Scandinavium-Kür. Åsikter?

Sv: Scandinavium-Kür. Åsikter?

Son till Klaus Martin då förmodar jag

Jag undrar hur man kommer på att gå från B - S

och jag undrar varför IW rollar och varför PK rollar och svaret är ju enkelt - för att man vinner om man rollar

MEN. De som kan se om hästen går enligt utbildningskalan protesterar ju, och faktum är att många anser att både IW och AvG Och EG faktistk försämrar gången. Dvs bakbensaktiviteten

Och jag tycker nog man kan se ett samband ju mer det rollas ju sämre bakben - men skitsamma för domare och publik tittar bara på frambenen

Vore det inte så - så skulle inte Holländarna avla fram höga knälyft

Senast ändrad:

IW,s häst hade verkligen inte dåliga bakben. Jag kan heller inte hålla med om att hon försämrar gången på sina hästar. Såtillvida de inte var fullständigt otroligt superduperfantastiska innan de kom i hennes händer.

Om dåliga bakben skulle vara att kvitto på HF så får vi svenskar nog rannsaka oss själva, för är det något som är utmärkande för många svenska ekipage så är det svag bakbensaktivitet. Tycker jag.

Vad föranleder huvudena?

Vilket forum ligger tråden i?
I detta forum diskuterar vi dressyr.
Om sådant som är gäller för tävlingsgrenen dressyr. Träning, förberedelser för tävling och sådant som gör att man lyckas bra på tävling.

Om man anser att de som placerar sig främst på tävlingar i Sverige och internationellt är fel ute och borde rida på ett annat sätt. Eller om man anser att domare på högre nivå dömer helt fel så är det nog inte den här typen av dressyr man är ute efter. Jag anser då att man inte normalt bör blanda sig i diskussionerna här, då detta forum handlar om den här typen av tävlingsdressyr.

Kanske man i dessa fall passar bättre på något av de andra forumen, exempelvis, Grundutbildning, Fritidsridning, Klassisk Ridkonst eller Western.

Självklart skall man ifrågasätta avarter och sådant som inte är bra inom tävlingsdressyren. Men om man anser att tävlingsdressyren som helhet är fel ute så är Dressyr-forumet fel plats.

Gillar man inte ridning med nosgrimma bör man inte rida dressyr som enligt TR ska ridas med nosgrimma.

men varför så kategorisk? det ligger ju en (dressyr) poäng i det h*n skriver

-Hoppar bara in lite här ang "den unge tysken" :p
Matthias Alexander Rath är det.. kan även lämna lite inside-information om killen rider väldigt mjukt och noga även hemma. Ska bli väldigt intressant att följa honom längre fram.

Ja, verkligen!

Ja våran ridning kanske ligger närmare LDR än klassisk Dressyr om man säger så ...

jag satte ihop ett band med ritter på både Anky och Isabell när det var de som var i topp i flera år - och bådas hästar blev faktiskt allt mattare med åren.

Men det jag skrev var vad en del i smeten anser. Liksom att hon är en dängare på att rida unghästar - jag är ju inte i den smeten och går på unghästklasser i Tyskland. Inte på några klasser faktiskt

jag bara förmedlar "skvaller" :o

Senast ändrad:

det är ju allmänt känt att B engagerar sig rätt starkt i att motivera folk att inte på hoppa på S tåget

han föreläser ju tom varför det är fel - det verkar inte ha nått fram

Vem är B och vem är S? Ta inte för givet att folk fattar bara med en bokstav. Alla vet inte allt om alla.

Eller så är det bara jag som är trög.

Så kan de ju vara :idea:.

Menar Susan då att Rath har gått från Balkenhof till Sjef? Jag kanske är pinsamt lite insatt för jag visste inte ens att killen fans fören igår.

Nu klarnar saker och ting här :rofl:.

Eftersom susan svarade på inlägget (fattade jag det som):

Hoppar bara in lite här ang "den unge tysken"
Matthias Alexander Rath är det.. kan även lämna lite inside-information om killen rider väldigt mjukt och noga även hemma. Ska bli väldigt intressant att följa honom längre fram.

gjorde jag den kopplingen...

Men nosgrimman behöver inte vara hårt spänd. Just nu pågår faktiskt en aktion från USAs dressyrförbund usdf för "two-finger-rule"...

Ja precis, är Klaus är hans pappa

Den var ju logisk :laugh:

Sorry att jag skriver slarvigt - jag har inte tid med detta egentligen :o Borde göra annat

Och ni som väntar på pm svar - det kommer när jag får mera tid än att skriva kodade inlägg som det krävs 3 bukare för att avkoda :rofl:

och Quigley, den svenska nosgrimmarn med rollback - skulle ju inte bli uppfunnen om folk inte ville hindra hästarna att gapa.

Man behöver inte rida utan - men de där två fingarna på nosryggen borde vara en regel.
Förmodligen står det inte i TR för när TR skrevs trodde de säkert inte någon skulle komma på tanken

och fel tråd eg, men en häst som är losgelassen har en stängd mun, det är också ett kriterium på losgelassenheit. i själva verket är det en lång lista som har med hästens kropps språk att göra

när jag får tid skall jag kolla på play - mjuk ridning :d

Senast ändrad:

Sen tycker jag att jag ser att de holländskt tränade har en annan tygelkontakt, tittar man på tygel-hand så är det mera "spänning" i den än de ryttare som har hästen mera på sätet enligt klassisk modell det är faktiskt en skillnad man ser särskilt i upptagningar av olika slag. Det man ser är det där förhållande med båda händerna en aning bakåt som hon demonstrerar på videon i andra tråden. Hos Anky mer på PB än Salinero, men det beror säkert på häst och att dom inte är lika samspelta än.

Den som det syns absolut allra minst på är Patrik tycker jag, bara en aning då och då, tex efter den ökade traven. Inget man skulle märka om man inte tittade efter det alls.

:idea:

Ja, nu är jag säkert ute och seglar, men det känns lite som om det är just den kontakten som håller ihop hästen.
Kan det vara så?:confused:

Sedan satt jag till som så i GP att jag såg ingen ög ordentligt från ökning till samling.

Jag har ingenstans sagt något om att de inte kan rida sina hästar utan nosgrimma, bara att den används för att dölja att en häst gapar. (Alternativt för att man tycker att det är snyggt eller för att man måste ha den i dressyren).

Att jämställa dressyr utan nosgrimma med frihetsdressyr är löjligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka