Scandinavium-Kür. Åsikter?

Sv: Scandinavium-Kür. Åsikter?

Vill bara tillägga att Patrick har samma tränare som holländarna. Så man kan inte beskylla träningssystemet för att holländarna har en större tygelkontakt. Det finns förstås individuella skillnader hos ryttare oavsett de tränar likadant eller inte.

Jag citerar mig själv:

Okej. Så om jag förstår dig rätt gillar du inte Patrick eftersom han genom sin träning, som du uppenbarligen inte gillar, får sin häst mjuk och följsam i en fin och korrekt form inne på banan. Men holländarna som, jag antar i ditt tycke rider för mycket på stång och med hästar bakom lod inne på banan, känns mer okej eftersom de då bekräftar att det är en dålig träningsmetod, enligt dig?

Jag förstår inte varför du har fått för dig att jag gillar holländarnas ridning mer?

Jag såg ju inte küren, men har sett Kittels kür på YT idag. Jag förstår varför folk tyckte om det, det såg väldigt fint ut.
Men ursäktar verkligen det rollning? Är det enligt dig okej att rolla sin häst på träning, men sålänge det ser avslappnat och bra ut på tävling så är det okej?
Eller du kanske inte har något emot rollkür, vad vet jag.

Oj, tolkade lite fel.
Nej, absolut inte. Holländarnas ridning har redan kommenterats här, såg ingen anledning till att skriva ytterligare ett inlägg om det.
Det jag egentligen reagerade på var hur "förlåtande" folk var när det gäller Kittel. Kanske är jag långsint, jag vet inte.

*kl*

Lite observationer från fredagen och lördagen, utan att direkt kommentera kring debatten i tråden.

Imkes häst var jättespänd och tittig på fredagen, skyggade för domaren och fick poäng därefter. På lördagen var den avspänd och de gjorde en jättefin ritt tycker jag.

Werths häst saknar fortfarande tillräckligt med styrka (bara 9 år förklarar ju saken) men såg otroligt lovande ut. Satte sig bättre än många andra i både piruetter och piaffen, men lite väl överambitiöst då den inte hade styrkan att orka med så kraftig samling ännu. Men jättefin häst!

Sen så tycker jag att Parzival piafferar bättre än någon av de andra hästarna, speciellt i slutet av küren så trampar han bättre än nånsin utan att se minsta matt ut.

Larina Höm piafferade inte alls, varken fredagen eller lördagen och har nog endel jobb kvar där. Galopprogrammet däremot var jättetrevligt.

Scandic var super på fredagen och väl förtjänt poängen. Även Patrik red mjukt och fint. På lördagen reagerade jag däremot på att han var nästan väl låg i formen och lite dåligt samlad för GP, speciellt i "travprogrammet" innan galoppen. I "travprogrammet" i slutet av küren blev det bättre och han fick med sig bakbenen mera. Blev glad för Patriks skull att resultatet blev så bra, men blev nästan förvånad att han fick så höga poäng.

Anky förklarade på presskonferensen efter kvalet att Painted Black fortfarande var lite stirrig i huvudet efter en hingstvisning tidigare i år och därför var lite ofokuserad, vilket nog kan förklara missarna.

Som någon tidigare skrev så bör man ju även notera att flera av de ryttare som var mest framgångsrika tränar för Sjef.

Finns säkert mera att skriva om helgens tävling men det är allt jag kommer på just nu.

Vill bara tillägga att Patrick har samma tränare som holländarna. Så man kan inte beskylla träningssystemet för att holländarna har en större tygelkontakt. Det finns förstås individuella skillnader hos ryttare oavsett de tränar likadant eller inte.

Ja, det var det jag skrev, tyckte jag:confused: Det är ju det han har och trots det syns det mindre hos honom vilket jag tror bla beror på att han faktiskt rider mjukare än mång andra och dels att han har lite annan sorts häst, mindre explosiv och laddad än flera andra bla.

Jo det är just det man kan - dvs beskylla träningssystemet för det, eftersom de har ett helt annat ridsätt. Om du har tittat på videon av Anky och även EG i tråden om ridsystem så ser du varför man kan beskylla systemet. Det är det jag tycker man måste ha klart för sej. Dvs hur skillnaderna faktiskt ser ut. Sen visst, så finns skillnader i mjukhet mm även mellan dem givetvis precis som mellan dem som rider klassiskt, en del är mjukare ryttare med bättre hand.

Sjef-eleverna har inte hästarna på sätet på samma sätt alls och det är det som syns, de gör övergångarna mm på ett annat sätt. Det är så systemet fungerar så det är helt medvetet.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är väl medveten om skillnaderna mellan att rida hemma och "på en fullsatt arena". Jag vidhåller dock att klarar man inte av att rida sin häst utan nosgrimma så är man inte klar för klassen. Funkar det hemma men inte på arena så krävs det mer lydnadsträning.

Nosgrimman är till för att dölja att hästen gapar, så hur kan man försvara den när det handlar om en gren som handlar om "konstnärlig" ridning och lydnad?

Senast ändrad:

Jag lägger mig inte i pågående diskussion men bidrar med lite tankar kring lördagens kür.

Jag tyckte definitivt att Anky fick överbetalt. Hon gjorde en hel del missar och imponerade inte särskilt.

Larina Höm tyckte jag inte alls kändes redo för uppgiften.

Kittel gjorde en enligt mig bra ritt, jag tycker att han rider följsamt och har en bra känsla och harmoni med sin häst.

Adelinde har jag lite delade åsikter om, Bitvis i programmet tycker jag hästen gör ett fantastiskt jobb men jag har lite svårt att känna någon harmoni och vågar nog säga att jag tycker att hästen är alldeles för hårt ihop.

Förövrigt saknade jag känslan av något nytt. Jag tycker küren borde kunna utvecklas lite. Många program har man sett förut och tanken och valen kring musik och program känns lite omodernt

en kort sammanfattning av lördagens kür som jag tyvärr måste medge var lite av en besvikelse.

Bara en iakttagelse från fredagens GP. Scandic var -i mitt tycke- den häst som hade friast form inne på banan av allihop.
Det var många som hade väldigt höga och hopdragna hästar, men Kittel red just väldigt mjukt och det såg avslappnat ut

Den beskrivningen passar bra in på lördagens klass också. Mjukt, harmoniskt och med ett härligt energiflöde. Tyckte Tinne gjorde en väldigt bra ritt också.
Oavsett hur Kittel tränar och att han varit på tapeten i rollkurdebatten så är det ju ritten i sig som vi pratar om här och där visade han bara på god ridning. Föredömligt faktiskt.

Flera andra visade disharmoni, ryck i tyglarna, häng i stången, ojämn energi mm. Sånt ska dra ner mer tycker jag. Det spelar ingen roll om hästen gör en bra rörelse om formen i grunden på hästen är fel. Gillar heller inte att se vissa hästar piaffera med frambenen långt under sig och bakbenen bakom sig. Inte på den nivån.

Jag tycker det är rätt intressant att Kittel tränar för Sjef precis som flera av de andra och ändå visar han upp en helt annan ridning.

Oj, tolkade lite fel.
Nej, absolut inte. Holländarnas ridning har redan kommenterats här, såg ingen anledning till att skriva ytterligare ett inlägg om det.
Det jag egentligen reagerade på var hur "förlåtande" folk var när det gäller Kittel. Kanske är jag långsint, jag vet inte.

Men de flesta här pratar nog enbart om vad vi såg i tävlingen och inte om hans ifrågasatta träning. Just nu var det tävlingen det gällde och vad han visade upp där.

Jag såg bara en liten stund av sammandraget igår. Såg Patriks ritt, det var en jämn ritt utan egentliga missar men jag blir inte klok på hästens form. Ser det väldigt knasig ut eller är det bara jag? Jag tycker den är lång som sju svåra år, bär upp halsen konstigt, eller snarare är inte upp halsen på något konstigt vis, men samtidigt rör den sig lätt, balanserat och taktmässigt. Har ingen aning om vad jag ska tycka :rofl:.

Ankys ritt blev jag helt förfärad av. Hon slet ju som ett djur för att hålla kontroll på hästen och ändå ballade det ur lite grann (ffa i pirutterna). Det är verkligen inte vad jag vill se!

Däremot den unga tysken (som jag inte kommer ihåg namnet på) tyckte jag red trevligt. De hade ju lite missar och såg ganska orutinerade ut, men jag tycker han lotsade runt hästen väldigt fint och satte inte mer press än de redde ut.

Adelinde och Parizval har jag väldigt svårt för. Gillar inte alls hängandet i tygeln...

Imkes ritt gillade jag.

Jag är väl medveten om skillnaderna mellan att rida hemma och "på en fullsatt arena". Jag vidhåller dock att klarar man inte av att rida sin häst utan nosgrimma så är man inte klar för klassen. Funkar det hemma men inte på arena så krävs det mer lydnadsträning.

Nosgrimman är till för att dölja att hästen gapar, så hur kan man försvara den när det handlar om en gren som handlar om "konstnärlig" ridning och lydnad?

Varför har du fått för dig att dessa ryttare inte klarar av att rida utan nosgrimma? Eller vad är det du menar (och OBS! vi diskuterar tävlingsdressyr här och inte frihetsdressyr)?

För övrigt går det alldeles utmärkt att gapa även MED nosgrimma...

*KL*
Såg bara küren, men i stora drag tyckte jag (utan att komma ihåg detaljer):
Blev jätteförtjust i Larina Höm, hästen så trevlig o ambitiös ut även om hon inte verkade redo för denna nivå riktigt än, svaga piaffer och "dog" i merparten av övergångarna.
Favourit så mjuk o spänstig ut, Tinne har en föredömlig sits tycker jag och rider väldigt mjukt.
Scandic såg mjuk o harmonisk ut, han har en takt som få! Men jag tyckte att han var lite låg i formen.
Blev väldigt förvånad över AVGs resultat. Hästen har många kvalitéer och mer sprutt i bakbenen än de flesta. Men han var laddad som en "tiger" och inte alltid riktigt på hjälperna, kom inte riktigt fram till handen. Jag trodde hon skulle få lägre betyg eftersom det var ganska mycket missar och bristande harmoni.
Sunrise är min favorit! Elegant, stabil och fin i formen. Gav ett aningen spänt intryck dock.
Parzival var "kungen" i sällskapet, gör allt med hög kvalitet, ibland kanske lite kort i nacken. Dock är jag fullkomligt blind och ser inte den aggressiva hårda ridning som andra här ser.
IW's unga häst var jättefin, verkligen! En häst med jättemånga kvalitéer, vänta bara tills han blivit ännu lite starkare! Mums!
Herr Rath (minns ej förnamnet) red väldigt mjukt och fint utan att pressa sin häst i onödan. Hästen såg möjligen lite spänd ut. Använde sina bakben på ett energiskt sätt, men såg lite låst ut i bogarna.

:rofl::rofl::rofl:

Jag tycker det är rätt intressant att Kittel tränar för Sjef precis som flera av de andra och ändå visar han upp en helt annan ridning.

Kittel har väl varit rätt länge i Tyskland innan han började rida för Sjef?

Enligt hemsidan har han var hos Klaus martin Rath
och Balkenhol - där han lärde sig mycket ( enligt samma hemsida)

Nu måste jag lägga mig i lite... ;) jag tror att det syns om hästen går emot bettet även med nosgrimma, speciellt med kandar då de inte har någon snokrem. En korrekt spänd nosgrimma är ju inte heller skadlig eller obekväm för hästen.
Jag tror att hur lydig hästen än är så blir de taggade och/eller spända på tävlingsbanan. De ska ju vara laddade, energiska och vilja visa upp sig. de lite mer orutinerade hästarna kan bli spända för att de är ovana vid miljön och de rutinerade blir spända för att de vet vad som väntar...

Enligt hemsidan har han var hos Klaus martin Rath
och Balkenhol - där han lärde sig mycket ( enligt samma hemsida)

Hmmmm jag tänkte faktiskt skriva att jag inte tycker att han ännu har renodlat systemet lik fullt ut som dom andra, eller det vet jag inte, förstås, men man kan få det intrycket i alla fall...:o
Men som sagt, på tex Painted Black kanske det hade blivit tydligare vilket system han använder.....kanske.

-Hoppar bara in lite här ang "den unge tysken" :p
Matthias Alexander Rath är det.. kan även lämna lite inside-information om killen rider väldigt mjukt och noga även hemma. Ska bli väldigt intressant att följa honom längre fram.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka