Sara Henrietta kommer att överklaga

Sv: Sara Henrietta kommer att överklaga

De kan vara jag som är lite trög nu....
Men hur kan detta ha ngt med tränaren att göra? Vad finns det som säger att en elev inte kan gå bakom ryggen på sin tränare och dopa hästen utan att tränaren är medveten om det?
Eller har jag missförstått något?

Den som har ansvaret för hästen. Tränaren (kallas nog ryttare) skall ha ansvaret 100%. De ni kallar tränare är inte hästens tränare utan ryttarens någon betalar någon för att denna skall hjälpa till. Men den som har ansvaret för hästen på tävling och i vardagen skall hållas ansvarig. Tex Malin Baryard skall vara ansvarig då hon tävlar sina hästar i en tävling.
Ett uttalande från Jan brink i en artikel angående denna artikel visar ju på att han inte har rent mjöl i påsen i min mening.

Travet är kanske en föregångssport när det gäller att hantera doping men vem som hålls ansvarig går inte att överföra till ridsporten. Det skulle vara 5 kliv bakåt och bli en röra utan dess like då man många gånger inte skulle kunna identifiera vem som är tränare om det om det över huvudtaget finns någon tränare, det är inget obligatoriskt direkt.

I travsporten är det hästen/tränaren/kusken som tävlar.
I ridsporten är det ryttaren/hästen som tävlar. Tränaren är normalt sett (i den mån h*n existerar) inte omnämnd.

Okey då är det strikt ryttaransvar då. Fel uttryck för samma mening. Ovanstående inlägg förklarar mer i detalj vad jag menar.

Okey då är det strikt ryttaransvar då. Fel uttryck för samma mening. Ovanstående inlägg förklarar mer i detalj vad jag menar.

Men det är ju det som gäller så vad är problemet här? Varför dra in tränaren, specialelev eller inte, uppstallad hos tränaren eller inte det spelar ju ingen roll om nu inte ryttaren börjar anklaga tränaren för doping bakom ryggen eller tränaren tvingat ryttaren att dopa.

Hur ska du ha det, vem ska ha strikt ansvar?

Den som har ansvaret för hästen. Tränaren (kallas nog ryttare) skall ha ansvaret 100%. De ni kallar tränare är inte hästens tränare utan ryttarens någon betalar någon för att denna skall hjälpa till. Men den som har ansvaret för hästen på tävling och i vardagen skall hållas ansvarig. Tex Malin Baryard skall vara ansvarig då hon tävlar sina hästar i en tävling.
Ett uttalande från Jan brink i en artikel angående denna artikel visar ju på att han inte har rent mjöl i påsen i min mening.

Ska man vara petig så tränar nog tränaren ekipaget, både häst och ryttare.

Men det är ju det som gäller så vad är problemet här? Varför dra in tränaren, specialelev eller inte, uppstallad hos tränaren eller inte det spelar ju ingen roll om nu inte ryttaren börjar anklaga tränaren för doping bakom ryggen eller tränaren tvingat ryttaren att dopa.

Hur ska du ha det, vem ska ha strikt ansvar?

Efter som det inte verkar vara någon so helst koll på vem som tränar hästen, tränaren eller ryttaren och om ryttaren tränar hästen är ju ryttaren tränaren, eller?

Jag anser nog fortfarande att det är tränaren som ska ha ansvaret för ekipaget (ryttarens uppförande hästens fräschör och så vidare) detta är ju saker som en tränare oundvikligen skall se då hästen tränas. Det borde ju då falla på tränarens ansvar att hålla koll på vad ryttaren gör med hästen.

Då är vi tillbaks till ruta 1, det är omöjligt för tränaren att ta ansvar.

Det är säkert god koll på det enskilda ekipaget men du försöker överföra dina kunskaper inom trav till ridsporten och då blir det bara rörigt. Inom ridsporten så är det ryttaren som tävlar, du bör snarare jämföra det med Längdåkning, bilracing eller cykel. Hästen är i detta avseende ett redskap du inte får manipulera (t.ex dopa) eller hantera illa. Den som tävlar ska rimligen vara den som är ansvarig för sig själv och sitt redskap. Ryttaren i det här fallet har aldrig skyllt på sin tränare.

Trav/galoppsporten är nog den sport som är speciell, här är det hästen som tävlar, den kan rimligen inte ta ansvar så då överför man det till tränaren.

Då är vi tillbaks till ruta 1, det är omöjligt för tränaren att ta ansvar.

Det är säkert god koll på det enskilda ekipaget men du försöker överföra dina kunskaper inom trav till ridsporten och då blir det bara rörigt. Inom ridsporten så är det ryttaren som tävlar, du bör snarare jämföra det med Längdåkning, bilracing eller cykel. Hästen är i detta avseende ett redskap du inte får manipulera (t.ex dopa) eller hantera illa. Den som tävlar ska rimligen vara den som är ansvarig för sig själv och sitt redskap. Ryttaren i det här fallet har aldrig skyllt på sin tränare.

Trav/galoppsporten är nog den sport som är speciell, här är det hästen som tävlar, den kan rimligen inte ta ansvar så då överför man det till tränaren.

Kan säga så här då att om tex Malin tävlar på Saras häst som visar sig vara dopad åker Malin dit då?
Efter som det inte finns någon som helst koll på vem som tränar hästen över huvud taget.

Travet o Galoppen är föregångssporter i detta samman hang absolut inte ridsporten. Vi har tydliga ansvarsregler det finns tydligen inte i denna sporten.

Det är Malins ansvar, hon är ryttaren.

Det ska vara ryttaren ansvar, precis som idag. Eftersom det ligger i ryttarens intresse.

I detta avseende är ridsporten likvärdig, har du totalt missat alla entydiga svar om att det är ryttaren(den som tävlar) som har strikt ansvar? Travsporten kanske har bättre rutiner (och framförallt bättre ekonomi) när det gäller utförandet men reglerna är likvärdiga på ansvarspunkten.

Det är du som kommer med orealistiska förslag om hur man ska lösa något det redan finns en naturlig och sedan länge fungerande lösning på. Regelverket är troligen likvärdigt på denna punkten och problemet här är inte regelverket som sådant utan en box som inte var sanerad, vilket i teorin även skulle kunnat inträffa inom travet, och hur det ska hanteras.

Men ge dig! Ansvarsreglerna är lika tydliga även av de av skäl som du inte verkar vilja eller kunna förstå är annorlunda.
I övrigt är dopingreglerna i stort sett lika.
Men du har rätt i att travet är föregångare men inte på det sätt som du tjatar om.
PL

Efter som det inte verkar vara någon so helst koll på vem som tränar hästen, tränaren eller ryttaren och om ryttaren tränar hästen är ju ryttaren tränaren, eller?

Jag anser nog fortfarande att det är tränaren som ska ha ansvaret för ekipaget (ryttarens uppförande hästens fräschör och så vidare) detta är ju saker som en tränare oundvikligen skall se då hästen tränas. Det borde ju då falla på tränarens ansvar att hålla koll på vad ryttaren gör med hästen.

I ridsporten så är ryttaren tränaren om man skall översätta till travet.

Sen kan ryttaren oxå ha en tränare på marken som ser andra saker och hjälper ryttaren att komma vidare i utvecklingen tillsammans med sin häst. Likaväl som en tränare i travet kanske behöver hjälp och tips av en bättre tränare än honom själv för att få ut mer ur hästen eller tips om andra träningssätt etc etc. Då betalar man för den tjänsten just den dagen.
Alla behöver ju hjälp för att bli bättre oavsett på vilken nivå man än är på.

Och om en travtränare (vi kallar honom för nr 1) ber om tips från en annan travtränare så innebär ju inte det att travtränare nr 2 åker dit för doping om travtränare 1 häst är dopad eller hur? Inte heller kan man begära att travtränare nr 2 skall ha full koll och insikt i vad travtränare nr 1 gör med sin häst bara för att denne ger lite tips om hur träningen kan gå till, eller hur?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 486
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 587
Senast: hollypolly
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 426
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar