Sätta igång en äldre häst?

W

Weima

Hej!

Jag rider sedan 2 år tillbaka ett arabiskt fullblod, sto som nu är 20 år gammal.
Hon är inte riktigt igång och har dålig kondis och jag rider henne ungefär 1-3 eller i bland 4 gånger i veckan. Jag tror att hennes ägare rider henne ca 2 dagar i veckan, ibland mer och ibland mindre. Men oftast så blir det lite kortare lugna turer ute i skogen.

Jag önskar att jag kan få henne att komma igång nu då jag ska börja rida henne mer. På gården finns en liten ridbana som inte är mycket att hurra för så det jag har att rida på är några ängar och en massa ganska hårda grusvägar.

Men nu är frågan, hur ska jag lägga upp träningen med tanke på hur gammal hon är? Det var ett ganska bra tag sedan hon var igång så hon är ganska stel.

Sen så har jag en till fråga. När jag brukar försöka rida på olika ängar så går hon fint första varvet/rundan på ängen men sen så efter ca 5 minuter så vägrar hon att gå åt nått annat håll än hemåt. När hon håller på så så lyssnar hon inte på skänkeln, inte på rösten, inte på något och jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att få henne att lyssna, har ni några bra tips?
Även om jag efter ett tag kan få henne att gå så går hon ändå sidledes och h drar hemåt, blir riktigt stark och allmänt olydig! Hon är i vanliga fall en jättemysig häst som jag älskar att rida men dessa olater måste bort.
Detta kan också gälla på vanliga vägar, hon lässnar helt enkelt efter ett tag och börjar dumma sig. Tips?

Tack på förhand!:)
 
Sv: Sätta igång en äldre häst?

Hallå!

Jag kan kanske ge dig några tips. Det tar lång tid att få upp en häst i bra konition, man brukar säga att det tar lika lång tid som hästen har vilat. Men att ta det lugnt och sakta framåt är bra speciellt om hästen är äldre så tar det längre tid. Men att rida mycket i skogen är bra för hästens muskler och att harva runt på en volt kan man göra någon gång ibland. Att låta hästen trava och galoppera lite längre sträckor men inte så att den blir överansträngd. Tänk som om du skulle börja springa hur skulle du då göra.

Att hon vill gå hem beror nog på att hon tycker att hon är klar efter ett varv och som ryttare gäller det att inte ge sig i sådana situationer. I värsta fall får man hoppa av och leda en bit och sedan hoppa upp. För mig tar det ibland 20min för att få min häst att gå förbi läskga saker när vi rider ut och sen är har super spänd resten av rundan..... men det är bara å bita ihop.
 
Sv: Sätta igång en äldre häst?

Hej! Jag red en äldre arab flera år (innan han tyvärr blev avlivad pågrund av cancer, blev 22) jag red mycket teräng med honom, red mitt ute i skogen alltså inte stigar! ren skog för då får hästen jobba mer, sedan så kan du köra intervaller på vägar. Låt hästen få springa ut ett par minuter och sedan skritta eller trava sakta dubbel så lång tid, gör om detta ett par gånger. Sen efter tiden så ökar du snabb-tiden och minskar vilo tiden och kan göra det flera gånger. Eftersom hästen är äldre så tycker jag att du bör ta det försiktigt, du vill inte knäcka hästen fysikst eller mentalt. Men jobba inte varje gång, låt hästen få gå och mysa i skogen ett par dagar också, tänk på det som om du skulle börja hård träna själv, man vill ju inte träna jätte hårt varje gång för då blir det tråkigt.

Hoppas jag har varit till hjälp :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 673
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp