Sätra galopperar i trapalanda nu..

Sv: Sätra galopperar i trapalanda nu..

Hej, gick ut här för att starta en snyft-tråd, och så fanns det redan en... jag ska ta bort mitt fina fuxsto född -82 som står här utanför i hagen... Det va inte längesen jag var tvungen att ta bort mitt svarta fina sto som va född -83 och en jättekär vän till fuxen, men hon blev blind... Det känns SÅ tungt att behöva gå igenom det igen! Det är SÅ jobbigt att behöva göra dom där samtalen till veterinären och sedan containerbilen... Det är skönt när det är över, men tiden innan -som nu, är ju olidlig! Man kan inte gosa nog med dom sista tiden, man kan inte förklara tillräckligt varför, och hur, man tänker för deras bästa... Det är så :cry:
 
Sv: Sätra galopperar i trapalanda nu..

ursch, lider med dig.. det är inte kul inte för fem öre :(
men vad ska man göra, som djurägare har man ju även ansvaret att inse då det är dags att låta djuret somna in samt att få det gjort på ett bra och smärtfritt sätt..

Nog hde säkert sätra kunnat leva utan att lida ett tag till men hur vet jag när hon hade börjat lida? speciellt nordisar kan ju som bekant bita ihop ganska bra då det gäller smärtor.. att hon visade en tydlig hälta på båda volter(som inte gick att få bort) var tecken nog för mig att nu är det dags, än om hon inte haltade på rakt spår, eller då man lufsade i skogen med henne så var det ju bara en frågan om när, och jag vill inte vänta på det, utan valde då på veterinärs inrådan att låta henne somna in. det känns bra nu in efterhand men samtidigt kan man inte låta bli att tänka "ett tag till hade det nog gått" och "gjorde jag rätt?" och det är ganska jobbiga tankar att ha i skallen..

Om jag får fråga, varför skall du ta bort hästen?
 
Sv: Sätra galopperar i trapalanda nu..

Tröstkramar i massor! Usch, nu fick du mejj att tänka på min häst som oxå har hovbroskförbening:cry: Hoppas verkligen att hon har många år kvar ändå..
 
Sv: Sätra galopperar i trapalanda nu..

många hästar lever livet ut utan att ha problem med sin hovbroskförbening, tyvärr hörde inte min häst till dessa.. men hon hade grav hovbroskförbening..
 
Sv: Sätra galopperar i trapalanda nu..

Hej, skönt med support i det svåra... Jo, hon vred sönder sitt bakknä när hon var dräktig för fyra år sedan. Det gick inte att operera men det läkte ihop och fungerade i alla fall för hage och kompis. Med tiden har det dock besvärat henne mer och mer, det har varit en långsam process... Nu har det dock hänt något ännu mer drastiskt med det, förmodligen då hon försökt ta sig upp från liggande som alltid är besvärligt för henne. Så nu hänger det bara och nästan släpar... hela hon har gett upp, magrat av betydligt på bara ett par veckor och hon är så trött, så trött. Vi har fått tid på ATG-kliniken i Skara halv åtta på Torsdag, snörvel, men det är inte en dag för tidigt...snarare försent men det är ju så svårt, man vill ju vara säker på att det inte bara är en tillfällig formsvacka, dum som man är :(
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 044
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 895
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 082
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Han somnade in i förrgår bara, min älskade älskade Beauceron Reeko. Han skulle precis fylla 13, hade problem med jättesvag bakkärra...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
11 939
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp