Sätra galopperar i trapalanda nu..

F

Fantasi

:cry: Hon är borta, död, gone, finns inte mer..:cry:

jag kommer aldrig mer att se henne.

det känns så konstigt, och jag tror faktist inte heller att det riktigt gått in, någonstanns där i min skalle förväntar jag mig ändå att hon lever och går där och betar i sin hage..

hon vart utdömd pga sina grova hovbroskförbeningar i kombination med pålagringar i sina kotleder.

det är mer än en månad sedan hon blev utdömd och man tror att man ska ha hunnit vänja sig vid tanken på att hon skall få somna in, men icke.. då det väl kommer till kritan och det är dags så står man likt förbenat där och grinar för allt vad man är värd..

Igår fick hon somna in, vi hade ordnat som så att hon avlivades och begravdes i skogen bara ett par km ifrån sitt hem.

Dagen före (i förrgår) blev det bestämt att nu skulle det ske, allt var grönt och slaktaren kunde ta henne redan följande dag, då tog jag en sista ridtur tillsammans med henne. vi galopperade längst skogstigarna bara ett stenkast från där hon nu ligger begravd.
tårarna rann kan jag säga:cry:

Jag orkade inte vara med då det skedde, vill inte ha den bilden på näthinnan, vill minnas henne som levande..
så min pojkvän var den som fick följa henne till slutet, och det gick bra, och fort.

och det känns så konstigt nu, bara tanken på att jag aldrig mer kommer att se henne, ta på henne eller kunna gno in ansiktet i hennes hals och lukta på henne. hon är så borta som hon kan bli, för alltid.:( :cry:

det känns i alla fall otroligt bra (mitt i sorgen) att hon fick sluta på det sätt som det blev, jag vill inte gå med henne till en klinink eller till ett slakthus utan att kunna få det alternativet att låta henne falla(med bult) i skogen där hon trivs och mår bra känns jättebra. Tack Jad och övriga berörda för att det blev möjligt!:bow:

Sätra var och kommer alltid att vara speciell för mig, och jag är så glad för de år vi fick tillsammans.

kände bara för att skriva av mig lite...
 
Sv: Sätra galopperar i trapalanda nu..

*tröstkramar* :crazy:

fint slut ni fick iaf!!! hon har det bra nu!
 
Sv: Sätra galopperar i trapalanda nu..

Många tröstkramar skickar vi till dig.
 
Sv: Sätra galopperar i trapalanda nu..

Usch vad tråkigt för dig, sänder en massa tröstkramar till dig!

Nu kommer man aldrig få se vackra Sätra stå i hagen när man rider förbi, hon kom alltid fram med spetsade öron och pratade med oss.

Hoppas du hittar en ny vän snart!
 
Sv: Sätra galopperar i trapalanda nu..

Kramis från mig oxå, du vet att du tog rätt beslut. Jag blir tårögd av att läsa ditt inlägg du har verkligen skrivit fint. Hoppas att du känner dig lite gladare snart.
- Kram Cecil
 
Sv: Sätra galopperar i trapalanda nu..

hej! usch vad hemskt det är när man måste säga hejdå till sina vänner..

du behöver absolut inte svara på dess frågor om du känner att du inte orkar,men:

vad hände,varför togs hon bort?

sätra,vad var det för ras på henne? hon är möjligtvis inte släkt med brosätra??

tröstkramar till dig!
 
Sv: Sätra galopperar i trapalanda nu..

:cry: Ush Tröstkramar från mig med

Nu blev jag påminn att min lilla häst inte har så många år kvar hon heller :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
 
Sv: Sätra galopperar i trapalanda nu..

Nej :cry: usch va tråkigt , stödkramar
 
Sv: Sätra galopperar i trapalanda nu..

Det är alltid tråkigt när man måste ta detta beslut. När jag läste ditt inlägg kom jag ihåg allt från i vintras så väl.
Hon hade kännts lite knackig en tid o vi tog upp henne för en vanlig koll som slutade med att hon blev utdömd o borta en månad senare:cry: . Det värsta var att bestämma vilken dag:crazy: :cry: . Hur kan man eg bestämma när någon ska sluta leva? Det man fick tänka på var att hästen faktist led:( ..

Sitter nu här o snyftar:cry: :cry: o sänder tröstkramar.
 
Sv: Sätra galopperar i trapalanda nu..

Det är ju så hemskt, så oerhört sorgligt när man måste ta bort sin käraste.. Min foderhäst fick sluta sitt liv på en klinik pga cancertumörer i tarmarna.. börjar gråta direkt när jag tänker på det, och ändå var det 3 år sedan nu..
Tycker du var stark som lyckades ta beslutet. fortsätt att vara stark och tänk på alla lyckliga dagar ni haft tillsammans! många tröstkramar /Alex
 
Sv: Sätra galopperar i trapalanda nu..

usch.. nu kommer minnena tillbaka från när hajen blev avlivad för två år sen. sista gången jag såg honom gick han ut genom stalldörren och vred på huvet, såg på mig en sista gång och gnäggade..
han fick sluta sina dagar på den platsen han älskade mest, travet. (han var gammal travare) jag klarade inte av att följa med honom upp. inte ens att tränsa honom när de skulle gå. jag började bara gråta. dagen efter när jag fick tillbaka tränset blev det samma svarta hål igen. jag sitter och gråter nu fastän det är två år sen. man kommer alltid att sakna dem..
 
Sv: Sätra galopperar i trapalanda nu..

hejsan!
sätra var ett kallblod, och avlivades pga grov hovbroskförbening samt måttliga till lindriga benpålagringar i sina kotleder fram.
det var slutligen pga hovbroskförbeningen hon blev utdömd då hon trots upprepade behandlingar var halt båda fram vid longering. Från början var hon halt pga benpålagringarna men denna hälta(böjprovshältan) kunde efter många om och men behandlas bort men hälta på volt i båda varv kvarstog och gick inte att göra något åt..

hurvida hon är släkt med brosätra vet jag ej, men det går ju att kolla på atg..

hon var en fruktnsvärt fin häst påde på utsida och insida. lugn och säker i alla situationer och gick vartän man bad henne att gå..
 
Sv: Sätra galopperar i trapalanda nu..

Fantasi skrev:
hon var en fruktnsvärt fin häst påde på utsida och insida. lugn och säker i alla situationer och gick vartän man bad henne att gå..

Håller med!
Hon var helt underbar:love:
var där ett par gånger på slutet och gav henne MASSOR med pussar och morötter...

kommer sakna henne otroligt mkt :cry: :cry:
vart nånstans ligger hon begravd?

/Linn
 
Sv: Sätra galopperar i trapalanda nu..

inne brevid poststigarna(tror att dom kallas så) i stöcksjöskogen, Typ mellan Vänngården och gaddmyrvägen och så in i skogen där.. Om du förstår på ett ungefär...
 
Sv: Sätra galopperar i trapalanda nu..

hmmm...alltså är det i södra stöcksjö? :confused:
jag har noll koll
 
Sv: Sätra galopperar i trapalanda nu..

är inte så hajj på stöcksjö jag heller men på samma sida E4:an som du bor på fast närmare ansmark... typ.. å en bit in i skogen där..
 
Sv: Sätra galopperar i trapalanda nu..

ok men då kanske jag vet....annars får jag fråga igen!
 
Sv: Sätra galopperar i trapalanda nu..

jag va å kollade idag....nu vet jag iaf var wänngården är men gaddmyrvägen?!
är det i skogen mitt emot wänngården eller är det längre bort?
typ där man går in i sandskogen?

ursäkta om jag är lite trög ;)
 
Sv: Sätra galopperar i trapalanda nu..

gaddmyrvägen är på slutet av samma väg som passerar vänngården, allstå grusvägen, gaddmyrvägen är en avstickare från den, nästan alldelens i slutet innan man kommer ut på e4:an igen.. Om du följer grusvägen förbi vänngården(från stan sett) ganska långt så kommer du till ett krön med skog på båda sidor, som på en kulle ,och där går det en bred sandstig in i skogen på vardera sida vägen, en till höger och en till vänster om grusvägen, det är längst stigen som går in till vänster(om man kommer från vänngården) som hon ligger begravd, en bra bit in men ganska nära stigen, det torde nog synas där traktorn grävt. det är på hö sida om stigen. kanske 50 meter ifrån.

det går nog inte att köra bil längs stigen utan man måste ta sig fram till fots eller med häst eller traktor..
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 895
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 082
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Han somnade in i förrgår bara, min älskade älskade Beauceron Reeko. Han skulle precis fylla 13, hade problem med jättesvag bakkärra...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
11 939
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp