Scandinavium-Kür. Åsikter?

Sv: Scandinavium-Kür. Åsikter?

och jag undrar varför IW rollar och varför PK rollar och svaret är ju enkelt - för att man vinner om man rollar

MEN. De som kan se om hästen går enligt utbildningskalan protesterar ju, och faktum är att många anser att både IW och AvG Och EG faktistk försämrar gången. Dvs bakbensaktiviteten

Och jag tycker nog man kan se ett samband ju mer det rollas ju sämre bakben - men skitsamma för domare och publik tittar bara på frambenen

Jag upplever det inte alls som så att domare bara tittar på framben, och jag tycker inte heller att de som använder sig av HF automatisk får dåliga bakben, Adelindes häst ex tyckte jag var fint igenom kroppen och inte vad jag såg vare sig tudelad(som Imkes häst) eller hade bakbenen efter sig. (fre GP)Me ändock, den var bakom lod.

Men fortfarande ska det bedömas efter TR, och där ska då näsan vara i lod eller ibland något framför, och kruxet är snarare hur det bedöms.

Jag upplever det som något bakom lod inte ger avdrag, och att mer än något bakom lod kan ge 1 poängs avdrag.Om då ridsättet samtidigt ger andra kvaliter som också ska betygsättas som kvickhet, energi, osv, så kan det, och är tydligen det, värt att få ett poängs avdrag för de sekvenser där man inte klarar av att hålla hästen bara lite bakom lod.

Om domarna skulle bedöma annorlunda-låt säga från msv o uppåt, där lite bakom lod ger 1 poängs avdrag och mer bakom lod 2 poängs avdrag så får man tävlingsdressyren mer dit man vill. Tror jag.

Faktum är att jag tror att när de första HF hästarna kom och visade upp sig i värdseliten så blev domarna tagna på sängen, de kunde inte förutse vad som komma skulle och drog inte ner tillräckligt hårt på bakom lod, och det har hängt i, svårt att ändra sådär över en natt eller tom över några år. Där tror jag det behövs direktiv uppifrån som tydligt går ut till domare och även ryttare, att bakom lod ska ge större poängavdrag än vad det nu ger.

Sedan är det inte så enkelt att man vinner om man rollar, man behöver säkerligen rida för det också.

*kl*
Nosgrimmor och annat får diskuteras i andra trådar. Här handlar det om dressyren i Gbg.

/moderatorn

precis.
Jag var och provjobbade hos dem i november. Fick jobbet men kunde inte ta platsen då jag inte kunde ta med min häst.
Himla trevligt folk som är grymt duktiga allihop.

Enligt hemsidan har han var hos Klaus martin Rath
och Balkenhol - där han lärde sig mycket ( enligt samma hemsida)

Tinne har varit hos Rath oxå..

Angående Larina Höm så är det nog Minna som är för liten och klen tror jag för hästen har vunnit och placerat sig i många GP i Tyskland med Hubertus Schmidt. Hästen stod där för försäljning rätt länge utan resultat så den kom tillbaka hem igen, men den är lång och trist och och har inte så jättelätt för samling direkt så den får hon nog behålla ett tag ser det ut som.

precis.
Jag var och provjobbade hos dem i november. Fick jobbet men kunde inte ta platsen då jag inte kunde ta med min häst.
Himla trevligt folk som är grymt duktiga allihop.

Ja dom är grymt duktiga :) Skit vad synd att du inte kunde ta med hästen

Om domarna skulle bedöma annorlunda-låt säga från msv o uppåt, där lite bakom lod ger 1 poängs avdrag och mer bakom lod 2 poängs avdrag så får man tävlingsdressyren mer dit man vill. Tror jag.

Fast ibland undrar jag alltså.... Jag tycker nog att de som rider bakom lod får bättre poäng i Msv än de som försöker ha näsan framme... även om du har eftergift i nacken så är det många domare på den nivån som inte ser skillnad på det och "för öppen i formen". Dom blir tveksamma och tar det säkra före det osäkra.

ja det var väldigt synd. Jag trivdes väldigt bra hos dem.
Nånting som var väldigt kul att se var förhållandet till sina hästar. De är väldigt noga med att poängtera att hästarna är familj. De har inte något försäljningsstall utan alla hästar är för eget bruk och ska behandlas därefter.

-Något som man skulle vilja se på fler ställen.

Vad glad jag blir. Första intrycket var att det här var riktigt trevligt ridning och riktigt god hästsyn - skönt att man för en gångs skull har rätt!

Ja och en bra grej som Herr Rath sa ang sina unga hästar: Det får ta den tid det tar. Vissa behöver mer tid på sig och man ska inte skynda -det blir aldrig bra.
Nä, denna familjen var en trevlig upplevelse att vara hos.

Det ska bli spännande att följa unge Rath för jag tyckte mycket om hans ridning.

Hästen stod där för försäljning rätt länge utan resultat så den kom tillbaka hem igen, men den är lång och trist och och har inte så jättelätt för samling direkt så den får hon nog behålla ett tag ser det ut som.

Var har du fått den informationen?

Tinne har varit hos Rath oxå..

Angående Larina Höm så är det nog Minna som är för liten och klen tror jag för hästen har vunnit och placerat sig i många GP i Tyskland med Hubertus Schmidt. Hästen stod där för försäljning rätt länge utan resultat så den kom tillbaka hem igen, men den är lång och trist och och har inte så jättelätt för samling direkt så den får hon nog behålla ett tag ser det ut som.

Men ärligt Minna red i alla fall då - när den var så hausad i Sverige väldigt likt Anky.
Och med klassisk Dressyr behöver du bara var stark till din egen vikt.
ja hon är klen - men liten, så jag säger det mer handlar om teknik än styrka.

Resten kan jag inte uttala mig om - har bara sett den en gång med Hubbe och då på internet.

jag tror inte att det bara handlar om bakom lod - framförallt är de för korta i halsarna de går då biomekaniskt inte fram till bettet och kan således ej vara igenom i ryggen

självklart räcker det inte att rolla enbart för att vinna

Fast ibland undrar jag alltså.... Jag tycker nog att de som rider bakom lod får bättre poäng i Msv än de som försöker ha näsan framme... även om du har eftergift i nacken så är det många domare på den nivån som inte ser skillnad på det och "för öppen i formen". Dom blir tveksamma och tar det säkra före det osäkra.

Jovist, den erfarenheten har jag också, och därför så kostar det inget eller nästan inget att rida så.

jag tror inte att det bara handlar om bakom lod - framförallt är de för korta i halsarna de går då biomekaniskt inte fram till bettet och kan således ej vara igenom i ryggen

självklart räcker det inte att rolla enbart för att vinna

Jag har inte påstått att det handlar enbart om bakom lod, utan menade mer att det är ett enkelt sätt, vad jag tror, att komma tillrätta med HF via tävling då TR där är tydlig.
Jag upplever det oftast som en HF:ad häst har svårigheter att gå med näsan framför eller i lod.

Jag vet inte.. jag tycker nog inte det är mkt likheter mellan Ankys ridning och Minnas faktiskt.

Ja den har ju aldrig lärt sig att sträcka fram halsen korrekt och bli stark i den hållningen

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka