what, hon kan få bo i mitt stall istället:love::banana:

Usch så fruktansvärt:crazy: Jag menar att öht utsättas för nåt sånt:(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka